Spring naar bijdragen

Onze zonde kennen


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Quote:

Met name aan de gereformeerden onder ons (jullie weten dit soort dingen meestal toch het beste): we kennen onze zonde door de wet, maar heeft God daar nog een rol in? Wie wijst ons op de wet?

Ik snap je vraag niet helemaal... God heeft er een rol in omdat hij de wet heeft gegeven... of bedoel je dat niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Met name aan de gereformeerden onder ons (jullie weten dit soort dingen meestal toch het beste): we kennen onze zonde door de wet, maar heeft God daar nog een rol in? Wie wijst ons op de wet?


Samengevoegd:

Inmiddels werd ik al gewezen op Johannes 6:5-8. Ligt daar het antwoord?

De Geest overtuigd ons van Zonde, Schuld en Oordeel (ik weet alleen niet of het nou een Bijbeltekst is of niet)..

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de heidelbergse catechismus is het antwoord op 'waaruit kent u uw ellende?': 'uit de wet van God'; dan volgt de vraag: 'Wat eist God in zijn wet van ons?'

Antwoord: 'Dat leert Christus ons in een samenvatting, Matteüs 22:37-40: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod. Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt heel de Wet en de Profeten.' (met verwijzingen naar 1 Deut. 6:5; Lev. 19:18; Mar. 12:30, 31; Luc. 10:27)

Kun je hier iets mee?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Jawel, maar wie wijst ons op die wet? Is dat de h. Geest?

Bij ons in de kerk beginnen we een dienst altijd met 'Laten we ons thans stellen voor de spiegel van Gods heilige Wet', de mens van nature ziet zichzelf niet in de spiegel van de wet. Hij voelt zich niet veroordeeld door de wet en zal zich niet bekeren omdat de mens niet ziet dat hij zondig is en zijn doel mist.

Voor mij is dit een bevindelijk aspect, niet zweverigmystiek of iets dergelijks, maar het punt van omkeer in het leven van elke wedergeboren christen. Op een dag zie je in dat ook jij veroordeeld wordt door de wet. Je kunt hem niet houden. Je kijkt in de spiegel van de wet en je ziet een zondaar, een overtreder. Hoe dat allemaal samenwerkt en samenvalt weet ik niet, maar ik belijd dat het God is die de ogen van een zondaar opent door het geloof te schenken. Ik denk ook dat het inzien van je zondaarzijn voor God één van de eerste kenmerken is van het werk dat God in je doet. Je ziet echter niet alleen de wet, maar ook de volbrenger van de wet, Christus, het evangelie.

Tussen dat zien van jezelf (als zondaar) en het zien als Christus als jou verlosser gaat denk ik per persoon verschillend tijd overheen. Sommigen accepteren dat snel en leven daar uit, andere hebben daar moeite mee en zullen pas later ook proeven en smaken van het evangelie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

smile.gif
ja, of ik DAT ga gebruiken weet ik nog niet. Het blijft wel een katholieke preek he, dus ik heb maar hooguit een kwartier
widegrin.gif

De Geest werkt door het Woord, de Logos ofwel door Christus. De Geest is zonder Christus niet verkrijgbaar. Dat zou toch best katholiek kunnen zijn? flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

De wet leer je wat/welke zonden er zijn, maar de geest overtuigd je van jou eigen zonden waardoor je leert wat je uit je leven moet wegdoen. Dat doet de Heilige Geest hij overtuigd jou van je zonden die je door de wet heb leren kennen.

Ik vind galaten 3 een mooi stuk over dit onderwerp.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid