Spring naar bijdragen

They Sold Their Soul for Rock n Rol


Aanbevolen berichten

Quote:

O.k., maar dan is het nog de vraag of het opbouwend is voor een christen om naar zulke satire, humor en dubbele bodems te luisteren.

De vraag is ook of haut cuisine ook opbouwend is voor je geloof, of mode, of kunst of weet ik wat. U heeft zeg maar een non-argument te pakken hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 140
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Haut cuisine is niet opbouwend voor je geloof, maar kan wel opbouwend zijn voor je lichaam. Hetzelfde kan gelden voor mode en kunst.

Maar bepaalde muziek, mode en kunst kunnen zowel afbrekend of opbouwend zijn voor een gelovige. Voor een gelovige is het goed kritisch te zijn in het wel of niet zich inlaten met zulke muziek, mode of kunst. Voor muziek geldt dit over het algemeen sterker dan voor mode/kunst.

Quote:

Ik kan me voorstellen dat sommigen mijn blog over They Sold Their Souls...

niet helemaal lezen omdat het zoveel tekst is.

Kortgezegd vindt ik dat er op veel, veel betere manieren een kritische beoordeling op de popcultuur kan worden gegeven.

Joe Schimmel, maker van de video, hoe aardig ook, heeft obsessies die hem erg intens maken in zijn manier van communiceren. Dat werd snel duidelijk toen ik hem een aantal keer zag spreken en twee en een half uur lang interviewde. Hij is van mening dat popmuziek grotendeels gevaarlijk en satanisch 'geinspireerd' is en zijn research werkt zo: alles wat zijn mening onderschrijft wordt aangehaald.

Belangrijkste punten van mijn kritiek hierop:

- journalistisch niet verantwoord (een te sterk persoonlijk gekleurde mening i.p.v. alleen feiten)

- pedagogisch niet verantwoord (o.a. door het opzadelen van kinderen met angst)

- omdat hij zelf obsessief bezig is vindt ik hem niet geschikt om tieners/jongeren te helpen

Ik had het hele stuk gelezen en schreef eerder dat mijn mening ongeveer ligt tussen de film en je blog. Voor mij zelf geldt als sterkste kritiekpunt het opzadelen met angst. Als iemand nog nooit met slechte muziek in aanraking is geweest, komt zo iemand juist via de film in aanraking met deze troep. Ik geloof ook dat het beter is voor jongeren om zelf een sterke relatie met God op te bouwen en veel Bijbelkennis en geestelijk inzicht op te doen, zodat jongeren zelf kunnen onderscheiden wat goed of slecht voor hen is. Mensen die gevuld zijn met de Heilige Geest hebben zo'n film niet nodig om een mening te hebben over bepaalde muziek. Er zitten dus wel bepaalde zaken in de film die waar zijn, maar met zijn methode ben ik het niet eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Haut cuisine is niet opbouwend voor je geloof, maar kan wel opbouwend zijn voor je lichaam. Hetzelfde kan gelden voor mode en kunst.

Maar bepaalde muziek, mode en kunst kunnen zowel afbrekend of opbouwend zijn voor een gelovige. Voor een gelovige is het goed kritisch te zijn in het wel of niet zich inlaten met zulke muziek, mode of kunst. Voor muziek geldt dit over het algemeen sterker dan voor mode/kunst.

Ik ben het er mee eens dat sommige muziek moreel verwerpelijk is. Ik noem voor mezelf bijvoorbeeld racistische muziek. Maar in mijn ervaring is het grootste deel van de muziek min of meer neutraal. Ik denk dat de invloed van muziek te erg wordt overschat. Hoewel muziek sterke emoties kan oproepen betwijfel ik of het iemands opinie sterk kan veranderen. Ik kan de ganse dag naar christelijke muziek luisteren die ik erg mooi vind, maar ik zal er echt niet geloviger van worden. En dat is dan God's eigen muziek.

In mijn ervaring kiest men eerder muziek die past bij de persoon dan dat de persoon aangepast wordt door de muziek. Muziek kan natuurlijk enige invloed hebben, maar ik ben niet overtuigt van de impact die het heeft op je overtuigingen.

Als ik dat betrek op bijvoorbeeld Columbine, dan lijkt het mij vrij duidelijk dat ze in hun hart al moordenaars waren, en er alleen "passende" muziek bij hebben gezocht. Ze hadden er met hetzelfde gemak "passende" bijbelteksten bij kunnen zoeken....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, er zijn altijd mensen die denken dat reclame, soaps en muziek hen niet beïnvloeden. Ik geloof wel dat het zo is dat boodschappen die voortdurend worden herhaald over meerdere jaren het denken van mensen zal veranderen. Mensen hebben dat gewoon niet door. Wat dat betreft ben ik het wel eens met de maker van de film dat nu bepaalde dingen normaal zijn geworden in de maatschappij, die 50 jaar geleden een enorm taboe waren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, er zijn altijd mensen die denken dat reclame, soaps en muziek hen niet beïnvloeden. Ik geloof wel dat het zo is dat boodschappen die voortdurend worden herhaald over meerdere jaren het denken van mensen zal veranderen. Mensen hebben dat gewoon niet door. Wat dat betreft ben ik het wel eens met de maker van de film dat nu bepaalde dingen normaal zijn geworden in de maatschappij, die 50 jaar geleden een enorm taboe waren.

Aan de andere kant worden mensen natuurlijk door van alles beinvloed. Reclame is een uitstekenden manier om te hersenspoelen. Zo zal een aartskatholiek als CvW ongetwijfeld middels reclame weten dat Durex een merk condooms is. Ik betwijfel echter of het zijn mening over voorbehoedsmiddelen heeft veranderd.

Ik vind Cup a Soup-reclames behooorlijk geestig, maar ondanks dat vind ik Cup a Soup nog steeds armzalig surrogaatbocht wat slecht is voor je nieren. Beinvloeden lukt wel, maar in heel beperkte mate denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als ik dat betrek op bijvoorbeeld Columbine, dan lijkt het mij vrij duidelijk dat ze in hun hart al moordenaars waren, en er alleen "passende" muziek bij hebben gezocht. Ze hadden er met hetzelfde gemak "passende" bijbelteksten bij kunnen zoeken....

Ik denk dat het elkaar versterkende dingen zijn. Muziek kan wel beginnen als een kleine rollende sneeuwbal die eindigt als een lawine. Er zijn meer dingen die elkaar kunnen versterken. Achtergrond, muziek, druggebruik, enz. .

Muziek kan ten goede of ten slechte zijn. Muziek kan een depressief persoon doen veranderen in een optimist en andersom. Dit gebeurt natuurlijk niet direct, maar dit kan gebeuren in de loop van vele jaren. Ik zeg niet dat muziek alléen een rol speelt, maar het kán mede een rol spelen ten goede of ten slechte.

(Maar nog sterker dan muziek is het vullen van het hart met het woord uit de Bijbel, of juist met andere zaken. En ook dit kan elkaar versterken. Als muziek samen gaat met woord uit de Bijbel, zal dit een positief effect op de hoorder hebben.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik denk dat het elkaar versterkende dingen zijn. Muziek kan wel beginnen als een kleine rollende sneeuwbal die eindigt als een lawine. Er zijn meer dingen die elkaar kunnen versterken. Achtergrond, muziek, druggebruik, enz. .

Muziek kan ten goede of ten slechte zijn. Muziek kan een depressief persoon doen veranderen in een optimist en andersom. Dit gebeurt natuurlijk niet direct, maar dit kan gebeuren in de loop van vele jaren. Ik zeg niet dat muziek alléen een rol speelt, maar het kán mede een rol spelen ten goede of ten slechte.

(Maar nog sterker dan muziek is het vullen van het hart met het woord uit de Bijbel, of juist met andere zaken. En ook dit kan elkaar versterken. Als muziek samen gaat met woord uit de Bijbel, zal dit een positief effect op de hoorder hebben.)

Kun je dit bijbels onderbouwen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Aan de andere kant worden mensen natuurlijk door van alles beinvloed. Reclame is een uitstekenden manier om te hersenspoelen. Zo zal een aartskatholiek als CvW ongetwijfeld middels reclame weten dat Durex een merk condooms is. Ik betwijfel echter of het zijn mening over voorbehoedsmiddelen heeft veranderd.

Ik vind Cup a Soup-reclames behooorlijk geestig, maar ondanks dat vind ik Cup a Soup nog steeds armzalig surrogaatbocht wat slecht is voor je nieren. Beinvloeden lukt wel, maar in heel beperkte mate denk ik.

Inderdaad, het heeft met meer dingen te maken. Het heeft met je omgeving te maken en met de rest van je leven. Als een gelovige voor een groot deel van het leven de Bijbel leest en af en toe een reclame ziet, zal die reclame niet ineens hele geestelijke inzichten doen verdwijnen. Maar als een gelovige alleen een keer per week een kerk bezoekt en voor de rest van de week 4 uur per dag tv kijkt, zal dit het geloofsleven niet goed doen.

Quote:

[...]

Kun je dit bijbels onderbouwen?

Rom 10,17

Zo is dan het geloof uit het horen, en het horen door het woord van Christus.

Ps. 1

1 Gelukkig de mens

die niet meegaat met wie kwaad doen,

die de weg van zondaars niet betreedt,

bij spotters niet aan tafel zit,

2 maar vreugde vindt in de wet van de HEER

en zich verdiept in zijn wet, dag en nacht.

3 Hij zal zijn als een boom,

geplant aan stromend water.

Op tijd draagt hij vrucht,

zijn bladeren verdorren niet.

Alles wat hij doet komt tot bloei.

Joz. 1

8 Leg dat wetboek geen moment terzijde en verdiep je er dag en nacht in, opdat je je aan alles houdt wat erin geschreven staat. Dan zal alles wat je onderneemt voorspoedig verlopen.

Ef. 5

18 En bedrinkt u niet aan wijn, waarin bandeloosheid is, maar wordt vervuld met de Geest, 19 en spreekt onder elkander in psalmen, lofzangen en geestelijke liederen, en zingt en jubelt de Here van harte, 20 dankt te allen tijde in de naam van onze Here Jezus Christus God, de Vader, voor alles, 21 en weest elkander onderdanig in de vreze van Christus.

1 Sam 16,23

En steeds wanneer de geest van God Saul overmande, nam David zijn lier en tokkelde op de snaren. Dat luchtte Saul op en het deed hem goed: de kwade geest liet hem dan voor even met rust.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik denk dat het elkaar versterkende dingen zijn. Muziek kan wel beginnen als een kleine rollende sneeuwbal die eindigt als een lawine. Er zijn meer dingen die elkaar kunnen versterken. Achtergrond, muziek, druggebruik, enz.

Ik denk dat muziek slechts een van de legio zaken is die mensen beinvloed. Zo zal de kleur van een ruimte een invloed hebben op de stemming van de persoon. Dat is 1 van de talloze dingen die iemand ieder moment van de dag beinvloed. 1 ding er uit pikken en aanwijzen als oorzaak is loze speculatie. Soms kan dat wel. Een verkrachting kan bijvoorbeeld iemands beeld van sex of mannen compleet veranderen. Maar een liedje aanwijzen als eerste oorzaak van een moord is compleet van de pot gerukt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daarom ben ik het ook voor een deel niet met de film eens. Inderdaad kunnen meer zaken spelen. Maar ik ben wel van mening dat muziek een sterke invloed kan hebben op mensen als het jaar na jaar een rol speelt. Samen met andere factoren kan het dan voor escalatie zorgen. Maar dat gebeuren van Columbine is alleen een extreem voorbeeld, maar mensen zouden zich ook in andere situaties kunnen afvragen waarom iemand depressief is, een geestelijk leeg gevoel heeft, angstig is, waanbeelden ziet, verward is, enz. enz. . Ook dit kan uiteraard meer oorzaken hebben, maar muziek zou zeker een rol kunnen spelen. Soms kan stilte beter zijn dan muziek en soms kan het goed zijn de ene muzieksoort in te ruilen voor een andere of om het luisteren van muziek in te ruilen voor andere activiteiten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kurt heeft alles al gezegd. Misschien te sarcastisch en arrogant geformuleerd om verteerbaar te zijn voor mensen die wél wat in die film zien. Maar daardoor niet minder waar.

Ik heb een sterk vermoeden dat mensen die satan waarnemen in nummers van K3 tamelijk immuun zijn voor zaken als sarcasme. Ze zullen hooguit de invloed van Satan lezen in de reactie van Kurt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Overigens zou ik mijn kleine kinderen geen muziekjes laten luisteren met teksten zoals Joost die citeert. Maar als die komen uit de periode toen K3 nog geen superfoute zuurstokkige walgelijk optimistische kindermuziek maakte, is het wel weer verklaarbaar.

Oh, K3 is in hun huidige fase denk ik uitstekende rotzooi om kleine kinderen te laten horen. Want een beetje beinvloeding in "superfoute zuurstokkige walgelijk optimistische" zin, is denk ik vrij gezond voor koters. Hoewel ik niet echt op de hoogte van het uitgebreide oevre van de dames.

En ik denk dat ook maar weinig mensen zullen betwisten dat kinderen wel heel gemakkelijk te beinvloeden zijn. Uit eigen ervaring: ik heb Jaws gezien met mijn 7e en ik durf nog steeds niet goed in de zee te zwemmen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor wie het wil weten: K3 heeft eerst gewoon proberen door te breken als meidengroep, maar toen bleek dat dat nummer wat Joost citeerde veel populairder was bij kinderen dan bij de hippe tieners die ze in gedachten hadden, zijn ze zich meer en meer op die markt gaan richten, met overduidelijk succes. Maar op zich was dat nummer dus niet bedoeld als kinderliedje en dat merk je er ook wel aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat vind je eigenlijk zelf van de documentaire?

Ik ben onder de indruk. Zelfs voor een scepticus als ik die ook best wel de zwakke punten van de docu ziet, zit er genoeg in om te zien dat muziek op zijn minst niet altijd neutraal is.

Ik heb volgens mij het eerste gedeelte gekeken met een AC/DC shirt aan op de jongerenkring van mijn vorige gemeente. Ik voelde me op geen enkel punt aangesproken en ik heb alles toen al kunnen weerleggen, ook al was voor mij het stukje over AC/DC toen niet van toepassing omdat ik AC/DC alleen gaaf vond toen Bon Scott erin zat, de eerste zanger die alleen wou zingen over rock 'n roll en religieuze zaken buiten beschouwing liet op alle cd's die ik toen had.

Ik heb me later wel redelijk uit de beschuldigingen kunnen praten. Wat er ook mee te maken had was degene die mij kritisch benaderde ook diegene was die op de cd Train Of Thought van Dream Theater in het nummer Honour Thy Father 'devil' hoorde in plaats van 'doubtfull' ('To the doubtfull i command, take me as I am').

Ik ben ook geen voorstander van de methodiek van de DVD, ik ben meer van je richten op het goeie, op de Genade, op de Heer, en dat vergelijken met de muziek, die dan als akelig ijdel, hoogmoedig, oppervlakkig en egocentrisch tvoorschijn komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je muziek van Elly & Rikkert achterstevoren draait, hoor je waarschijnlijk ook rare dingen.

Toevallig heb ik hier een sprookje van ze op schijf staan. Waarin gesproken wordt over kabouters die heerlijk geurende pijpjes roken waar je lekker kiezel van wordt puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben ook geen voorstander van de methodiek van de DVD, ik ben meer van je richten op het goeie, op de Genade, op de Heer, en dat vergelijken met de muziek, die dan als akelig ijdel, hoogmoedig, oppervlakkig en egocentrisch tvoorschijn komt.

Dat lijkt me inderdaad beter smile.gif

Quote:

[...]Toevallig heb ik hier een sprookje van ze op schijf staan. Waarin gesproken wordt over kabouters die heerlijk geurende pijpjes roken waar je lekker kiezel van wordt
puh2.gif

Zeker van vóór hun bekering? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

In jaren 80, was op mijn basisschool madonna erg populair.

Leik a vurdjin , tutsjet vor de verie first taim... leik a vur-hur-hur-hur-djin... wit joer hart biet, nekst to main

geen mtv, nog nooit een clip van Madonna gezien, maar de meisjes in de klas playbackten het hele lied, al wisten ze voor de helft niet wat het betekende. Of misschien wel helemaal niet. Dit alles in een keurig Fries hervormd boerendorpje. Ik kom er nog wel eens, het is toch nog goed gekomen met Betty, Rika, Aly Minke, Mirjam, Foekje en Sara.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt, het is ook allerminst bewezen dat die muziek een slecht effect heeft op kinderen. Misschien is het zelfs wel gevaarlijker dat die orthodox-christelijke ouders hun kinderen uitleggen waarom Madonna verwerpelijk is - dan weten de kinderen namelijk wél wat ze zingt, en kan het ze misschien beïnvloeden. puh2.gif Ik denk dat je de ziekte, namelijk een verseksualisering van de samenleving, moet bestrijden en niet slechts enkele symptomen. Veel tragischer dan een liedje van Madonna is denk ik het feit dat ouders uit die generatie er geen enkel probleem mee hebben dat hun jonge dochtertjes die teksten zingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid