Spring naar bijdragen

Geloof taboe-onderwerp


Aanbevolen berichten

Ik heb een hele goede vriendin in mijn vriendenkring, die gelovig is (Rooms-Katholiek). We zijn al bijna 20 jaar heel goed bevriend maar sinds ik overtuigd atheïst ben, hebben we besloten om niet over God en geloof te praten in de vriendschap.

De reden is, dat als ik een opmerking maak over geloof, religie of God, we geheid ruzie krijgen. De aanleiding kan heel terloops zijn. Een neutrale verwijzing naar het katholicisme van mijn ouders kan de vlam al in de pan doen slaan bij ons, omdat mijn ouders volgens haar geen echte katholieken zijn (ze geloven niet in de dogma's, alleen maar in de kerkelijke gemeenschap, de verhalen en rituelen) en ik mijn ouders verdedig.

Kritiek op religie doet bij haar heel snel de vlam in de pan slaan, het is net alsof ze geen kritiek verdragen kan, bang is haar geloof te verliezen als ik met rationele tegenwerpingen kom.

Herkennen jullie dat ook? Zijn er in jullie vriendenkring ook mensen bij wie geloof een taboe-onderwerp is, omdat het in ruzie eindigt? Of is geloof taboe om andere redenen? Christenen en niet-christenen mogen reageren, ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mwa, ik heb wel vrienden die gelovig zijn en die ik heb leren kennen in de tijd dat ik nog geloofde. De een ging wat beter met mijn agnost zijn om gezien het natuurlijk een vrij religie-neutrale visie is en ik mezelf geen atheist zie. Bij de ander als het gesprek terloops komt merk ik dat ze het jammer vinden dat ik niet meer geloof en dat er toch een soort wrijvend gevoel is dat ze echt geloven dat ik bij het verkeerde "kamp" hoor zeg maar. Maar slaande ruzie, nee. We zitten eigenlijk altijd met zijn allen wel te grollen over mijn "heiden" zijn en dat vind ik ook grappig en gezellig. Alleen voel ik gewoon dat er een paar van het gezelschap zich er toch niet helemaal bij op hun gemak voelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik herken het wel, ik heb veel gelovige familieleden. Na wat oppervlakkige gesprekken heb ik ze vooral per email van mijn koerswijziging verteld, ik ben niet zo goed in het mondeling uiteenzetten van mijn gedachten, dat gaat me beter af op papier als ik er een tijdje over na kan denken. En zij vonden dat ook prettig. Sindsdien komen we eigenlijk vaker bij elkaar op bezoek dan daarvoor, maar we praten weinig tot niet over geloof. Ik ben een ontzettend rationeel ingesteld persoon, van kinds af aan en mijn ouders zijn het tegenovergestelde, veel meer gevoelsmensen. Hen nadoen was wel gedoemd om te mislukken voor mij. We hebben nooit ook maar 1 seconde ruzie gemaakt over geloven. We berusten erin in stilte dat we verschillende wegen ingeslagen zijn. Toch is dit niet een ideale situatie, ik zou hen wel beter willen begrijpen, want dat doe ik nu niet.

Wat andere mensen betreft: Voor mijn ommezwaai was ik al enkele malen van kerk gewisseld in een poging me ergens meer thuis te voelen in een kerkelijke omgeving. Ik heb daaruit niet echt diepe relaties overgehouden, die ik wel had binnen de kerk stammen van langer geleden. Vrienden heb ik altijd meer gevonden in hobbies en studentenleven maar ik spreek eigenlijk nooit over geloof en religie met die mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over het algemeen heb ik geen problemen met atheïsten of agnosten en zij in het algemeen ook niet met mij. Geloof is ook niet uit te leggen of te bewijzen dus ik vind dat ook geen probleem. Sterker nog ik heb meestal meer problemen met mensen die het allemaal zo goed weten of denken te weten. Overigens heeft ieder mens zijn taboes alleen liggen sommige niet zo aan de oppervlakte. Maar als je zegt dat mensen met onderwerpen die taboe zijn, je vrienden niet zijn, heb je of geen vrienden of je vergist je.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het grappige is, dat hoe vaker ik met mijn moeder over geloof praat (zij is gepensioneerd pastor van de katholieke kerk, die op free-lance basis nog wel eens voorgaat in een verzorgingshuis en een epilepsie-centrum), des te meer zij zich óók atheïstisch uitlaat. Niet alleen de God die alles regelt en bestiert (die was allang de laan uit), maar ook de kwetsbare God die met ons meelijdt heeft zijn (haar?) geloofwaardigheid verloren. Is mijn atheïsme besmettelijk of is het gewoon een autonome geloofsontwikkeling van mijn moeder?

Taboe is het onderwerp in elk geval niet, al ben ik altijd veel filosofischer en bekijkt mijn moeder het meer van de praktische kant (vader praat er niet zoveel over). Zij beziet haar pastor-zijn ook veel meer in termen van gemeenschap, verhalen, rituelen, dan in geloof in metafysische entiteiten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is mijn atheïsme besmettelijk of is het gewoon een autonome geloofsontwikkeling van mijn moeder?

Uit je begin post krijg ik de indruk dat je ouders nogal erg vrijzinnig zijn.

Persoonlijk ben ik van mening dat vrijzinnigheid een hellend vlak richting agnosme is. De één zal radicaal breken met z'n geloof en gelijk atheïsme kiezen, bij de ander gaat het wat sluimerender, niet meer geloven maar wel je verbonden ermee voelen. 'Geloven in de God die niet bestaat'.

Uiteindelijk is vrijzinnigheid uitstervend. Als de persoon in kwestie al niet meer uiteindelijk besluit de kerk volledig vaarwel te zeggen, dan zijn het wel de nazaten. En gelijk hebben die natuurlijk.

Alleen orthodox christendom is voor leven vatbaar.

Kortom, persoonlijk zou ik denken dat ze niet door jou van haar geloof af valt, hoogstens heb je het balletje wat verder doen rollen, waar ze al mee begonnen is...

Nou ja, das m'n indruk met vrijzinnigheid in het algemeen dan...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ha, dan zou het dus ook omgekeerd kunnen zijn zeg je: door de vrijzinnigheid van mijn ouders wordt ik atheïst. gelukkig zijn er veel vrijzinnigen! Op een ongeloveloze toekomst!

Ik vermoed dat je iets te optimistisch bent. smile.gif Uit allerlei onderzoeken blijkt juist dat de trend meer spiritualiteit is en niet minder. (Dat gaat dan over allerlei soorten van geloven, de ontkerkelijking gaat intussen onverminderd door).

Ik kan het overigens zo snel niet terugvinden maar uit een onderzoek bleek dat vrijzinnigheid inderdaad in 2 tot 3 generaties uitsterft zoals Olorin zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(Dat gaat dan over allerlei soorten van geloven, de ontkerkelijking gaat intussen onverminderd door).

(Volgens mij gaat de ontkerkelijking verminderd door (en buiten Europa (en Noord-Amerika?) gaat de kerstening onverminderd door.))

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik vermoed dat je iets te optimistisch bent.
smile.gif
Uit allerlei onderzoeken blijkt juist dat de trend meer spiritualiteit is en niet minder. (Dat gaat dan over allerlei soorten van geloven, de ontkerkelijking gaat intussen onverminderd door).

Ik kan het overigens zo snel niet terugvinden maar uit een onderzoek bleek dat vrijzinnigheid inderdaad in 2 tot 3 generaties uitsterft zoals AndreasJ zegt.

* AndreasJ krabt zich achter zijn oor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

* AndreasJ krabt zich achter zijn oor.

Sorry, het was Olorin, zal het even aanpassen. smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...](Volgens mij gaat de ontkerkelijking verminderd door (en buiten Europa (en Noord-Amerika?) gaat de kerstening onverminderd door.))

Volgens dit artikel gaat het in Nederland in ieder geval onverminderd door. Voor buiten Nederland en Europa weet ik het niet behalve dan af en toe wat korte berichtjes over de VS waar ontkerkeling kennelijk ook gewoon doorzet al gaat het daar nog niet zo hard als hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Volgens
gaat het in Nederland in ieder geval onverminderd door. Voor buiten Nederland en Europa weet ik het niet behalve dan af en toe wat korte berichtjes over de VS waar ontkerkeling kennelijk ook gewoon doorzet al gaat het daar nog niet zo hard als hier.

Het zou kunnen. Hier heb ik een artikel gevonden wat het volgens mij iets anders beschrijft. De laatste 2 jaar heb ik meer van dergelijke artikels gelezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voor buiten Nederland en Europa weet ik het niet behalve dan af en toe wat korte berichtjes over de VS waar ontkerkeling kennelijk ook gewoon doorzet al gaat het daar nog niet zo hard als hier.

Iig blijkt de klassieke secularisatie these achterhaald te zijn. Spiritualiteit en ook het christendom trouwens, doet het niet zo slecht in de wereld.

Habermas heeft het bijv. over het 'post secular era'.

Hier staat er trouwens nog iets over geschreven zag ik na wat googlen:

link

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid