Spring naar bijdragen

Wat is God nou eigenlijk?


Aanbevolen berichten

  • 3 weeks later...
  • Antwoorden 138
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Jouw geest is verbonden met heel je lichaam hoewel hij vermoedelijk in je hersenen nestelt. zo ook is God de geest van alles dat bestaat en houdt alles in bedwang. God heeft een troon van waar hij alles bestuurt.

Afgeleid van het gedrag jij vertoond enz. weten we wat voor een geest er verborgen is achter dit soort manifestaties. Het zijn eigenlijk de eigenschappen van de geest. Zo ook;

Als je nu om je kijkt, zie je dat alles netjes is geordend en zul je de eigenschap''ordenaar'' opmerken. Je zult ook zien dat alles is afgewogen en zodanig een plaatsje heeft dat het de andere niet stoort, of het nu klein of groot is, dus zul je de eigenschap''de rechtvaardige'' opmerken.

Het is gewoon zo, dat ieder perfectie die je kunt afleiden van het geheel, doet verwijzen naar god.

(wees alleen niet snel met oordelen, want zoals je zelf zegt, er zijn ook slechte bacteriën die slecht zijn maar ons niet ziek maken..dus heeft god z'n redenen als hij het wel laat gebeuren, een vader heeft ook z'n redenen wanneer hij zijn kind bestraft)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is geen definitie van God, wat dat betreft kan niemand een juist antwoord geven op je eerste vraag. Als iemand vertelt hoe hij God ziet, is dat slechts zijn visie op het bestaan van God er hoe hij eruitziet. Iedereen gelooft anders in God, 'maakt' in feite zijn eigen God. Ik zeg niet dat ik daarmee bedoel dat niemand in dezelfde God gelooft, dat denk ik namelijk wel. Maar iedereen heeft een ander beeld bij Hem. God is alles en in alles. Zelf stel ik hem me voor als een man met een baard en hele grote liefdevolle armen, die je omarmen als je dat nodig hebt. Waarom? Omdat als ik me ergens geen voorstelling van kan maken er niet tot kan bidden en mee kan praten. Als ik me God voorstel als niets, voelt het voor mezelf alsof ik tegen een muur praat of een kast voor mijn part. Door me God voor te stellen als man, als mens, kan ik dat wel. Ook al weet ik dat niemand weet wie God eigenlijk is. Of Hij het erg vindt? Ik hoop het niet.smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(wees alleen niet snel met oordelen, want zoals je zelf zegt, er zijn ook slechte bacteriën die slecht zijn maar ons niet ziek maken..dus heeft god z'n redenen als hij het wel laat gebeuren, een vader heeft ook z'n redenen wanneer hij zijn kind bestraft)

Quote:

Nee, ziekte komt niet van God, maar van de duivel. Gezondheid en genezing komen van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er is geen definitie van God, wat dat betreft kan niemand een juist antwoord geven op je eerste vraag. Als iemand vertelt hoe hij God ziet, is dat slechts zijn visie op het bestaan van God er hoe hij eruitziet. Iedereen gelooft anders in God, 'maakt' in feite zijn eigen God. Ik zeg niet dat ik daarmee bedoel dat niemand in dezelfde God gelooft, dat denk ik namelijk wel. Maar iedereen heeft een ander beeld bij Hem. God is alles en in alles. Zelf stel ik hem me voor als een man met een baard en hele grote liefdevolle armen, die je omarmen als je dat nodig hebt. Waarom? Omdat als ik me ergens geen voorstelling van kan maken er niet tot kan bidden en mee kan praten. Als ik me God voorstel als niets, voelt het voor mezelf alsof ik tegen een muur praat of een kast voor mijn part. Door me God voor te stellen als man, als mens, kan ik dat wel. Ook al weet ik dat niemand weet wie God eigenlijk is. Of Hij het erg vindt? Ik hoop het niet.
smile.gif

Ik ben het niet met je eens dat ieder een eigen geloof moet hebben(eigen visie voor God, gelovigen kennen God zoals hij zich bekend heeft gemaakt), God heeft zich geopenbaard via zijn boeken. Ik bedoel vanaf Adam heeft hij en doet hij zich nog steeds omschrijven, althans, hoe over wij hem moeten kennen. het uiterlijk is gewoon niet mogelijk, we weten niet eens hoe het heelal eruit ziet, hoe moeten we weten hoe de eigenaar eruit ziet...?

Link naar bericht
Deel via andere websites

God is geen wat, maar een wie. Ik heb de rest van de reacties expres nog niet doorgelezen, maar ik kan me niet voorstellen dat ik de enige zou zijn die reageert met de 12 artikelen:

Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper des hemels en der aarde.

En in Jezus Christus, zijn eniggeboren Zoon, onze Heere;

die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria;

Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven,

nedergedaald ter helle; ten derde dage wederom opgestaan van doden;

opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods, des almachtigen Vaders;

vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.

Ik geloof in de Heilige Geest.

Ik geloof één heilige, algemene, Christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen;

vergeving der zonden;

wederopstanding des vleses;

en een eeuwig leven.

Amen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

God is vormloos dus het is niet zo'n oude man met een lange witte baart die in de hemel op zijn troon zit.

Voordat ons universum en alle vormen hierin er was, was God

God is puur bewustzijn en overal aanwezig.

Mijn visie wat er gebeurt na de dood.

Na de dood zal je bewustzijn zich verplaatsen in een ander lichaam.

Dit lichaam word ook wel astraal lichaam genoemt.

Je astrale lichaam is al verbonden met je huidige lichaam je bent je er alleen niet bewust van.

Het is via een zilvere koort met je huidige lichaam verbonden.

Eigenlijk een soort navelstreng zoals je als baby

verbonden was met je moeder.

Bij het overlijden verbreekt dit zilvere koort en bevind je bewustzijn zich in het astrale lichaam.

In het begin blijven zielen soms nog enige tijd in de buurt van het dode lichaam en de dierbaren op aarde.

Maar al vrij snel zal men een licht gewaarworden en daarna ga je door een tunnel.

Deze tunnel word ook wel beschreven in bijna dood ervaringen.

Ook is er een terugblik op je leven.

Bijzonder daarbij is dat je alles ervaart via de ogen van die ander.

Dus heb je iemand pijn gedaan dat ervaar je zijn pijn.

Aan het eind van de tunnel kom je meestal op een plek

om enige tijd te rusten.

Daarna kom je op een plek die past bij je bewustzijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

God is vormloos dus het is niet zo'n oude man met een lange witte baart die in de hemel op zijn troon zit.

Voordat ons universum en alle vormen hierin er was, was God

God is puur bewustzijn en overal aanwezig.

Mijn visie wat er gebeurt na de dood.

Na de dood zal je bewustzijn zich verplaatsen in een ander lichaam.

Dit lichaam word ook wel astraal lichaam genoemt.

Je astrale lichaam is al verbonden met je huidige lichaam je bent je er alleen niet bewust van.

Het is via een zilvere koort met je huidige lichaam verbonden.

Eigenlijk een soort navelstreng zoals je als baby

verbonden was met je moeder.

Bij het overlijden verbreekt dit zilvere koort en bevind je bewustzijn zich in het astrale lichaam.

In het begin blijven zielen soms nog enige tijd in de buurt van het dode lichaam en de dierbaren op aarde.

Maar al vrij snel zal men een licht gewaarworden en daarna ga je door een tunnel.

Deze tunnel word ook wel beschreven in bijna dood ervaringen.

Ook is er een terugblik op je leven.

Bijzonder daarbij is dat je alles ervaart via de ogen van die ander.

Dus heb je iemand pijn gedaan dat ervaar je zijn pijn.

Aan het eind van de tunnel kom je meestal op een plek

om enige tijd te rusten.

Daarna kom je op een plek die past bij je bewustzijn.

Interessant!

Kan je iets uitleggen over deze visie? Waarom denk je bijvoorbeeld dat het zo is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal proberen uit te leggen waarom ik hier zo over denk.

De meeste gelovige mensen hebben geleert om de bijbel, koran of welke andere levensbeschouwing ze ook mogen hebben

letterlijk te nemen.

Ik lees de bijbel of welk ander spiritueel boek geheel anders.

Ik accepteer een spirituele tekst alleen als het

binnen in mij resoneert.

Al heel vroeg in mijn leven zocht ik naar antwoorden.

Zoals wie ben ik, wat gebeurt er na de dood, wie/wat is God etc.

Het was in het begin niet altijd gemakkelijk.

Wist niet wat waar was en wat niet.

Maar heel geleidelijk gebeurde er iets in mij.

Je zou je kunnen voorstellen dat ik een

spirituele wenteltrap beklom.

Soms struikelde ik op de trap maar ging uiteindelijk

toch steeds weer verder.

Hoe hoger op de trap hoe meer inzicht ik kreeg.

Steeds beter was ik in staat om waarheid te herkennen.

Zij Jesus niet dat het Koningkrijk binnen in ons is?

Je zou kunnen zeggen dat mijn zoektocht begon met een enorme nieuwgierigheid naar de dingen in het leven.

Op dat moment geloofde ik in bepaalde dingen maar

wist het niet zeker.

In de loop van de tijd is dit geloven veranderd in weten.

Door de jaren heen heb ik meer en meer mijn

onderscheidingsvermogen aangescherpt.

Ook heb ik in mijn leven een aantal (spirituele) dingen meegemaakt die veel indruk op mij hebben gemaakt.

Maar ik wil daar op dit moment verder niet op ingaan.

Wel hebben deze ervaringen er voor gezorgt om niet

te stoppen met mijn zoektocht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik probeer het gewoon te begrijpen, dus wil zo goed zijn geen kritiek in mijn vragen te lezen. Bedoel je te zeggen dat je weet dat iets waar is, omdat jij denkt dat hte waar is, zonder enige vorm van externe toets?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is heel moeilijk om uit te leggen.

De reden daarvoor is omdat het een ervaring is.

Zou iemand 30 jaar geleden tegen mij deze dingen gezegt hebben dan zou ik mij ook achter de oren krabben en denken

waar heeft ie het over.

Zelf ben ik getrouwd met een schat van een Christelijke vrouw die na zoveel jaren dit niet begrijpt.

Nu om op jouw vraag terug te komen.

Bedoel je te zeggen dat je weet dat iets waar is, omdat jij denkt dat het waar is.

Het is niet zo zeer dat ik denk dat iets waar is.

Het is meer zo dat ik voel dat iets waar is.

Ik heb het vroeger wel eens intuïtie genoemd maar

het is eigenlijk veel meer.

Die externe toets daar kan mee gerommeld zijn.

We hebben hier op aarde een vrije wil.

Mensen die daar belang bij hebben kunnen daar dingen aan veranderen.

(aan die externe toets)

In de bijbel in Jeremia 31:31-34 staat "Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en hem in hun hart schrijven"

Deze uitspraak is een diepe waarheid.

Je kunt uiteindelijk waarheid herkenen.

Maar het is helaas niet zo dat ik tegen jou kan zeggen lees dit of dat boek en dan ben je er.

Alle spirituele boeken en andere boeken die ik tot nu toe gelezen heb, heb ik gelezen omdat ik me ertoe aangetrokken voelde.

Deze boeken (maar ook dingen op het internet) hebben er voor gezorgt dat ik de inzichten heb die ik nu heb.

Maar vooral dat ik nu instaat ben om dingen te herkennen.

Stel dat jij ook dit pad wil volgen dan zul jij via andere boeken etc jezelf ontwikkelen.

Een soortgelijk pad dat ik volg werd vroeger door bv de Katharen gevolgt maar er waren meer groepen.

Deze groepen werden vroeger vaak zwaar vervolg en de Katharen zijn zelfs afgeslacht.

De Essenen in Qumran was ook zo'n soort groep.

Mensen zoals ik worden ook wel mysticus genoemt.

Verder kan ik nog vertellen dat Jezus altijd heel erg belangrijk voor mij is geweest.

Er zijn mystici die andere leraren/guru's hebben.

Maar bij mij is de belangrijkste toch altijd Jezus geweest.

Wel is mijn kijk op Jesus anders dan bij Christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Het is niet zo zeer dat ik denk dat iets waar is.

Het is meer zo dat ik voel dat iets waar is.

Ik heb het vroeger wel eens intuïtie genoemd maar

het is eigenlijk veel meer.

Die externe toets daar kan mee gerommeld zijn.

We hebben hier op aarde een vrije wil.

Mensen die daar belang bij hebben kunnen daar dingen aan veranderen.

(aan die externe toets)

In de bijbel in Jeremia 31:31-34 staat "Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en hem in hun hart schrijven"

Deze uitspraak is een diepe waarheid.

Je kunt uiteindelijk waarheid herkenen.

Maar het is helaas niet zo dat ik tegen jou kan zeggen lees dit of dat boek en dan ben je er.

Alle spirituele boeken en andere boeken die ik tot nu toe gelezen heb, heb ik gelezen omdat ik me ertoe aangetrokken voelde.

Deze boeken (maar ook dingen op het internet) hebben er voor gezorgt dat ik de inzichten heb die ik nu heb.

Maar vooral dat ik nu instaat ben om dingen te herkennen.

Stel dat jij ook dit pad wil volgen dan zul jij via andere boeken etc jezelf ontwikkelen.

Een soortgelijk pad dat ik volg werd vroeger door bv de Katharen gevolgt maar er waren meer groepen.

Deze groepen werden vroeger vaak zwaar vervolg en de Katharen zijn zelfs afgeslacht.

De Essenen in Qumran was ook zo'n soort groep.

Mensen zoals ik worden ook wel mysticus genoemt.

Verder kan ik nog vertellen dat Jezus altijd heel erg belangrijk voor mij is geweest.

Er zijn mystici die andere leraren/guru's hebben.

Maar bij mij is de belangrijkste toch altijd Jezus geweest.

Wel is mijn kijk op Jesus anders dan bij Christenen.

smile.gif je antwoord is me geheel helder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja hoi, ik heb me net aangemeld, en tja, heb 2 vraagjes aan gelovigen.

Ik geloof wel of niet, ik weet het niet precies, ik geloof niet dat er echt een soort hemel en hel is zoals men denkt zoals deze is. Wel denk ik dat er iets is na het leven, niet dat het gewoon over is.

Ah, prima, er is iets, maar je hebt er geen beeld van. Prima, houden zo. Per slot moet je je geen beeld maken van dt wat we aanduiden met God knipoog_dicht.gif

Quote:

Ik denk ook dat er een reden moet zijn voor alle ziektes, bacteriën ja. Maar er moet toch echt iets gebeuren als je een perfect gezond lichaam hebt en OPEENS heb je een ziekte. Ik geloof niet dat dat het werk is van een bacterie. Bacteriën zijn overal, dus dan zou je vele ziektes hebben. Daar moet toch iets achter zitten?

Tja, soms heb ik een appel die er perfect uitziet, maar van binnen rot is. Je kunt heel lang allerlei rotzooi in je lichaam pompen zonder dat je er iets van merkt, maar op een gegeven moment kan je lichaam niet nog meer gif opslaan in vetcellen b.v. of is de opbouw van schadelijke stoffen zo groot dat je aderen of je hart of je longen het niet meer kunnen compenseren. Gebeurt er dan iets mysterieus? Is je lichaam opeens van gezond ziek geworden? Welnee, je hebt het alleen niet gemerkt.

Quote:

Dan nu die vragen.

- Wat zien jullie als \"God\"?

- Wat gebeurt er na je dood?

Ik zie niets "als" God. Dat wat is, wat we God noemen is niet in een beeld te vangen, het zou idd een "zien als" zijn en dus een "afgod"

Wat er na mijn dood gebeurd? Daar hou ik me al helemaal niet mee bezig. Vind ik net zo onzinnig als me afvragen wat er met me gebeurd als ik geboren wordt. Duh, er gebeurt een heleboel vanaf het moment dat je geboren wordt, maar je hebt er geen idee van wat, toch begin je aan de reis die leven heet en maakt er van en reageert op de situaties die er zijn naar beste kunnen. Waarom niet in het hier en nu proberen te blijven ipv een "wat als" leven te leiden.

Ik vermoed dat angst de drijfveer is voor de behoefte aan zekerheid en willen weten wat er gaat gebeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik vermoed dat angst de drijfveer is voor de behoefte aan zekerheid en willen weten wat er gaat gebeuren.

Ik denk dat het vooral praktisch is en dat twijfelen voor een groot deel voortkomt uit het je niet willen commiteren aan een hoger doel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Ik vermoed dat angst de drijfveer is voor de behoefte aan zekerheid en willen weten wat er gaat gebeuren.

Dat denk ik ook. Maar wat is daar erg aan? Er kan idd iets gebeuren wat slecht voor je zal zijn, dus waarom niet proberen te achterhalen of dat echt zal gebeuren en of je dat zal kunnen voorkomen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Machiavelli: In welke zin zie je het praktische?

@ Luxuria: Doel je hiermee op de hemel? Op dat wat er gaat gebeuren na de dood?

Verder denk ik niet zo na over wat er na de dood gaat gebeuren... Ik geloof ook niet zozeer om wat er na de dood zal gebeuren, maar ow wie God nu voor mij is en wat Hij voor mij doet.

Ook kan ik God niet volledig omschrijven als iets, daarin denk ik dat ik me aansluit bij de twaalfartikelen zoals Mr. Emilio die noemde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ Machiavelli: In welke zin zie je het praktische?

Continu twijfelen is niet erg praktisch. Als ik honger heb is het niet erg praktisch om te twijfelen of ik wel echt honger heb, wat honger nu eigenlijk is, wat mijn lichaam ermee wil aangeven en welke manier nu de juiste is om er mee om te gaan.

Een boterham pakken omdat ik weet dat mijn honger daarmee gestild word is veel praktischer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

God is geen wat, maar een wie. Ik heb de rest van de reacties expres nog niet doorgelezen, maar ik kan me niet voorstellen dat ik de enige zou zijn die reageert met de 12 artikelen:

Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper des hemels en der aarde.

En in Jezus Christus, zijn eniggeboren Zoon, onze Heere;

die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria;

Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven,

nedergedaald ter helle; ten derde dage wederom opgestaan van doden;

opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods, des almachtigen Vaders;

vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.

Ik geloof in de Heilige Geest.

Ik geloof één heilige, algemene, Christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen;

vergeving der zonden;

wederopstanding des vleses;

en een eeuwig leven.

Amen.

Moeten we dan in de opstandig van het vlees, dat op zichzélf áltijd sterfelijk is en dus áltijd aan dat der zonde gelijk is,geloven?En hoe staat een kind dan op, dat bijvoorbeeld op 1 jarige leeftijd overleden is? Of iemand die 95 jaar werd, voordat hij stierf? En hoe ziet u dan de Christelijke Kerk, waarin we moeten blijven geloven en die vermoedelijk niet meer zal bestaan, als het zo ver is? Zomaar een paar vraagjes!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat Morphogenesis bedoelt is dat uw vragen offtopic zijn, heer Strootman.

Dus op de vragen hoeft in dit topic niet te worden geantwoord maar u bent vrij om zelf een topic te openen in Levensbeschouwing, in plaats van deze stellingen telkens weer in andere topics te deponeren die hier niet voor bedoeld zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid