Spring naar bijdragen

Mooiste albums Top 10


Aanbevolen berichten

In het topic 'Je eigen Top 10' werd het idee geopperd voor een album Top 10. Om een helder onderscheid te maken tussen albums en losse nummers, een nieuw topic voor de Album Top 10.

Ik trap af:

1. De Kift - Krankenhaus

hun eerste plaat waarbij ze grasduinden in de literatuur om teksten uit samen te stellen (het eerste album hadden ze een andere zanger, met zelfgeschreven teksten).

De teksten op Krankenhaus zijn voor een groot deel fragmenten uit het werk van Wolfgang Borchert, een Duitser die vocht aan het Oostfront maar al snel ziek werd en uiteindelijk na de oorlog overleed aan zijn aan het front opgelopen ziekte. Zijn teksten gaan over soldatenleed en over de zelfkant.

2. Joy Dision - Closer

De plaat was nog niet uitgebracht en de (eerste) tour naar de States stond op het punt te beginnen toen zanger/tekstschrijver Ian Curtis zich ophing. Hij heeft wel prachtig werk nagelaten, al hoor je erin terug hoe down hij zich gevoeld heeft (mogelijk door de bijwerkingen van de medicijnen die hij kreeg voor zijn epilepsie. Anton Corbijn maakte vorig jaar nog een prachtige film over zijn leven: 'Control'. Closer is Joy Division meest sterke plaat.

3. De Kift - Vlaskoorts

Sorry, ik kan het niet helpen. De Kift vind ik zo goed, dat ze 2x in de top 3 staan. De plaat Vlaskoorts is iets rustiger, eerder weemoedig dan de ellende uitschreeuwend, zoals Krankenhaus. Maar voor mij persoonlijk heeft deze plaat veel troost betekend.

4. Anne Clark - The Sitting Room

Als ik me depressief voel, zoek ik troost bij depressieve platen. Dit is dé meest depressieve plaat die ik ken, de plaat die me het meeste raakt en in z'n eenvoud domweg schitterend. Had ook op 1 kunnen staan.

Eigenlijk heeft dit kwartet een gedeelde eerste plaats, wat mij betreft. Dan nu verder met de sub-top:

5. Marillion - Script for a Jester's Tear

Garden Party vind ik een irritant nummer, maar de overige 5 zijn juweeltjes

he knows you know

6. Pink Floyd - Wish you were here

Een erg moeilijke keus. Dark side of the moon had hier ook kunnen staan.

shine on you crazy diamond

7. Marillion - Misplaced Childhood

De laatste twee nummers en Kayleigh vind ik eigenlijk maar niets, maar dankzij de ontzettend sfeervolle opening door Pseudo Silk Kimono en de mini-symfoniën

en Blind Curve, eindigt deze plaat hoog in mijn all-time favorites

8. Pink Floyd - Dark Side of the Moon

Uitgebracht op de geboortedag van mijn zwager, die dus even oud is als dit schitterend stuk vinyl. Vooral Breathe, Time en Brain Damage en Eclipse vind ik niet alleen qua muziek maar vooral ook qua tekst erg mooi. En de vrouwenstem-solo van The Great Gig in the Sky is natuurlijk meeslepend.

9. Metallica - Ride the Lightning

Deze draai ik de laatste tijd weinig meer, maar omwille van het jeugdsentiment plaats ik deze ook in de lijst. Is jarenlang mijn hartsplaat geweest.

fade to black

10. Lee 'Scratch' Perry - Super Ape

Omdat er toch ook wat Dub in moet. Dit is de meest dromerige Jamaicaanse dub-plaat ooit gemaakt, op het zeer obscure 'African Rubber Dub' na, dat ik alleen op bandje heb en waarvan ik niet weet wat de artiest is en die dus geen notering kan krijgen. Eigenlijk ben ik zelf meer King Tubby-fan, maar Super Ape is toch wel een meesterlijke wegdroomplaat.

Zoals jullie kunnen zien heb ik op 1 uitzondering na gekozen voor linkjes met gewoon de studio-versie en de album-hoes, geen zelfgemaakte clips, geen live-stuff. Dit om het oorspronkelijke vinyl te eren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

6. Pink Floyd - Wish you were here

Een erg moeilijke keus. Dark side of the moon had hier ook kunnen staan.

8. Pink Floyd - Dark Side of the Moon

Uitgebracht op de geboortedag van mijn zwager, die dus even oud is als dit schitterend stuk vinyl. Vooral Breathe, Time en Brain Damage en Eclipse vind ik niet alleen qua muziek maar vooral ook qua tekst erg mooi. En de vrouwenstem-solo van The Great Gig in the Sky is natuurlijk meeslepend.

worshippy.gif

The Great Gig, is zooooooo goed, dat staat altijd voluit en op repeat. Echt een heerlijk nummer is dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

01. Daft Punk - Discovery

02. Justice - Cross

03. Daft Punk - Homework

04. Red Hot Chili Peppers - Californication

05. Sarah McLachlan – Wintersong

06. Infected Mushroom - B.P. Empire

07. Lily Allen - Alright, Still

08. Tool - Lateralus

09. Velvet Revolver - Contraband

10. Radiohead - OK Computer

De argumentatie komt later, ik vond dit al moeilijk genoeg puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

mijn muzieksmaak is erg mainstream ivm sommige van jullie, jullie komen steeds met artiesten waarvan ik nog nooit heb gehoord... Maar ik hou wel van veel verschillende stijlen, zoals dit (redelijk willekeurige) lijstje laat zien. ik ben sowieso geen album persoon, geef mij maar losse tracks en eigen gemaakte playlists. De onderstaande albums zijn in elk geval producties die ik wel met plezier helemaal af kan luisteren.

album-a-night-at-the-opera.jpg

2364.jpg

845549.jpg

PetShopBoysVery.jpg

00602498417928.jpg

200px-PetSoundsCover.jpg

essential_elvis.jpg

200px-Michael_jackson_bad_cd_cover_1987_cdda.jpg

tb2003-dvd.jpg

faithless-reverence.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

In volledig willekeurige volgorde:

dark_side.jpg

Daft_Punk_Homework_large.jpg

Underworld.beaucoupfish.jpg

norah_jones_feels_like_home.jpg

the_doors_strange_days_front1.jpg

6a00cdf3acc9b3cb8f00d09e80f304be2b-500pi

lvst5jsl.jpg

414B4859SPL._SL500_AA240_.jpg

31XQFN6296L._SL500_AA240_.jpg

314Y5ZD12ML._SL500_AA240_.jpg

Mijn smaak is heel divers, ik heb vaak niet speciale binding met een album. Ik koop dat wat ik mooi/ leuk vind. Strange Days vind ik zo mooi, omdat het heel melodramatisch is, wat als ik wat teneer geslagen ben erg lekker is om naar te luisteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mournful Congregation - The Monad Of Creation

Nile - Black seeds Of Vengeance

Nortt - Ligfærd

Nephasth - Conceived By Inhuman Blood

Misery Index - Retaliate

Jack Johnson - Brushfire Fairytails

Silencer - Death - Pierce Me

Devourment - 1.3.8

Frazzbazz & Komprex - Masters Of speedcore

EN nummer tien weet ik niet...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee hoor, wat mij betreft blijft het hierbij: een top 10 van nummers, een top 10 van de albums waar de nummers op staan. Je zou nog kunnen denken aan top 10 van mooie clips, of mooie live-uitvoeringen, maar daar heb ik te weinig verstand van. Daarvoor ken ik te weinig YouTube varianten van de muziek die ik mooi vind. En je kunt wel bezig blijven. Top 10 fijnste huisdier clown.gif , top 10 lekkerste meid (of jongen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit zijn wat albums in willekeurige volgorde. Het zijn er tien, maar als de wind draait zou het zo kunnen zijn dat er weer andere albums in dit lijstje staan. Ik heb expres maar één album per band gedaan, voor de variatie. Verder beperk ik me maar op mijn eigen collectie, vandaar dat bijv. Glorybox er niet in staat.

Refused - the shape of punk has to come

theshapeofpunktocome.jpg

Het beste Hardcore/punk album wat ooit uitgebracht is.

Als er in de hardcore een glazen dak is, is dit het. Ze hebben er alles uitgehaald wat er in zit.

Blind guardian - nightfall in Middle-Earth

nime.jpg

Ik ben een enorme fan van het werk van JRR Tolkien, En dit album heeft saga uit The Silmarillion prachtig in muziek weten te vertolken.

Selfmindead - at the barricades we fall

selfmindead_atthe.jpg

Dit is zo'n album waar ik niet van kan uitleggen waarom dit in mijn top 10 staat. Maar het staat er al sinds ik het ken en zal er ook wel in blijven.

ZAO - Where blood and fire bring rest

Zao-WhereBloodAndFireBringRest.jpg

Prachtig album. Het zijn levensliederen van de zanger en zijn worstelingen met het geloof door de ellende die hij meegemaakt heeft. Hele mooier eerlijke liederen met een sfeer die er erg goed bij past, zwart. Ik zat nog te twijfelen tussen deze en het conceptalbum 'the funeral of God'. Maar ik ga toch voor deze omdat dit album zo puur en persoonlijk is, en natuurlijk omdat het geniale muziek is.

Woven Hand - consider the birds

bi_.jpg

Toch wel één van de zwaarste, zwartgelligste albums in deze lijst. Heel mooi album! Dat soort christelijke muziek trek ik dan dus wel weer. Een soort anti-opwekkings punkband die probeert aan te passen aan de middeleeuwen of zoiets.

Manowar - Gods of war

300_430845.jpg

Ik hou van mythologie en de manier hoe deze band het op muziek zet. Het is een concept album over de Noorse mythologie.

Callisto - True nature unfolds

callisto-true-nature-unfolds.jpg

Heerlijke sfeervolle luistermuziek. Fijn om op een late avond met een biertje en dimlicht naar te luisteren.

Comeback kid - wake the dead

B0007GP67Y.01._AA320_SCLZZZZZZZ_.jpg

Tja, 't klinkt lekker. Waar is de moshpit? Leuk album voor in de auto trouwens.

Underoath - The changing of times

underoath the changing of times.jpg

Het zal wel een stukje nostalgie zijn, maar ik vind dat ze een mooie sfeer neerzetten. Hard maar ook wat leeg en droevig: verlies.

Brown Feather Sparrow - Let's be fine

volcd14.jpg

Lekkere lieve muziek, met een hele mooie sfeer. Als je één zo'n indie band kent, ken je ze allemaal. Maar die ene is wat mij betreft Brown Feather Sparrow.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooiste albums op dit moment: (omdat het steeds wisselt)

willekeurige volgorde:

Renaissance - Scheherazade and other stories

Nick Drake - Five leaves left

Joy division - Closer

Rick Wakeman - Journey to the center of the Earth

The Mars Volta - Frances the mute

Ten Years After - Live at Fillmore East

Good morning little schoolgirl

Tears for fears - The Hurting

Nirvana - Unplugged in New York

Plateau

Porcupine Tree - The sky moves sideways

Moonloop (coda)

Deep Purple - Made in Japan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit zijn wat albums in willekeurige volgorde. Het zijn er tien, maar als de wind draait zou het zo kunnen zijn dat er weer andere albums in dit lijstje staan. Ik heb expres maar één album per band gedaan, voor de variatie. Verder beperk ik me maar op mijn eigen collectie, vandaar dat bijv. Glorybox er niet in staat.

Refused - the shape of punk has to come

Het beste Hardcore/punk album wat ooit uitgebracht is.

Als er in de hardcore een glazen dak is, is dit het. Ze hebben er alles uitgehaald wat er in zit.

Blind guardian - nightfall in Middle-Earth

Ik ben een enorme fan van het werk van JRR Tolkien, En dit album heeft saga uit The Silmarillion prachtig in muziek weten te vertolken.

Selfmindead - at the barricades we fall

Dit is zo'n album waar ik niet van kan uitleggen waarom dit in mijn top 10 staat. Maar het staat er al sinds ik het ken en zal er ook wel in blijven.

ZAO - Where blood and fire bring rest

Prachtig album. Het zijn levensliederen van de zanger en zijn worstelingen met het geloof door de ellende die hij meegemaakt heeft. Hele mooier eerlijke liederen met een sfeer die er erg goed bij past, zwart. Ik zat nog te twijfelen tussen deze en het conceptalbum 'the funeral of God'. Maar ik ga toch voor deze omdat dit album zo puur en persoonlijk is, en natuurlijk omdat het geniale muziek is.

Woven Hand - consider the birds

Toch wel één van de zwaarste, zwartgelligste albums in deze lijst. Heel mooi album! Dat soort christelijke muziek trek ik dan dus wel weer. Een soort anti-opwekkings punkband die probeert aan te passen aan de middeleeuwen of zoiets.

Manowar - Gods of war

Ik hou van mythologie en de manier hoe deze band het op muziek zet. Het is een concept album over de Noorse mythologie.

Callisto - True nature unfolds

Heerlijke sfeervolle luistermuziek. Fijn om op een late avond met een biertje en dimlicht naar te luisteren.

Comeback kid - wake the dead

Tja, 't klinkt lekker. Waar is de moshpit? Leuk album voor in de auto trouwens.

Underoath - The changing of times

Het zal wel een stukje nostalgie zijn, maar ik vind dat ze een mooie sfeer neerzetten. Hard maar ook wat leeg en droevig: verlies.

Brown Feather Sparrow - Let's be fine

Lekkere lieve muziek, met een hele mooie sfeer. Als je één zo'n indie band kent, ken je ze allemaal. Maar die ene is wat mij betreft Brown Feather Sparrow.

Refused,comeback kid en underoath klinken zeker goed olorin!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ Olorin en Donnie: jullie noemen interessante albums, Woven Hand bv. en Nick Drake. Maar zouden wij ook linkjes mogen met wat jullie als voorbeeld willen laten
horen?
Of zijn jullie van de zelfwerkzaamheid-mag-ook-wel club?
noparty.gif

Jewel hoor, maar het probleem is dat het albums zijn, een nummer is zo euh, een nummer. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op verzoek een nummer bij elk album. Niet elk nummer is representatief voor het hele album en ik moet het maar doen met wat ik op youtube tegenkwam qua songs:

Refused - the shape of punk has to come

Blind guardian - nightfall in Middle-Earth

Selfmindead - at the barricades we fall

ZAO - Where blood and fire bring rest

Ember

Woven Hand - consider the birds

Manowar - Gods of war

Sleipnir, muziek begint op 1:00

Callisto - True nature unfolds

Comeback kid - wake the dead

Underoath - The changing of times

Brown Feather Sparrow - Let's be fine

Nothing Else On My Mind

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 months later...

01. Rage Against the Machine - Rage Against the Machine (1992)

02. The Black Crowes - $hake Your Money Maker (1990)

03. Smashing Pumpkins - Siamese Dream (1993)

04. R.E.M. - Automatic for the People (1992)

05. U2 - The Joshua Tree (1987)

06. The Beatles - Revolver (1966)

07. Depeche Mode - Songs of Faith and Devotion (1993)

08. Soundgarden - Superunknown (1994)

09. Urban Dance Squad - Persona Non Grata (1994)

10. Franz Ferdinand - Franz Ferdinand (2004)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het probleem is dat ik niet echt een lijstje heb, daar moet ik toch nog 's over nadenken. Platen die in ieder geval kans maken op een nominatie: Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band van The Beatles, Their Satanic Majesties Request van The Rolling Stones, de American Recordings-reeks van Johnny Cash, Unknown Pleasures van Joy Division, Audioslave van Audioslave, Howl van Black Rebel Motorcycle Club, Space Oddity, The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars, Aladdin Sane, "Heroes" en Low van David Bowie, Grace van Jeff Buckley, Untrue van Burial, True Nature Unfolds van Callisto, Sunday At Devil Dirt van Isobel Cambell en Mark Lanegan, No More Shall We Part van Nick Cave & The Bad Seeds, London Calling van The Clash, Kick Up The Fire, And Let The Flames Break Loose van The Cooper Temple Clause, Angels van Dan Le Sac Vs. Scroobius Pip, Kind Of Blue van Miles Davis, Playing The Angel van Depeche Mode, Miss Machine van The Dillinger Escape Plan, L.A. Woman van The Doors, Pink Moon van Nick Drake, et cetera, et cetera. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid