Spring naar bijdragen

Roomsen snappen Pinksteren niet?


Aanbevolen berichten

Vandaag op nieuws.nl:

Roomsen hebben foute Pinksteropvatting 25-05-2004

Uit Pinksteronderzoek van de NCRV-gids blijkt dinsdag dat 46 procent van de Rooms-katholieken denkt dat Pinksteren het feest van de opstanding van Jezus is. Een kleinere groep, 44 procent, weet dat het om de uitstorting van de Heilige Geest gaat. Bijna een kwart van de ondervraagden weet niet wat het symbool is dat bij Pinksteren hoort.

Van het totale aantal ondervraagden weet de meerderheid (47 procent) dat het Pinksterfeest gaat om de uitstorting van de Heilige Geest. Volgens 41 procent draait het feest om de opstanding van Jezus. Behalve tussen kerkelijke gezindte, is er ook onderscheid aan te brengen bij het opleidingsniveau. Zo weten een meerderheid van de hoger opgeleide mensen, in tegenstelling tot de lager opgeleiden, ter ere waarvan het Pinksterfeest wordt gevierd.

Ook het symbool dat bij het Pinksterfeest hoort, was onderdeel van de vragenlijst. Mensen konden kiezen uit de pinksterbloem, maretak, het ei en het vuur. Terwijl 23 procent van de ondervraagden niet weet welk symbool er bij Pinksteren hoort, weet 34 procent dat dit het vuur is. Ook de mensen die kerkelijk gezind zijn, kennen het bijbehorende symbool. Het overgrote deel van de mensen die niet kerkelijk gezind is, weet het niet.

Het inruilen van Pinksterdag voor bijvoorbeeld een Islamitische feestdag, wordt door negentig procent van de ondervraagden afgewezen. In totaal is bij één procent van de ondervraagden het hoofd van het huishouden Islamitisch. Van de ondervraagden hangt 51 procent een ander geloof aan, veertig procent heeft helemaal geen kerkelijke gezindte en het overige deel weet het niet of wil er niet voor uitkomen.

Aan het onderzoek hebben 547 mensen meegewerkt. De enquête werd uitgevoerd door onderzoeksbureau TNS NIPO.

****************************************

Ik vond dit een wazig bericht. Wordt de RK nou eerst genoemd omdat ze als DE kerk worden gezien of omdat er al een onbetrouwbaar beeld is van deze kerk? Ik denk zelf dat ze een beetje 'de pik' op de kerk hebben en daarom de RK pakken, want het onderzoek is veelomvattender

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien dat het iets te maken heeft met het feit dat het onderzoek door de NCRV is uitgevoerd. De resultaten zouden waarschijnlijk anders gepresenteerd zijn als het door de KRO was geweest.

Want de protestanten brengen het er echt niet beter vanaf, aangezien daar net zo veel naam-christenen rondlopen als onder de katholieken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En dit zijn nog de kerkelijke mensen. Ga 't maar eens vragen aan niet-kerkelijken...

Verbaasde mij vandaag over het feit dat de plaatselijke supermarkt een 'pinksterrollade' in de aanbieding had. Kan iemand mij vertellen wat precies de link is tussen een opgerold stuk rundvlees en de uitstorting van de Heilige Geest? Misschien dat er wel een diepere betekenis is hoor, maar ik zie 't even niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een Pinksterrollade verbaasd.gif 't Moet ook niet gekker worden. Die link mis ik, geloof ik, ook even.

Nog een leuk voorbeeld wat ik vanochtend in de krant las

'Dat Jezus de wijn veranderde in water'

AMSTERDAM – De klokken voor de trouwmis van kroonprins Felipe en Letizia Ortiz, zaterdag in de kathedraal van Madrid, hadden uitbundig geluid, maar bij de NOS in Hilversum leek even de klepel zoek. Bij de consecratie gedenken de katholieken altijd, aldus de toelichting aan de kijkers, 'dat Jezus wijn in water veranderde'.

Bij de NOS was gisteren volgens woordvoerder R. de Wit geen klacht ontvangen, geen enkel telefoontje, geen enkele e-mail; het leek niemand van de 893 000 kijkers te zijn opgevallen – noch de curieuze vergissing van wijn naar water in plaats van andersom, noch de verhaspeling van de bruiloft van Kana en het Laatste Avondmaal.

Maar de katholieke website van rorate.com was alert en opende een forum voor de 'blunder van de NOS'. Volgens één reactie op dezelfde site is het de NOS niet kwalijk te nemen dat men daar niet weet wat de gemiddelde katholiek tegenwoordig al evenmin op een rijtje heeft; een ander aarzelt of er sprake is van slordigheid ofwel van een verkeerde zuinigheid.

Ook bij de rk kerkprovincie waren gisteren nog geen vragen of klachten binnengekomen. Jan Willem Wits, woordvoerder van de rk kerkprovincie, wordt 'wel vaker' geconfronteerd met gebrekkige kennis omtrent kerkelijke gebruiken. ,,Maar dit hoort wel tot de betere canards van de laatste tijd.â€

Eucharistie en avondmaal en wat daar wel of niet gevierd, gedacht en herdacht wordt is niet eenvoudig even uit te leggen. Maar dat Spanje ooit katholiek was geworden omwille van iemand die wijn in water veranderde is zelfs als mysterie onmogelijk.

Copyright: Trouw

Ook wel een afgang, dat de Eucharistie op wonderlijke wijze verbonden wordt met de bruiloft in Kana, die dan ook nog es verkeerd wordt verteld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, het zijn niet bepaald alleen de "naam-christenen" die zo weinig bijbelkennis zouden hebben. Vaak zijn het juist de christenen zelf die weinig tot geen bijbelkennis hebben.

En dat is behooorlijk jammer, want de bijbel is zo rijk aan verhalen, gedichten, liederen, spreuken en wijsheden. Bovendien kun je je met bijbelkennis veel beter wapenen tegen valse leren.

Ik zelf heb op zich niet zo veel parate bijbelkennis en dat was behoorlijk lastig toen ik een tijdje met mensen werkte die bij het Wachttoren Genootschap waren aangesloten. Dan is af en toe een discussie niet onontkomelijk.

Ik heb er maar puur op moeten vertrouwen dat ik toch wel goed zat en zij fout, hoewel dat soms echt heel moeilijk was, want die Getuigen zijn echt goed hoor! Als je onbeschermd bent, hebben ze je zo ingepalmd.

Over de katholieken: het is redelijk bekend dat veel katholieken bewust niet veel of gewoon nooit in de bijbel lezen. De bijbel heeft bij hen niet het hoogste woord, de traditie en de paus tellen ook mee. Hou daar rekening mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 25 mei 2004 22:26:26 schreef Alex Tromp het volgende:

Pinksterrollade link-> de rollade stort uit elkaar als je het touwtje doorknipt?........

Oh, ja, nu snap ik het. De rollade zelf, dat is de Kerk. Het netje eromheen, dat is de Heilige Geest!

LOL

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 25 mei 2004 22:26:57 schreef Oogje het volgende:

Over de katholieken: het is redelijk bekend dat veel katholieken bewust niet veel of gewoon nooit in de bijbel lezen. De bijbel heeft bij hen niet het hoogste woord, de traditie en de paus tellen ook mee. Hou daar rekening mee.

Dat bij de katholieken het lezen van de Bijbel geen verplichting is voordat je een bepaald iets mag doen in de Kerk.

Wél is het Woord van God, de Bijbel, het belangrijkste van ons geloof!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 25 mei 2004 22:34:57 schreef John het volgende:

[...]

Dat bij de katholieken het lezen van de Bijbel geen verplichting is voordat je een bepaald iets mag doen in de Kerk.

Wél is het Woord van God, de Bijbel, het belangrijkste van ons geloof!

En je vergeet de Heilige Geest! God heeft niet alleen in de Bijbel gesproken, God spreekt nog altijd tot de mens. Dat vergeten sommige christenen wel eens en dan worden ze vaak 'Bijbel-literalisten' (mensen die denken dat de Bijbel zo'n beetje letterlijk door God is geciteerd en dat dat ook alles is wat God ooit heeft gezegd en ooit zàl zeggen...).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 25 mei 2004 20:46:08 schreef Alex Tromp het volgende:

Uit Pinksteronderzoek van de NCRV-gids blijkt dinsdag dat 46 procent van de Rooms-katholieken denkt dat Pinksteren het feest van de opstanding van Jezus is.

Wat dom! Iedereen weet toch dat Kerst al het feest van de opstanding is!

clown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Scepticus, mijn reactie was eerder een steunbetuiging dan een aanval, of had je 't niet tegen mij?

Ik heb helemaal niks tegen de katholieke kerk. Een goede vriend van mij is katholiek en hij heeft een grote rol gespeeld in mijn besluit om christen te worden. 't Enige standpunt van hem waar ik moeite mee heb -en ik geloof dat dat een officieel standpunt van de RKK is- is dat de RKK de enige kerk zou zijn die onder de directe leiding staat van de Heilige Geest (want gesticht door een Apostel) en dat de RKK daarom beschermd is tegen fouten in de doctrines (oftewel: de RKK heeft altijd gelijk als het gaat om interpretatie van de Heilige Schrift). Ik denk dat geen enkel mens en geen enkele kerk op welk punt dan ook onfeilbaar is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 25 mei 2004 22:56:09 schreef Petra de Jong het volgende:

[...]

En je vergeet de Heilige Geest! God heeft niet alleen in de Bijbel gesproken, God spreekt nog altijd tot de mens. Dat vergeten sommige christenen wel eens en dan worden ze vaak 'Bijbel-literalisten' (mensen die denken dat de Bijbel zo'n beetje letterlijk door God is geciteerd en dat dat ook alles is wat God ooit heeft gezegd en ooit zàl zeggen...).

Toevoeging: Ik heb het idee dat bepaalde groeperingen christenen de Bijbel vereren in plaats van God. De Bijbel is voor hen het Alpha en Omega in plaats van God. Ik denk niet dat God wil dat wij een boek vereren en alleen maar naar Hem luisteren als Hij spreekt in dat boek, ik denk dat Hij wil dat we een relatie met Hem, de Levende God, hebben en dat we horen wat Hij nu, tegen ons persoonlijk, te zeggen heeft.

Dat even ter verdediging van het standpunt der katholieke medemensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid