Spring naar bijdragen

Dopen, ben ik er wel klaar voor??


Aanbevolen berichten

Hey allemaal!!!!

Bedankt voor jullie (lieve) reacties...!!!! Ik denk dat jullie gelijk hebben: mijn doop laat zien dat ik geloof en vanuit dat punt moet ik verdergaan met het zoeken naar God... Ik las gisteravond in het boek 'Het Vaderhart van God' (Floyd McClung Jr.) en daar vielen me deze regels op:

'Michal was diep verwond. Maar hoe moeilijk het ook is voor haar en al die anderen in soortgelijke situaties, er is toch maar één weg uit deze gevangenis van pijn... en dat is vergeving. Tallozen zijn die weg gegaan en hebben de vrijheid gevonden. Ik weet het, omdat ik met velen van hen heb gesproken en gebeden.'

Betekent dit je zonder vergeving van Jezus niet bij God kunt komen, omdat wij zoveel fout gedaan hebben en God nooit?

Liefs, Loppesj

Ps: voor alle twijfelaars: het hierbovengenoemde boek geeft een karakter van wie God is! Een heel goed boek, er is ook een vervolg opgeschreven (dat gaat over het onderwerp: als ik weet wie God is, wie ben ik dan?)

Pps: Nog iets belangrijks: ik was een keer in een doopdienst en daar lazen een stuk uit de Bijbel voor waarin staat wat dopen is. Ik weet het niet meer precies, maar ik weet ook niet meer waar het staat..!! Weet iemand waar ik kan vinden wat dopen inhoudt? Bvd!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 58
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

  • 6 months later...

Ik ben 2 september 2004 gedoopt en ben meteen gevormd, dus belijdenis gedaan. En ook meteen de Heilige Communie ontvangen.

Ik was nooit eerder gedoopt omdat mijn ouders niet gelovig zijn.

Ik geloof eigenlijk al jaren in God maar toen ben ik me ervan bewust geworden dat ik echt gedoopt, etc wilde worden. Een nieuw begin als Christen.

En nee eigenlijk ben je er nooit klaar voor. Dit was voor mij gewoon een nieuw begin met God. Vanaf daar kan je verder bouwen.

Groeten, Aaron.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben als kind gedoopt (ook cgk) en ik geloof niet dat je je dan moet over dopen omdat God nooit zijn beloftes vergeet waarom zou hij het dan 2x aan je moeten beloven? Maar daar gaat dit topic denk ik niet over. Ben ook van plan belijdenis te gaan doen over een paar jaar ofzo en dan maak je echt zelf de keuze voor God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou zelf voor belijdenis kiezen als ik al een keer gedoopt ben. Ik zou in ieder geval me niet een tweede keer laten dopen.

Met name om de reden die Jacco noemt.

Maar ook omdat er ergens in de Bijbel staat (sorry ik weet niet meer waar) dat er 1 doop is...

Groeten, Aaron.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo,

Paulus zegt inderdaad in de brief aan Efeze (4:5) dat er één doop is:

"Span u in om door de samenbindende kracht van de vrede de eenheid te bewaren die de Geest u geeft: één lichaam en één geest, zoals u één hoop hebt op grond van uw roeping, één Heer, één geloof, één doop, één God en Vader van allen, die boven allen, door allen en in allen is."

Volgens mij betekent deze tekst niet zozeer dat een mens zich maar één keer mag laten dopen. Naar mijn idee betekent het dat er oorspronkelijk EEN DOOP was. Dus: in de oorspronkelijke betekenis was het wel de bedoeling dat de mens zich maar een keertje liet dopen. Helaas zijn er op dit moment dus meerdere dooppraktijken, namelijk kinderdoop en volwassendoop - die overigens vanuit een totaal verschillende bijbelse onderbouwing bestaan, en beide lijken te kloppen...

Verwarrend is het dus wel een beetje, doop.

Naar mijn idee volgt doop op het besluit om Gods aanbod van "Ik wil jouw Vader zijn!" aan te nemen. Hoewel er over nadenken en vooral er voor bidden erg belangrijk is, zou ik toch willen zeggen: sta er niet te lang bij stil. Weet je zeker dat je je leven aan God wilt overgeven (of hebt overgegeven), en dat God de regie van je leven in handen heeft?

Zet het stapje dan, en ga verder met je leven voor God!

Doop is een begin, en geen eindpunt van je groei als christen.

Dit las ik gisteren in een artikel over doop (van Willem Ouweneel):

"Ik geloof dat de doop en het begin van discipelschap zo dicht mogelijk bij elkaar moeten liggen. Hoe langer iemand al christen is, hoe minder de symbolische zin van de doop nog tot uiting komt."

Enkele bijbelteksten over doop:

Romeinen 6:3 en verder, Galaten 3:27, Kolossenzen 2:12, 1 Petrus 3:21...

Met groet,

Afieke

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inmiddels ben ik ook al gedoopt, 28 november... party.gif

Mijn leven was behoorlijk veranderd sinds laatste zomer, toch wilde ik me niet meteen laten dopen.. was bang dat ik wellicht snel in mijn oude ik zou vervallen.

Het is niet zo dat ik nog aan God moest laten zien dat ik Hem wil volgen of dat ik de Heilige Geest nog niet gekregen had.. Maar het was vet mooi om voor de gemeente je getuigenis te geven en je verbond met God te bevestigen. widegrin.gif

Gaat uiteindelijk om de besnijdenis van het hart. De doop zelf als ritueel red geen mensen. Ook kan je op gegeven moment het blijven uitstellen omdat je je niet goed genoeg voelt, maar dan wacht je net zolang totdat je voor God staat. smile.gif (en hoeft het dus niet meer hehe)

Ook hoef je geen uitzonderlijke dingen meegemaakt te hebben. Als je weet dat je God wil volgen dan is het verlangen om gedoopt te worden al genoeg.

Voor de twijfelaars; als je al gezegt hebt Gods kind te willen zijn en Jezus als je Verlosser, Redder en Heer hebt aangenomen dan staat dat vast! De doop is dan vet mooi om dat te 'bevestigen' maar niet nodig om dan nog gered te worden. Dat er nog vele gedoopt mogen worden! knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben zo blij dat 'k een kind van de Heer mag zijn

Heb er opeens een Vader bij

Al is mijn jonge leventje nog zonder zorg

Ik weet Hij houdt van mij

En is mijn moeder boos op al het kattekwaad

Dan heb ik soms weleens verdriet

Maar ik weet, Hij maakt blij

En verzekert mij

Dat ik een kind van de Heer mag zijn

Dat ik een kind van de Heer mag zijn

big-smile.gifbig-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 weeks later...

Ik ben als kind gedoopt. Op mijn 16e heb ik zelf een keus gemaakt dat ik gedoopt wilde worden. Waarom??

Ik wilde zoals de Here Jezus sterven en begraven worden en weer opstaan als een nieuw en gereinigd mens. De onderdompeling symboliseert het sterven, begraven worden én weer opstaan.

Een keus om te laten zien dat ik als christen wil leven; navolging van de Here Jezus (immers Hij werd ook gedoopt...)

Tijdstip?? Zodra je helder hebt wat de doop betekend en je hier volledig achter kan staan...

(er werd nog een vraag opgeworpen... Kan je zonder vergeving van zonden door Jezus niet tot God komen omdat God nooit zonden gedaan heeft???

Ja, Gods heerlijkheid en grootheid zijn zo heilig dat je besmeurt met zonden niet in die heiligheid kan verblijven. Het bloed van Jezus heeft je hier van gewassen en daardoor kan je tot God naderen. 'Niemand komt tot de Vader dan doot Mij' zei Jezus.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 years later...

Quote:

Haai Allemaal!

Kzal me even voorstellen want ik ben hier nieuw . Ik ben Tessa Anneloes, 16 jaar en ik woon in Oosterbeek, bij Arnhem. Ik ben wel besprenkeld als baby, maar heb zelf nooit de keuze gemaakt. Nu zit ik erover na te denken om mij te laten dopen . Maar ik vind dat ik nog een beetje onzeker ben: ik geloof wel zeker! God is er, dat kan niet anders... Maar vaak heb ik ook het idee dat Hij niet naast mij staat... Er zijn eigenlijk maar weinig momenten in mijn leven die ik kan aanwijzen en waarvan ik kan zeggen: Daar was God, daar voelde ik Hem!

Ik ben bang dat als ik me laat dopen, dat ik dan mezelf voor de gek houdt, dat ik diep van binnen God nooit zal voelen ofzo...

Wie van jullie is gedoopt? En waarom? Op welke momenten voelen jullie God in je leven? Hoe weet je dat je klaar bent om gedoopt te worden? (Puuu, wat een boel vragen! )

Loppesj

he tessa ik zie dat het al een tijd geleden is dat je deze topic geplaatst hebt maar vroeg me af of je al gedoopt was inmiddels?

komende zondag (17feb 08) is er een doop dienst in duiven in het candea college, dus als je zin hebt ben je van harte uitgenodigd.

er worden er 3 gedoopt waaronder ik zelf.

het belooft een mooie dienst te worden dus als je zin hebt kom gerust.

de dienst begint om 1030u.

groetjes bartjan

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Beste dopeling,

Ik kan je van harte aanraden om het te doen, mits je er 100% achter staat natuurlijk...Ik laat mij zelf ook binnenkort dopen, omdat ik voor eens en voor altijd afscheid wil nemen van mijn oude leven. Net als iedereen was ik zondig (en nog) voor mijn bekering maar de doop geeft mij een wapen om te gebruiken tegen de aanklachten van de duivel. De leugenaar confronteert mij nog dagelijks met mijn oude zonden en als ik straks gedoopt ben kan ik hem zeggen: "Gaat heen van mij, in de naam van Jezus, Hij die de overwinning heeft behaald op Golghota en voor mijn zonden is gestorven! Hij die is opgestaan uit de dood en LEEFT!" Deze zekerheid heb je als je je laat dopen!

Ik wens je alle zegen en steun bij je beslissing en als je twijfelt,...lees de schrift!!!

Amen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zou iemand mij kunnen uitleggen waarom je er klaar voor moet zijn. En dan graag zonder kopie/past post uit de bijbel.

Niet, nada. Je bent nooit klaar voor God, je bent en blijft altijd zondig voor Hem. Hoe goed een keuze voor Christus ook is, het blijft een keuze van jou kant.

Daarom is de kinderdoop ook zo mooi, het laat zo treffend zien dat God een keuze wil maken voor jou al voordat jij van het bestaan van Hem weet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Om het makkelijk te maken
smile.gif

Ik huppel wel een keer naar de biep.

Voor volwassendopers is het moment van 'de keuze voor Jezus' vaak één en hetzelfde als de wedergeboorte, men is gaan geloven. Aangezien een mogelijke interpretatie van de Bijbel 'eerst geloven dan dopen' is, laat men zich dan meestal kort daarna ook dopen.

Dit soort dingen spelen eigenlijk niet bij de gedoopte kinderen, ik kan mij wel voorstellen dat wanneer je jou kinderen ten doop gaat houden en daarmee (in de meeste kerken) ook aangeeft God te kennen 'in het binnenste' en je 'weet' dat deze weg en het geloof in God (op deze manier) is zoals jij het je kinderen wilt voorleven en ook verantwoordelijkheid neemt voor hun (kerkelijke) leven (tot ze zelf belijdenis doen) je hierover wel zult nadenken..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet of je al gedoopt bent in de tussentijd, ikzelf laat mij 16 maart dopen en ik kijk er naar uit!

Let op!!! Jezus is geen tovertrucje en ook geen apparaat wat je 'aan' kunt zetten om iets te voelen. Hij zendt jou de heilige geest wanneer Hij denkt dat je hem nodig hebt en goed zult inzetten. En reken maar; dat voel je!!! hamer.gif

Wees voorbereid, want je leven zal drastisch veranderen!!!Halleluja!

je zult versteld staan. De heilige geest zal gaven in je openbaren waarvan je niet wist dat je ze had! De bijbel zegt dat je alles mag doen wat Jezus deed, in zijn naam, en je zult tevens behouden zijn!

CONCLUSIE: NIET TWIJFELEN, MAAR DOEN!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid