Spring naar bijdragen

Aramees de taal van Jezus Christus


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Ja zolang het asociale westen de rest van de wereld uitbuiten, koloniseren en dictators steunen, zullen er inderdaad meer mensen naar het westen immigreren dan andersom. In de tijd van het islamitische rijk was de islamitische wereld trouwens wel superieur aan de christelijke wereld. Joden en christelijke 'ketters' vluchten toen naar islamitische gebieden omdat ze daar wel getolereerd werden.

Lekker huili huili doen over het westen, maar wel lekker van het westen blijven profiteren. Jongen, als je het westen zo vreselijk vind dan bok je toch gewoon op maar Marokko? Maar dat doe je niet dus ben je een hypocriet.

PS: islamitische landen lopen traditioneel technologisch achter op westerlingen, maar ondanks hun gebrekkige kennis blonken men voor zover men kon uit in dingen die veel moslims zo verfoeien aan het westen. Slavernij, genocide, verovering, onderdrukking, etc etc. Met de juiste technologische kennis waren moslims daar beter in geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Mwah niet helemaal...
knipoog_dicht.gif

Christenen kunnen hun geloof wel degelijk uiten in alle islamitische landen. In Marokko of Turije zeker. Maar ook zelfs in Iran en S-A..

Quote:
En niet-moslims mogen Mekka niet in, die moeten de snelweg eerder verlaten op straffe van... ?

Of straffe van niks. Je wordt alleen vriendelijk verzocht een andere afslag te nemen. Aangezien Mekka een heilige stad is voor de moslims. Wat heeft een christen daar te zoeken. Hoe vaak zal een moslim het graf van Petrus wensen te bezoeken?

Quote:
Maar waarom gaan we hier weer over de Islam praten, terwijl dat niet de insteek van het topic is.

Vraag ik mij ook af. Ik probeerde alleen maar duidelijk te maken dat Arameeërs meer last hebben gehad van de christenen dan van de moslims in hun geschiedenis. Dat er weer een aantal types zijn (altijd dezelfde) die gelijk weer islam moeten bashen, daar kan ik niks aan doen


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Lekker huili huili doen over het westen, maar wel lekker van het westen blijven profiteren. Jongen, als je het westen zo vreselijk vind dan bok je toch gewoon op maar Marokko? Maar dat doe je niet dus ben je een hypocriet.

PS: islamitische landen lopen traditioneel technologisch achter op westerlingen, maar ondanks hun gebrekkige kennis blonken men voor zover men kon uit in dingen die veel moslims zo verfoeien aan het westen. Slavernij, genocide, verovering, onderdrukking, etc etc. Met de juiste technologische kennis waren moslims daar beter in geweest.

Nee hoor. Ik zit wel lekker fijn hier. Lekker profiteren knipoog_dicht.gif . En islam is nu gewoon een onderdeel van de Nederlandse cultuur hoor. Niks vreemds aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Wij zijn Syrisch-orthodox, dus streng Christelijk gelovig. We bidden, vasten en danken onze God (in Aramees Aloho of Alaha, Westers/Oosters) elke dag. Er is geen volk op aarde dat zoveel leed heeft geleden als de Arameeërs. Vaak krijg ik e-mails van mensen over de hele wereld die graag Aramees, de taal van Jezus willen leren. Laatst kreeg ik een mail van een Christelijke vriend, die mij vroeg hoe de Arameeërs hun taal, cultuur en erfgoed na alles wat hen is aangedaan, vandaag nog steeds hebben kunnen behouden. Antwoord: dankzij Onze Heer, zonder Hem hadden wij dit nooit kunnen overleven.

Inderdaad vond ik het een mooie taal die werd gesproken in 'Passion of the Christ' flower.gif

Het lijkt nu net alsof het een verdienste is dat Arameërs bidden, vasten en danken. Dit beweegt God niet tot grote zegenende daden. God kan werken door geloof. Het is puur door genade en niet door werken dat God Zijn rijke zegeningen uitgiet over Zijn kinderen. In geloof kunnen christenen Zijn rijke zegeningen in ontvangst nemen. Geen Aramëer heeft zoveel geleden als Jezus Christus. Het is jammer als Aramëers zich druk maken over de naam van hun volk en over hoe mensen denken over Aramëers. Nationalisme/chaufinisme is vaak niet goed. Aramëers kunnen zich beter druk maken over de Naam van Jezus Christus en boos worden als Hij wordt bespot. Als Aramëers zich meer druk gaan maken om de Naam van Jezus Christus, zal God Zich meer (kunnen) inzetten voor de Aramëers. In Matth. 28:19 staat niet 'Ga en vertel alle volken over de machtige naam en daden van de Aramëers', maar er staat een ander zendingsbevel. Ik zal me ook niet inzetten voor de Aramëers, maar ik zal me bezighouden met het verkondigen van het evangelie aan alle volken. Ik zal me inzetten voor het Koninkrijk van God. Aramëers zijn ook niet in de eerste plaats Aramëers, maar ze zijn in de eerste plaats bewoners van het Koninkrijk van God. Pas in de tweede plaats zijn ze Aramëers. Ook Aramëers hebben de opdracht gekregen het evangelie te verkondigen; onder de Nederlanders en onder alle andere volken.

Begrijp me niet verkeerd; ik hou van de Aramëers, maar ik hou nog meer van Jezus Christus flower.gif

Het is inderdaad waar dat God de Aramëers altijd door alle ellende heen heeft geholpen. Maar God wil nog veel meer voor de Aramëers doen. God wil de Aramëers zeer rijkelijk zegenen. Door geloof kunnen Aramëers deze zegeningen ontvangen. Aramëers zijn geen slachtoffers, maar in Jezus Christus zijn Aramëers meer dan overwinnaars.

Quote:

Moslims (Turken en Marokkanen) hebben hier in NL veel meer rechten dan de Arameeërs. Dit terwijl de Arameeërs veel meer steun nodig hebben. Let maar op, binnen 10 jaar zullen er meer moskeeën in NL zijn, dan kerken. Lees aub mijn 3e bericht van dit topic nogmaals.

Ik geloof dat niet. Ik geloof dat de islam wereldwijd zal instorten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind het vrij erg dat het christendom zo massaal is verdwenen in Islamitisch gebied.

Ik kreeg eerder de indruk dat het je niets/weinig kon schelen dat het Christendom steeds meer verdwijnt uit M-O. Vandaar mijn reactie daarop.

Quote:

En ik vind overigens dat je jezelf wat ongeloofwaardig maakte vanaf het moment dat je ging vertellen dat we het vooral de Islam niet moeten kwalijk nemen, maar de katholieke Kerk. Je geloofwaardigheid daalde toen met vrijwel 100%.

Zo heb ik het helemaal niet beschreven. Wat ik wilde zeggen is, dat de Islam de Arameeërs veel leed heeft aangedaan. Maar de Katholieken hebben in de 16e eeuw onze volk deels uit elkaar gescheurd. Deze scheur is vandaag nog steeds te zien. Dit is een feit! Wij hebben de Katholieken allang al vergeven. Ik zie de Katholieken, Protestanten en iedereen die zich Christen noemt ook als onze broeders. Uiteindelijk geloven we allemaal in hetzelfde, Jezus Christ!

Shlome lebonoye, hubo u iqoro.

(Heartly peaceful greetings, love and respect)


Samengevoegd:

Quote:
Ik help mee jullie te assimileren, want ik ben met één van jullie getrouwd. Hij kent zelf trouwens geen Aramees meer, maar zijn vader wel.

Het komt wel vaker voor dat Arameeërs met een Nederlandse of Duitse gaan trouwen. Je man kan geen Aramees, maar zal ongetwijfeld ook weinig weten over zijn afkomst. Als jullie kinderen hebben of krijgen, is meestal de kans groot dat die ook weinig tot niets weten over hun Aramese achtergrond. Voorbeelden: bekenden als Shakira, Carlos Slim, Karl Wolf, Salma Hayek hebben ook een Aramese achtergrond. Maar als je hen naar hun Aramese afkomst vraagt, zullen ze daar weinig tot niets van afweten, denk ik.

Quote:
Waar ik heel benieuwd naar ben: leeft de leer van het monofysitisme bij jullie? En dan bedoel ik meer: leeft het verschil tussen jullie leer en de leer die volgens mij katholieken en protestanten daarover gezamenlijk hebben?

Wij geloven in de Drie Eenheid, Jezus Christ is de Vader, Zoon en de Heilige Geest. Volgens mij zit de Syrisch-Orthodoxe leer tussenin de Katholieke en Protestantse Kerk.

Quote:
Kun je trouwens ook voorbeelden noemen van dat assimileren? Bedoel je dat jullie ook van binnenuit assimileren? Ik ben daar erg benieuwd naar.

De Arameeërs worden vaak gezien als de volk dat beste geïntegreerd is in Nederlandse samenleving. Wij spreken thuis en buiten onderling in Nederlands, terwijl een Turk of Marokkaan onderling meestal in hun eigen moedertaal spreken. Wij leren vanuit onze kerk dat als we ergens komen, we altijd ons moeten aanpassen aan de omgeving. Wij als volk zijn Nederland erg dankbaar dat zij ons hebben geholpen en onderdak hebben gegeven, toen we gevlucht/verdreven waren uit onze eigen thuisland. Wij hebben daarom erg veel respect voor Nederland en zien/behandelen hen net als onze eigen broeders. In al onze kerken en verenigingen hebben we ook de foto van onze koningin of de Nederlandse vlag hangen.

Zelf spreek ik eigenlijk matig Aramees. Maar als ik mijn Aramees vergelijk met een gemiddelde Arameeër dan is het wel redelijk goed. Dit komt ook vooral mede omdat we weinig middelen ter beschikking hebben om onze taal te behouden. Mijn kleinste broertjes zijn in NL geboren en die spreken alleen Nederlands, en nauwelijks Aramees. Praat ik Aramees met hun, antwoorden ze in Nederlands terug. Ander voorbeeld: wij vasten twee keer in de week (woensdag en vrijdag). Het komt vaak voor dat jongeren steeds minder vaak gaan vasten. Veel jongeren komen minder vaak op zondag naar de kerk, omdat ze zaterdagavond liever uitgaan.

Quote:
En ervaar je ook min of meer gedwongen assimilatie van buitenaf die jullie niet als wenselijk ervaren? Ik weet van kerken van jullie in Enschede dat die door de gemeente bewust ook voor andere doeleinden wordt gebruikt. Wijkbijeenkomsten ofzo. Om de integratie te stimuleren. Hoe ervaren jullie dat eigenlijk?

Over het algemeen ervaren de Arameeërs het als zeer positief als ze van buitenaf benaderd of betrokken worden om deel te nemen aan activiteiten of bijeenkomsten. Mirt, gezien je vragen heb je volgens mij weinig contact met Arameeërs, ofniet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wij geloven in de Drie Eenheid, Jezus Christ is de Vader, Zoon en de Heilige Geest. Volgens mij zit de Syrisch-Orthodoxe leer tussenin de Katholieke en Protestantse Kerk.

Het protestantisme gelooft net als de katholicisme in zowel de drie-eenheidsleer als de twee naturen leer (van Christus).

Het monofysitisme leert dat Christus één natuur heeft. Dus op het punt van de naturen van Christus zitten het protestantisme en het katholicisme dichter bij elkaar dan de Syrisch orthodoxe kerk.

Wat je over drie eenheid zegt klopt trouwens niet. Waar je 'Jezus Christ' hebt staan, moet 'God' staan. Maar dat was denk ik een schrijffout van je. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor zover ik weet (verbeter me als ik fout heb):

- Katholieken: Geloven dat Jezus Christ alleen de Zoon van God is, dus niet dat Jezus ook God is. Daarnaast mogen zij wel afbeeldingen van Jezus of andere Heilige dragen of ophangen.

- Protestanten: Geloven dat Jezus de Vader, Zoon en de Heilige Geest is, dus dat Jezus ook God is. Maar de Protestanten mogen geen afbeeldingen van Jezus of andere Heilige dragen of ophangen.

- Syrisch-Orthodoxen: Geloven dat Jezus Christ de Vader, Zoon en Heilige Geest is, dus dat Jezus ook God is. Daarnaast mogen zij wel afbeeldingen van Jezus of andere Heilige dragen of ophangen.

Quote:

Wat je over drie eenheid zegt klopt trouwens niet. Waar je 'Jezus Christ' hebt staan, moet 'God' staan. Maar dat was denk ik een schrijffout van je.
smile.gif

In de meeste gevallen schrijven mensen aan het einde van die zin God. Maar ik heb bewust daar Jezus Christ achter gezet. Dit omdat in ons Syrisch-orthodoxe kerk geen verschil is tussen Jezus Christ en God, want Jezus Christ is onze Allemachtige God! Wat maakt het dan uit als ik er Jezus Christ of God erachter zet, want het is toch hetzelfde?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voor zover ik weet (verbeter me als ik fout heb):

- Katholieken: Geloven dat Jezus Christ alleen de Zoon van God is, dus niet dat Jezus ook God is. Daarnaast mogen zij wel afbeeldingen van Jezus of andere Heilige dragen of ophangen.

- Protestanten: Geloven dat Jezus de Vader, Zoon en de Heilige Geest is, dus dat Jezus ook God is. Maar de Protestanten mogen geen afbeeldingen van Jezus of andere Heilige dragen of ophangen.

- Syrisch-Orthodoxen: Geloven dat Jezus Christ de Vader, Zoon en Heilige Geest is, dus dat Jezus ook God is. Daarnaast mogen zij wel afbeeldingen van Jezus of andere Heilige dragen of ophangen.

Nee, klopt niet. Katholieken geloven dat Jezus God is, net als protestanten.

Op het gebied van de drie eenheidsleer is er geen verschil tussen katholieken en protestanten.

Zowel protestanten als katholieken geloven dat Jezus twee naturen heeft, de goddelijke en de menselijke natuur.

Syrisch orthodoxen geloven dat niet, maar geloven dat Jezus één goddelijk-menselijke natuur heeft.

Quote:
In de meeste gevallen schrijven mensen aan het einde van die zin God. Maar ik heb bewust daar Jezus Christ achter gezet. Dit omdat in ons Syrisch-orthodoxe kerk geen verschil is tussen Jezus Christ en God, want Jezus Christ is onze Allemachtige God! Wat maakt het dan uit als ik er Jezus Christ of God erachter zet, want het is toch hetzelfde?

Wat je had staan was dat de Vader en de Heilige Geest Jezus zijn, dat klopt niet. Dat bedoelde ik. Als je zegt dat Zij (de Vader, Zoon en Heilige Geest) God zijn, dan klopt het wel, maar dat had je niet geschreven en ik denk dat het een typfout van je was.

Eén God, drie Personen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Het komt wel vaker voor dat Arameeërs met een Nederlandse of Duitse gaan trouwen. Je man kan geen Aramees, maar zal ongetwijfeld ook weinig weten over zijn afkomst.

Daar vergis je je toch een beetje in. Hij komt uit een dorp die in zijn geheel uit arameeërs bestaat (al zijn enkelen katholiek geworden) We zijn samen een keer in Maloula geweest. Hij is hier lid geworden van een gereformeerde kerk, maar zei in zijn hart altijd syrisch orthodox te blijven. En het liefste zal hij onze kinderen zien trouwen met Aramese mensen.

Quote:
Mirt, gezien je vragen heb je volgens mij weinig contact met Arameeërs, ofniet?

Dat is ook niet helemaal waar. Wij hebben twee stellen als vrienden, maar die wonen niet in de buurt. En wij wonen niet in de buurt van enschede, hengelo en almelo waar natuurlijk veruit de meesten wonen. We gaan er wel eens naar de kerk en hebben het er dan voor over om er een uur voor te rijden. Helaas wordt ik daar niet aangesproken door mensen. Ik zou ze graag spreken. Ik heb mij eens aangemeld bij een hyves voor syrisch orthodoxen, daar merkte ik dat ik heel welkom was, dat deed me goed.

Mijn man kan geen aramees omdat het daar de spreektaal niet meer is. Wat ze zelf wel jammer vinden. Het is nu arabisch.

Even een anekdote. Ik was bij m'n man in het dorp en zat te luisteren naar het gesprek van drie wat oudere mannen uit het dorp die bij ons op bezoek waren. Het ging om de zonen van Noach en het leek me een voor hun zeer belangrijk onderwerp om duidelijk te maken van welke zoon zij afkomstig waren. (Ik heb zelf trouwens altijd begrepen dat het bijzondere van arameeërs is dat zij afkomstig zijn van de vader van Abraham... klopt dat?) Maar goed, toen het bezoek opstond, vroeg ik (ik wil mensen nog wel eens verrassen met mijn paar woordjes arabisch) van wie ik afkomstig was. Ze waren wat verrast door mijn vraag geloof ik. Nou weet ik het niet meer helemaal zeker, maar volgens mij zei er één na een lichte aarzeling dat ik ook van die ene zoon afkomstig was. Misschien uit beleefdheid, hij gunde het mij zeg maar...


Samengevoegd:

Quote:

smile.gif
ik vrees dat je theologisch de boel aardig door elkaar haalt. Óók naar syrisch-orthodox verstaan.

Dat vrees ik ook.

Het leeft dus niet echt bij jullie. Ik verwonder me daar wel eens over. Jij kunt je dan vast weer niet voorstellen dat bij bepaalde groepen gereformeerden het wel lijkt alsof hun identiteit eruit bestaat zo goed mogelijk de verschillen tussen hun kerk en andere kerken aan te kunnen wijzen... Misschien twee uitersten als je het zo bekijkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Aram: Jezus sprak God dus aan met Aloho/
Alah
a?

Erg interessant.

Brabanders zeggen een bepaalde week in het jaar ook allaahf. Erg interessant.....

PS: (Gewoon om het in te wrijven) Allah was ten tijde van Jezus nog niet eens uit gevonden. Alles wat je te pakken hebt is een fonetische toevalligheid die je hoogstwss uit de film "The passion of the Christ" hebt.

PPS: TPotC is een speelfilm, geen documentaire.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Admod note:
Topic verplaatst naar levensbeschouwing omdat de Syrisch-Orthodoxe Kerk in strikte zin de twee-naturenleer niet kan belijden, die wel in het
beschreven staan. Meer info:
en

Waar staat trouwens in het apostolicum (al dan niet impliciet) de twee naturen leer beschreven en een afwijzing van het monofysitisme?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Hallo..ik ben van Aramese afkomst(niet verwarren met Armeniërs) met een Syrisch-Orthodoxe geloof en ben van huis uit opgegroeid met de Aramese taal. Het Aramees is één van de oudste talen ter wereld die nog altijd gesproken wordt. Vooral door de Aramese christenen, van wie er ongeveer 20.000 in Nederland wonen. Het Aramees werd ook gesproken door niemand minder dan Jezus Christus. Zo werd Mel Gibsons film The Passion of the Christ ook grotendeels in het Aramees gesproken.

Prof. William J. Fulco: "Preserve the Aramaic language and traditions? at all cost! DO not let the splendid Aramaic become endangered. It is wonderful language that links us back to Jesus and centuries of Christian history. To lose that connection would be a tragedy."

Hoi,

Er is volgens mij wel een rivival van het Aramees.

Je noemt zelf al die film van Mel Gibson,

daarnaast worden er allerlei documenten uitgegeven, (ook de dode zeerollen bevatten Aramees!).

Binnenkort, komt er een vertaling uit de Aramese bijbel op link en hij is nu al in beta-vorm op link

Er zijn complete goed volgbare discussies op internet op link

en op

link

Enfin Akhi, alles komt goed smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Admod note:
Topic verplaatst naar levensbeschouwing omdat de Syrisch-Orthodoxe Kerk in strikte zin de twee-naturenleer niet kan belijden, die wel in het
beschreven staan. Meer info:
en

Ik had nog een klein vraagje:

'Waar staat trouwens in het apostolicum (al dan niet impliciet) de twee naturen leer beschreven en een afwijzing van het monofysitisme?'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zowel protestanten als katholieken geloven dat Jezus twee naturen heeft, de goddelijke en de menselijke natuur.

Syrisch orthodoxen geloven dat niet, maar geloven dat Jezus één goddelijk-menselijke natuur heeft.

Wat bedoel je nou precies met -één goddelijk-menselijke natuur-? Wij geloven dat Jezus Christus ook God is en voor ons als -mens- is gestorven.

Quote:

@Aram: Jezus sprak God dus aan met Aloho/Alaha?

Dat klopt, want in het Aramees betekend Aloho/Alaha -God. Je denkt nu waarschijnlijk meteen aan het Arabische woord Alah? Het Aramees is de moedertaal van het Arabisch, vandaar dat het Arabisch ook veel lijkt op Aramees. Daarnaast zit de koran ook vol met Aramese teksten.

Quote:

Dat is ook niet helemaal waar. Wij hebben twee stellen als vrienden, maar die wonen niet in de buurt. En wij wonen niet in de buurt van enschede, hengelo en almelo waar natuurlijk veruit de meesten wonen. We gaan er wel eens naar de kerk en hebben het er dan voor over om er een uur voor te rijden. Helaas wordt ik daar niet aangesproken door mensen. Ik zou ze graag spreken. Ik heb mij eens aangemeld bij een hyves voor syrisch orthodoxen, daar merkte ik dat ik heel welkom was, dat deed me goed.

OK, meeste Arameeërs wonen vooral in Enschede en Hengelo, maar ook in Oldenzaal, Rijssen en Amsterdam. In Almelo wonen niet veel Arameeërs, maar wel redelijk veel Armeniërs. De Arameeërs zijn meer terughoudend, maar vinden het vaak wel heel leuk als er ook niet-Arameeërs aanwezig zijn tijdens kerkdiensten of activiteiten.

Quote:

Het ging om de zonen van Noach en het leek me een voor hun zeer belangrijk onderwerp om duidelijk te maken van welke zoon zij afkomstig waren. (Ik heb zelf trouwens altijd begrepen dat het bijzondere van Arameeërs is dat zij afkomstig zijn van de vader van Abraham... klopt dat?)

De Arameeërs zijn afstammelingen van Aram, de zoon van Shem. Noach was de vader van Shem. Abraham was een Arameeër en is in de Bijbel ook bekend als -de wandelende Arameeër-. Abraham was de vader van de Christenen, Joden en Moslims.

Quote:

Allah was ten tijde van Jezus nog niet eens uit gevonden. Alles wat je te pakken hebt is een fonetische toevalligheid die je hoogstwss uit de film "The passion of the Christ" hebt.

Het klopt dat het Arabisch in de tijd van Jezus toen nog niet bestond. Jezus zei in de film tPotC namelijk ALAHA, maar de Arabieren proberen ons te laten geloven dat hij Allah gezegd zou hebben. Zie hieronder een korte filmpje, maar er staan ook veel onwaarheden erbij beschreven.


Samengevoegd:

Kardinaal Simonis noemde de Syrisch-Orthodoxen (Arameeërs) als voorbeeld van een groep die werkelijk uit vluchtelingen bestaat en niet uit "gelukszoekers." Verder beschreef hij de Arameeërs als "zeer hecht" en "ónvoorstelbaar goed geïntegreerd"!

Zie voor de video: link klik op -video- ga dan naar 06:31-06:55 & 12:10-12:55

Zie voor artikel:

link

Verdwijnen van het Aramees:

link

Aramees als levende taal zal uitsterven

link

Everything I Do, I Do It For You - Passion

link

The Lord's Prayer in Aramaic

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat bedoel je nou precies met -één goddelijk-menselijke natuur-? Wij geloven dat Jezus Christus ook God is en voor ons als -mens- is gestorven.

Volgens mij zeggen jullie niet zo makkelijk (of helemaal niet) dat hij ook God is en ook mens is. En ik denk dat jullie het een raar idee vinden dat wij zeggen dat hij nu ook nog mens is. Is dat zo?

Quote:
[...]

OK, meeste Arameeërs wonen vooral in Enschede en Hengelo, maar ook in Oldenzaal, Rijssen en Amsterdam. In Almelo wonen niet veel Arameeërs, maar wel redelijk veel Armeniërs. De Arameeërs zijn meer terughoudend, maar vinden het vaak wel heel leuk als er ook niet-Arameeërs aanwezig zijn tijdens kerkdiensten of activiteiten.

Ik wil graag een keer naar Amsterdam. Zonder het vervelend te bedoelen (en ik geloof je ook dat ze het leuk vinden als er 'een vreemde' bij hen is) de groep daar is toch een beetje een 'clan'. Ik heb wel eens een forum bezocht van jullie en daaruit begreep ik eens dat de jeugd van Amsterdam zich erover verbaast hoe de jeugd in het Oosten is. De mensen in Amsterdam waren zich veel meer bewust van hun gedrag als christenen zoals de jeugd bijvoorbeeld in meetings met elkaar omgaat dan daar. Dat is wel logisch denk ik, in Amsterdam voel je meer dat het niet vanzelfsprekend is om christen te zijn. Dat zie je bij bepaalde gereformeerde kerken ook. Maar ik denk daarbij dat ze in Amsterdam ook misschien wat makkelijker vreemden aanspreken.

Quote:
Kardinaal Simonis noemde de Syrisch-Orthodoxen (Arameeërs) als voorbeeld van een groep die werkelijk uit vluchtelingen bestaat en niet uit "gelukszoekers." Verder beschreef hij de Arameeërs als "zeer hecht" en "ónvoorstelbaar goed geïntegreerd"!

Er is ook een onderzoek geweest nav van jullie als groep en als geïntegreerden waaruit de conclusie getrokken werd dat juist de groep een groep laten integratie zou kunnen bevorderen. Het is niet zo dat je pas goede integratie krijgt als je mensen zomaar plompverloren in hun eentje in een Nederlandse wijk neerzet zeg maar. Waarschijnlijk omdat het niet lekker integreerd als je je ongelukkig voelt. En de stap van het integreren in het vertrouwen dat je je daarna gelukkig zult gaan voelen te groot is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Volgens mij zeggen jullie niet zo makkelijk (of helemaal niet) dat hij ook God is en ook mens is. En ik denk dat jullie het een raar idee vinden dat wij zeggen dat hij nu ook nog mens is. Is dat zo?

Jezus Christus is als mens voor ons gestorven, om onze zonden te vergeven. Jezus Christus is de Allemachtige. Er is niemand groter dan Hem. Jezus is zowel Vader, Zoon(mens)en Heilige Geest. De Drie Eenheid!

Quote:

Ik wil graag een keer naar Amsterdam. Zonder het vervelend te bedoelen (en ik geloof je ook dat ze het leuk vinden als er 'een vreemde' bij hen is) de groep daar is toch een beetje een 'clan'.

Je bent altijd van harte welkom! Binnen onze kerk is iedereen welkom. Er zijn in onze kerk wekelijks Afrikanen en Nederlanders aanwezig. Zij vinden het prachtig om in de taal van Jezus te kunnen bidden en voelen zich ook op hun gemak tussen de gastvrije Syrisch-Orthodoxen.

Ik heb een goede kennis van mij die is ook getrouwd met een Nederlandse. Ik zie hem ook wekelijks samen met zijn vrouw en kinderen in onze kerk.

Er was een aantal jaren geleden ook een Nederlander die zich had laten dopen en lid is geworden van de Syrisch-Orthodoxe Kerk. Wekelijks is hij vooraan de kerk te zien. Hij heeft ook nog Aramees leren praten.

Quote:
Ik heb wel eens een forum bezocht van jullie en daaruit begreep ik eens dat de jeugd van Amsterdam zich erover verbaast hoe de jeugd in het Oosten is. De mensen in Amsterdam waren zich veel meer bewust van hun gedrag als christenen zoals de jeugd bijvoorbeeld in meetings met elkaar omgaat dan daar.

Zal waarschijnlijk wel de forum van Platform Aram geweest zijn? Het cultuurleven in het Westen en Oosten verschilt toch wel met elkaar. Daarnaast wonen er in het Oosten meer Arameeërs (dichter bij elkaar). Maar dit heeft niets te maken met het gedrag naar niet-Arameeërs toe.

Quote:
Maar ik denk daarbij dat ze in Amsterdam ook misschien wat makkelijker vreemden aanspreken.

Volgens mij zijn de Amsterdamse-Arameeërs net zo gastvrij als de Twentse-Arameeërs.

Quote:

Er is ook een onderzoek geweest nav van jullie als groep en als geïntegreerden

Oja best interessant..mag ik misschien vragen door wie dat onderzoek is gedaan en wanneer? Ben er wel benieuwd naar..

Shlome iqore!

(Groet en respect)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Oja best interessant..mag ik misschien vragen door wie dat onderzoek is gedaan en wanneer? Ben er wel benieuwd naar..

Het onderzoek is gedaan door Jan Schukkink.

Het was een promotieonderzoek uit 2003. Iemand geheten Aramia schrijft er hier over.

En dit vond ik ook ergens:

Quote:
Syrisch Orthodoxen in Enschede

Spreiding van allochtonen hoeft geen oplossing te zijn voor integratiekwalen. De snelle integratie van de Syrisch-Orthodoxe gemeenschap in Enschede laat zien dat bij deze groep eerder het omgekeerde waar is. In Enschede wonen de Syrisch-Orthodoxen, de 'suryoye', dicht bij elkaar in de buurt. Ze nemen deel aan eigen organisaties en ze houden vast aan eigen tradities. Toch is het een maatschappelijk geëmancipeerde groep. Antropoloog Jan Schukkink onderzocht de gemeenschap en concludeert dat de hechte groepsbanden een belangrijke rol hebben gespeeld bij de succesvolle integratie van de Syrisch-Orthodoxen. Geldt dit ook voor andere allochtone groepen?

Op 30 september 2003 besteedden wij al kort aandacht aan het onderzoek van Schukkink. Nu de promotiedatum dichterbij komt is het tijd voor een nadere toelichting van de studie. Jan Schukking promoveert op 18 november aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Zijn proefschrift heet : "De Suryoye: Een verborgen gemeenschapâ€.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Het onderzoek is gedaan door Jan Schukkink.

OK..bedankt. Ik heb niet eerder van deze onderzoek gehoord.

In het Aramees noemen wij ons 'Suryoye', soms zijn er ook mensen die deze benaming ook in het Nederlands gebruiken, wat natuurlijk niet helemaal juist is. In het Nederlands zijn we vooral bekend als Arameeërs...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid