Spring naar bijdragen

Is de wereld een schijnwerkelijkheid?


Aanbevolen berichten

Het`niets`is ontstaan`zonder het woord`.

Daarom heeft het`geen wortel`

Het `niets` is de oorsprong van de schijnwerkelijkheid van jahweh waarvan in het Oude testament staat dat hij de wereld schiep `uit het niets` . Precies!

De wereld van jahweh is geschapen uit het niets, en is dus een illusie, een schijnwerkelijkheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 56
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Even voor de duidelijkheid!

Ik ben een boek aan het lezen waarin er bepaalde gezegde`s staan van bepaalde personen in het verleden, lang geleden.

Die vrijwel allemaal uitgemoord zijn door de inquisitie.

Verslagen van de verhoringen door de inquisitie geven het geen weer wat een ketter gezegd zou hebben tijdens een verhoor.

Nu was ik nieuwsgierig hoe andere mensen dit zouden lezen en wat ze hier uit konden halen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Even voor de duidelijkheid!

Ik ben een boek aan het lezen waarin er bepaalde gezegde`s staan van bepaalde personen in het verleden, lang geleden.

Die vrijwel allemaal uitgemoord zijn door de inquisitie.

Verslagen van de verhoringen door de inquisitie geven het geen weer wat een ketter gezegd zou hebben tijdens een verhoor.

Nu was ik nieuwsgierig hoe andere mensen dit zouden lezen en wat ze hier uit konden halen.

leuk heb je bronnen, linkjes, quotes uit boeken (auteur, titel, pagina nr. jaar van uitgave)......zulke beweringen zie ik altijd graag onderbouwd door bronnen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Even voor de duidelijkheid!

Ik ben een boek aan het lezen waarin er bepaalde gezegde`s staan van bepaalde personen in het verleden, lang geleden.

Wat is het verband met dit topic?

Je springt wel erg van de hak op de tak. Eerst had je het nog over de oorsprong van de schepping, nu heb je het over de inquisitie. verbaasd.gif

Quote:

Die vrijwel allemaal uitgemoord zijn door de inquisitie.

Verslagen van de verhoringen door de inquisitie geven het geen weer wat een ketter gezegd zou hebben tijdens een verhoor.

Welk boek?

Trouwens, opvallend dat ze allemaal uitgemoord zijn... Doorgaans gaf de inquisitie ketters nog een tweede kans...

Quote:

Nu was ik nieuwsgierig hoe andere mensen dit zouden lezen en wat ze hier uit konden halen.

Hangt van het doel af. Voor inzicht in de inquisitie zijn inquisitie verslagen nuttige bronnen. Voor inzicht in de denkwereld van de ketters is het een onbetrouwbare bron. Maar de schrijver van 'Cheese and worms' dacht daar wat gematigder over dan ik...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

leuk heb je bronnen, linkjes, quotes uit boeken (auteur, titel, pagina nr. jaar van uitgave)......zulke beweringen zie ik altijd graag onderbouwd door bronnen

Ja dat heb ik zeker voor je ,

Het boek heet `Montsègur, Katharen en de val van Montsègur .

Geschreven door Bram Moerland.

Uitgeverij Synthese

Jaar van uitgave,2003

En die quote heb ik van pagina 110 t/m 111.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het`niets`is ontstaan`zonder het woord`.

Daarom heeft het`geen wortel`

Het `niets` is de oorsprong van de schijnwerkelijkheid van jahweh waarvan in het Oude testament staat dat hij de wereld schiep `uit het niets` . Precies!

De wereld van jahweh is geschapen uit het niets, en is dus een illusie, een schijnwerkelijkheid.

Onze wereld een schijnwereld dus? Klinkt als de Matrix.

Of zou het kunnen dat jij een feit over het hoofd ziet, dat God misschien wel in staat is, om iets uit niets te scheppen?

Het lijkt er sterk op dat jij nu je een religieus geschrift op je eigen denkbeelden probeert aan te passen. Ik heb daar niet zoveel mee... Als je in God gelooft vind ik dat je nogal klein over God denkt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Probeer het eerst eens tot je door te laten dringen dan simpelweg het alleen te lezen en dan deze reactie neer te zetten.

Die redenering is gebaseerd op semantiek en leidt eigenlijk tot een semantische 'onmogelijkheid'.

Wat je namelijk eigenlijk doet is:

a) Realiteit = Illusie.

B) Realiteit = Werkelijkheid

c) Illusie = Schijnwerkelijkheid.

Werkelijkheid kan (naar mijn weten semantisch) niet tegelijkertijd werkelijk en onwerkelijk zijn. Ik zie dan ook niet in wat je punt is smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja dat heb ik zeker voor je ,

Het boek heet `Montsègur, Katharen en de val van Montsègur .

Geschreven door Bram Moerland.

Uitgeverij Synthese

Jaar van uitgave,2003

En die quote heb ik van pagina 110 t/m 111.

Jammer, ik had gehoopt dat je met een historicus zou aankomen. Over de inquisitie is zat geschreven door historici... Die geven doorgaans een wat realistischer beeld over de inquisitie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het`niets`is ontstaan`zonder het woord`.

Ah. Volgens mij staat er ook ergens 'In den beginne was er de Logos, en de Logos was bij Jahweh en de Logos was Jahweh. Alle dingen zijn door de Logos gemaakt.

Quote:

Daarom heeft het`geen wortel`

Het is natuurlijk de vraag of, er in Bijbelse termen inderdaad 'niets' bestaat aangezien de Logos/Jahweh altijd waren en die, misschien wat kort door de bocht, toch 'iets' zo niet Alles is. Uiteraard loop je weer tegen het 'hebben van geen wortel' aan, Logos/Jahweh heeft 'geen wortel'. In de Bijbel worden de termen 'Van eeuwigheid tot eeuwigheid' gebruikt wanneer het over Jahweh gaat.

Quote:

Het `niets` is de oorsprong van de schijnwerkelijkheid van jahweh waarvan in het Oude testament staat dat hij de wereld schiep `uit het niets` . Precies! De wereld van jahweh is geschapen uit het niets, en is dus een illusie, een schijnwerkelijkheid.

Ik heb eigenlijk wat problemen met je afleiding..

Je stelling is eigenlijk : 'Iets dat uit niets geschapen is, is niet iets' dan is er slechts één vraag (en vast nog meer, maar voor nu) waarom?

Misschien is niets eerder anti-iets en dus wel iets, jep.. semantiek

Daarnaast is er nog een probleem, wanneer wij in een schijnwerkelijkheid zouden leven zouden we dat dan willen weten en überhaupt kunnen weten? Wanneer alles schijn is, kunnen wij ook niet 'weten' dat het schijn is omdat het weten zelf schijn is. Ik denk meestal maar zo±

Ik geloof dat dit gewoon realiteit is, het zou een hele goed kunnen zijn dat het een illusie is, maar dan is het wel een hele hardnekkige. We hebben de ervaring ´echt´ te zijn, net als we de ervaring hebben dat we een vrije wil hebben bijvoorbeeld. Of we dat hebben, geen idee, ik vraag me af hoe we dat zouden kunnen weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Onze wereld een schijnwereld dus? Klinkt als de Matrix.

Of zou het kunnen dat jij een feit over het hoofd ziet, dat God misschien wel in staat is, om iets uit niets te scheppen?

Het lijkt er sterk op dat jij nu je een religieus geschrift op je eigen denkbeelden probeert aan te passen. Ik heb daar niet zoveel mee... Als je in God gelooft vind ik dat je nogal klein over God denkt...

Als je even goed leest ,zie je dat ik dit uit een boek heb!

Het enige waar ik benieuwd naar was hoe mensen het zouden lezen en het zouden interpreteren.

En waaruit blijkt dat ik een religieus geschrift op mijn eigen denkbeelden probeer aan te passen?

De post heet ook niet voor niets ÃŒs jahweh een schijnwerkelijkheid?

Dus ik vraag daarmee of dat zo is of niet.

En ik heb er uberhaupt niet eens mijn eigen mening over gegeven

Link naar bericht
Deel via andere websites

Admod note: Topic titel aangepast zodat hij in overeenstemming is met de openingspost waar de stelling is geformuleerd dat de wereld een schijnwerkelijkheid is, in tegenstelling tot de titel waar de stelling is dat Jahweh een schijnwerkelijkheid

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als je even goed leest ,zie je dat ik dit uit een boek heb!

Het enige waar ik benieuwd naar was hoe mensen het zouden lezen en het zouden interpreteren.

En waaruit blijkt dat ik een religieus geschrift op mijn eigen denkbeelden probeer aan te passen?

De post heet ook niet voor niets ÃŒs jahweh een schijnwerkelijkheid?

Dus ik vraag daarmee of dat zo is of niet.

En ik heb er uberhaupt niet eens mijn eigen mening over gegeven

Waarom dan dit topic? Wat is je eigen mening? Wat geloof je ZELF? Of hangt dat laatste maar net af va welk boek je net gelezen hebt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom dan dit topic? Wat is je eigen mening? Wat geloof je ZELF? Of hangt dat laatste maar net af va welk boek je net gelezen hebt?

Hahaha.. Nee mijn geloof hangt niet af van welk boek ik net gelezen heb.

Deze topic heb ik neer gezet omdat ik wilde weten wat andere mensen hier in zagen.

En mijn geloof is : Christus huist in mij , en meer hoef ik daar over niet te zeggen lijkt mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hahaha.. Nee mijn geloof hangt niet af van welk boek ik net gelezen heb.

Deze topic heb ik neer gezet omdat ik wilde weten wat andere mensen hier in zagen.

En mijn geloof is : Christus huist in mij , en meer hoef ik daar over niet te zeggen lijkt mij.

Wel als je geloofd dat dit alles schijn is. Een schijnchristus in je schijnhart die schijngekruisigd is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Wel als je geloofd dat dit alles schijn is. Een schijnchristus in je schijnhart die schijngekruisigd is.

Lezen is soms best moeilijk , geen probleem!

Maar heb je ergens zien staan dat ik geloof dat dit alles schijn is? dacht het niet.

Nogmaals ik heb gewoon een quote neer gezet wat ooit eens is gezegd door een ketter en wat uit een verslag komt van dat verhoor en door de inquisitie is op geschreven.

En ik benieuwd was wat mensen er in zagen en of ze er uberhaupt iets in zagen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Lezen is soms best moeilijk , geen probleem!

Maar heb je ergens zien staan dat ik geloof dat dit alles schijn is? dacht het niet.

Nogmaals ik heb gewoon een quote neer gezet wat ooit eens is gezegd door een ketter en wat uit een verslag komt van dat verhoor en door de inquisitie is op geschreven.

En ik benieuwd was wat mensen er in zagen en of ze er uberhaupt iets in zagen.

Dat heb je bij deze duidelijk gemaakt. Maar uit je begin post kon ik niet opmerken dat het een citaat uit een inquisitie verslag was. Zoals het daar stond kreeg ik de indruk dat het je eigen opvatting was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Lezen is soms best moeilijk , geen probleem!

Maar heb je ergens zien staan dat ik geloof dat dit alles schijn is? dacht het niet.

Nogmaals ik heb gewoon een quote neer gezet wat ooit eens is gezegd door een ketter en wat uit een verslag komt van dat verhoor en door de inquisitie is op geschreven.

En ik benieuwd was wat mensen er in zagen en of ze er uberhaupt iets in zagen.

Ok. Ga jij dan ook eens heel snel lezen wat ik allemaal schreef en ga daar eens lief op reageren doen. yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid