Spring naar bijdragen

Minder theorie, meer Jezus.


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Bij deze mijn introductie topic.

Ik ben gedoopt als Christen,opgevoed als Christen en dertig jaar later nog steeds Christen, in de gnostische hoek om precies te zijn.

Wat mij vaak verbaasd als ik bepaalde documantaires of tv programma's zie is het nieuwe ' flitsende' Christendom, met jeugddiensten, Amerikaanse toestanden,en ik vroeg mij af wat de mensen hier daarvan vinden.

Ikzelf vind het mooi om te zien hoe jongeren met het geloof bezig zijn, maar bepaalde zaken vind ik nogal merkwaardig, de manier van massaal bidden, halve rockconcerten die voor verering door moeten gaan en Christenen die meer de leer van een specifieke stroming volgen in plaats van actief de bijbel te lezen en zelf hun conclusies te trekken.

Ik hoor en lees een hoop over ' Jezus redde mij' en ' God leren kennen' en meer van dat soort uitspraken en ik krijg soms het gevoel dat het meer een vorm van escapisme is dan dat mensen echt aandacht besteden aan wat Jezus nu te vertellen had.

Hoe zijn de meningen hier verdeelt?

Ik kijk uit naar jullie reacties!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 194
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ehm...even in het algemeen:

Er is niet een soort Gnosticisme om mee te beginnen, en voor diegene die opmerkte dat Gonsticisme niets met Christendom te maken heeft raad ik toch ernstig aan om eens het Gospel van Thomas te lezen.

Aantoonbaar ouder dan de kanonieke evangelieen.

Beetje jammer die opmerking.

Verder zou ik graag willen opmerken dat uit de leer van Jezus zoals het in het N.T. vermeld is (voor mij tenminste) duidelijk naar voren komt dat we hier zijn om actief God's boodschap/opdracht na te leven i.p.v. allerlei clubjes te vormen die enkel onder elkaar interactie hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mag ik eens wat vragen? Hoe geef jij dan precies invulling aan die gnostische inslag? Gewoon in de dagelijkse praktijk? Ga je bijvoorbeeld naar een kerk? Overigens denk ik dat heel veel christenen, waaronder ik, geen trek hebben in de praktijken die jij beschrijft. Ik heb meer met een mooie, traditionele, vooral rustige liturgie.

Quote:

"Barbapapa" schreef het volgende:

Het gaat erom of het wel of niet past tussen de algemeen erkende Bijbelboeken.

Dat is wel lekker vaag eigenlijk. Er zijn meerdere canons. Je doet nu net alsof er maar één bestaat, maar dat is niet echt het geval natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

invulling: ik probeer goed tot me door te laten dringen wat nu precies de boodschap van Jezus was.

Ik ben ervan overtuigd dat dat een zeer persoonlijke ervaring is.

Ik ga daarom dus niet naar een kerk.


Samengevoegd:

Quote:

De ouderdom van het evangelie van Thomas zegt weinig. Het gaat erom of het wel of niet past tussen de algemeen erkende Bijbelboeken.

Algemeen erkend door het concilie van Nicea?

Liever niet zeg, daar is aan gesleuteld, we mogen blij zijn dat de nag hammadi bibliotheek ontdekt is zodat we op ' ongeschonden' geschriften kunnen terugvallen!

Ik vind het ergens grappig en ook wel treurig dat mensen die die evangelieen volgen als ' ketters' of afwijkend worden gezien terwijl er hordes mensen achter de paulinische bijbel blijven staan die op plekken vervalst en verkeerd vertaald is.

Ik beschouw Paulus bijvoorbeeld als een charlatan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Verder zou ik graag willen opmerken dat uit de leer van Jezus zoals het in het N.T. vermeld is (voor mij tenminste) duidelijk naar voren komt dat we hier zijn om actief God's boodschap/opdracht na te leven i.p.v. allerlei clubjes te vormen die enkel onder elkaar interactie hebben.

Hoe leef je precies de boodschap na dat Christus de vleesgeworden zoon van God is en geleden en gestorven is voor de zonden van hen die God uitverkoren heeft?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat is wel lekker vaag eigenlijk. Er zijn meerdere canons. Je doet nu net alsof er maar één bestaat, maar dat is niet echt het geval natuurlijk.

Ik zelf geloof in de protestantse canon, maar als katholieken het anders willen geloven, moeten ze dat zelf weten. Daar begin ik geen discussie over. Maar het lijkt me nogal afwijkend als iemand boeken buiten de protestantse en katholieke canon erkent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh kom je uit die hoek.

Je gelooft het letterlijk?

Heeft Jezus ergens letterlijk gezegd: ' ik ben de vleesgeworden zoon van God en als ik voor jullie sterf worden jullie zonden vergeven?'

Het staat er veel vager dan dat.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Ik zelf geloof in de protestantse canon, maar als katholieken het anders willen geloven, moeten ze dat zelf weten. Daar begin ik geen discussie over. Maar het lijkt me nogal afwijkend als iemand boeken buiten de protestantse en katholieke canon erkent.

ja maar wat zoals wat er in 1945 gebeurd is, er manuscripten worden opgegraven die uit dezelfde tijd komen en verloren zijn gewaand?

Mag je die dan niet op waarde schatten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ja maar wat zoals wat er in 1945 gebeurd is, er manuscripten worden opgegraven die uit dezelfde tijd komen en verloren zijn gewaand?

Mag je die dan niet op waarde schatten?

Tuurlijk mag je die op waarde schatten. Maar de meeste christenen hechten daar weinig waarde aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind het ergens grappig en ook wel treurig dat mensen die die evangelieen volgen als ' ketters' of afwijkend worden gezien terwijl er hordes mensen achter de paulinische bijbel blijven staan die op plekken vervalst en verkeerd vertaald is.

Ik beschouw Paulus bijvoorbeeld als een charlatan.

Als je Paulus wel erkende, had je geweten dat je niet in je eentje gelovige kan zijn.

Hebr. 10

25 Wij moeten onze eigen bijeenkomst niet verzuimen, zoals sommigen dat gewoon zijn, maar elkander aansporen, en dat des te meer, naarmate gij de dag ziet naderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie was Paulus eigenlijk?

Hij was een overheidsfunctionaris ' who went native' die uitdrukking staat voor een fenomeen die wel vaker voorkomt, mensen zijn zo lange tijd in vreemd gebied of in aanraking met een bepaald volk dat ze uiteindelijk zich min of meer aansluiten.

Paulus vervolgde de eerste christenen, ' kreeg een visioen van Jezus' claimde blind te zijn en werd miraculeus genezen.

Zou jij het geloven?

Paulus durfde nog verder te gaan, hij maakte nogal stevige uitspraken aangaande sex het huwelijk en aanverwante zaken.

Paulus is de oorzaak van alle halsstarrigheid binnen de leer.

Voor mij een volkomen ongeloofwaardig iemand.

IK hou het liever bij de overleveringen van Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wie was Paulus eigenlijk?

Hij was een overheidsfunctionaris ' who went native' die uitdrukking staat voor een fenomeen die wel vaker voorkomt, mensen zijn zo lange tijd in vreemd gebied of in aanraking met een bepaald volk dat ze uiteindelijk zich min of meer aansluiten.

Paulus vervolgde de eerste christenen, ' kreeg een visioen van Jezus' claimde blind te zijn en werd miraculeus genezen.

Zou jij het geloven?

Paulus durfde nog verder te gaan, hij maakte nogal stevige uitspraken aangaande sex het huwelijk en aanverwante zaken.

Paulus is de oorzaak van alle halsstarrigheid binnen de leer.

Voor mij een volkomen ongeloofwaardig iemand.

IK hou het liever bij de overleveringen van Jezus.

heb je bronnen bij deze uitspraken??

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wie was Paulus eigenlijk?

Hij was een overheidsfunctionaris ' who went native' die uitdrukking staat voor een fenomeen die wel vaker voorkomt, mensen zijn zo lange tijd in vreemd gebied of in aanraking met een bepaald volk dat ze uiteindelijk zich min of meer aansluiten.

Paulus vervolgde de eerste christenen, ' kreeg een visioen van Jezus' claimde blind te zijn en werd miraculeus genezen.

Zou jij het geloven?

Paulus durfde nog verder te gaan, hij maakte nogal stevige uitspraken aangaande sex het huwelijk en aanverwante zaken.

Paulus is de oorzaak van alle halsstarrigheid binnen de leer.

Voor mij een volkomen ongeloofwaardig iemand.

IK hou het liever bij de overleveringen van Jezus.

Bij Jezus vonden ook genezingen van blindheid van mensen en andere wonderen plaats. Jezus deed ook stevige uitspraken over seks, het huwelijk enz. .

Paulus is geen oorzaak van halsstarrigheid. Paulus verkondigde de vrijheid van Jezus Christus.

Wetticistische mensen die zich 'christen' noemen, zijn de oorzaak van halsstarrigheid. Maar Paulus had zich nu juist bekeerd van wetticisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ok, even een paar korte verzen:

het verhaal begint bij handelingen 9.

vers:5-6 : Hij vraagt Here wie bent u?

vers 20: begint als elke bekeerling fanatiek te preken.

niet gehinderd door enige kennis van Jezus leer natuurlijk want ' De Heer spreekt tot hem'.

Dan komt Paulus met zijn brieven aan philipenzen etc die doorspekt zijn met ' huisregels' en vermaningen etc.

Dit allemaal van een man die nooit een directe discipel van Jezus is geweest en iedereen slikt het voor zoete koek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid