Spring naar bijdragen

Hindoeisme en christendom


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]Je hebt over een paar duizend jaar, de mensen lopen miljoenen jaren hier op aarde rond. God zou niet rechtvaardig zijn als Hij al die verschillende volkeren geen leiding had gegeven.

Oh jawel, Gods rechtvaardigheid hangt niet af van het ontoereikende oordeel van een moslim.

Quote:

Boeddha zou bijvoorbeeld een profeet kunnen zijn wiens boodschap later is veranderd.

Zou kunnen ja. Heb je daar ook bronnen voor of zuig je dit uit je duim?

Quote:

Hij beweerde bijvoorbeeld nooit dat hij God was, en toch wordt hij als God aanbeden.

Dat wordt hij niet.

Quote:

Vergelijkbaar met christendom, Jezus (vzmh) beweerde nooit God te zijn en toch wordt hij als een God aanbeden. Dit terwijl hij zelf God aanbad en anderen leerde God te aanbidden:

Admod note: edit: je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, maar breng alsjeblieft wel respect voor elkaar op. Daarom heb ik hier een stuk weggehaald.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 134
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]Je hebt over een paar duizend jaar, de mensen lopen miljoenen jaren hier op aarde rond. God zou niet rechtvaardig zijn als Hij al die verschillende volkeren geen leiding had gegeven. Boeddha zou bijvoorbeeld een profeet kunnen zijn wiens boodschap later is veranderd. Hij beweerde bijvoorbeeld nooit dat hij God was, en toch wordt hij als God aanbeden. Vergelijkbaar met christendom, Jezus (vzmh) beweerde nooit God te zijn en toch wordt hij als een God aanbeden. Dit terwijl hij zelf God aanbad en anderen leerde God te aanbidden:

Luc 6,12

Op een van die dagen trok Jezus zich terug op de berg om te bidden. De hele nacht
bleef hij
tot God
bidden
.

Joh 4,23

Maar er komt een tijd, en die tijd is nu gekomen, dat wie de Vader echt aanbidt, hem aanbidt in geest en in waarheid. De Vader zoekt mensen die hem zo aanbidden,

God had Adam en Eva al onderwezen en daarna velen tot aan Noach en zijn familie. Na Noach heeft Hij ook velen onderwezen. Alle volken weten dus door overlevering van de waarheid (maar veel volken zijn afgeweken van de waarheid.) Ook profeten in het OT hebben geprofeteerd en gesproken tegen heidense volken, dus niet alleen tegen Israel. Tot slot spreekt God door de natuur. Ook worden alle volken geoordeeld naar de mate van onderwijs. Hoe meer onderwijs en openbaring, hoe grotere verwachting God van de hoorder heeft.

Boeddha enz. beweren heel andere dingen dan de Bijbel en gaan er soms ook bijna recht tegenin. Het wijkt in ieder geval heel sterk af.

Jezus zegt wel het onderstaande.

Joh 14,9

Jezus zeide tot hem: Ben Ik zolang bij u, Filippus, en kent gij Mij niet? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; hoe zegt gij dan: Toon ons de Vader?

Inderdaad aanbad Hij zelf ook God en leerde Zijn volgelingen hetzelfde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

God had Adam en Eva al onderwezen en daarna velen tot aan Noach en zijn familie. Na Noach heeft Hij ook velen onderwezen. Alle volken weten dus door overlevering van de waarheid (maar veel volken zijn afgeweken van de waarheid.)

Juist. En iedere keer dat zij van de waarheid afweken, stuurde God door zijn barmhartigheid profeten die de mensen weer op het rechte pad terugbrachten.

Quote:
Ook profeten in het OT hebben geprofeteerd en gesproken tegen heidense volken, dus niet alleen tegen Israel.

Ik praat over miljoenen jaren en niet over paar duizend jaar.

Quote:
Tot slot spreekt God door de natuur. Ook worden alle volken geoordeeld naar de mate van onderwijs. Hoe meer onderwijs en openbaring, hoe grotere verwachting God van de hoorder heeft.

De natuur leert jou niet het bestaan van enige God. En dat Hij de Schepper van de hemelen, aarde en de mensen is. En dat is wat veel afgezonderde volkeren geloven/geloofden.

16:36 En voorzeker. Wij hebben aan iedere gemeenschap een Boodschapper gezonden (die zei) "Aanbidt Allah en houdt afstand van de Thagoet ." En er zijn er onder hen die Allah leidde en er zijn er die Hij tot de dwaling veroordeelde. Reist dus op de aarde rond en zie hoe het einde was van de loochenaars.

Thagoet: alles wat naast God wordt aanbeden

Quote:
Boeddha enz. beweren heel andere dingen dan de Bijbel en gaan er soms ook bijna recht tegenin. Het wijkt in ieder geval heel sterk af.

Zoals ik al eerder zei de zuivere leerstellingen van Boeddha hebben we vandaag de dag niet. Het blijkt dat Gautama Boeddha's leerstellingen door zijn discipelen uit het hoofd werden geleerd. Na de dood van Boeddha werd er een vergadering (bespreking) gehouden in Rajagaha, zodat de woorden van Boeddha konden worden gereciteerd en men het met elkaar hierover eens kon worden. Er waren verschillende meningen en tegenstrijdige herinneringen tijdens de vergadering.

De mening van Kayshapa en Ananda, die belangrijke discipelen waren van Boeddha, werd de voorkeur gegeven. Honderd jaar later werd een tweede vergadering (bijeenkomst) gehouden in Vesali. Pas 400 jaar na de dood van Boeddha werden zijn leer en leerstellingen opgeschreven. Er werd weinig aandacht gegeven aan de authenticiteit, onvervalstheid en zuiverheid van deze zaken.

Quote:
Jezus zegt wel het onderstaande.

Joh 14,9

Jezus zeide tot hem: Ben Ik zolang bij u, Filippus, en kent gij Mij niet? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; hoe zegt gij dan: Toon ons de Vader?

Heb je ook de begin verzen gelezen?

Johannes 14:1 Wees niet ongerust, maar vertrouw op God en op mij. 2 In het huis van mijn Vader zijn veel kamers; zou ik anders gezegd hebben dat ik een plaats voor jullie gereed zal maken?

Jezus (vzmh) gaat naar God om in het huis van God een plaats gereed te maken voor zijn discipelen.

Quote:
Inderdaad aanbad Hij zelf ook God en leerde Zijn volgelingen hetzelfde.

Precies! Dat was de opdracht van elke profeet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt erop alsof de toon in deze discussie wat verhard is, dat kan toch niet de bedoeling zijn verbaasd.gif

Persoonlijk ben ik het wel eens met de opvatting van dialoog_zoeker en vind het ook een beetje snerend om die 'het ontoereikende oordeel van een moslim' te noemen. Maar ik denk dat het proces van canonisering zoals dat in het boeddhisme heeft plaatsgevonden niet veel verschilt van hetzelfde proces in elke andere geïnstutioneerde religie.

Een overeenkomst die je naar aanleiding hiervan zou kunnen noemen is het feit dat geen van de stichters, noch in het hindoeïsme, noch in het christendom of andere religie, zelf iets op papier hebben gezet. Ik denk dat dit komt doordat ze zagen wat voor enorme meningsverschillen er nu juist zouden komen van interpretaties en dat ze mensen liever mondeling onderwezen zodat ze zelf 'uit hun eigen bron' konden drinken.

Dat maakt voor mij duidelijk dat geen van deze boodschappers een uitzonderingspositie eiste, maar ieder mens wilde wijzen op de mogelijkheid dat zij hetzelfde pad als hen konden bewandelen.

Is dat niet waarom Jezus zei: 'Voorwaar, de werken die ik doe, zult gij ook doen, en nog grotere'?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Quote:

Jezus is een incarnatie, geen
re
incarnatie.

Sorry maar dit klopt niet met de Bijbel. de Messias kende géén pre-aards bestaan als hemels wezen en hij is ook niet God die we mogen aanbidden. De Messias was een pure mens van vlees en bloed en pas nadat hij werd verleid door de duivel, Thora predikte tot het volk van Israel (waarvan hijzelf zei dat het de enigste waren tot wie hij gezonden was!) én opgehangen werd aan het hout en daarna gestorven is... daarna pas werd de Messias verheven en kreeg hij de macht zowel in de hemel als de aarde die hij uiteindelijk allemaal zal teruggeven ,nadat hij al zijn vijanden verplettert geeft, aan zijn en onze God knipoog_dicht.gif

nogal raar dat een god van zichzelf zou zeggen voor zijn dood:

"Ik ga op naar mijn Vader en uw Vader, mijn God en uw God." (Joh 20:17)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Sorry maar dit klopt niet met de Bijbel. de Messias kende géén pre-aards bestaan als hemels wezen en hij is ook niet God die we mogen aanbidden. De Messias was een pure mens van vlees en bloed en pas nadat hij werd verleid door de duivel, Thora predikte tot het volk van Israel (waarvan hijzelf zei dat het de enigste waren tot wie hij gezonden was!) én opgehangen werd aan het hout en daarna gestorven is... daarna pas werd de Messias verheven en kreeg hij de macht zowel in de hemel als de aarde die hij uiteindelijk allemaal zal teruggeven ,nadat hij al zijn vijanden verplettert geeft, aan zijn en onze God
knipoog_dicht.gif

nogal raar dat een god van zichzelf zou zeggen voor zijn dood:

"Ik ga op naar mijn Vader en uw Vader, mijn God en uw God." (Joh 20:17)

Wel is Jezus de enige Weg tot behoudenis.

Quote:

Het lijkt erop alsof de toon in deze discussie wat verhard is, dat kan toch niet de bedoeling zijn
verbaasd.gif

Persoonlijk ben ik het wel eens met de opvatting van dialoog_zoeker en vind het ook een beetje snerend om die 'het ontoereikende oordeel van een moslim' te noemen. Maar ik denk dat het proces van canonisering zoals dat in het boeddhisme heeft plaatsgevonden niet veel verschilt van hetzelfde proces in elke andere geïnstutioneerde religie.

Een overeenkomst die je naar aanleiding hiervan zou kunnen noemen is het feit dat geen van de stichters, noch in het hindoeïsme, noch in het christendom of andere religie, zelf iets op papier hebben gezet. Ik denk dat dit komt doordat ze zagen wat voor enorme meningsverschillen er nu juist zouden komen van interpretaties en dat ze mensen liever mondeling onderwezen zodat ze zelf 'uit hun eigen bron' konden drinken.

Dat maakt voor mij duidelijk dat geen van deze boodschappers een uitzonderingspositie eiste, maar ieder mens wilde wijzen op de mogelijkheid dat zij hetzelfde pad als hen konden bewandelen.

Is dat niet waarom Jezus zei: 'Voorwaar, de werken die ik doe, zult gij ook doen, en nog grotere'?

Meerdere malen riep God mensen ertoe op Zijn woorden op te schrijven.

Eén voorbeeld:

Ex 34,27

De HERE zeide tot Mozes: Schrijf u deze woorden op, want op grond van deze woorden heb Ik met u en met Israël een verbond gesloten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid