Spring naar bijdragen

Waar gaan dieren heen?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 278
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Kijk, dat is nou een leuke vraag! In de bijbel wordt daar eigenlijk helemaal niks over gezegd.

Voor dieren is er denk ik dan ook geen speciale bestemming zoals voor mensen. Ik denk dat ze gewoon doodgaan, niet meer, niet minder. Het aardige is dat dieren waarschijnlijk zelf niet beseffen dat ze doodgaan. Lijkt me heerlijk om te leven zonder te weten dat ik ook ooit eens eraan moet geloven.

De kans is wel aannemelijk dat er op Gods nieuwe aarde ook dieren zullen rondlopen, vliegen of -zwemmen. Wij hoeven er dan echter niet bang voor te zijn, ze zijn dan volkomen ongevaarlijk voor ons. Ook die gemene haai...

Maar het zullen wel geen gereincarneerde beessies zijn van deze aarde. Is niet echt Gods stijl: reincarnatie...smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn wel dieren die een bepaald doodsbesef hebben. Olifanten bijvoorbeeld keren regelmatig terug naar de botten van dierbare familieleden en lijken echt te rouwen om hun doden. De dolfijn die Flipper speelde heeft zelfmoord gepleegd door zich te verdrinken.

Ik geloof zelf absoluut dat dieren een ziel hebben en dat God om dieren geeft. Waar ze heengaan is een andere vraag. Ik hoop zeker dat er dieren zullen zijn op de plek waar ik naar mijn dood heenga!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 07 juni 2004 17:55:37 schreef Loppesj het volgende:

Ja, sorry het houdt maar niet op, maar ik heb ook zoveel vragen
knipoog_dicht.gif
... Waar denken jullie dat dieren heen gaan als ze dood zijn? En maakt het volgens jullie nog uit of ze een lief konijntje waren, een mug of een 1e graads mensonvriendelijke haai?

Loppesj

Hoi Loppesj,

Goeie vraag,

Als ik heel eerlijk ben vinden we geen echt antwoord in de bijbel of dieren ook naar de hemel gaan.

De volgende vraag is dan of dieren een ziel hebben?

Ik heb de bijbel doorgeplozen en er is een bijbeltekst waarin er wel over een ziel van een dier gesproken wordt.

Hier word aan Noach na de zondvloed gezegd dat hij van al het gedierte mag eten. God had wel een aantal eisen aan de bereiding van dit dierlijke voedsel.(je kan het de eerste spijswetten noemen)Lees een wat voor opmerkelijks God zegt over de dieren die tot voedsel dienden.

Lees genesis 9:4_4

2 En de vrees en de schrik voor u zij over al het gedierte der aarde en over al het gevogelte des hemels, al wat zich op de aardbodem roert en alle vissen der zee; in uw hand zijn zij gegeven. 3 Alles wat zich roert, wat leeft, zal u tot spijze zijn; Ik heb het u alles gegeven evenals het groene kruid. 4 Alleen vlees met zijn ziel, zijn bloed, zult gij niet eten.

God had het dus wel over een ziel met betrekking tot de dieren, zie vers 4.

Het zou dus kunnen zijn dat een dier wel een ziel heeft. Ik moet toegeven dat ik er voor de rest weinig over heb kunnen vinden, maar misschien is het toch een kleine aanwijzing?

Zijn er nog andere ideeen en meningen over?

mvg

Danny

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ik hoop zeker dat er dieren zullen zijn op de plek waar ik naar mijn dood heenga!

In de hemel heb je het Lam Gods, de Leeuw van de stam Judas en de vier wezens voor Gods troon...puh2.gif

In het nieuwe paradijs waar we uiteindelijk terechtkomen zullen dus alleen maar hele lieve beestjes zijn. Zelfs spinnen zullen heel schattig zijn...

* Oogje ziet er al naar uit om met een haai te zwemmen, met een slang te stoeien en gelikt te worden door een grote leeuw...smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 07 juni 2004 18:57:29 schreef Loppesj het volgende:

[...]

Wat wordt er in dit bijbelgedeelte bedoeld met 'het vlees met zijn ziel'?

Hier word het volgende mee bedoeld:

Het woord ziel is hier praktisch identiek met 'leven' en duidt dus niet op de zetel van het gevoelsleven zoals b.v. in 1 Th.5: 23.

Het bloed is de drager van het leven. Als het bloed wegvloeit gaat het leven eruit en sterft de persoon. Dan gaat het vlees tot bederf over.Vandaar dat 'zijn bloed storten' betekent 'zijn leven geven'. 'Vlees met zijn ziel, zijn bloed' ziet op vlees waarin het bloed nog zit. Men heeft bij het slachten dan het bloed niet laten weglopen (zie Lv.17: 13). Het gaat in dit vers vooral om het verbod van nuttigen van bloed.

Is mijn uitleg een beetje duidelijk?

Anders gewoon zeggen hoorknipoog_dicht.gif

mvg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 07 juni 2004 18:58:11 schreef Oogje het volgende:

[...]

In het nieuwe paradijs waar we uiteindelijk terechtkomen zullen dus alleen maar hele lieve beestjes zijn. Zelfs spinnen zullen heel schattig zijn...

* Oogje ziet er al naar uit om met een haai te zwemmen, met een slang te stoeien en gelikt te worden door een grote leeuw...
smile.gif

Dit doet me iets te veel denken aan de foldertjes van de Jehova's getuigen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uhmz

Volgens mij gaan ze naar de hemel want God maakt toch geen nieuwe dieren in de hemel...

Iem help...waar staat het nou weer dat een kind met een leeuw zal spelen net als die (leeuw) een lam is...

speelt die tekst (volgens mij uit openbaring)zich af op Aarde of in de hemel??

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Dit doet me iets te veel denken aan de foldertjes van de Jehova's getuigen...

Geeft toch niks? Hoewel ik niets met de Getuigen heb, vind ik die plaatjes vaak wel heel mooi, heel beeldend, heel paradijselijk. En zulke platen mag je best maken, zouden we misschien wel meer moeten doen. Al is het alleen maar ter bemoediging.

Die Getuigen geloven dan waarschijnlijk weer dat het er echt zo gaat uitzien, ik zou er al zin in hebben als het er inderdaad alleen al zo zou uitzien...

Ik geloof dat er geen angst en geen kwaad is op Gods nieuwe aarde. En ja, waarom zouden er geen dieren zijn? Qua schepping zal de nieuwe aarde niet veel anders zijn dan de oude, alleen beter, mooier, perfect. En God zal er direkt komen te wonen, zonder tempel of zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 08 juni 2004 11:33:34 schreef Oogje het volgende:

[...]

Geeft toch niks? Hoewel ik niets met de Getuigen heb, vind ik die plaatjes vaak wel heel mooi, heel beeldend, heel paradijselijk. En zulke platen mag je best maken, zouden we misschien wel meer moeten doen. Al is het alleen maar ter bemoediging.

Nou eh, ik vind ze vreselijk zoetsappig en ik hoop werkelijk niet dat de hemel er zo uitziet...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aan Petra de Jong,

Hoe wil je dan dat de hemel eruit ziet? Geen gelukkige, harmonieus samenlevende mensen? Geen mooie natuurgebieden, zonder vervuiling? Geen wuivende koren, helderblauwe meren en groene grasvelden?

Idealisme is altijd zoetsappig. De hemel, of nog beter de nieuwe hemel en aarde, is nu eenmaal de ideale, perfecte plek en in onze ogen zal dat er erg zoetsappig of "zweverig" uitzien. Hoe je het ook bekijkt.

Het is gewoon een kwestie van wennen. Veel mensen kunnen niet zo goed meer tegen idealisme, door de ellende en het cynisme in deze wereld, en dat is jammer. In ieder geval, gedetailleerde aanwijzingen geeft de bijbel niet over hoe het er zal zijn, dus als jij het anders ziet is er niets aan de hand.

Maar reken er maar niet op dat het er niet idealistisch, dus "zoetsappig", uit zal zien. En als het eenmaal zover is, dan denk ik dat jij er toch gelukkig zult zijn. Je geest is dan helemaal schoon van alle droefheid. God wil ons zoveel geven, Hij zal zich niet inhouden...big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 08 juni 2004 16:55:23 schreef jmvriesen het volgende:

[...]

Daarmee wordt de mens bedoelt!

Ik zelf denk niet dat hier de mens word bedoeld, als je het stuk goed doorleest heeft het te maken met de bereiding en de wijze waarop men het dierlijk voedsel tot zich moet nemen. Het gaat hier niet op het verbod op kannibalismesmile.gif

mvg

Danny

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid