Spring naar bijdragen

Waarom geloof je..?


Aanbevolen berichten

Ik weet niet of er al zo'n topic bestaat, maar dat ga ik vanzelf ondervinden widegrin.gif

Naar aanleiding van een paar posts in dit topic, vroeg ik mij af waarom mensen geloven.

Ik heb vaak het idee dat de reden waarom ze geloven is om in de hemel te komen.

Ik ben benieuwd waarom men gelooft, en ik ben ook benieuwd of geloven in God om in de hemel te komen een juiste manier van geloven is smile.gif

Brand los smile.gif


Samengevoegd:

Om maar te beginnen:

Ik heb er is over nagedacht; Ik loop er eigenlijk al een tijdje mee rond..

Ik geloof niet om in de hemel te komen. Eigenlijk geloof ik zonder reden. Ja ok, omdat ik van God houdt, en hij mij vasthoudt.(andersom dus niet..)

Maar niet in de zin om een "beloning" te ontvangen.

Natuurlijk is het een uiterst prettige bijomstigheid, maar het telt eerlijk gezegd niet mee voor mij.

Zou het na de dood gewoon dood zijn, had ik nog gelooft.

Nu ik dit terug lees, klinkt dit erg vroom, maar you'll get the point knipoog_dicht.gifwidegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 80
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ik geloof omdat ik niet anders kan. Je gelooft, of je gelooft niet. En ik geloof dus.

Zo zie ik het ook een beetje, maar dat zie ik niet terug bij sommige mensen. OVerigens is dit niet om te oordelen ofzo hoor, begrijp me niet verkeerd.

Was benieuwd of ik het nu krom zie, of andersom knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik weet niet of er al zo'n topic bestaat, maar dat ga ik vanzelf ondervinden
widegrin.gif

Naar aanleiding van een paar posts in
topic, vroeg ik mij af waarom mensen geloven.

Ik heb vaak het idee dat de reden waarom ze geloven is om in de hemel te komen.

Ik ben benieuwd waarom men gelooft, en ik ben ook benieuwd of geloven in God om in de hemel te komen een juiste manier van geloven is
smile.gif

Brand los
smile.gif

- Meegekregen vanuit huis.

- Vervolgens toen ik er over na ging denken dat wat we weten van God en uit mijn eigen ervaringen, dat God te vertrouwen is, boven alles.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof want ik houd van God. Ik houd van God omdat Hij van mij houdt. Geen idee waarom Hij dat doet, maar Hij doet het.

Over de hemel enzo denk ik eigenlijk nooit na. Ik vind het ook niet zo'n relevant onderwerp. Hemel enzo worden pas relevant nadat je dood bent. clown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof, omdat ik mij bewust ben van JHWH mijn God die met mij meegaat, die is wie er zijn zal (Ex.3:14), die genade schenkt aan wie Hij genade wil schenken, die barmhartig is voor wie Hij barmhartig wil zijn (Ex. 33:19). Ik geloof omdat ik niet anders kan, omdat God mij geroepen heeft, niet om in de hemel te komen, aangezien ik daar (nog) niet in geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom wel, is de vraag. Daarop heb ik geen antwoord. Op de vraag waarom ik niet geloof, heb ik wel antwoord, maar dat is off topic.

Je hebt geen antwoord op de vraag waarom jij gelooft wat je gelooft?

Dat zou, lijkt mij, eenzelfde soort antwoord zijn als op de vraag waarom je bepaalde zaken niet gelooft; maar dan andersom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof ook wat ik geloof omdat ik niet anders kan. Dit komt voort uit het observeren en analyseren van mezelf en andere mensen en de wereld om me heen. En daar veel over nadenken. Ik bedoel dit niet zo klinisch als het klinkt, er komt ook heel veel emotie bij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloofde omdat ik opgevoed ben met geloof, maar ik geloof nu omdat ik overtuigd ben van het duidelijke bewijs, leiding en barmhartigheid die van mijn Heer is gekomen. Het verwerpen/afkeren van die tekenen/bewijzen van mijn Heer, zou mij een onrechtvaardige maken tegenover mijn Heer, maar ook tegenover mijn ziel. Ik wil namelijk straks het onderstaande meemaken big-smile.gif

7:42. Maar, die geloven en goede werken verrichten - Wij belasten geen ziel boven haar vermogen - dezen zullen de bewoners van het paradijs zijn, zij zullen daarin vertoeven. 43. Welke wrok er ook in hun hart moge zijn, wij zullen deze van hen verwijderen. Er zullen rivieren voor hen vloeien. En zij zullen zeggen: "Alle lof komt Allah toe, Die ons hiertoe heeft geleid. En als Allah ons niet had terechtgewezen, hadden wij geen leiding kunnen vinden. De boodschappers van onze Heer brachten inderdaad de waarheid." En er zal hen worden toegeroepen: "Dit is het paradijs, dat u als erfdeel is gegeven, voor hetgeen u deedt."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Grappig dat je dit topic opent, Rindert, want ik heb precies hetzelfde willen doen alleen het steeds uitgesteld en nu ben je mij voor. Alleen ik had het in het subforum levensbeschouwing willen doen onder de titel 'Waarom geloof je (niet)?' Dus als mijn antwoord de mods niet bevalt open ik alsnog een twee-eiige (hoe spel je dat?) tweelingpost.

Ik had met het stellen van die vraag gehoopt, beter te snappen waarom mensen geloven, maar het merendeel van de antwoorden tot nu toe is samen te vatten met 'het is zo omdat het zo is': ik geloof omdat ik niet anders kan. Met als variant 'ik geloof omdat ik dat altijd al heb gedaan, omdat ik zo ben opgevoed'. De derde optie had ik misschien iets meer verwacht: 'Ik geloof om wat ik ervaar', zoals bv. Hongerige Wolf hierboven.

Maar ik blijf het opvallend bondige antwoorden vinden, als ik het vergelijk met de redenen waarom ik niet geloof:

Toen ik nog geloofde, geloofde ik dat God een bedoeling heeft met ons, dat mijn leven een doel had en dat ik zulke bedoelingen ook kon ervaren. Toen ik een keer verliefd was en heel sterk het gevoel kreeg 'dit heeft zo moeten gaan' met zo mooi als het in mijn ogen liep, bleek ik gewoon mijzelf bedrogen te hebben. En met het blauwtje liep niet alleen mijn geloof in die liefde een deuk op, ook het gevoel dat leven überhaupt een doel kon hebben, leed schipbreuk.

De worm van het verstand knaagde namelijk al langer aan het hout: door mij in de wordingsgeschiedenis van aarde en leven op aarde te verdiepen, kwam ik tot de conclusie dat in het beeld dat de wetenschap, met name de evolutiebiologie, schetst van waarom wij zijn wie we zijn, helemaal geen bedoeling zit. Er is helemaal geen bedoeling nodig om het leven op aarde te verklaren, om ons mens-zijn te verklaren. Natuurlijke selectie van fenotypische uitingen van willekeurige mutaties does the whole trick, heeft een veel groter verklaringskracht dan 'Dieu le volt', God wil het zo.

Ten derde, de ethiek, de theodicee, het probleem van het lijden: als God goed is, en God heeft macht, een god waardig, dan zou er volgens mij niet zoveel lijden hoeven te zijn zoals virusinfecties, aangeboren afwijkingen, aardbevingen, tsunami's. Het hele leven wordt gevormd, doordat ongunstige genen dieren en planten weinig overlevingskansen geven, ofwel een grote kans op een gewelddadige, pijnlijke dood.

Nog een vierde reden is kentheoretisch. Hoe meer ik lees, hoe meer ik leer, hoe meer ik ervan overtuigd raak dat er zo weinig is wat we zeker kunnen weten. Het meest zeker kunnen we zijn over die theoriën, die zich laten toetsen middels herhaalbare en exacte experimenten en metingen. Wetenschappelijke resultaten dus, zijn redelijk betrouwbaar en zelfs die zijn continu aan updates toe. Maar wat er ooit in een boek geschreven is dat een bijeengeraapt ratjetoe is, dat door een heel scala aan redacties is heengegaan en bol van de tegenstrijdigheden staat, een betrouwbare visie geeft op het leven hier op aarde, geloof ik niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik geloof omdat ik denk dat het de beste verklaring is voor deze wereld, omdat als ik niet zou geloven en het zou wel waar zijn het me minder pijn oplevert dan als ik wel zou geloven en het blijkt niet waar te zijn.. en omdat ik depri word als ik niet meer zou geloven in een doel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Think:

Samengevat:

- je gelooft niet in de scheppingsleer;

- je gelooft niet in een almachtige God die "dus" achter al dat leed staat;

- je gelooft niet dat de Bijbel het onfeilbare, letterlijk te interpreteren en übereeuwig van toepassing zijnde Woord van God is

Klopt dat? Tot hier ben ik het gewoon met je eens eigenlijk. Dat van die verliefdheid kan ik begrijpen, maar niet beamen. Bij mij hebben dat soort zaken geen invloed op geloof. Ik denk eerlijk gezegd, als ik dit zo lees en overpeins, dat je niet zozeer niet gelooft in God, maar niet gelooft in een bepaald Godsbeeld waar ik ook niet in geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid