Spring naar bijdragen

Je eigen TOP 10


Aanbevolen berichten

Ik heb een idee voor een nieuw muziek-topic, dat wel een beetje werk vereist: stel je eigen persoonlijke TOP 10 samen.

Ik ben gister de hele dag bezig geweest mijn eigen persoonlijk TOP 50 samen te stellen en aftellend van 50 naar 1 op vier CD's gezet. Ik wil met jullie de Top-10 daarvan delen. Wat ik op YouTube kan vinden, dat link ik.

- edit: nu met commentaar, aftellend van 10 naar nummer Eén Eén Eén -

10 Fish                  vigil

dit nummer is voor mij heel herkenbaar; de zorgen om de wereld en het gevoel dat je hier verdwaald bent tussen al het onrecht dat er gaande is

9 Pink Floyd            sorrow

even in die sfeer blijvend; ik ben een groot van symfonische rock, er staan er meer in mijn Top 50 en Pink Floyd haalt het tot in de top 10

8 Joy Division            the eternal

mijn op één na populairste band; dit vind ik hun mooiste nummer, maar het is veel te ingetogen voor op nummer twee, daarom op 8; het ultieme depressie-gevoel

7 Anne Clark            the sitting room

of misschien toch deze, het ultieme depressie-gevoel; Anne Clark zet ik altijd op als ik mij getroost (en dus herkend) wil worden in mijn depressieve buien

6 Hooverphonic      

omdat ik niet alleen maar depressie wil in de top 10; een heel spacey nummer met ontzettend vette bas; ik hoop dat je de speakers hebt die dit nummer verdiend (je hebt de PC toch wel op je hifi-set aangesloten hoop ik? smile.gif)

5 New Age Steppers      

in het genre reggae/dub is dit mijn hoogste notering; volgens mij Brits, niet Jamaicaans, maar wel ontzettend sfeervol en warm, wederom diepe bas

4 Cornelis Vreeswijk      

ik kende deze artiest voor ik wist hoe hij heette; mijn geluk was groot toen ik zijn naam leerde kennen en naar meer op zoek kon; het is een Nederlander die al als kind naar Zweden is geëmigreerd met zijn ouders; zijn bekendste nummer híer is 'De Nozem en de Non', maar hij heeft véél mooiere nummers gemaakt en is in Zweden een gevierd ster geweest tot aan zijn dood

3 The Cure            

sorry, ik heb nu eenmaal vaak Weltschmerz en daar zoek ik muziek bij om af te reageren; dit nummer is de ultieme wanhoops-vertolking

2 Joy Division            

tweede notering van Joy Division in de top 10; dit nummer is niet super-down, maar gewoon heel meeslepend, vooral de gitaarriffs

1 De Kift            voorbij voorbij

volgens een vriend van mij ben ik in de grootste fan binnen mijn eigen stad van deze band; ik volg ze al sinds 1994 en vind ze geweldig; helaas is er van dit nummer geen YouTube-link; luister naar hop hop voor een goede indruk van deze 'polder-punk-fanfare', zoals ik hun muziek altijd maar omschrijf; en met dit nummer is mijn Top 10 helaas 'voorbij'

Misschien inspireer ik hier anderen mee hetzelfde te doen?

Tip: ga voor nummer 1 naar de platenzaak of de website van De Kift voor de CD Krankenhaus.

The Sitting Room van Anne Clark staat op haar gelijknamige debuut-CD. Waarschuwing: alleen voor wie zware melancholie kan doorstaan!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk idee, en ik heb al iets klaar liggen. Ik heb laatst zo'n lijstje gemaakt maar dan anders, want ik wilde iets doen met muziek uit verschillende tijdperken.

Een wat andere aanpak, want er is zoveel keus, dat ik geen top 10 kan verzinnen uit honderden, zo niet duizenden liedjes. Maar popmuziek bestaat ruim 50 jaar, dus ik pak uit elke 5 jaar vanaf 1955 een liedje dat ik vaak heb afgespeeld.

1955-1959

The Fleetwoods- Come softly to me (1959)

Still going strong na 50 jaren. Rechts zie je een link naar een optreden in 2007.

1960-1964

Kyu Sakamoto - Sukiyaki (1963)

link Ooit gehoord in een winkel en net zo lang gezocht tot ik gevonden had van wie deze muziek was

1965-1969

Steppenwolf - Born to be Wild (1968)

link Een van de beste openingsscenes in de filmgeschiedenis.

1970-1974

Queen - My Fairy King (1973)

jaren 70 Queen heb ik leren kennen bij een schoolvriend, spelen op de Commodore computer met een Queen Cd op de achtergrond.

1975-1979

AC/DC - It's a Long Way to the Top (If You Wanna Rock 'n' Roll) (1975)

link Rock met doedelzakken smile.gif De zanger is dood door alcohol en drugs , maar de gitarist is getrouwd met de vriendin van Bennie Jolink en woont in Aalten smile.gif

1980-1984

Philip Bailey & Phil Collins - Easy Lover (1984)

link De jaren 80 is de tijd van de grote mega sterren. Phil Collins is in elk een van de grootste muzikanten van die tijd.

1985-1989

The KLF - 3am Eternal (1988)

Dance era breekt aan. The KLF heb ik ontdekt op weg naar tennisles in de auto bij de tennismom die ons bracht en ophaalde. Ik had nog nooit zoiets gehoord en vond het prachtig, en nu nog steeds.

1990-1994

Nirvana - About A Girl: Live On MTV Unplugged (1993)

link Middelbare schooltijd, grote keus, maar dit is wel een icoon van die tijd en van mijn generatie.

1995-1999

Robert Miles - Children (1996)

link Dit is een variant van house muziek die niet zo hard en wild is en die ik erg mooi vind.

2000-2004

Barcode Brothers - Flute (2001)

Dance met Fluit en Banjo

2005-2009

Linkin Park - What I've Done (2007)

link Linkin Park is typisch zo'n band waar ik maar 1 of 2 liedjes per CD mooi van vind, en die vind ik dan vreemd genoeg ook wel erg mooi. Op deze CD is dat deze en kan de rest me gestolen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh oh oh, da's een moeilijke... Ik ga er gewoon tien opnoemen die ik geweldig vind, daarin nog gaan selecteren op plaats is onmogelijk. En ik ben er zeker van dat ik op een ander moment, in een andere bui, andere nummers zou nemen.

(Linkjes zijn zo veel mogelijk de cd-versies omdat live toch een ander beeld geeft, maar soms ging het niet anders, vooral Eels is verschrikkelijk...)

-the Cure: the caterpillar link

-Hooverphonic: the magnificent tree

-Vicious Pink: Can't you see link

-the Clash: Spanish Bombs

-Cranes: Jewel

-Siouxsie & the Banshees: Swimming Horses

-Patrick Wolf: Tristan

-Pooka: Spinning (dit is mijn all-time favoriete band, maar helaas erg onbekend... Spinning vind ik helaas nergens, ook al is het hun meest geniale nummer, maar ik wil jullie toch iéts meegeven van Pooka want ze zijn fantastisch, dus hier is het helaas minder goede maar nog steeds erg fijne nummer Mean Girl:

)

-Eels: Not ready yet link

-Red Hot Chili Peppers: Scar Tissue

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh ja dit vind ik leukbig-smile.gif

Everclear - Nervous and weird

Wie het eerste album van Everclear niet heeft moet zich een beetje schamen! Vooral dit nummer staat bol van emotie ende heftige gitaarpartijensmile.gif

Everclear - Heroin girl

Van het tweede album tevens ook op single uitgebracht

Wintersun- Beautiful death

Erg fijne Power/melodeathsmile.gif

Hypocrisy - Point of no return

Brute naar melo neigende death, verkrijgbaar in de betere cdwinkels en bij uw *kuch* torrentboer *kuch*

The Haunted - Little cage

Hele energieke thrash! heerlijk als je je kamer gaat opruimen/slopen

Joseph Arthur - In the sun

Even bedaren, overpeins je relatie problemen met Joseph Arthur!

Dreadlock pussy - Photographs

Helaasch gestoptboosrood.gif Sinds mijn veertiende een van mijn favoriete bands! Technische Nu metal die soms naar progressive neigt

Unjust - Stay away

Machine head meets Faith no more tevens ook verkrijgbaar bij, eh, ja je zult aardig moeten zoeken. Nieuwere nummers zijn wel te vinden op youtube.

Radiohead - Jigsaw falling into place

Ik vind het nieuwste album te gek!

Modest mouse - I came as a rat

Voor liefhebbers van experimentele indie/alternrock

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Leuk idee, en ik heb al iets klaar liggen. Ik heb laatst zo'n lijstje gemaakt maar dan anders, want ik wilde iets doen met muziek uit verschillende tijdperken.

Een wat andere aanpak, want er is zoveel keus, dat ik geen top 10 kan verzinnen uit honderden, zo niet duizenden liedjes. Maar popmuziek bestaat ruim 50 jaar, dus ik pak uit elke 5 jaar vanaf 1955 een liedje dat ik vaak heb afgespeeld.

Dat is ook een leuke aanpak! En dat je van zover terug nog nummers weet te noemen! Mijn muzikale 'geschiedenis' begint pas in de jaren '80. Ik ga even genieten van je links.

@Iriacynthe: linkjes? apk_worry-rose.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is ook een leuke aanpak! En dat je van zover terug nog nummers weet te noemen! Mijn muzikale 'geschiedenis' begint pas in de jaren '80. Ik ga even genieten van je links.

die van mij pas in de jaren 90, maar ik heb wel altijd volwassen om me heen gehad die veel sixties en seventies op zetten, dus daar kwam ik ook wel aardig jong mee in aanraking, en via internet kan je nu werkelijk zo'n beetje alles leren kennen.

Quote:
@Iriacynthe: linkjes?
apk_worry-rose.gif

yes.gifyes.gif please.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een vriend van mij was jong in de jaren '80, net als ik, maar opgevoed met de beatles en zijn muzikale interesses reiken tot het begin van opgenomen muziek. Tot zijn spijt is er pas vanaf de jaren '20 meer dan sporadisch iets voorhanden (oude blues, klassiek, jazz, als ik het wel heb).

Zelf vind ik de muziek van voor 1980 toch iets te lievig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1: Edenbridge- Shine

2: Freedom Call- Pharao

3: And Then There Were None- Right Here Waiting: link

4: Fireflight- Something New: link

5: Hawk Nelson- Long And Lonely Road:

6: Petra- Beyond Belief:

7: John Denver- Christmas For Cowboy's: link

8: Kutless- I Lift My Eyes Up:

9: Hillsong- Shout To The Lord:

10: Rodney Atkins- If You're Going Trough Hell-

Alles is in willekeurige volgorde neergezet, ik zal dit een andere keer ordenen. Dit is overigens mijn, zoals altijd, veranderlijke top10, ik heb nooit een vaste lijst gehad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een vriend van mij was jong in de jaren '80, net als ik, maar opgevoed met de beatles en zijn muzikale interesses reiken tot het begin van opgenomen muziek. Tot zijn spijt is er pas vanaf de jaren '20 meer dan sporadisch iets voorhanden (oude blues, klassiek, jazz, als ik het wel heb).

Zelf vind ik de muziek van voor 1980 toch iets te lievig.

Mwaaaah, het meeste dat ik luister is eighties en nineties, maar ik heb toch wel een paar serieuze favorieten van daarvoor hoor, waarbij deze vrij hoog in de ranking staat:

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Speciaal ter educatie van Think en wie weet wie nog meer....

Uit den ouden doosch: Top 10 met als thema " echte muzikanten zingen niet." Als je denkt dat het wat Tarantino achtig klinkt, ja dat klopt die stopt altijd dit soort spul in zijn films...

The Surfaris - Wipe out

link

The Village Stompers - Washington Square

Al Hirt - Java

link

Booker T & the MG's - Green Onions

link

The Chantays - Pipeline

link

The Shadows - Apache

Ace Cannon - Tuff

Dick Dale & The Del Tones - Misirlou

The Tornados - Telstar

Les Cooper & The Soul Rockers - Wiggle Wobble

link

Ernie Freeman - Rauncy

link

Ray Anthony - Peter Gunn

link

The virtues - Guitar Boogie Shuffle

Rockin Rebels - Wild Weekend

Bob Moore - Mexico

link

Oops tis een top 15 geworden...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om jullie toch een indruk te geven van De Kift, omdat ik van mijn nummer 1 geen link kon vinden: hop hop

En een nummer van Anne Clark in dezelfde sfeer als the sitting room: poem for a nuclear romance

Met dank aan Iriacynthe voor het idee om aanverwante nummers te plaatsen voor ontbrekende links.


Samengevoegd:

Quote:

Mwaaaah, het meeste dat ik luister is eighties en nineties, maar ik heb toch wel een paar serieuze favorieten van daarvoor hoor, waarbij deze vrij hoog in de ranking staat:

Ja, all along the watchtower is goeoeoed


Samengevoegd:

Quote:

Speciaal ter educatie van Think en wie weet wie nog meer....

Dit topic is echt een grasduin-en-geniet-topic aan het worden party.gif . Veel van genoemde nummers ken ik al, zoals de klassiekers Wipe Out, Misirlou, Apache. Ik ga even genieten van wat ik nog niet ken.

Ken je deze (moderne) versie van Pipeline al? Dick Dale met Stevie Ray Vaughan

Oops, ik moet even snel mijn speakers hoger zetten! widegrin.gif


Samengevoegd:

toegift:

met in het commentaar een uitleg hoe hij dat vette geluid krijgt en in de reacties nieuws over zijn gewonnen strijd met kanker.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Geen ultieme top 10, maar meer wat ik op dit moment zou kiezen: (willekeurige volgorde)

Pink Floyd /

Iedere keer als ik Live at Pompeii kijk, vind ik het jammer dat ze deze niet 's-avonds hebben gespeeld. Zoveel sfeervoller dan in het zonlicht noparty.gif

Quote:
King Crimson /

Zelf vind ik Epitaph de mooiste van de plaat.

Je overige nummers ken ik niet, ik ga eens luisteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Och, bij mij ging het zo: ik nam mij voor een 'Top-zoveel' te maken, inventariseerde welke nummers daarin thuis horen en ging het rijtje af welke ik de mooisten vond, zo doorwerkend naar beneden. Het moesten speelbare CD's worden, dus de overgang moest ook nog mooi. Maar het was dus een Top=50, waarvan ik voor dit topic de onderste 40 heb weggelaten, en aldus was het minder moeilijk. Een soort pijnloze amputatie zeg maar.

Maar ik had het idee al een paar jaar voor ik er echt een dag voor uittrok.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit is mijn top 10

Niet gerangschikt, gewoon willekeurige volgorde smile.gif

Een geweldig verradelijke intro, een prachtige sfeer en puik gescreamed smile.gif

Virgin Black - Requiem, Kyrie

Een heel mooi, droevig nummer waarin je echt verdriet proeft.

Mooi gezongen, met zo nu en dan ondersteuning van een orkest smile.gif

Je voelt hier ook weer de bedoeling van het liedje; verdriet.. smile.gif

(Dit is overigens een fragment, deze is zonder vloek knipoog_dicht.gif)

Dit vind ik zo'n geniaal nummer yes.gif

Erg overtuigend gebrult, en èrg mooi gezongen.. Wat heeft die vent een stem nosmile.gif

Overigens ben ik gefascineerd geraakt aan het woord "Morphogenesis" door dit liedje widegrin.gif

Ik vind het echt een gaaf woord smile.gifyes.gif

Amon Amarth - The Pursuit of the Vikings

Luister het, en je weet waarom hij in mijn top 10 staat knipoog_dicht.gif

Amon Amarth - Runes to my Memory

Erg gave tekst, en als je het luisterd, weet je waarom het in m'n top 10 staat knipoog_dicht.gif

crysmile.gif

Als ik die tekst lees, vertaald in het engels wat staat in die link, kan ik wel janken crysmile.gif

Zo eenvoudige muziek, maar zo mooi smile.gif

Deze komt te draaien op mijn begrafenis.. yes.gif

Nile - Annihilation of the Wicked

Wat een ontzettend gave tekst, en wat een nog gavere intro heeft dit liedje.. yes.gif

Dit is echt death metal wat ik 20x op een dag kan luisteren, en wat niet verveeld.. En dat heb ik niet snel met death metal smile.gif

Lekkere black met een wel aardige tekst.

Satyricon heeft gewoon èrrug gave riffs yes.gif

Slechtvalk - Burying the Dead

Heeft een betekenis voor mij waar ik niet op in ga knipoog_dicht.gif

Dat was het wel zo ongeveer smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ook zoiets als dat mijn top 10 albums er anders uit zou zien als mijn top 10 nummers. Albums die als geheel mooi zijn.


Samengevoegd:

Quote:

Maar ik had het idee al een paar jaar voor ik er echt een dag voor uittrok.

Misschien moet ik ook eens zoiets gaan doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb ook zoiets als dat mijn top 10 albums er anders uit zou zien als mijn top 10 nummers. Albums die als geheel mooi zijn.


Samengevoegd:

[...]

Misschien moet ik ook eens zoiets gaan doen.

En misschien moet ik dan ook maar eens een album-top 10 doen big-smile.gif , al zullen er overeenkomsten zijn (Anne Clark - the sitting room, Joy Division - Closer (2x in mijn nummer-top-tien), De Kift - Krankenhaus). Wordt vervolgd...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid