Spring naar bijdragen

Minder theorie, meer Jezus.


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 194
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Nee, niet mee eens. Toen hij Jezus ontmoette werd hij blind.

Nee, hij CLAIMDE Jezus ontmoet te hebben.

Zodra hij bij de gemeente in Tarsus was bij de rchte straat kon hij natuurlijk plotsklaps zien en begon niet veel later zich op te werken als beleidsmaker binnen de jonge gemeente.

Dit vind niemand raar?

Voor mij is dat een goede reden om het enkel bij de evangelieen te houden, de rest is toegevoegd.

Alle intolerantie en halssarrigheid komt uit dit soort toevoegingen, Jezus zelf ging met hoeren en tollenaren om.


Samengevoegd:

Quote:

Dat Paulus niet met Jezus heeft gewandeld toen Jezus nog op aarde rondliep, daar heb je gelijk in. Voor de rest praat je een hoop onzin.

kun je je oordeel ook nog motiveren misschien?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee, hij CLAIMDE Jezus ontmoet te hebben.

Zodra hij bij de gemeente in Tarsus was bij de rchte straat kon hij natuurlijk plotsklaps zien en begon niet veel later zich op te werken als beleidsmaker binnen de jonge gemeente.

Als hij Jezus niet had ontmoet, had hij zich ook niet zo radicaal bekeerd.

Quote:

[...]

Ik moest Apostel zeggen, mijn fout.

Ook in onze tijd zijn er apostelen van Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

kun je je oordeel ook nog motiveren misschien?

Ja hoor, dat kan ik.

Je zegt dat Paulus geen leerling van Jezus was. Daar heb je geen gelijk in, dat was hij wel.

Je zegt dat de ellende is begonnen toen Paulus over seks en huwelijke scherpe uitspraken deed. Jezus zelf deed dat soort uitspraken ook.

Je zegt dat Paulus een soort dwaalleraar is. Dat is hij niet, aangezien hij met de overige apostelen in Jerzulem vertoefde. Petrus schrijft ook nog over Paulus in zijn brieven.

En zo kan ik nog wel even door gaan, maar daar ontbreekt mij de zin in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Als hij Jezus niet had ontmoet, had hij zich ook niet zo radicaal bekeerd.

[...]Ook in onze tijd zijn er apostelen van Jezus Christus.

Als hij zich nu alleen bekeerde was het geen probleem, maar hij deed veel meer dan dat.

In Paulus' brieven kun je lezen wat hij allemaal TOEGEVOEGD heeft aan regels.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja hoor, dat kan ik.

Je zegt dat Paulus geen leerling van Jezus was. Daar heb je geen gelijk in, dat was hij wel.

Je zegt dat de ellende is begonnen toen Paulus over seks en huwelijke scherpe uitspraken deed. Jezus zelf deed dat soort uitspraken ook.

Je zegt dat Paulus een soort dwaalleraar is. Dat is hij niet, aangezien hij met de overige apostelen in Jerzulem vertoefde. Petrus schrijft ook nog over Paulus in zijn brieven.

En zo kan ik nog wel even door gaan, maar daar ontbreekt mij de zin in.

Jezus deed die uitspraken ook?

Kun je me die aanwijzen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

vers 20: begint als elke bekeerling fanatiek te preken.

niet gehinderd door enige kennis van Jezus leer natuurlijk want ' De Heer spreekt tot hem'.

Hij had juist alle kennis van de leer van Jezus Christus. Zijn hele leven had hij het oude testament bestudeerd. Als door de Heilige Geest de sluier van het oude testament afgaat, ziet elke gelovige de leer van Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als hij zich nu alleen bekeerde was het geen probleem, maar hij deed veel meer dan dat.

In Paulus' brieven kun je lezen wat hij allemaal TOEGEVOEGD heeft aan regels.

Het was alleen een nadere uitleg van de regels die Jezus Christus al had gegeven. Paulus vulde het in met details.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Gnosis: ik ben wel benieuwd welke schrijvers en boeken je hebben doen besluiten je heil in de gnostische hoek te zoeken? Gewoon ter informatie....dan kunnen beter het gesprek met elkaar aangaan.

Bij mij is het apart gegaan, ik ben nooit op zoek geweest.

Ik ben van kleins af aan met de bijbel opgevoed, en als kind al voelde ik dat bepaalde dingen niet klopten.

Jaren later hoorde ik over de gnostische geschriften en ben die gaan lezen.

Ik kan begrijpen dat voor een hoop ' orthodoxe' christenen die nogal exotisch kunnen overkomen, maar vooral het evangelie van Thomas maakte diepe indruk op mij, er komt een extra kant van Jezus naar voren, nogal moeilijk uit te leggen.

Ik heb ook wel eens moderne commentaren gelezen van schrijvers ook een zekere Moerland,maar daar had ik niet zoveel mee.

De boodschap die Jezus overbrengt in de kanonieke evangelieen en in het ' apocriefe' evangelie van Thomas is prachtig en het is jammer dat zoveel mensen eraan sleutelen en er bijvoorbeeld homohaat mee vergoeilijken of mensen afwijzen die anders tegenover de 'Ware Leer' staan.

Jezus kwam met een boodschap van naastenliefde en acceptatie en met de aansporing het goede te doen en naar waarheid te leven.

Alle andere boeken in de bijbel zijn bijzaak.


Samengevoegd:

Quote:

Ga je ook nog eerst op die andere punten in, of pak je alleen deze eruit?

ik herkende geen andere punten in die post.

je zei voor de rest: je hebt ongelijk en nee dat was hij niet.

sja...wat moet ik zeggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Lekker aan het insinueren?

Ja.

Quote:

Het lijkt mij dat je nogal vooroordelen tegenover Gnosticisme hebt.

Dat lijkt mij niet. Ik heb wel nogal wat oordelen tov. Gnosticisme en haar moderne aanhangers en iets dat, mij bij hen opvalt, uberhaupt bij veel mensen die bezwaren uitten tegen Paulus, dat zij met name problemen lijken te hebben tegen de visie op seksualiteit die in zijn brieven naar vorne komt. Lijkt soms belangrijker te zijn dan zaken als triniteit en plaatsvervangend lijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus zie bijvoorbeeld al:

Mat 5,28

Maar Ik zeg u: Een ieder, die een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar gepleegd.

Gaat dat over het huwelijk?

Ik lees er uit: zit niet aan de vrouw van een ander, zelfs niet in gedachten.

Of die vrouw nu getrouwd is of samenwoont of gewoon een vriendje heeft. (vertaald naar onze tijd)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De boodschap die Jezus overbrengt in de kanonieke evangelieen en in het ' apocriefe' evangelie van Thomas is prachtig en het is jammer dat zoveel mensen eraan sleutelen en er bijvoorbeeld homohaat mee vergoeilijken of mensen afwijzen die anders tegenover de 'Ware Leer' staan.

Jezus kwam met een boodschap van naastenliefde en acceptatie en met de aansporing het goede te doen en naar waarheid te leven.

Dat is ook onzin. Homohaat mag niet volgens de Bijbel. Er staat duidelijk dat gelovigen iedereen moeten liefhebben. Ook mag niemand worden afgewezen, maar Jezus wil íeder mens zegenen. Paulus roept niemand op om homo's te haten of mensen af te wijzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat is ook onzin. Homohaat mag niet volgens de Bijbel. Er staat duidelijk dat gelovigen iedereen moeten liefhebben. Ook mag niemand worden afgewezen, maar Jezus wil íeder mens zegenen. Paulus roept niemand op om homo's te haten of mensen af te wijzen.

Het excuus voor homohaat is vooral gebaseerd op de tekst uit het OT waar het ' een gruwel in het oog des Heren' wordt genoemd.

Ik snap uberhaupt niet wat het OT samen met Jezus boodschap in 1 boek doet.

Het dient hooguit als summiere uitleg om de contaxt van Jezus' afkomst aan te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid