Spring naar bijdragen

je eigen begrafenis regelen


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 66
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Toch heb ik mijn ouders gevraag d wat ze hun lievelings muziek vinden. Lastig hoor, De lindeboom, F. Schubert qua wijs, maar Nederlands tekst, in kooruitvoering (gemengd koor, geen mannenkoor)of vrouwlijke solo.AAAArgh, vind dat maar eens.

Mijn vader is wat makkelijker en met humor. Stle je voor de Radetzkymarspuh2.gif

Voor mezelf hoef ik niet veel, alleen ophet eind een mantra Ananda of Asatoma sadgamaya. De rest mag de familie invullen, het is voor hen, ik heb nergens last van smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit gaat allemaal erg vroom enzo klinken, maar ik meen het:

Als ik dood ben hoeft het van mij niet zo duur allemaal. Een simpele houten kist zonder "vulling" (Flauw widegrin.gif) vind ik best. Goedkope grafsteen vind ik ook best smile.gif Ik bedoel, tenminste, zo zie ik het, als je dood bent, heb je toch niks aan een dure kist, of een dure steen. Geef het geld aan een goed doel wat wel leeft. Of koop er ter gedachtenis aan mij een nieuwe pc voor rofl.gif

Tot zover mijn mening smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou absoluut niet mijn begrafenis willen regelen, maar ik zou wel die moeilijke taak over willen nemen van mijn familie. Al vind ik wel dat mijn begrafenis iets moet zijn waar mijn vrienden en familie iets aan hebben, dus dat het zo gaat zoals zij willen, niet zoals ik het per se wil. Net als wat morpho zegt, je bent dan toch al dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites

mijn opa regelt nu zijn begrafenis, en ik begrijp het wel, gewoon omdat het dan wel zo gebeurt als dat hij het wilt.

Ikzelf regel niets, simpelweg omdat mijn eigen dood me nog niet bezighoudt, maar mijn moeder weet wel dat áls ik onder een auto terecht kom of iets dergelijks, mijn begrafenis veel muziek moet bevatten, en dat IEDEREEN is uitgenodigd om me uit te zwaaien. En ik heb gezegd dat, aangezien mijn leven over het algemeen best een feestje is, mijn begrafenis ook een feestje mag zijn, en dat mijn dierbaren zelf mogen invullen hoe ze dat opvatten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van het voorjaar heb ik een deel van de liturgie bij de begrafenis van mijn vader bedacht. Voor een deel had hij dat zelf gedaan, de rest was aan zijn kinderen. Voor hem (en mij) was het belangrijk dat er een stukje getuigenis van uit ging dat de dood niet het laatste woord heeft. En voor mijn eigen begrafenis zou ik dat ook willen maar hoe dat vorm gegeven wordt laat ik mijn nabestaanden vrij in. Zoals al eerder door andere gezegd, ik maak het dan toch zelf niet meer mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

ben jij vaak bezig met je overlijden

of ben je daar niet vaN bewust

heb je een litugie gemaakt

de liturgie is grotendeels van de Kerk, maar ja, ik heb mijn begrafenis geregeld. Zowel de viering, als de begraafplaats, etc. Ik ben me er van bewust, maar ik ben niet dagelijks bezig met mijn overlijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk er wel eens over na, over hoe ik het dan zou willen. Maar ik denk dat het ergens natuurlijk heel cool is om te zeggen dat je het aan je nabestaanden wilt overlaten, maar wat mijn ervaring is, is dat het ook wel heel erg fijn is als de overledene bijvoorbeeld een lijstje heeft gemaakt met liedjes die betekenis hadden voor diegene, of bijbelteksten of iets dergelijks. Omdat het juist voor de nabestaanden ook moeilijk is om het allemaal zo gauw te regelen en ook omdat ik denk datr de meeste nabestaanden de uitvaart zo willen zoals de overledene het mooi gevonden zou hebben. Dat denk ik tenminste smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben er nog niet mee bezig geweest.. Misschien wel handig om eens mee te beginnen aangezien je nooit weet wanneer het je tijd is, misschien wel vanmiddag, of morgen, of val ik zondag tijdens het fietsen...

Wel heb ik laatst een paar liederen (tenminste 1) genoemd tegen m'n lief, maar die vond het niet zo heel grappig dat ik over m'n toekomstige begrafenis begon, geloof ik...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aan de ene kant kan ik me vinden in het feit dat het jezelf niet veel meer uitmaakt, toch ben ik daarin van gedachten veranderd...

Afgelopen winter verloren wij twee oude dierbare mensen in de familie, bij de een was er helemaal niets op papier gezet of geregeld, achteraf gezien vond ik de begravenis en de afscheidsdienst heel naar. Ik miste in het geheel dat wat deze persoon voor mij betekend heeft. Iedereen kon wat aandragen en in mijn beleving was het een bij elkaar geraapt gedoe.

Bij de andere persoon was er al een liturgie door de bewuste persoon opgesteld, waren er al afspraken over hoe de dingen grote deels zouden verlopen. Daarnaast was er ruimte voor de nabestaanden om iets te delen of om muziek te kiezen.

In deze dienst, waren de keuzes die door de overledene gemaakt waren, juist een afspiegeling van het leven van die persoon, en wie kan dat nu beter schertsen als de persoon zelf? Uit de dienst konden de nabestaanden troost putten, herkenning vinden en op die manier afscheid nemen...

In beide gevallen ging het om een ouder persoon, ik kan me voorstellen dat wanneer je jong bent, hier minder bij stil staat, ik in ieder geval sta er niet echt bij stil. Wel denk ik erover om eens wat dingen op papier te zetten, zodat ik mijn nabestaanden help bij de invulling van zo'n moeilijk en pijnlijk moment.

Link naar bericht
Deel via andere websites

leef zelf in de genade tijd

neem nu afscheid van iedereen

word geen rouw dienst maar een dankdienst

word m0oi

super mooi

elly en rikkert

ralph van manen

kees kraayoort

gert visser

talitha

\

ofwel mijn artiesten vrienden zullen dan optreden

ja alles is klaar

das fijn

al ben je 18 leef je leven en geniet

bewust dat wel

en hou rekening dat alles anders kan lopen

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Begravenis? Wat boeit mij dat nou. puh2.gif

Alsof ik dat meemaak puh2.gif

Als mijn familie mij in een mooie kist wil doen vind ik dat niet erg; moeten ze zelf weten. Als ze geen cent eraan willen uitgeven maakt me dat nou ook niet echt uit.

maarja... ik ben 18. Begravenis is iets waar ik nog niet aan hoef te denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben er weleens mee bezig ja, maar een begrafenis heb ik niet geregeld. Ik heb een verzekering voor de kosten ervan maar dat is eigenlijk alles.

Meer is wmb. ook niet nodig. Dat ik graag een rouwdienst zou zien in een orthodoxe, gereformeerde kerk is bekend, evenals dat ik graag 'Wat de Toekomst brenge Moge' gezongen zou hebben en verder laat ik het aan mijn nabestaanden over en ga ik ervan uit dat de begrafenis smaakvol blijft en in lijn met waar zij behoefte aan hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Begravenis? Wat boeit mij dat nou.
puh2.gif

Alsof ik dat meemaak
puh2.gif

Als mijn familie mij in een mooie kist wil doen vind ik dat niet erg; moeten ze zelf weten. Als ze geen cent eraan willen uitgeven maakt me dat nou ook niet echt uit.

maarja... ik ben 18. Begravenis is iets waar ik nog niet aan hoef te denken.

Enige waar jij je zorgen om moet maken is dat je begrafenis goed spelt en niet verward met het voltooid deelwoord van het werkwoord begraven(Ja, ik weet het, nieuw jaar komt eraan en dit is mijn onsympathieke manier van warmdraaien. widegrin.gif)

@Machiavelli, Wat de toekomst brenge moge of U zij de glorie, met die liederen heb ik wel wat in combinatie met een eventuele eigen begrafenis. De eerste omdat deze hoop geeft en de tweede omdat uiteindelijk een groot gedeelte van het Offer van Christus van toepassing is bij het sterven van een mens. smile.gif

@algemeen, ik moet nog formulieren terugopsturen voor een levensverzekering dat in ieder geval het financiele gedeelte geregeld is. Als ik nu ook al post krijg over mijn pensioen dan wordt het denk ik ook tijd om eens dit soort dingen te regelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik houd me wel eens bezig met mijn sterfelijkheid (gewoon in gedachten), maar gek genoeg niet met zoiets concreets als een begrafenis. Ik heb wel een formeel testament en een levensverzekering, maar geen begrafenisverzekering of liturgie.

Nu ik erover nadenk, lijkt het me wel goed om iets van concrete wensen achter te laten voor mijn naasten. Het lijkt me zelf prettig als nabestaande zijnde, omdat je dan misschien houvast hebt aan het gevoel een laatste wens van iemand in vervulling te doen gaan.

Ik heb trouwens niet zoveel persoonlijke wensen. Er is één lied dat ik gezongen zou willen hebben, dat weet ongeveer iedereen wel. Verder moet de liturgie de aandacht van mij naar God richten. Tenslotte zou ik het liefst in de buurt van mijn man/familie begraven willen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid