Spring naar bijdragen

Wat ik geloof als Christen:


Aanbevolen berichten

"De vrijheid is gratis, ookal zijn er velen die je willen laten betalen voor een slavenjuk." Pietjebell.

Bepaalde richtingen in het Christendom leren mensen dit: Doe ( nauwgezet ) wat in het boek van God staat.

het is waar, dat God wil dat men moet doen wat het boek zegt, maar men moet wel het boek lezen in zijn verband.

Dit is echter het probleem bij veel van deze kleine kerken, en daarom zijn er ook zoveel van. men begrijpt de bijbel meestal niet.

De verwarring over wie God is, wordt elke dag groter, terwijl elke kerk en elke gemeente beweert dat zij de juiste leer verkopen, maar tot mijn spijt merk ik dit: bijna niemand begrijpt (en/of men vertelt niet) wat de de betekenis van de Bijbelis.

En dat in mijn kerkelijke omgeving, hoewel er talloze dominees en priesters waren.

Allemaal zijn deze kerken de weg naar God, (zeggen ze), maar de ene kerk is niet blij met leden bij de andere.

Als ik de Evangeliën lees, zie ik dat er niks klopt van de boodschap van al deze kerken waar ik geweest ben.

Neem even rustig de tijd en onderzoek de Bijbel zelf, als je wil weten of het klopt wat ik hier vertel corrigeer me als ik het mis heb, ik ben blij met opbouwende kritiek.

De Heer Jezus heeft het namelijk over de volgende dingen (lees: Mattheus het hele hoofdstuk 23 ):

Hij noemt de Farizeeën ( te vergelijken met de meeste kerken en Christelijke gemeentes van die en in sommige gevallen zelfs onze

tijd; schrik niet): Slangen en Adderengebroed..

Ook zegt hij in Mattheus hoofdstuk 5 tot en met 7 ergens het volgende:

Draag je vloek/kruis en volg Mij.

Welke vloek? deze: "Vervloekt iedereen die niet alles doet dat in dit boek staat".

Deze vloek staat in Deuteronomium, in de wet van Mozes, waar de 10 geboden uit komen.

Het staat niet (althans niet duidelijk) in de evangeliën, maar wel is het in de brief van Paulus aan de Romeinen te vinden.

( de vloek staat verder in Deuteronomium hoofdstuk 27 zin 26.)

Het was nooit Gods bedoeling om je aan deze regels te houden om verlost te worden, zoals veel mensen nog geloven.

Ook kun je deze regel ( de vloek ) toepassen op het doen van de hele Bijbel, of beter gezegd: elk boek en alle meningen van mensen, die jou veroordelen, terwijl je in jezelf weet dat ze gelijk hebben, maar je willen dwingen op een manier te leven die niet voor jou bedoeld is.

God woont in de harten van mensen, en jouw weg met God ken je alleen zelf.

In de Romeinenbrief wordt de vloek uit deze wet "de vloek van de wet" genoemd.

Jezus vroeg de Farizeeën en Schriftgeleerden en het volk uit die tijd iets dat neerkomt op dit: Als ik volgens de boeken vervloekt ben, wat is dan het nut van die kerken die mij leren elke letter van die boeken na te leven?

Hij zei dit:

Ik neem mijn vloek op mij en ik doe wat ik zelf wil.

Hij bracht simpelweg deze boodschap door bijna het hele Israël uit Zijn tijd:

"God heft de "vloek der wet" op via Mij, en geeft alle mensen die geloven in Mij, hun geestelijke vrijheid terug".

De Farizeeën probeerden Hem te pakken met allerlei beschuldigingen, listen en leugens, omdat hun melkkoe (dat is de leerstelling die neerkomt op: doe alles wat in dit boek staat ) weg zou gaan als de mensen de Heer Jezus zouden geloven.

Toen dat niet lukte, dachten ze: Als we Hem nu eens kruisigen, dan zijn we van Hem af.( deuteromomium 21:23 : "vervloekt ieder die aan een hout hangt", (of iets dergelijks) )

Maar waar de Farizeeën niet op rekenden, was dat Hij opstond uit het graf.

De vloek van God was achtergebleven in het graf en de Heer Jezus liet zich overal zien, waar ze in Hem geloofden.

De vloek is weg, want God is sterker dan de dood.

Ik geloof ook, dat wanneer Jezus opstond uit de Dood, iedereen die in Hem gelooft ook zal opstaan uit de dood.

Dat is op de dag dat Hij terugkomt om de mensen rechtvaardig te oordelen.

Hij wil dat ik Hem geloof, mijn eigen vloek draag en eerlijk blijf naar Hem en mezelf.

meer vraagt God niet van me.

"je "aan de wet" of ook je aan allerlei teksten houden, om in de hemel te komen" is volgens mij in zekere zin

"eten van de boom van kennis van goed en kwaad"

(deze wordt in genesis 3 ergens genoemd)

De wet kan alleen levende mensen veroordelen, en veroordeelt iedereen.

Maar de wet kan niemand dubbel straffen.

Als iemand dood is en weer opstaat, dan is hij vrij van de wetten, die God gesteld heeft.

Hij is al gestraft en kan niet meer gestraft worden.

Ik hoop dat God mij opwekt uit de Dood en ik weet nu voor mijzelf, dat ik vrij en gelukkig ben, mede dankzij God.

Wat er ook voor rotzooi op mijn weg komt, God is de uiteindelijke winnaar, en ik ook.

God gaf ook een natuurkracht ( eigenlijk noem ik hem zelf een "persoonlijke energie" die de volmaakte Liefde is en de harten van Gods kinderen vult met liefde, en hen leert te leven en vrij te zijn), die helpt om de mensen Hem te leren kennen: De Heilige Geest.

Hij is Goddelijke Liefde, die de harten van alle mensen, die liefhebben, van binnenuit verandert.

Zodat we op de Liefde van God gaan lijken.

Dat is geloof ik de boodschap van Jezus Christus.

Leef in liefde naar je vrienden en je vijanden.

Doe wat je kunt om de mensen om je heen te helpen, en laat de rest aan Mij over.

Over wetenschappelijke strijd en ongeloof denk ik zo:

Hij woont in mijn hart dus ik weet dat Hij er is, Hij kan ook in de harten van iedereen wonen, dus het is te onderzoeken.

God is Liefde/liefde is God, en liefde kan men onderzoeken.

Ik hoop dat duidelijk is, wat ik bedoel.

De boeken uit de Bijbel kloppen, maar HEEL VEEL mensen in mijn omgeving snappen ze niet.

Groeten Pietjebell.

By the way, Het doel van dit topic is om mijn geloof te delen met mensen die graag willen weten van medegelovigen, wat Christen zijn inhoudt.

Graag zou ik willen weten van Christenen:

Wat geloof jij eigenlijk?

Waarom Jezus, en wat betekent Hij voor jou?

Voor mij betekent Hij liefde, leven en vrijheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof datgene wat in de Apostolische Geloofsbelijdenis en de Geloofsbelijdenis van Nicea is samengevat.

Daarin staat overigens ook dat de Heilige Geest geen natuurkracht is maar van God en de Zoon uitgaat en samen met hen aanbeden en verheerlijkt wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

"De vrijheid is gratis, ookal zijn er velen die je willen laten betalen voor een slavenjuk." Pietjebell.

Bepaalde richtingen in het Christendom leren mensen dit: Doe ( nauwgezet ) wat in het boek van God staat.

het is waar, dat God wil dat men moet doen wat het boek zegt, maar men moet wel het boek lezen in zijn verband.

ok

Quote:
Dit is echter het probleem bij veel van deze kleine kerken, en daarom zijn er ook zoveel van. men begrijpt de bijbel meestal niet.

over welke kerken heb je het en hoe weet je zo zeker dat ze de bijbel niet begrijpen?

Quote:
De verwarring over wie God is, wordt elke dag groter, terwijl elke kerk en elke gemeente beweert dat zij de juiste leer verkopen, maar tot mijn spijt merk ik dit: bijna niemand begrijpt (en/of men vertelt niet) wat de de betekenis van de Bijbel is.

wie precies in jouw omgeving begrijpt er niets van de bijbel en mocht jouw gehele omgeving er niets van begrepen hebben, kun je dan conclusies trekken die toepasbaar zijn op iedereen?

Quote:
En dat in mijn kerkelijke omgeving, hoewel er talloze dominees en priesters waren.

Allemaal zijn deze kerken de weg naar God, (zeggen ze), maar de ene kerk is niet blij met leden bij de andere.

Nou ik deel deze ervaring niet met je.

Quote:
Als ik de Evangeliën lees, zie ik dat er niks klopt van de boodschap van al deze kerken waar ik geweest ben.

Neem even rustig de tijd en onderzoek de Bijbel zelf, als je wil weten of het klopt wat ik hier vertel corrigeer me als ik het mis heb, ik ben blij met opbouwende kritiek.

leg eens uit, welke kerk verkondigt er op welke punten een verkeerde leer. Je kan wel zo'n bewering doen, maar leg dan wel even uit, over welke kerk je het hebt en over welk gedeelte van het Evangelie.

Quote:
De Heer Jezus heeft het namelijk over de volgende dingen (lees: Mattheus het hele hoofdstuk 23 ):

Hij noemt de Farizeeën ( te vergelijken met de meeste kerken en Christelijke gemeentes van die en in sommige gevallen zelfs onze

tijd; schrik niet): Slangen en Adderengebroed..

Ook zegt hij in Mattheus hoofdstuk 5 tot en met 7 ergens het volgende:

Draag je vloek/kruis en volg Mij.

Welke vloek? deze: "Vervloekt iedereen die niet alles doet dat in dit boek staat".

Deze vloek staat in Deuteronomium, in de wet van Mozes, waar de 10 geboden uit komen.

Het staat niet (althans niet duidelijk) in de evangeliën, maar wel is het in de brief van Paulus aan de Romeinen te vinden.

( de vloek staat verder in Deuteronomium hoofdstuk 27 zin 26.)

Dit stuk is een beetje onsamenhangend.

Op welke grond trek je de vergelijking tussen Farizeeën en de huidige kerken (en over welke kerken heb je het eigenlijk?)

Uhm.......ik weet niet of je zo'n associatie tussen vloek en kruis mag maken, maar dat is een eigen topic waard.

Quote:
Het was nooit Gods bedoeling om je aan deze regels te houden om verlost te worden, zoals veel mensen nog geloven.

en Jezus vatte de tien geboden samen in 2 regels: God liefhebben boven alles en je naaste als je zelf. Zijn we dan ook van die regels ontslagen? Ik dacht het niet.

Quote:
Ook kun je deze regel ( de vloek ) toepassen op het doen van de hele Bijbel, of beter gezegd: elk boek en alle meningen van mensen, die jou veroordelen, terwijl je in jezelf weet dat ze gelijk hebben, maar je willen dwingen op een manier te leven die niet voor jou bedoeld is.

Bedenk wel dat Jezus niet gekomen is om de wet af te schaffen, maar om deze te vullen. Kortom Hij was de eerste die de wet compleet vervuld heeft.

Quote:
God woont in de harten van mensen, en jouw weg met God ken je alleen zelf.

In de Romeinenbrief wordt de vloek uit deze wet "de vloek van de wet" genoemd.

graag het juiste bijbelvers erbij. Er staat in Romeinen namelijk ontzettend veel over de wet.

Quote:
Jezus vroeg de Farizeeën en Schriftgeleerden en het volk uit die tijd iets dat neerkomt op dit: Als ik volgens de boeken vervloekt ben, wat is dan het nut van die kerken die mij leren elke letter van die boeken na te leven?

Hij zei dit:

Ik neem mijn vloek op mij en ik doe wat ik zelf wil.

Hij bracht simpelweg deze boodschap door bijna het hele Israël uit Zijn tijd:

"God heft de "vloek der wet" op via Mij, en geeft alle mensen die geloven in Mij, hun geestelijke vrijheid terug".

Volgens mij laat je nu een schriftinterpretatie doorgaan voor schriftcitaat, dus graag onderbouwing.

Quote:
De Farizeeën probeerden Hem te pakken met allerlei beschuldigingen, listen en leugens, omdat hun melkkoe (dat is de leerstelling die neerkomt op: doe alles wat in dit boek staat ) weg zou gaan als de mensen de Heer Jezus zouden geloven.

Is de leerstelling: "God liefhebben boven alles een melkkoe?" Staat de bergrede niet vol met leerstellingen? De vraag is eerder, waarom houdt je je aan bepaalde regels? Om er zelf beter van te worden, omdat je omgeving er beter van wordt, omdat God het van je vraagt?

Quote:
Toen dat niet lukte, dachten ze: Als we Hem nu eens kruisigen, dan zijn we van Hem af.( deuteromomium 21:23 : "vervloekt ieder die aan een hout hangt", (of iets dergelijks) )

Maar waar de Farizeeën niet op rekenden, was dat Hij opstond uit het graf.

stoute Farizeeën, waren die even mooi in de maling genomen....

Quote:
De vloek van God was achtergebleven in het graf en de Heer Jezus liet zich overal zien, waar ze in Hem geloofden.

De vloek is weg, want God is sterker dan de dood.

Ik geloof ook, dat wanneer Jezus opstond uit de Dood, iedereen die in Hem gelooft ook zal opstaan uit de dood.

Dat is op de dag dat Hij terugkomt om de mensen rechtvardig te oordelen.

ok, hier kan ik in meegaan.

Quote:
Hij wil dat ik Hem geloof, mijn eigen vloek draag en eerlijk blijf naar Hem en mezelf. meer vraagt God niet van me.

ik mag hopen dat je God wel lief hebt en dat je je naaste ook liefhebt. (en dan heb je je stiekem, hoe onvolmaakt ook, toch nog een beetje aan de wet gehouden)

Quote:
"je "aan de wet" of ook je aan allerlei teksten houden, om in de hemel te komen" is volgens mij in zekere zin

"eten van de boom van kennis van goed en kwaad"

(deze wordt in genesis 3 ergens genoemd)

De wet kan alleen levende mensen veroordelen, en veroordeelt iedereen.

Maar de wet kan niemand dubbel straffen.

Als iemand dood is en weer opstaat, dan is hij vrij van de wetten, die God gesteld heeft.

wat bedoel je precies? Ik weet wel dat in de apostolische geloofsbelijdenis staat "vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden". Deze geloofsbelijdenis formuleert kort en krachtig waar alle christenen het unaniem mee eens zijn. Dus ik hoop dat je mij jouw visie iets beter uit kan leggen.

Quote:
Hij is al gestraft en kan niet meer gestraft worden.

Ik hoop dat God mij opwekt uit de Dood en ik weet nu voor mijzelf, dat ik vrij en gelukkig ben, mede dankzij God.

Wat er ook voor rotzooi op mijn weg komt, God is de uiteindelijke winnaar, en ik ook.

ik hoop dat het voor jou werkt.

Quote:
God gaf ook een natuurkracht ( eigenlijk noem ik hem zelf een "persoonlijke energie" die de volmaakte Liefde is en de harten van Gods kinderen vult met liefde, en hen leert te leven en vrij te zijn), die helpt om de mensen Hem te leren kennen: De Heilige Geest.

Hij is Goddelijke Liefde, die de harten van alle mensen, die liefhebben, van binnenuit verandert.

Zodat we op de Liefde van God gaan lijken.

ik geloof echt dat de Heilige Geest een persoon is. Noem de Heilige Geest een kracht en je kan het concept drie-eenheid gedag zeggen. En als je de drie-eenheid gedag zegt, dan hou je een twee-eenheid over, of 2 goden of God als Vader en Schepper en Jezus als mens. De Heilige Geest gaat van de Vader en Zoon uit. Lees voor de lol is de geloofsbelijdenis van Athanasus

Quote:
Dat is geloof ik de boodschap van Jezus Christus.

Leef in liefde naar je vrienden en je vijanden.

Doe wat je kunt om de mensen om je heen te helpen, en laat de rest aan Mij over.

Over wetenschappelijke strijd en ongeloof denk ik zo:

Hij woont in mijn hart dus ik weet dat Hij er is, Hij kan ook in de harten van iedereen wonen, dus het is te onderzoeken.

God is Liefde/liefde is God, en liefde kan men onderzoeken.

Ik hoop dat duidelijk is, wat ik bedoel.

De boeken uit de Bijbel kloppen, maar HEEL VEEL mensen in mijn omgeving snappen ze niet.

is de liefde te onderzoeken? hoe meer ik er van tegenkom, hoe meer ik mij verbaas.

Quote:

Groeten Pietjebell.

By the way, Het doel van dit topic is om mijn geloof te delen met mensen die graag willen weten wat Christen zijn inhoudt.

Graag zou ik willen weten:

Wat geloof jij eigenlijk als Christen?

Waarom Jezus, en wat betekent Hij voor jou?

Voor mij betekent Hij liefde, leven en vrijheid.

groeten terug. En ik ben het eens met Dingo voor de rest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klinkt weer als de zoveelste "revolutionaire" bijbeluitleg. En natuurlijk hebben de kerken weer eens massaal volkomen ongelijk en natuurlijk komt God pas na tweeduizend jaar christendom, na tweeduizend jaar vertrouwen op Hem, na tweeduizend jaar gebed en diepgaande studie van de Schrift met ein-de-lijk de juiste uitleg door, jawel, pietjebell. Beetje erg laat natuurlijk, maar ach, voor God is duizend jaar één dag. Dus wat is twee dagen nou...?

En de heilige Geest is een Persoon inderdaad. Daar begint het gedonder al, zodra men de Drie-eenheid niet eens fatsoenlijk kan belijden. De Vader is een Persoon, de Zoon is een Persoon, de heilige Geest is een Persoon. Drie Personen, één God.

Maar goed, ik zal me inhouden deze keer. Hieronder wat ik als christen geloof:

Ik geloof wat de Kerk gelooft, want de Kerk gelooft wat Christus verkondigt.

En dit leert de Kerk:

Ik geloof in één God, de almachtige Vader,

Schepper van hemel en aarde, van al wat zichtbaar en onzichtbaar is.

En in één Heer, Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, vóór alle tijden geboren uit de Vader.

God uit God, Licht uit Licht, ware God uit de ware God.

Geboren, niet geschapen, één in wezen met de Vader: door wie alles geschapen is.

Die voor ons mensen en omwille van ons heil uit de hemel is neergedaald.

En het vlees heeft aangenomen door de heilige Geest uit de Maagd Maria: en mens is geworden;

die voor ons ook werd gekruisigd; onder Pontius Pilatus heeft geleden en is begraven.

Ook is hij volgens de schriften verrezen op de derde dag;

Hij is opgeklommen ten hemel; zit aan de rechterhand van de Vader.

En hij zal wederkomen in heerlijkheid om levenden en doden te oordelen.

Hij wiens rijk geen einde zal hebben.

En in de heilige Geest, de Heer die levend maakt;

die voortkomt uit de Vader en de Zoon;

die met de Vader en de Zoon samen wordt aanbeden en verheerlijkt;

die gesproken heeft door de profeten.

En in de éne, heilige, katholieke en apostolische Kerk.

Ik belijd één doopsel tot vergeving van de zonden.

En ik verwacht de opstanding van de doden.

En het toekomstig eeuwige leven.

Amen.

(Geloofsbelijdenis van Nicea)

En dit:

1. Al wie behouden wil worden, heeft vóór alles nodig, dat hij het algemeen geloof vasthoudt.

2. Wie dit niet volledig en ongeschonden bewaart, zal ongetwijfeld voor eeuwig verloren gaan.

3. Het algemeen geloof nu is, dat wij één God in de drieheid en de drieheid in de eenheid aanbidden,

4. zonder de Personen te vermengen of het Wezen te delen.

5. Want de Persoon van de Vader, die van de Zoon en die van de Heilige Geest zijn ieder een andere Persoon.

6. Maar één is de Godheid van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, gelijk is hun heerlijkheid en gelijk van eeuwigheid hun majesteit.

7. Zoals de Vader is, zo is de Zoon, zo is ook de Heilige Geest.

8. Ongeschapen is de Vader, ongeschapen de Zoon, ongeschapen de Heilige Geest.

9. Onmetelijk is de Vader, onmetelijk de Zoon, onmetelijk de Heilige Geest.

10. Eeuwig is de Vader, eeuwig de Zoon, eeuwig de Heilige Geest.

11. En toch zijn zij niet drie eeuwigen, maar één Eeuwige.

12. Zoals zij niet drie ongeschapenen zijn of drie onmetelijken, maar één Ongeschapene en één Onmetelijke.

13. Evenzo is de Vader almachtig, almachtig de Zoon, almachtig de Heilige Geest.

14. En toch zijn zij niet drie almachtigen, maar één Almachtige.

15. Zo is de Vader God, de Zoon God, en de Heilige Geest God.

16. En toch zijn zij niet drie Goden, maar één God.

17. Zo is de Vader Here, de Zoon Here en de Heilige Geest Here.

18. En toch zijn zij niet drie Heren, maar één Here.

19. Want evenzeer als wij door de christelijke waarheid genoodzaakt worden elke Persoon afzonderlijk als God en Here te belijden, worden wij door het algemeen geloof er van weerhouden te spreken van drie Goden of Heren.

20. De Vader is door niemand gemaakt of geschapen of voortgebracht.

21. De Zoon is door de Vader alleen, niet gemaakt of geschapen, maar voortgebracht.

22. De Heilige Geest is door de Vader en de Zoon niet gemaakt of geschapen of voortgebracht, maar Hij gaat van Hen uit.

23. Eén Vader dus, niet drie Vaders, één Zoon, niet drie Zonen, één Heilige Geest, niet drie Heilige Geesten.

24. En in deze Drieëenheid is niets eerder of later, niets groter of kleiner, maar alle drie Personen zijn aan elkaar gelijk in eeuwigheid en in hoedanigheid.

25. Zodat in alles, zoals reeds gezegd is, de eenheid in de drieheid en de drieheid in de eenheid te aanbidden is.

26. Wie derhalve behouden wil worden, moet deze overtuiging over de Drieëenheid hebben.

27. Maar het is noodzakelijk voor zijn eeuwig behoud, dat hij ook de menswording van onze Here Jezus Christus oprecht gelooft.

28. Het ware geloof is dan, dat wij geloven en belijden, dat onze Here Jezus Christus, de Zoon van God, evenzeer God als mens is.

29. God is Hij, omdat Hij uit de natuur van de Vader vóór de tijden is voortgebracht; en mens is Hij, omdat Hij uit de natuur van zijn moeder ìn de tijd geboren is.

30. Ten volle God en ten volle mens, met een redelijke ziel en een menselijk lichaam,

31. gelijk aan de Vader naar zijn Godheid, minder dan de Vader naar zijn mensheid.

32. Hoewel Hij God is en mens, is Hij toch niet twee, maar één Christus.

33. Eén is Hij, echter niet doordat de Godheid is veranderd in mensheid, maar doordat Hij als God de mensheid heeft aangenomen.

34. Eén is Hij, volstrekt niet door een vermenging van naturen, maar door de eenheid van zijn Persoon.

35. Want zoals een redelijke ziel met het lichaam één mens is, zo is ook God en mens één Christus.

36. Die geleden heeft om ons behoud, is neergedaald in het rijk van de dood, op de derde dag opgestaan uit de doden,

37. opgevaren naar de hemel, en zit aan de rechterhand van de Vader, vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.

38. En bij zijn komst moeten alle mensen wederopstaan met hun lichaam en rekenschap afleggen van hun eigen daden.

39. En die het goede gedaan hebben zullen in het eeuwige leven gaan, maar die het kwade gedaan hebben in het eeuwige vuur.

40. Dit is het algemeen geloof. Wie dit niet oprecht en standvastig gelooft, kan niet behouden worden.

(Geloofsbelijdenis van Athanasius)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pietje Bell,

Zo te lezen ben je een behoorlijk snuggere gast,

Eindelijk iemand die op zichzelf de bijbel bestudeert.

ik ben het ook eens met je uitleg.

De drie eenheid; De eerste aanzet hiertoe werd gegeven tijdens het eerste oecumenische Concilie van Nicea in 325 door de kerkleiders (later betiteld als patriarchen) van de 3 grote christelijke centra: Rome, Alexandrië en Antiochië, alsmede van de zetel van Jeruzalem. Dit Concilie rekende af met het Arianisme en verklaarde dit tot ketterij. Arius, de naamgever van deze christelijke stroming en priester in Alexandrië, verkondigde dat Christus geen goddelijke natuur had maar een door God geschapen - weliswaar superieur - mens was en daarom als "Zoon van God" ondergeschikt was aan God de Vader. In antwoord op deze opvatting bepaalde het Concilie van Nicea dat Christus geen halfgod maar God was en in essentie één met de God de Vader.

Bron: link -Constantinopel

Die gasten hebben het ook bestudeert net als jij. (alleen iets anders)

Kijk een "snugger persoon" zal de bijbel een stuk eerder snappen dan een "niet zo snuggere persoon" welke het waarschijnlijk nooit zal snappen en alleen maar anderen zal "napraten".

Napraten kan een vorm van vertrouwen zijn, ik noem het liever naïef.

Geef er maar woorden aan...

De volgelingen van Jezus waren niet geindroctineerd door de huidige dito kerk exegese. Lees het vanuit de toentijdige perspectief.

Mensen zitten serieus waar met transparante overtuigingen smile.gif dat zijn overtuigingen waar ze niet meer bewust van zijn. Geloof me, die heeft een ieder...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kijk een "snugger persoon" zal de bijbel een stuk eerder snappen dan een "niet zo snuggere persoon" welke het waarschijnlijk nooit zal snappen en alleen maar anderen zal "napraten".

Gelukkig heb je eerder al gezegd dat we je niet serieus moeten nemen. Fijn ook dat je het nogmaals even bevestigd. Wat kom je eigenlijk doen op Credible? Is dat:

1) Strooien van wikipedia links in de hoop dat Christenen happen

2) Zomaar wat in de lucht schrijven in de hoop Christenen happen

3) Praten over het Christendom en haar leer met Christenen, vanuit een open visie.

Heel simpel aan elke van deze keuze is een consequentie gebonden. Iemand die zo snugger is als jij zal die vast

Quote:
De volgelingen van Jezus waren niet geindroctineerd door de huidige dito kerk exegese. Lees het vanuit de toentijdige perspectief.

Welk perspectief is dat dan? Want een ieder leest de Schrift vanuit een bepaald paradigma en dat bepaalt op welke wijze jij de Schrift tot je neemt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Quote:
Het was nooit Gods bedoeling om je aan deze regels te houden om verlost te worden, zoals veel mensen nog geloven.

Ik heb een beperkte kennis, maar naar mijn beste weten leren zowel katholieken (en aanverwanten), protestanten en evangelischen (die vallen eigenlijk onder één categorie) niet dat dit Gods bedoeling is. Kijk dat de gevallen mensheid het idee heeft dat ze dat moeten doen is iets totaal anders, om het maar eens heel gereformeerd te zeggen 'De mens is een vijand van vrije genade'.

Quote:
Ook kun je deze regel ( de vloek ) toepassen op het doen van de hele Bijbel, of beter gezegd: elk boek en alle meningen van mensen, die jou veroordelen, terwijl je in jezelf weet dat ze gelijk hebben, maar je willen dwingen op een manier te leven die niet voor jou bedoeld is.

Waarom stel je de 'regel' gelijk aan 'de vloek'. Ik ken slechts de 'vloek der wet' en daarmee wordt bedoeld dat de wet ons veroordeeld omdat wij hem niet kunnen houden, Christus heeft de wet volbracht (maar niet afgeschaft) en wie in Hem geloofd zal het eeuwige leven hebben...

Quote:
God woont in de harten van mensen, en jouw weg met God ken je alleen zelf.

Ja dat geld natuurlijk voor alles eigenlijk, dus best een dooddoener. De Bijbel staat echter ook vol 'kenmerken van het ware geloof' en de gemeente van Christus wordt opgedragen om broeders en zusters daarin aan te scherpen en leringen te toetsen aan de Schriften.

Quote:
In de Romeinenbrief wordt de vloek uit deze wet "de vloek van de wet" genoemd. Jezus vroeg de Farizeeën en Schriftgeleerden en het volk uit die tijd iets dat neerkomt op dit: Als ik volgens de boeken vervloekt ben, wat is dan het nut van die kerken die mij leren elke letter van die boeken na te leven?

Ik vind het nogal wat dat je een schrifttekst die duidelijk gaat over Christus zomaar toepast op jezelf. Er is namelijk een klein, miniem verschilletje en dat is dat jij niet Gods eniggeboren Zoon bent en dus in die zin niet het gezag hebt wat God wel heeft. Jezus Christus wist waar de wet voor bedoeld was, niet om hem te gehoorzamen en op die manier de genade van God te verdienen. Nee, de wet was er om de mens te laten zien dat hij die wet niet volledig kon houden en op die manier afhankelijk was van de genade van God.

Wij gaan verloren omdat wij de wet niet houden (dat is de vloek van de wet), wij worden uit genade zalig (genade van God en daarmee het geloof in Christus spreekt ons vrij van onze zonden en zo neemt Christus de vloek van de wet op zich).

Quote:
Ik neem mijn vloek op mij en ik doe wat ik zelf wil.

Hij nam de vloek opzich en deed wat de Vader wilde.

Quote:
Hij bracht simpelweg deze boodschap door bijna het hele Israël uit Zijn tijd:

"God heft de "vloek der wet" op via Mij, en geeft alle mensen die geloven in Mij, hun geestelijke vrijheid terug".

God maakt zondaren vrij van de vloek van de wet, hij verlost ze uit de macht van hun eigen ik, de wereld en Satan, maar Hij laat ze niet als een stelletje schapen ronddolen, nee Hij wil hun Herder zijn. Geen 'geestelijke vrijheid' dus, nee Hij plant zijn kinderen inzichzelf in zodat wij kunnen leven door Christus.

Quote:
Toen dat niet lukte, dachten ze: Als we Hem nu eens kruisigen, dan zijn we van Hem af.( deuteromomium 21:23 : "vervloekt ieder die aan een hout hangt", (of iets dergelijks) )

Maar waar de Farizeeën niet op rekenden, was dat Hij opstond uit het graf.

De vloek van God was achtergebleven in het graf en de Heer Jezus liet zich overal zien, waar ze in Hem geloofden.

Daar kan ik denk ik wel in meekomen, al zou ik het iets anders formuleren.

Quote:
Ik geloof ook, dat wanneer Jezus opstond uit de Dood, iedereen die in Hem gelooft ook zal opstaan uit de dood.

Ik geloof dat iedereen zal opstaan uit de dood, maar dat degenen die in Hem hebben geloofd niet verloren gaan, maar het eeuwige leven hebben.

Quote:
Hij wil dat ik Hem geloof, mijn eigen vloek draag en eerlijk blijf naar Hem en mezelf. meer vraagt God niet van me.

Dat hoop ik niet voor je, dan ziet het er niet goed voor je uit. Er staat klip en klaar in de Schriften: 'Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons'. Daar staat niet 'Christus heeft het goede voorbeeld gegeven door zijn vloek te dragen'. Hij droeg het voor ons, en op die manier kunnen wij verlost worden. Alleen geloof, uit God.. Verder 'hoef je er niets voor te doen'..

Quote:
"je "aan de wet" of ook je aan allerlei teksten houden, om in de hemel te komen" is volgens mij in zekere zin "eten van de boom van kennis van goed en kwaad" (deze wordt in genesis 3 ergens genoemd)

Waarom?

Quote:
De wet kan alleen levende mensen veroordelen, en veroordeelt iedereen. Maar de wet kan niemand dubbel straffen. Als iemand dood is en weer opstaat, dan is hij vrij van de wetten, die God gesteld heeft. Hij is al gestraft en kan niet meer gestraft worden.

De dood is echter niet de enige straf op de zonde. Een van de belangrijkste dingen is voor mij persoonlijk de band die hersteld is in Christus met God. Zelfs wanneer de dood 'echt dood' zou zijn heb ik die band met God gehad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Quote:

@pietjebell,

Hoe ben je op die dingen gekomen die je gelooft en hier beschreven hebt?

door ervaring en het bestuderen van niet alleen de Bijbel, maar ook andere boeken.

ik doe zoals de SChriften zeggen:

Onderzoek de schriften en behoudt wat bewezen is.

onderzoek ALLES en behoudt wat bewezen is.

Vertaling uit het letterlijke Grieks


Samengevoegd:

Quote:

[...]Ik heb een beperkte kennis, maar naar mijn beste weten leren zowel katholieken (en aanverwanten), protestanten en evangelischen (die vallen eigenlijk onder één categorie) niet dat dit Gods bedoeling is. Kijk dat de gevallen mensheid het idee heeft dat ze dat moeten doen is iets totaal anders, om het maar eens heel gereformeerd te zeggen 'De mens is een vijand van vrije genade'.

Let op:

Mijn kritiek betreft niet de goede kerken, slechts zij die de leer niet begrijpen.

voor zover ik weet zijn dat vooral protestantse clubjes die naar details kijken en niet naar het geheel van de Bijbel.

Quote:
[...]Waarom stel je de 'regel' gelijk aan 'de vloek'. Ik ken slechts de 'vloek der wet' en daarmee wordt bedoeld dat de wet ons veroordeeld omdat wij hem niet kunnen houden, Christus heeft de wet volbracht (maar niet afgeschaft) en wie in Hem geloofd zal het eeuwige leven hebben...

D

Dat bedoel ik ook.

alleen om te geloven dat God vrijheid is, is ook geloven dat je je niet laat manipuleren door mensen die de Bijbel citeren. daar gebruik ik die vloek ( deuteronomium 27:26 ) voor.

Met "regel" bedoel ik een wettische benadering van de Christelijke leer.

de valse versie komt er op neer dat je moet doen wat "in de Bijbel staat".

Echter zoals ik al zei, is dit een dik boek...

Quote:
[...]Ik vind het nogal wat dat je een schrifttekst die duidelijk gaat over Christus zomaar toepast op jezelf. Er is namelijk een klein, miniem verschilletje en dat is dat jij niet Gods eniggeboren Zoon bent en dus in die zin niet het gezag hebt wat God wel heeft. Jezus Christus wist waar de wet voor bedoeld was, niet om hem te gehoorzamen en
op die manier
de genade van God te verdienen. Nee, de wet was er om de mens te laten zien dat hij die wet niet volledig kon houden en
op die manier
afhankelijk was van de genade van God.

Hier vergelijk ik me met dezelfde situatie, ik stel mij niet gelijk aan God.

Quote:
Wij gaan verloren omdat wij de wet niet houden (dat is de vloek van de wet), wij worden uit genade zalig (genade van God en daarmee het geloof in Christus spreekt ons vrij van onze zonden en zo neemt Christus de vloek van de wet op zich).

[...]Hij nam de vloek opzich en deed wat de Vader wilde.

[...]God maakt zondaren vrij van de vloek van de wet, hij verlost ze uit de macht van hun eigen ik, de wereld en Satan, maar Hij laat ze niet als een stelletje schapen ronddolen, nee Hij wil hun Herder zijn. Geen 'geestelijke vrijheid' dus, nee Hij plant zijn kinderen inzichzelf in zodat wij kunnen leven door Christus.

Eigenlijk komt je laatste zin erop neer, dat wanneer je deze verkeerd begrijpt, Jezus een leugenaar is, die je vrijheid voorspiegelt, maar slavernij brengt.

Vrijheid gaat heel goed samen met Gods Herderschap.

Gods Geest is degene die ons laat zien wat Hij wil.

Alleen is het inderdaad niet zo dat Hij je niet een onbegrensde vrijheid geeft.

Alleen is die Geest een deel van jezelf en gaat deze niet in tegen je eigen wil.

wanneer je dat bedoelt, ben ik het met je eens.

Wanneer je bedoelt, dat God vrij maakt en je daarna regels oplegt die je niet kan houden, of taken oplegt die je niet kan doen, of tegen je geweten ingaat, dan is die leer niet zuiver.

Quote:
[...]Ik geloof dat iedereen zal opstaan uit de dood, maar dat degenen die in Hem hebben geloofd niet verloren gaan, maar het eeuwige leven hebben.

[...]Dat hoop ik niet voor je, dan ziet het er niet goed voor je uit. Er staat klip en klaar in de Schriften: 'Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons'. Daar staat niet 'Christus heeft het goede voorbeeld gegeven door zijn vloek te dragen'. Hij droeg het voor ons, en op die manier kunnen wij verlost worden. Alleen geloof, uit God.. Verder 'hoef je er niets voor te doen'..

dat ben ik met je eens.

Maar de vloek is iets wat je moet dragen. totdat Hij je opwekt uit de Dood.

Deze vloek bestaat dan uit de veroordelingen van je medemensen, satan en jezelf.

Het is alleen een tandeloze vloek, wanneer je gelooft dat Jezus hem overwon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Er zijn zo veel christelijke stromingen. Ik geloof dat God tot iedereen spreekt in het verlengde (al hoewel ik met een aantal dingen mijn bedenkingen heb) van zijn/haar denkwijze, ziel, karakter, mentaliteit, enz, enz .... Dus de volgende vraag is (voor mij althans) : ''Wanneer ben je dan een Christen?'' Ik vind: Oprecht Geloven en Erkennen van de Heilige drie-eenheid en de functionele rol ervan in het leven. De functionele rol ervan kun je in de bijbel uitlezen. Maar de bijbel word ook geïnterpreteerd in het verlengde van (zo is de praktijk nou eenmaal) zijn/haar denkwijze, ziel, karakter, mentaliteit, enz, enz ... Zolang de Heilige drie-eenheid maar Oprecht Erkent en Gelooft wordt.

Geloof, Oprechtheid, Erkenning, vormen voor mij de basis van mijn spiritualiteit. ''Geloof Oprecht, en Erken'' uw oorsprong en eindbestemming in de Heilige drie-eenheid!

En hoe die 3 woorden praktische invulling geven in je leven, is een ieder voor zich. Je kunt 't leren uit het (open!)-Bijbelboek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid