Spring naar bijdragen

kaballah = magie?


Aanbevolen berichten

Inderdaad. Demonen zijn ook slechte engelen. Demonen zijn volgelingen van de duivel.

Misschien dat anderen er ook wat over kunnen schrijven, want er zijn ook weer verschillen tussen de goede engelen. De engelen hebben verschillende taken. Naast de naam voor engelen, wordt ook geschreven over serafs en cherubs.

Hier staat wat over de hemel (nieuwe testament): link, link, link

En over de hemel en hel (nieuwe testament): link, link .

Over een engel:

Richteren 13:6

De vrouw nu kwam en zeide tot haar man: Een man Gods kwam bij mij, die er uitzag als een engel Gods, zeer vreselijk. Ik heb hem niet gevraagd, vanwaar hij was, en hij heeft mij zijn naam niet bekendgemaakt.

1 Samuel 29,9

Toen gaf Akis David ten antwoord: Ik weet het, gij zijt werkelijk aangenaam in mijn ogen als een engel Gods. Maar de aanvoerders der Filistijnen hebben gezegd: hij mag niet tegelijk met ons ten strijde trekken.

Luc 2,9 (Nieuwe Testament)

En opeens stond een engel des Heren bij hen en de heerlijkheid des Heren omstraalde hen, en zij vreesden met grote vreze.

Hand 12,7 (Nieuwe Testament)

En zie, een engel des Heren stond bij hem en er scheen licht in het vertrek, en hij stootte Petrus in zijn zijde om hem te wekken en zeide: Sta snel op! En de ketenen vielen van zijn handen.

Openbaringen 10,1 (Nieuwe Testament)

En ik zag een andere sterke engel nederdalen uit de hemel, bekleed met een wolk, en de regenboog was op zijn hoofd en zijn gelaat was als de zon en zijn voeten waren als zuilen van vuur

Op 14,6

En ik zag een andere engel vliegen in het midden des hemels en hij had een eeuwig evangelie, om dat te verkondigen aan hen, die op de aarde gezeten zijn en aan alle volk en stam en taal en natie

Op 18,1

Hierna zag ik een andere engel, die grote macht had, nederdalen uit de hemel, en de aarde werd door zijn lichtglans verlicht.

Johannes 20,12

en zij zag twee engelen zitten, in witte klederen, een aan het hoofdeinde en een aan het voeteneinde, waar het lichaam van Jezus gelegen had.

Over de duivel:

Op 12,9

En de grote draak werd (op de aarde) geworpen, de oude slang, die genaamd wordt duivel en de satan, die de gehele wereld verleidt; hij werd op de aarde geworpen en zijn engelen met hem.

Over het uiterlijk van de duivel staat denk ik weinig in de Bijbel. Hoe de demonen eruit zien, weet ik niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 51
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Quote:

Waarschijnlijk rekening houdend met TS.

yes.gif

Quote:

Joods
knipoog_dicht.gif

Joden schrijven klinkers, of medeklinkers whatever niet.

Net als Jahweh, dat word JHWH.

Of niet BP?
smile.gif

yes.gif En aangezien joden de Naam niet voluit uitspreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

toen ik klein was kreeg ik elke dag echt erge nachtmerries echt elke dag wakker worden met gehuil kotsend schreeuwend tijdens slaap enzo. wat joden doen voor slapen gaan is sjema zeggen dat is een heilige gebed en joden hebben aan hun deur een mezuza daar staat die gebed ook in. rabbijn zei toen tegen mijn moeder dat we sjema moesten zeggen en mezuza moesten kussen en een mes onder me bed moesten leggen. maar me moeder ging ook naar de moslims en christelijken en die zijden ook dat ik een mes onder me bed moest leggen sinds me moeder dat heeft gedaan waren mijn nachtmerries gestopt. hoe kan dat en waarom een mes? ik heb nog meer dingen toen ik klein was meegemaakt waar ze een oplossing voor hadden dat ik nog steeds niet begrijp hoe dat kan maar daar post ik later wel wat over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

toen ik klein was kreeg ik elke dag echt erge nachtmerries echt elke dag wakker worden met gehuil kotsend schreeuwend tijdens slaap enzo. wat joden doen voor slapen gaan is sjema zeggen dat is een heilige gebed en joden hebben aan hun deur een mezuza daar staat die gebed ook in. rabbijn zei toen tegen mijn moeder dat we sjema moesten zeggen en mezuza moesten kussen en een mes onder me bed moesten leggen. maar me moeder ging ook naar de moslims en christelijken en die zijden ook dat ik een mes onder me bed moest leggen sinds me moeder dat heeft gedaan waren mijn nachtmerries gestopt. hoe kan dat en waarom een mes? ik heb nog meer dingen toen ik klein was meegemaakt waar ze een oplossing voor hadden dat ik nog steeds niet begrijp hoe dat kan maar daar post ik later wel wat over.

Als mensen zeggen dat dat helpt en je gelooft daar in, dan kan het dat je daar rustig van wordt.

Wat 'sjema' zeggen is, weet ik niet. Wat is dat in het Nederlands?

Zelf zou ik een ander advies geven dan een mezuza kussen of een mes onder het bed te leggen. Ik weet niet of het kussen van een mezuza ook in het oude testament staat?

Ik zelf zou in het geval van nachtmerries adviseren te bidden en Bijbel te lezen.

Quote:

Ja Morphogenesis, ik snap hoe dat voor joden werkt, dat was mijn vraag niet.

Barbapappa, je bent geen jood, in ieder ander topic schrijf je ook gewoon God en de TS heeft niet van anderen gevraagd om G-d te schrijven. Kortom:
engel.gif

Ik pas me graag aan uit respect en als het niet nodig blijkt te zijn, hoor ik het wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dat dacht ik al. Maar dat heeft niets met respect te maken, dat is overaanpassen. Of ga je in een discussie met een moslim God ook vertalen naar Allah?

Nee, vertalen naar Allah zou ik niet gauw doen, omdat ik dat sowieso als een andere 'god' zie. Als ik het over zijn/haar 'god' heb, schrijf ik dan 'Allah', als ik dan over mijn God schrijf, schrijf ik 'God'. Soms begroet ik moslims wel met 'salaam'. Maar misschien zal ik in een ander geval niet op dezelfde manier aanpassen en het toch weer anders doen. Ik ben niet star, maar ben altijd bereid me aan te passen. Niet qua geloof, wel eventueel qua vorm (Zie 1 Kor. 9:19-23). Een andere keer kan ik het weer heel anders doen. Ik zie er geen enkel probleem in om 'G-d' te schrijven. Het is voor mij een kleine moeite om een '-' te schrijven in plaats van een 'o'. Op het toetsenbord zitten ze ook dicht bij elkaar. Als ik iemand langer zou kennen, zou ik misschien mijn mening geven over het schrijven van Zijn Naam op deze manier. Maar ook in gesprek met bv. Katholieken en sommige protestanten gebruik ik soms termen die zij gebruiken. Elke groepering heeft weer haar dingen waar zij zich aan kan storen. Sommigen zijn zo traditioneel en gaan zelfs zo ver dat ze mijn geloof bekritiseren, omdat ik niet op de 'juiste' manier hen aanspreek of over hun geloof spreek. Er was ooit een keer een katholiek die zich eraan stoorde dat ik 'Bijbel' schreef in plaats van 'Heilige Schrift'. Bij sommige mensen kan je het niet gauw goed doen smile.gif

En in zekere zin ben ik een jood, geënt op de stam smile.gif (Rom. 11)

Rom 2,28-29

Want niet híj is een Jood, die het uiterlijk is, en niet dát is besnijdenis, wat uiterlijk, aan het vlees, geschiedt, maar híj is een Jood, die het in het verborgen is, en de (ware) besnijdenis is die van het hart, naar de Geest, niet naar de letter. Dan komt zijn lof niet van mensen, maar van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Als mensen zeggen dat dat helpt en je gelooft daar in, dan kan het dat je daar rustig van wordt.

Wat 'sjema' zeggen is, weet ik niet. Wat is dat in het Nederlands?

Zelf zou ik een ander advies geven dan een mezuza kussen of een mes onder het bed te leggen. Ik weet niet of het kussen van een mezuza ook in het oude testament staat?

Ik zelf zou in het geval van nachtmerries adviseren te bidden en Bijbel te lezen.

[...]Ik pas me graag aan uit respect en als het niet nodig blijkt te zijn, hoor ik het wel.

ik wist niet dat ze een mes onder me bed deden. maar het ging ineens weg

sjema zeggen is het gebed voor het slapen gaan in die gebed zeg je zoiets: hoor jisrael. ik geloof in 1 g-d, g-d van jisrael.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh ja, ik denk dat dat Deuteronomium 6:4 is.

"Hoor, Israël: de HERE is onze God; de HERE is één!"

Het is inderdaad goed om dan te bidden of de Thora enzo te lezen.

Wordt alleen dat ene vers gelezen of nog meer? Ik zie in Deuteronomium 6 nog meer staan:

4 Hoor, Israël: de HERE is onze God; de HERE is één! 5 Gij zult de HERE, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht. 6 Wat ik u heden gebied, zal in uw hart zijn, 7 gij zult het uw kinderen inprenten en daarover spreken, wanneer gij in uw huis zit, wanneer gij onderweg zijt, wanneer gij nederligt en wanneer gij opstaat. 8 Gij zult het ook tot een teken op uw hand binden en het zal u een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn, 9 en gij zult ze schrijven op de deurposten van uw huis en aan uw poorten.

Wordt dat ook gelezen, of niet?

Oh ja, ik zie het al:

SJEMA - Het Hoor Israël, het gebed dat is samengesteld uit drie bij­belpassages (Deuteronomium 6:4-9; Deuteronomium 11:13-21; Nu­meri I5:37-4I), omkranst door een aantal zegenspreuken. De naam Sjema is ontleend aan de eerste woorden van het gebed: Hoor Israël (Sjema Jisraeel), de Heer is onze God, de Heer is één (Deuteronomi­um 6:4). Het Sjema vormt samen met de Amida de kern van het ochtend- en avondgebed. Het wordt niet gezegd in het middaggebed en in het moesafgebed; van deze twee laatste wordt de kern dus ge­vormd door de Amida alleen. Het Sjema wordt dus tweemaal per dag gezegd en de Amida driemaal.

link

Dat mes zou ik dan niet zo'n goed idee vinden, maar deze teksten lezen, lijkt mij heel goed. En een muzuza kussen weet ik niet of dat goed is. Ik weet niet of dat ook in de Bijbel staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aha, o.k. . Lees je ook wel vaker in de Thora, de Profeten en de Geschriften, of niet? Het is goed om de Tenach en het nieuwe testament te lezen smile.gif Dat zal shalom geven in je leven.

Jozua 1

8 Leg dat wetboek geen moment terzijde en verdiep je er dag en nacht in, opdat je je aan alles houdt wat erin geschreven staat. Dan zal alles wat je onderneemt voorspoedig verlopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb op me barmitswah een boekje gekregen ''wegwijs in het jodendom'' die heb ik uitgelezen maar wat erin stond was zo standaart dat ik al wist ik zoek een makkelijk gesgreven boekje dat me egt veel dingen over rechters profeten zoals shimshon enzo daar weet ik echt weinig over ik zag ooit in freerecordshop zo een hele box met films over de gesgiedenis van de bijbel met shimshon uittocht uit egypte enzo maar ik ben vergeten hoe al die filmen heten misgien dat iemand het weet? ik wil die films graag zien. uit de tenach lezen gebruiken ze veelsteveeel moeilijke woorden en steeds heerser schepper enzo dat vind ik niet lekker lezen ik weet dat het wel moet maar ik wil nu dingen leren niet bidden. wat ik met dingen leren en niet bidden bedoel is dat als ik een boek lees dat ik dan egt leer en niet bid want de tenach is speciaal bidden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid