Spring naar bijdragen

Waar gaan dieren heen?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 278
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Leuk fantaseeronderwerp. Bijbels gezien... als er dieren zijn dan zullen ze elkaar daar vast niet opvreten, want ze zullen teruggebracht tot de staat van vóór de zondeval toch? "Leeuw zal grazen met het lam of zoiets". Nee m'n kat zal je daar vast niet vinden

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 03 juli 2005 01:26:18 schreef gerartje het volgende:

ik weet niet of dieren echt een ziel hebben, of dat het blijft bij gedachten, ik zelf denk dat alle zielen in de hemel komen, en als dieren dat hebben, dan dus wel

Als je ooit in de ogen van een dier hebt gekeken weet je toch wel dat ze een ziel hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik zelf heb een hond, en ik hou van dat beest, en daar kijk ik geregeld in de ogen, maar ze kijkt bijna altijd hetzelfde, van die lekker grote zwarte ogen, waar je in verdrinkt, dat hebben veel dieren, en dan zien ze er schattig zielig en lief uit, dat wil niet zeggen dat ze een zien hebben

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 07 juni 2004 18:14:14 schreef RobertF het volgende:

Kijk, dat is nou een leuke vraag! In de bijbel wordt daar eigenlijk helemaal niks over gezegd.

Voor dieren is er denk ik dan ook geen speciale bestemming zoals voor mensen. Ik denk dat ze gewoon doodgaan, niet meer, niet minder. Het aardige is dat dieren waarschijnlijk zelf niet beseffen dat ze doodgaan. Lijkt me heerlijk om te leven zonder te weten dat ik ook ooit eens eraan moet geloven.

Dieren hebben echt wel door dat ze dood gaan hoor. Het schijnt bij katten vaak te gebeuren als ze heel ziek zijn en weten dat ze niet meer beter worden dan zoeken ze een stil plekje op om te sterven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een dier kan leren en heeft eigen trekjes en gewoonten. Ik heb het al vaker gezegd dat het de arrogantie van de mens is om een dier als minderwaardig te bestempelen en zich exclusief een ziel toe te dichten.

Een dier leert als een mens binnen zijn vermogens. Een mens wordt niet met alle eigenschappen geboren. Als je niet leert op het potje je behoefte te doen dan zit iedereen nu nog steeds met zijn pampertje aan. Word je gedumpt als kind in de jungle dan wil ik nog wel eens zien hoe beschaafd je bent met je zieltje.

Maak jezelf niets wijs. De mens is een dier dat zich toevallig beter heeft kunnen aanpassen. Als de mens naar een hemel gaat dan de dieren ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 03 juli 2005 18:11:26 schreef Jan Pruimboom het volgende:
Maak jezelf niets wijs. De mens is een dier dat zich toevallig beter heeft kunnen aanpassen. Als de mens naar een hemel gaat dan de dieren ook.

Beste Jan,

Onderbouw eens vanuit de Bijbel, wat je hier zegt. Je kraamt m.i. complete onzin uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 03 juli 2005 18:15:52 schreef Kate het volgende:

[...]

Beste Jan,

Onderbouw eens vanuit de Bijbel, wat je hier zegt. Je kraamt m.i. complete onzin uit.

Realiteit hoef je niet te onderbouwen Kate. Als een mens niets leert gedraagt het zich net zoals het gemiddelde dier. Oerinstict en geen taal. Onderbouw maar eens dat het niet zo is. Jij kraamt nu onzin uit. Dit bedoel ik met menselijke arrogantie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 03 juli 2005 18:16:53 schreef bart1984 het volgende:

Sinds waarneer moeten niet christenen hun mening onderbouwen met dingen uit de bijbel
pukey.gifmondhouden.gifmondhouden.gif

Dat moet een Christen ALTIJD!!! Niet-Christenen hoeven dat uiteraard niet, maar laten zij dan ook hun mond houden op een Christelijk forum, of onderbouwen waarom zij de mening hebben die zij hebben, wetende dat de Bijbel het laatste woord heeft, en dus de enige waarheid IS.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 03 juli 2005 18:22:19 schreef Kate het volgende:

[...]

Niet-Christenen hoeven dat uiteraard niet, maar laten zij dan ook hun mond houden op een Christelijk forum

Dus ik heb volgens jou dus geen recht op een eigen mening, dat vind ik wel een beetje triest dat jij dat vind kate. muur.gifmuur.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 03 juli 2005 18:22:19 schreef Kate het volgende:

[...]

Dat moet een Christen ALTIJD!!! Niet-Christenen hoeven dat uiteraard niet, maar laten zij dan ook hun mond houden op een Christelijk forum, of onderbouwen waarom zij de mening hebben die zij hebben, wetende dat de Bijbel het laatste woord heeft, en dus de enige waarheid IS.

Je hebt kinderen dus je weet dat ze niet pratend geboren worden en meteen naar de wc gaan en met mes en vork eten. Hoe hulpeloos is zo'n klein wezen toch. Als je het niets leert dan kan het niets.

Volgende keer je eigen punten onderbouwen graag Kate. Welles/nietes discussies worden hier volgens mij niet gewaardeerd. Toedeloe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 03 juli 2005 18:28:44 schreef Jan Pruimboom het volgende:

[...]

Je hebt kinderen dus je weet dat ze niet pratend geboren worden en meteen naar de wc gaan en met mes en vork eten. Hoe hulpeloos is zo'n klein wezen toch. Als je het niets leert dan kan het niets.

worshippy.gifworshippy.gifworshippy.gifworshippy.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 03 juli 2005 18:26:14 schreef bart1984 het volgende:

Dus ik heb volgens jou dus geen recht op een eigen mening, dat vind ik wel een beetje triest dat jij dat vind kate.
muur.gifmuur.gif

Natuurlijk heb jij recht op een eigen mening, Bart! Maar verkondig die mening van jou op op een neutraal forum, ipv op een Christelijk forum.

Waarom zijn er op dit forum tegenstanders van God? Zijn zij zoekende, of proberen zij het werk van de Heilige Geest te dwarsbomen?

Ik dacht toch echt dat dit forum bedoeld was om elkaar (als Christen) te bemoedigen en te versterken, waar mogelijk. Wanneer dat doel gehinderd wordt, is er mogelijk iets mis met dit forum.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kijk dat bedoel ik nou met alles met de paplepel er in gieten en kritiek direct bannen. Zo gaat het dus ook met niet christelijke meningen op dit forum. Als je een niet christenlijk mening verkondigd kan je volgens kate beter gewoon ops*dem*eteren van credible.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

De discussie over het verschil tussen mensen en dieren is volgens mij een oneindige. De ene zegt dat er geen enkel verschil is tussen de mens en het dier, de ander ziet weer wél verschillen. Moet je als christen geloven dat de mens een uniek schepsel is?

Ja en nee. Eerst de nee. Experimenten (soms omstreden) als het Stanford Prison Experiment tonen aan dat de mens in weze een dier is, daar in elk geval sterke gelijkenissen mee vertoond. Zet een groep mensen in een bepaalde omgeving, en ze zullen redelijk voorspelbaar reageren. Ook wat DNA betreft vertonen we heel veel gelijkenissen met diersoorten. Wetenschappelijk gezien is de mens gewoon een zoogdier.

Maar we hebben de ja nog. Want ook wetenschappelijk gezien onderscheid de mens zich van het dier. De mens is het enige diersoort dat zich echt ontwikkelt en echt essentiële dingen bijleert. Een doorsnee mier bouwt over 2000 jaar nog steeds vrijwel dezelfde mierenhoop. Maar mensen leven over 2000 jaar weer héél anders. Ondanks de minieme verschillen tussen dier en mens, maakt de mens tóch vorderingen die geen enkel dier maakt.

Belangrijker nog is het gegeven dat God de mens een speciale opdracht heeft gegeven. En dan maakt het niet meer uit of de mens een dier is of niet, de mens heeft een speciale opdracht gekregen. God heeft een bepaald doel met de mens. Wát voor doel, daar gaan legio christelijke sites, boeken en geschriften over. Met de bijbelse geschriften als meest gezaghebbend.

De mens heeft een speciale bestemming, ondanks dat ze nu van nature op bepaalde momenten dierlijk reageert. En dáár gaat het hele verhaal nu om. Het gaat er niet zozeer om of de mens een dier is of niet. Daar hebben we de wetenschap wel voor, die zoekt dat maar uit. Nee, het gaat erom wat God met de mens van plan is. En daar gaat de bijbel voornamelijk over. Dus zodoende heeft deze discussie gewoon bestaansrecht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid