Spring naar bijdragen

je eigen begrafenis regelen


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 66
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Dat is idd netjes. Mijn lichaam gaat na de organenoogst direct door naar de wetenschap. Ik vertik het om door mijn dood andermans portemonee te spekken. En ik maak me graag nuttig, ook na mijn dood dus.

Dagaatnie flower.gif óf donor-zijn, óf ter beschikking stellen aan de wetenschap. Bij organenoogst beschadig je dusdanig veel bloedvaten dat het balsemproces niet meer mogelijk is.

* Dagmar heeft na haar snijzaalpracticum donderdag best wel wat meer respect gekregen voor de mensen die zich ter beschikking willen stellen aan de wetenschap yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dagaatnie
flower.gif
óf donor-zijn, óf ter beschikking stellen aan de wetenschap. Bij organenoogst beschadig je dusdanig veel bloedvaten dat het balsemproces niet meer mogelijk is.

* Dagmar heeft na haar snijzaalpracticum donderdag best wel wat meer respect gekregen voor de mensen die zich ter beschikking willen stellen aan de wetenschap
yes.gif

En toch kun je beide vakjes aankruizen..... noparty.gif

Maar dan kies ik toch voor orgaandonatie boven de wetenschap, dus mij is het om het even.

Ik was altijd in de veronderstelling dat je gewoon in een bak formaldehyde werd gedumpt.... Maar je wordt dus echt gebalsemd.

Weer wat geleerd.

Overigens is respect niet echt nodig in mijn geval. Als ik dood ben is mijn lichaam voor mij niets meer een homp vlees. Een homp die net zo veel met mij te maken heeft, als een film met de DVD waarop hij gebrand is. Wat er mee gebeurt laat me echt vrij koud, en daarom kies ik voor de manier waarop iets wat voor mij waardeloos is geworden nuttig kan zijn.

Als de nuttigste manier om van mijn lichaam gebruik te maken verwerking tot kunstmest zou zijn, zou ik daar wss voor kiezen. Mochten we ooit met een credible-meet neerstorten in de Andes en ik overleef het niet; eet smakelijk zou ik zeggen.

Het is een desinteresse die erg nuttig is denk ik...


Samengevoegd:

En ja, ik weet van horen zeggen hoe het er aan toe gaat op een snijzaal, een zus en een broer van me zijn arts. En ja, ik zou ook humor in de strijd werpen als ik in een dood lichaam moest gaan snijden. Dat is een natuurlijke reactie die ik volkomen begrijp en die me -aangezien ik er dan toch niet meer ben- volkomen koud laat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het kán wel maar in de praktijk wil het niet. Dat bloedvatenstelsel is bestwel nodig zegmaar. Al het bloed wordt vervangen door 'stuff' en daarna word je minimaal een jaar in formaldehyde gedropt inderdaad.

Overigens ben je er met een kruisje zetten niet he. Mocht je je ter beschikking willen stellen aan de wetenschap moet je een handgeschreven brief naar één faculteit naar keuze schrijven.

Oja, mocht je oud worden kan je dat natuurlijk alsnog doen. Orgaandonatie is vanaf 75 jaar voor geen enkel orgaan meer mogelijk (weefseldonatie nog wel), ter beschikking stellen aan de wetenschap wel (een flink aantal van de lichamen die donderdag in de snijzaal lagen hadden gezien de ouderdomsvlekken op handen/armen overduidelijk de 80 wel gehaald).

En over die humor, sja, toen we bij de post 'bottenstelsel van arm' aankwamen en ik kippensoep dacht te ruiken vond men me raar puh2.gif (Maar er was echt kippensoep! Zo'n 50 meter verderop, verdieping hoger..)

Enne. Volgens mij had ik nog niet gezegd dat ik graag gecremeerd wil worden nadat er zoveel mogelijk organen en weefsels hergebruikt zijn en dat ik er verder nog niet zo over nagedacht heb. Kudos voor de mensen die zich ter beschikking stellen aan de wetenschap maar ik vind het toch een niet zo geweldig idee voor m'n nabestaanden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Quote:
Ik weet alleen dat ik begraven wil worden, niet gecremeerd, Zo'n luguber idee. Een natuurbegraafplaats lijkt me wel wat, tussen de bloemetjes en de vogeltjes begraven worden. Al hoop ik natuurlijk dat dit nog even op zich laat wachten.

Na 30 (?) jaar word je standaard herbegraven in een massagraf.

Dus ligt niets meer op z'n plek, als het nog bij elkaar ligt, net als verbranden.

Zelf heb ik bijvoorbeeld een vingerkootje in mijn bezit. Gevonden op zo'n plek toen ik aan de wandel was.

Dat word wat met de wederopstanding knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Na 30 (?) jaar word je standaard herbegraven in een massagraf.

Dus ligt niets meer op z'n plek, als het nog bij elkaar ligt, net als verbranden.

Zelf heb ik bijvoorbeeld een vingerkootje in mijn bezit. Gevonden op zo'n plek toen ik aan de wandel was.

Dat word wat met de wederopstanding
knipoog_dicht.gif

Ik vraag me een beetje af wat je met deze post wilt bereiken. Buiten het feit dat het simpelweg onzin is wat je hier neerzet vind ik het ook ongepast.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Na 30 (?) jaar word je standaard herbegraven in een massagraf.

Dus ligt niets meer op z'n plek, als het nog bij elkaar ligt, net als verbranden.

Zelf heb ik bijvoorbeeld een vingerkootje in mijn bezit. Gevonden op zo'n plek toen ik aan de wandel was.

Dat word wat met de wederopstanding
knipoog_dicht.gif

Na 15 jaar worden graven geruimd, tenzij het een eigen graf is. Het enige wat nog over is na een jaar of 15 zijn de synthetische kleren die de overledene aanhad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

10 jaar zelfs:

Joost, wat ik bedoelde was dat de Christelijke aversie over cremeren niet gegrond is, er na het begraven toch hetzelfde weer gebeurt.

Een knekelput is toch echt wel iets anders dan crematie hoor. Bij het eerste wordt er namelijk niets verbrand.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

10 jaar zelfs:

Joost, wat ik bedoelde was dat de Christelijke aversie over cremeren niet gegrond is, er na het begraven toch hetzelfde weer gebeurt.

nee, Wel goed lezen he? (staat in je eigen link):

Quote:
Ruimen van graven geschiedt op last van (=in opdracht van) de eigenaar van de begraafplaats,
indien geen verlenging van het uitsluitend recht op een graf heeft plaatsgevonden.

De rechthebbende van het 'uitsluitend recht op een graf' kan deze opdracht (last) niet geven. Ruiming van een graf kan pas gebeuren nadat 10 jaar zijn verstreken sinds de laatste bijzetting van de stoffelijke resten

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat is dan het verschil of het in 1,5 uur (?) verbrand, uiteenvalt en in rook opgaat, of dat dat in de aarde gebeurt waar het ook niet bij elkaar blijft?

Wat maakt het uit? Deze discussie raakt hopeloos OT.

Zullen we regelen van je eigen begrafenis gaan hebben? big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid