Spring naar bijdragen

De 'twaalven' in 1 Kor. 15 vers 5


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Hallo! Laatst had ik een gesprek met een kennis van me, die al een tijd gefascineerd is door de tekst in 1 Kor. 15 vers 5: 'en Hij is verschenen aan Kefas, daarna aan de twaalven.'. Die 'twaalven' moeten de discipelen zijn lijkt me, maar Judas was er toen niet meer bij. Is dit een 'foutje' van Paulus, of moet dit gezien worden als een benaming voor de discipelen: de twaalf, ook al waren het er toen nog 11? Een voetbalelftal waarbij 1 een rode kaart heeft gekregen heet ook nog een elftal, ook al zijn het er tien...

Ben benieuwd of iemand hier een meer theologisch onderlegde uitleg voor heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo! Laatst had ik een gesprek met een kennis van me, die al een tijd gefascineerd is door de tekst in 1 Kor. 15 vers 5: 'en Hij is verschenen aan Kefas, daarna aan de twaalven.'. Die 'twaalven' moeten de discipelen zijn lijkt me, maar Judas was er toen niet meer bij. Is dit een 'foutje' van Paulus, of moet dit gezien worden als een benaming voor de discipelen: de twaalf, ook al waren het er toen nog 11? Een voetbalelftal waarbij 1 een rode kaart heeft gekregen heet ook nog een elftal, ook al zijn het er tien...

Ben benieuwd of iemand hier een meer theologisch onderlegde uitleg voor heeft.

ik denk dat je voetbal voorbeeld het antwoord is, het is een vaste uitdrukking voor de discipelen. Johannes gebruikt het ook zo:

"24 En Tomas, een der twaalven, genaamd Didymus, was niet met hen, toen Jezus daar kwam. 25 De andere discipelen dan zeiden tot hem: Wij hebben de Here gezien! Maar hij zeide tot hen: Indien ik in zijn handen niet zie het teken der nagels en mijn vinger niet steek in de plaats der nagels en mijn hand niet steek in zijn zijde, zal ik geenszins geloven." (Joh.20) -- terwijl Johannes even ervoor nog over het verraad van Judas heeft verteld, dus we mogen toch wel aannemen dat Judas er op dat moment niet bij was.

De 12e (nieuwe) apostel wordt in handelingen pas na Jezus' verschijningen gekozen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nunc heeft gelijk. Mattias werd pas gekozen na de Hemelvaart van Jezus en kon dus nog niet tot de twaalven gerekend worden. Verder weten we ook dat Thomas (de twijfelaar) er niet bij was. Strikt taalkundig had Paulus dus moeten spreken over 10 discipelen.

Hoe dan ook denk ik dat Arti zelf het antwoord al geeft. Het woord twaalfen duidt de discipelen aan net zoals een elftal een voetbalteam aanduidt.

Toevallig las ik hetzelfde bezwaar vorige week in een boek van Maarten 't Hart. Een probleem voor de betrouwbaarheid van de bijbel vind ik het zelf niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid