Spring naar bijdragen

They Sold Their Soul for Rock n Rol


Aanbevolen berichten

Heel veel seculiere artiesten zijn geen satanisten, maar de duivel gebruikt wel op een heel subtiele manier seculiere muziek. Veel artiesten doen dat niet eens bewust, maar hebben zelf niet eens door welke negatieve invloed hun muziek heeft op mensen. Dan heb ik het niet over mensen aanzetten tot moord, maar door wel langzaam en ongemerkt de gedachten en ideeën van mensen te veranderen. Dat doen deze artiesten ook niet bewust, omdat ze hun eigen ideeën niet verkeerd vinden, maar het gebeurt wel. Het heeft ook niet zozeer te maken met rock op zich, maar met seculiere muziek in het algemeen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 140
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

+l(net een lettertje teveel dan toegestaan in een topictitel
widegrin.gif
)

Over de DVD dus. Deze 4 uur durende documentaire over de vermeende verdorvenheid van een groot aantal artiesten in de pop/rock muziek.

Dit mag best wel eens besproken worden. Zeker om het in het Bob Dylan topic alleen over Bob Dylan te houden. Dit naar aanleiding van een stuk posting van Don't Think Twice...

[...]

Brand -genuanceerd en respectvol tegenover elkaar - los.
smile.gif

Wat vind je eigenlijk zelf van de documentaire?

Ik ben onder de indruk. Zelfs voor een scepticus als ik die ook best wel de zwakke punten van de docu ziet, zit er genoeg in om te zien dat muziek op zijn minst niet altijd neutraal is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zangers zijn meestal mensen die heel graag een boodschap willen overbrengen. Dat doen ze dan ook meestal vrijexpliciet. Als een zanger een liedje wil maken over het feit dat satan zijn beste vriend is, dan maakt hij daar een liedje over. Dat gaat hij er echt niet achterstevoren en ondersteboven instoppen. Want als hij dat doet, dan komt de boodschap niet over en zou dat dus een gemiste kans zijn.

Ik lach me bijvoorbeeld kapot om mensen die anti-religieuze boodschappen zoeken in een nummer als Imagine van Lennon. Die zingt nog net niet expliciet: "Religie is een van die dingen die vaak gezeik geeft", maar het scheelt niet veel.

Verder is het openlijk kritiek hebben op religie/het christendom in het Westen echt niet iets van de laatste tijd. Er zit gewoon niet veel logica in de gedachte dat anti-religieuzen nu ineens heel stiekum zouden doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt. Naast artiesten met een subtiele boodschap, zijn er artiesten die rechtstreeks hun boodschap brengen en direct tegen het christendom kiezen. Ik geloof ook niet in boodschappen die achterstevoren zouden worden gegeven. Het heeft ook niets te maken met boodschappen 'zoeken', want er hoeft niets worden gezocht, de boodschappen zijn er gewoon. Christenen onderscheiden deze boodschappen. Daarnaast zijn er ook mensen die zich christen noemen en paranoia zijn en dingen vermoeden die er in werkelijkheid niet zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eigenlijk wilde ik deze discussie links laten liggen, maar vooruit.

Quote:

[...]

Dat ben ik dus met je oneens en je nogal respectloze reactie kan ik ook niet waarderen.

Dan staan we gelijk want ik kan jouw reacties vaak ook niet waarderen. Verder verschillen we van mening over de vraag wát respect betekent en ook wanneer iets respect verdient. Ik vind de achterlijke zwartmakerij en de grote hoeveelheid non-argumenten en feitelijke onjuistheden die meneer Schimmel gebruikt om zijn doel te bereiken en zijn obsessie voor de heer der duisternis te etaleren stuitend, alles behalve respectvol en totaal onzinnig en van de pot gerukt.

Quote:
Heb je de documentaire zelf wel eens goed bekeken? Ik ben nu bij deel 3 en ook al zijn er punten waar ik ook wel zo mijn vraagtekens bij heb; er zitten wel degelijk steekhoudende argumenten en bewijzen in voor het bestaan van een connectie tussen satanisme, muziek en bijvoorbeeld massamoorden zoals in Columbine...

Natuurlijk heb ik de film gezien, hoe zou ik er anders over kunnen praten? De Columbine-voorbeelden behoren juist tot de zwakste momenten van de film. Die moorden zouden ook plaatsgehad hebben zonder artiesten als Marilyn Manson (die de schuld in ieder geval gedeeltelijk in de schoenen geschoven kreeg). En als je echt geïnteresseerd bent, bekijk dan ook dit interview met Manson eens (een fragment uit de verder niet bepaald bijzondere en goede film Bowling For Columbine, met name zijn laatste uitspraak maakte indruk op me). Het is idioot om de verantwoordelijkheid bij daders weg te halen en in de schoenen van externe partijen te schuiven. Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor hun zieke daden. Daarbij zegt Manson daar heel nuttige dingen over in het interview. Bedenk ook eens dat geweld in Amerika vaak plaatsvindt en dat het echt niet aan een shockrocker ligt, maar eerder aan de idioterie van de mensen zelf, het feit dat wapens vrij verkrijgbaar zijn, het feit dat een van de meest gewelddadige presidenten 8 jaar lang zijn bommen heeft gedropt zonder echte resultaten, het feit dat de westerse maatschappij totaal geen oog meer heeft voor het innerlijk van het individu (ik geloof inderdaad maar zeer gedeeltelijk in de individualisering), et cetera. Let wel: ik heb niets met Marilyn Manson, maar de hetze is totaal buitenproportioneel en onterecht.

Quote:
Dat dit niet automatisch betekent dat IEDERE artiest zijn ziel aan de duivel verkoopt, spreekt voor zich, maar toch... NOGMAALS: wellicht is het belangrijkste leermoment wel dat muziek veel meer invloed heeft op de mens als zij zelf beseft of wil toegeven.

Er is vrijwel géén artiest die zijn ziel aan Satan verkocht heeft of verkoopt. Daarbij is het maar een heel klein percentage van alle artiesten dat werkelijk zoiets stompzinnigs zegt. Sommige artiesten zeggen het echter inderdaad, meestal in een roes van alcohol en drugs. Daar kun je over discussiëren (of dat goed of fout is), maar erg serieus neem ik het niet. Er zijn er vast een paar die het menen, maar het merendeel van het kleine groepje dat zich er überhaupt over uitlaat, zegt het óf om te choqueren óf om meer platen te verkopen óf omdat mensen willen dat ze het zeggen. Veel artiesten die dwepen met duisternis geloven niet eens in een god of satan. Volgens mij waren het de heren van Immortal (een als 'satanisch' bekend staande black metalband) die ooit gezegd hebben niet eens in Satan te geloven, maar ja, het is een deel van het imago. Over dat imago kun je discussiëren, maar het is wel duidelijk dat They Sold Their Souls For Rock & Roll een totaal overdreven, onwaar, clichématig rukbeeld geeft van de werkelijkheid. En nee, daar heb ik geen respect voor.

Je moet zelf weten wat je wel en niet luistert en zelf bekijken of je het kunt verantwoorden aan de god waarin je gelooft, maar de manier waarop deze gelovigen medebroeders totaal aanvallen op (rand)zaken waar zij helemaal niets mee te maken hebben, is misselijkmakend. Zo wordt van een medechristen (Alice Cooper) in de film een misselijkmakend beeld geschetst dat op alle fronten onwaar is. Alleen daarom is het al journalistiek broddelwerk, totale infantiliteit en belachelijke zwartmakerij die iedere gelovige tegen de borst zou moeten stuiten. Dat gelovigen nadenken over wat wel en niet kan, is volkomen logisch en legitiem, maar dat is een privézaak. Je mag er natuurlijk best over praten, maar op het moment dat je andere mensen gaat veroordelen op het feit dat ze andere keuzes maken en hen uitmaakt voor satanaanbidders (of iets in die richting), drijf je wel erg ver van de essentie van je geloof af, me dunk. En als mensen dan serieus gaan discussiëren over de vraag of K3 wel moreel verantwoord is... I rest my case.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dat van K3 was ook echt geen grapje. Voor volwassenen misschien redelijk onschuldig, maar heb je er wel eens over nagedacht wat we onze kinderen/kleuters meegeven als we ze naar deze muziek laten luisteren?

Natuurlijk is een ieder vrij te luisteren naar de muziek die ze kiezen, maar ik heb zelf nog niet een weerlegging gezien van de "feiten" zoals die in de documentaire werden aangedragen. iig geen feiten die aantoonbaar onjuist bleken te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

dat van K3 was ook echt geen grapje. Voor volwassenen misschien redelijk onschuldig, maar heb je er wel eens over nagedacht wat we onze kinderen/kleuters meegeven als we ze naar deze muziek laten luisteren?

Natuurlijk is een ieder vrij te luisteren naar de muziek die ze kiezen, maar ik heb zelf nog niet een weerlegging gezien van de "feiten" zoals die in de documentaire werden aangedragen. iig geen feiten die aantoonbaar onjuist bleken te zijn.

Heb je het stuk van De Butler gelezen? En ik ben wel benieuwd naar een langere en duidelijkere reactie op mijn vorige bericht. Met goede weerlegging en argumenten natuurlijk. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daar kun je om lachen maar zo gek vind ik die gedachte niet. Ok, om gelijk de duivel er bij te halen is misschien wat ver gezocht maar de teksten van K3 zijn verre van onschuldig.

[...]

Nu kun je zeggen wat je wilt maar op die manier dring je toch een stuk 'zedeloosheid' op bij jonge kinderen.

Logisch, aangezien die muziek helemaal niet voor jonge kinderen bedoeld was. knipoog_dicht.gif

Wat ongelukkig dat kleine kinderen dat nummer mee zitten te zingen, maar de link met de duivel, nee, die zie ik niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ach, kom op zeg, The Beatles zijn satanisten??

-Dat fantastisch leuke rockbandje,

-die een groot aantal geweldige platen heeft gemaakt,

-die 3 uitzonderlijk talentvolle componisten bezat,

-die onvergetelijk mooie nrs als Strawberry fields/In my Life/Something/Dear Prudence/(vul hier je favoriet in)...heeft gemaakt

-die de gehele muziekindustrie een revolutie gaf door zelf de productie en controle over de muziek te pakken

-die John Lennon in de band had die actief tegen oorlog en armoede streed en droomde van een betere wereld

-die Paul McCartney in de band had, die overal ter wereld nog optreed en fans de avond van hun leven geeft

-die de meest invloedrijke band aller tijden is, en nog steeds jonge muzikanten inspireerd?

hoe halen ze het in hun hoofd

Het is ook moeilijk om te zien of ze Satanisch zijn als je (zoals jij) alleen naar de goede kant kijkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heel veel seculiere artiesten zijn geen satanisten, maar de duivel gebruikt wel op een heel subtiele manier seculiere muziek. Veel artiesten doen dat niet eens bewust, maar hebben zelf niet eens door welke negatieve invloed hun muziek heeft op mensen. Dan heb ik het niet over mensen aanzetten tot moord, maar door wel langzaam en ongemerkt de gedachten en ideeën van mensen te veranderen. Dat doen deze artiesten ook niet bewust, omdat ze hun eigen ideeën niet verkeerd vinden, maar het gebeurt wel. Het heeft ook niet zozeer te maken met rock op zich, maar met seculiere muziek in het algemeen.

Dat is nou eenmaal hoe de Satan werkt.

Je ziel aan hem verkopen is voor hem geen vereiste om gebruik van een persoon te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk ook niet dat het de filmmakers is te doen om een hetze tegen artiesten, maar uit oprechte bezorgdheid voor hun eigen achterban / hun kinderen.

Nou, als je liedjes achterstevoren gaat afspelen om maar verborgen boodschappen te kunnen vinden, dan heeft dat niet te maken met oprechte bezorgdheid hoor. Dan ben je gewoon een stok aan het zoeken om mee te slaan.

De redenatie achter veel van de beschuldigingen lijkt op gedachtepatronen die je ook ziet bij mensen met een paranoide psychoses. Die mensen zouden zich beter druk gaan maken om bijv. racistische muziek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is nou eenmaal hoe de Satan werkt.

Je ziel aan hem verkopen of voor hem geen vereiste om gebruik van een persoon te maken.

Niemand hoeft zijn/haar ziel aan satan te verkopen, want iedereen die niet is gered, is al van satan. Alleen mensen die vrijgekocht zijn met het bloed van Jezus Christus, zijn niet van satan. (Maar misschien bedoel je dat ook.)

Quote:

[...]

Nou, als je liedjes achterstevoren gaat afspelen om maar verborgen boodschappen te kunnen vinden, dan heeft dat niet te maken met oprechte bezorgdheid hoor. Dan ben je gewoon een stok aan het zoeken om mee te slaan.

De redenatie achter veel van de beschuldigingen lijkt op gedachtepatronen die je ook ziet bij mensen met een paranoide psychoses. Die mensen zouden zich beter druk gaan maken om bijv. racistische muziek.

Ik ben het dus ook niet eens met de makers van de film. Er zitten sommige punten in die wel hout snijden, maar met andere dingen ben ik het niet eens. Als je muziek van Elly & Rikkert achterstevoren draait, hoor je waarschijnlijk ook rare dingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over verborgen boodschappen gesproken.... knipoog_dicht.gif

Overigens is dit net zo iets als eens flink tegen het graf van Lennon urineren.

Imagine - Christelijke Versie

(new lyrics by Fredi D'Alessio)

Imagine there's a Heaven

It's easy if you try

A hell below us

Above us Holy sky

Imagine all the people

Living for God's way ~

Imagine there's no hatred

It isn't hard to do

No cause to kill or die for

And one religion too

Imagine all the people

Living in Christ's peace. ~

You may say I'm a dreamer

But I'm not the only one

I hope someday you'll join us

And the world believes as one

Imagine shared possessions

I wonder if you can

No deeds of greed, no hunger

A brotherhood of man

Imagine all the people

Sharing all the world ~

You may say I'm a dreamer

But I'm not the only one

I hope someday you'll join us

And the world will Love as one


Samengevoegd:

Quote:

Als je muziek van Elly & Rikkert achterstevoren draait, hoor je waarschijnlijk ook rare dingen.

link

Dat klopt inderdaad.


Samengevoegd:

Nou, toch een stukje van de docu gegekeken.

Dat kun je ook gemakkelijk doen met bijvoorbeeld de bijbel. Een narrator die bijbelteksten opleest en daarachter beelden monteren van de KKK, Jesuscamp en WBC. Een demagogisch wangedrocht van een man die leeft volgens het principe: Een dag niet gedemoniseerd is een dag niet geleeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik denk dat de meeste de dvd totaal niet begrijpen.Het gaat er ook om dat jongeren verblind en als het ware van de Here Jezus afgehouden worden door de meeste muziek.Omdat bij sommige liedjes ,sommige bands satan de eer word gegeven.Of je het nou eens bent of niet.Het is gewoon bewezen dat het iets met je doet.Stel jezelf nou eens de vraag.Brengt het je dichter bij God.Want dat zou je toch moeten willen als christen.Kijk ook eens op de site.www.naarhouse.nl.Daar zie je het zelf.Zelfs de dj geeft het toe.EEn ding is zeker.IK word nooit agressief,down of iets negatiefs als ik naar christelijke muziek luister.Geef jezus de eer die Hem toekomt.Ga niet moeilijk doen en alles goed pratenDaar heeft God een hekel aan.


Samengevoegd:

ik denk dat de meeste de dvd totaal niet begrijpen.Het gaat er ook om dat jongeren verblind en als het ware van de Here Jezus afgehouden worden door de meeste muziek.Omdat bij sommige liedjes ,sommige bands satan de eer word gegeven.Of je het nou eens bent of niet.Het is gewoon bewezen dat het iets met je doet.Stel jezelf nou eens de vraag.Brengt het je dichter bij God.Want dat zou je toch moeten willen als christen.Kijk ook eens op de site.www.naarhouse.nl.Daar zie je het zelf.Zelfs de dj geeft het toe.EEn ding is zeker.IK word nooit agressief,down of iets negatiefs als ik naar christelijke muziek luister.Geef jezus de eer die Hem toekomt.Ga niet moeilijk doen en alles goed pratenDaar heeft God een hekel aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik denk dat de meeste de dvd totaal niet begrijpen.

Nou, dan dicht je dit prutswerkje iets te veel toe denk ik. OK, ik heb maar een stukje gekeken, maar dat soort stemmingsmakerij is heel makkelijk te doorzien. Het is weinig subtiel en dus vrij moeilijk te missen wat het betekent.

Quote:
Het gaat er ook om dat jongeren verblind en als het ware van de Here Jezus afgehouden worden door de meeste muziek. Omdat bij sommige liedjes ,sommige bands satan de eer word gegeven. Of je het nou eens bent of niet. Het is gewoon bewezen dat het iets met je doet.

Klopt, muziek doet iets met mensen. Maar wat jij wilt suggereren is alles behalve bewezen.

Quote:
Stel jezelf nou eens de vraag.Brengt het je dichter bij God.Want dat zou je toch moeten willen als christen.Kijk ook eens op de site.www.naarhouse.nl.Daar zie je het zelf.Zelfs de dj geeft het toe.

Geeft wat precies toe?

Quote:
EEn ding is zeker.IK word nooit agressief,down of iets negatiefs als ik naar christelijke muziek luister.

Kan zo zijn dat het voor jouw zo werkt, ik reageer niet onverdeeld positief of negatief op christelijke muziek.

Quote:
Geef jezus de eer die Hem toekomt.Ga niet moeilijk doen en alles goed pratenDaar heeft God een hekel aan.

Jezus hield ook niet van moddergooien meen ik. Zonder goede onderbouwing beweren dat muziek deels van Satan komt is christelijk gezien een tamelijk grove beschuldiging.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een ander probleem is dat mensen vaak niet (willen) begrijpen wat de insteek van een bepaalde songtekst is.

In teksten van rock tot hip-hop word heel vaak gebruik gemaakt van satire, humor en dubbele bodems.

Iemand als Eminem maakt daar nogal vaak gebruik van waardoor veel mensen het niet snappen.

bvb; Soms speelt hij Slim shady die een grappenmaker is, en soms weer zichzelf. Wat Slim shady zegt is dus niet wat Eminem zelf zegt, maar misschien zelfs veracht. een vorm van satire dus.

Een ander voorbeeld is natuurlijk The Wall van Pink Floyd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een ander probleem is dat mensen vaak niet (willen) begrijpen wat de insteek van een bepaalde songtekst is.

Ik geloof niet dat dat slag mensen goed is in dingen als sarcasme, satire en ironie. De wereld wordt meestal onderverdeeld in Goed en Slecht. Met hoofdletters. Die mensen snappen soms bijvoorbeeld al niet de toch duidelijk uitgespelde boodschap in het nummer "F@@@ You" van Lilly Allen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan me voorstellen dat sommigen mijn blog over They Sold Their Souls...

niet helemaal lezen omdat het zoveel tekst is.

Kortgezegd vindt ik dat er op veel, veel betere manieren een kritische beoordeling op de popcultuur kan worden gegeven.

Joe Schimmel, maker van de video, hoe aardig ook, heeft obsessies die hem erg intens maken in zijn manier van communiceren. Dat werd snel duidelijk toen ik hem een aantal keer zag spreken en twee en een half uur lang interviewde. Hij is van mening dat popmuziek grotendeels gevaarlijk en satanisch 'geinspireerd' is en zijn research werkt zo: alles wat zijn mening onderschrijft wordt aangehaald.

Belangrijkste punten van mijn kritiek hierop:

- journalistisch niet verantwoord (een te sterk persoonlijk gekleurde mening i.p.v. alleen feiten)

- pedagogisch niet verantwoord (o.a. door het opzadelen van kinderen met angst)

- omdat hij zelf obsessief bezig is vindt ik hem niet geschikt om tieners/jongeren te helpen

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid