Spring naar bijdragen

Ben je islamofoob?  

1 lid heeft gestemd

  1. 1. Ben je islamofoob?

    • Ja, heel erg
      6
    • Ja, een beetje
      12
    • Neutraal
      7
    • Nee, hoor
      9
    • Nee, totaal niet
      14


Aanbevolen berichten

Volgens mij moet dit topic hier....

Op dit moment zou Wilders meer dan 1/6 van de zetels halen als er nu verkiezingen gehouden zouden worden. Daarmee zou hij de grootste partij van NL hebben en zou de kans op een islamofobe premier pur sang niet echt meer ondenkbaar zijn. (klein welliswaar, maar niet ondenkbaar.)

Dit gezegt hebbende denk ik dat een topic over het verschijnsel Islamofobie niet meer kan ontbreken op Credible. Ik weet niet of het in Levensbeschouwing thuishoort dat laat ik aan de mods over.

Over islamofobie is veel gezegt en geschreven maar zelfs nu nog kan men het niet eens worden over wat het is. De definities lopen uiteen van \"een irationele angst/afkeer van de islam en aanverwanten, vergelijkbaar met rascisme\" tot \"een volkomen verklaarbare angst/afkeer die te verwachten is bij zoiets abjects als de islam\". En dan alles wat tussen die twee uitersten ligt.

Ik zit er persoonlijk tussenin. Ik heb een flinke afkeer van de islam, maar ik zie die afkeer niet als irrationeel. Ik kan namelijk vrij duidelijk aangeven waarom ik die afkeer voel. Deze afkeer projecteer ik overigens niet op moslims, maar ik moet daar wel weer bij opmerken dat ik met mensen die een voorkomen hebben alsof ze een moslimachtergrond relatief gezien meer slechte ervaringen heb dan met de rest. Ik denk dat de islam ook een grote rol speelt in de totstandkoming van die slechte ervaringen.

Nu ja, islamofobie dus. Wat is het, wie is het en belangrijker: is het irationeel of juist begrijpelijk..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 265
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Een gevolg van te veel televisie kijken. De kans om te overlijden doormiddel van een terroristische aanslag is nihiel. Toch keek ik hartje zomer, met een schuin oog, naar die zwetende arabier gehuld in regenjas.

Zoals je al gemerkt had, moet ik ook meteen denken aan bomaanslagen als ik het woord moslim hoor. We zijn allemaal slachtoffer van de racistische injectienaald die het RTL 4 nieuws heet! Of althans ik wel en daar ben ik niet echt trots op. Niet dat ik me racistisch uitlaat over moslims noch dat ik gespeend ben van allemaal idiote meningen, maar dat onderbuikgevoel zoals in de eerder genoemde situatie, dat heb ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee, maar die tereuraanslagangst wel een beetje, de minderwaardige positie van de vrouw speelt ook n grote rol denk ik.

Met de onzinnigheid van angst voor aanslagen ben ik het wel voor een groot deel eens. Ik heb wel het idee dat er een redelijk groot draagvlak bestaat voor die aanslagen in islamitische kringen.


Samengevoegd:

Quote:

Ik heb gestemd: 'Nee, hoor'.

Ik vind het eerder een schrikbeeld als de PVV ooit met zo'n 30 zetels in de Tweede Kamer komt.

Dat is ook een schrikbeeld hoewel lang niet zo'n groot schrikbeeld als een orthodox islamitische partij met 30 zetels. Niet dat ik dat binnenkort verwacht hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb schrik van extremisten die niet kunnen leven met mensen die hun visie niet delen. Moslimterroristen, neonazi's, christenen die abortusklinieken aanvallen, atheïsten die serieus vinden dat het christendom uitgeroeid moet worden, ALF-militanten die aanslagen plegen in naam van een doorgeslagen linkse ideologie, wat dan ook. En de meeste moslims die ik ontmoet heb hebben daar evenzeer schrik van. Ik heb net een uitgebreid onderzoek gevoerd in een Brusselse concentratieschool met 80 procent migrantenjongeren, waarbij uit de gesprekken vooral jong potentieel en hoop op een betere toekomst voor iedereen sprak. Ik heb een aanvraag ingediend om volgend jaar op die school stage te mogen lopen, want ik heb zelden zoveel jongeren gezien die een werkelijk pittige en zinvolle dialoog over godsdienst konden aangaan.

Islamofoob? Nee. Maar bang voor de maatschappelijke tendenzen naar geslotenheid en xenofobie, dat wel, zowel aan inheemse als aan moslimzijde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Iria, ik ben het voor een fiks deel wel met je eens hoor, maar dat neemt niet weg dat ik enigzins islamofoob ben geworden in de loop der jaren. Voor een deel de media, maar een paar maanden op een islamitisch forum hielp ook niet mee. Verder zijn er nog de negatieve ervaringen IRL die oververtegenwoordigt zijn uit een bepaalde hoek zeg maar.

Overigens is mijn negatieve visie op de islam redelijk op zichzelfstaand. Rascisme en aanverwanten zijn nooit zo mijn ding geweest. Overigens is het bijna inherrent aan de Islam om tot op zekere hoogte niet te kunnen leven met mensen die je visie niet delen. Dat zal iedere moslim natuurljk anders invullen, maar op mij komt het over dat de islam en de moslims over het geheel genomen gemiddeld tamelijk intolerant zijn.

Als lid van de door moslims minstgetolereerde groep, zeg maar, ben ik tot de conclusie gekomen dat de aanwezigheid van de islam voor mij persoonlijk NL een minder land maakt. En iedereen kan de proef op de som nemen hoor: ga maar eens innig gearmd en het liefst een beetje flikflooiend met iemand van hetzelfde geslacht op vrijdagmiddag langs de moskee en beoordeel zelf het verschil met bijvooreeld een kerk op zondagochtend.

Niet om dit een nichtentopic te maken, maar een deel van mijn islamofobie, een flink deel zelfs is gebasseerd op reacties uit islamitische hoek op mijn geaardheid. Islamofobie is niet alleen te begrijpen bij de holebi's, het is een volkomen logische reactie. En de islamitische variant op xenofobie stopt echt niet daar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als lid van de door moslims minstgetolereerde groep, zeg maar, ben ik tot de conclusie gekomen dat de islam voor mij persoonlijk NL een minder land maakt.

Daar kan ik wel inkomen, ik heb natuurlijk niet de ervaring van holebi-discriminatie. Het viel me op die Brusselse school ook wel op dat er inderdaad heel weinig tolerantie was voor holebi's, er was op die school gewoon niemand die zich geout had en het was ook duidelijk dat je dat niet wou doen. Ik vond dat zelf jammer en verontrustend, maar voor mij is dat natuurlijk een minder doorslaggevend probleem dan voor jou.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

maar voor mij is dat natuurlijk een minder doorslaggevend probleem dan voor jou.

In de eerste instantie wel natuurlijk, omdat ik regelmatig direct te maken krijg met beledigingen etc.

In de tweede instantie moet ik altijd denken aan het kanarie/kolenmijn effect. Dat de Westerse cultuur botst met de Islam moge duidelijk zijn, en ik ben een van de punten waarop de tegenstellingen het grootst zijn. Maar mijn zus is ook met enige regelmaat aangeduid als "hoer" in bepaalde delen van de stad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zelf als westerse vrouw eigenlijk nog nooit dat soort problemen gehad, hoogstens soms wat blikken waar ik me niet zo goed bij voelde, maar dat heb ik van jongens van hier ook al wel eens gehad. Maar nogmaals, ik kan er inkomen dat je als holebi anti-islam-gevoelens ontwikkelt, en ik vind het wel een groot probleem dat holebi-tolerantie in die groep van de samenleving heel laag ligt, en ik moet eerlijk zeggen dat ik daar zelf tot nu toe niet voldoende bij stilgestaan heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zou zo kunnen zijn dat in Belgie de problemen minder zijn dan in NL. In NL zijn ze gevaarlijk groot, en ik ben bang dat het alleen nog maar negatief kan uitpakken, met als meest waarschijnlijke slachtoffer de Islam. De polarisatie neemt alleen maar toe en ik zie niet hoe eea nog gladjes kan gaan verlopen. Het logische gevolg is bijna dat de minderheid in kwestie (de moslims dus) het onderspit gaan delven. Alleen kan ik niet zeggen dat het totaal onuitgelokt was als de poep de ventilator raakt. En ik kan nog minder goed zeggen in welke vorm dat onderspit delven dan gaat plaatsvinden....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mja, in België hebben we het probleem ook wel, maar vooral toegespitst op Antwerpen (niet toevallig de thuisbasis van het Vlaams Blok/Belang).

In NL is het een probleem in meerdere of mindere mate in alle steden. Misschien dat daar het verschil inzit?

Wat denk ook verschilt is het feit dat de politieke tegenbeweging zich expliciet en alleen tegen moslims richt terwijl VB volgens mij tegen alle immigrantengroepen is. (heel kort door de bocht dan).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als in: islamitische vrouwen worden vanuit westers oogpunt gediscrimineerd denk ik. Klopt ook wel denk ik

Dat is wel zeker zo. Ikzelf ben een moslima, ik heb binnen de Islam zovveeeeeeeel rechten, en vele zien dat niet, ze denken dat de moslimvrouw onderdrukt wordt. Heel erg jammer, want juist de islam geeft ons zoveel recht.. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is wel zeker zo. Ikzelf ben een moslima, ik heb binnen de Islam zovveeeeeeeel rechten, en vele zien dat niet, ze denken dat de moslimvrouw onderdrukt wordt. Heel erg jammer, want juist de islam geeft ons zoveel recht..
smile.gif

Daarom mogen vrouwen in het KSA bijvoorbeeld geen autorijden, natuurlijk.... muur.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

KSA is de plek waar Mekka (de heiligste plek op de planeet voor moslims) staat. Een beetje slordig dat Allah vrouwen aldaar laat behandelen als vee....

Mekka is een van de heiligste plekken. Allaah doet dat niet, dat doen de mensen zelf. Wij geloven dat we in het hiernamaals berecht gaan worden voor onze daden, dus die mensen die die vrouwen zo behandelen, zullen daarvoor gestraft worden.. Maar goed, wat ze daar doen moeten ze zelf weten, ik weet in iedergeval dat dat niet in de naam van de islam wordt gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Een boute stelling. Weet je dat heel zeker? Dus dat niemand ooit wat lulligs doet in naam van islam? zoals bijvoorbeeld een vliegtuig in een flat vliegen?

Sorry ik zei het verkeerd.. Ik bedoelde dat ik in iedergeval weet dat het niet iets van de islam is. Mensen willen graag een hou vast en zeggen dat het van de islam komt..

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid