Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

link

Elektronisch roken? Het lijkt mij een goede ontwikkeling omdat elektronisch roken veel van de nadelen van roken wegneemt. In tegenstelling tot wat mensen soms denken is nicotine namelijk niet de grote boosdoener op gebied van gezondheid, dat is de cocktail chemische rotzooi die je samen met de nicotine inhalleert. Mij partner en ik zijn serieus aan het overwegen om het roken deels of geheel te gaan vervangen door de E-sigaret.

Wat zijn jullie ervaringen/ideeen?

En ja, ik weet dat echt roken stoer en mannelijk is en zo. Het is zelfs zo dat ik direct na een sigaret aan voetbal, auto's en vrouwen denk. Zo stoer en mannelijk is het dus. Maar het is erg ongezond. Daarbij is mijn partner nu op een leeftijd dat het een issue kan gaan worden. En ik ben liever een mietje dan een stoere en mannelijke weduwnaar. Nu ja, dat klinkt serieuser dan ik het nu ervaar, maar dat maakt het niet minder waar.

Of korter: alleen serieuze reacties graag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 65
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Het is het overwegen waard.

Slechter word je er niet van. Hoogstens je bankrekening.

Maar dit is Nederland toch niet toegestaan? Ik had er vorig jaar ofzo al wat over in de media gehoord... Zou toch nog schadelijker zijn dan conventionele rookwaren.

(gelukkig roken mijn vrouw en ik beiden niet...)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Elektronisch roken is gewoon toegestaan in NL. Ten minste, je kunt het bij iedere sigarenboer bestellen. Zelfs al zou het illegaal zijn, dan nog kan ik makkelijk uitwijken naar bijvoorbeeld Duitsland of Belgie. De overheid is wel de laatste partij die ik in overweging neem bij dit soort beslissingen.

Of jij je aan de wet wil houden, is jouw zaak...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, ze zijn belabberd, het is nu net alsof je aan een rietje zuigt en je ademt wel rook uit, roken is ervaren, en dat is wat de elektronische sigaret niet kan nabootsen.

Ik ervaar roken als iets minder onplezierig dan de afkickverschijnselen, dus ik ben alvast een prima kandidaat.

Quote:
O en mijn broertje heeft met een hijs zo'n ding laten doorbranden.

Dat is interessant om te weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Elektronisch roken? Het lijkt mij een goede ontwikkeling omdat elektronisch roken veel van de nadelen van roken wegneemt. In tegenstelling tot wat mensen soms denken is nicotine namelijk niet de grote boosdoener op gebied van gezondheid, dat is de cocktail chemische rotzooi die je samen met de nicotine inhalleert. Mij partner en ik zijn serieus aan het overwegen om het roken deels of geheel te gaan vervangen door de E-sigaret.

Wat zijn jullie ervaringen/ideeen?

Mijn idee is om helemaal te stoppen, ik vraag mij af hoe gezond het elektronisch roken wel niet is, gebruik voor zwangere en minderjarige is al niet aanbevolen:

Quote:
Ook is het gebruik van elektronische sigaretten niet bedoeld of aanbevolen voor zwangere vrouwen en minderjarigen

Quote:
En ja, ik weet dat echt roken stoer en mannelijk is en zo.

Misschien helpt het, maar zonder sigaret in je mond zal je veel stoerder en mannelijker zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mijn idee is om helemaal te stoppen, ik vraag mij af hoe gezond het elektronisch roken wel niet is, gebruik voor zwangere en minderjarige is al niet aanbevolen:

We zijn allebei noch minderjarig noch zwanger. En in principe ben ik het met je eens hoor, en ik vervloek regelmatig de dag dat ik met roken begon *), maar ik ben helaas al wel 15 jaar aan roken verslaafd. E-roken is niet gezond, maar het is een stuk minder ongezond dan echt roken.

Ik heb me er al bij neergelegt dat ik misschien niet in staat zal zijn om mijn nicotineverslaving te doorbreken. Ik ben 10-tallen keren gestopt, maar ik ging even vaak weer op mijn bek. Maar als ik met E-roken mijn gezondheid een stuk minder snel zal verliezen dan teken ik daar voor.

Quote:

Misschien helpt het, maar zonder sigaret in je mond zal je veel stoerder en mannelijker zijn.

Dat was ook niet serieus bedoelt. Ik ben zelfs niet eens begonnen uit stoerheidsoverwegingen.

*) Eigenlijk ben ik nooit met roken begonnen. Toen ik nog jong en dom was blowde ik wel regelmatig en raakte schijnbaar extreem verslaafd aan wiet. Een vriend maakte me er op attent dat 20 joints per dag eerder symptomatisch was voor nicotineverslaving dan voor wietverslaving. Toen ik normaal begon te roken was de wietverslaving direct verdwenen. Ik ben waarschijnlijk dus ook behoorlijk gevoelig voor nicotineverslaving, want hoewel het voorkomt dat iemand op deze manier verslaafd raakt aan roken is het nogal zeldzaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Lastig voor je. Maar toch, ik zal het blijven proberen om te stoppen. Lukt minderen ook niet?

Ik zal zelf niet zo snel iets gebruiken wat nieuw op de markt is, eerst weten wat de gevolgen op lange termijn zijn.

Nou, misschien lukt het met die elektronische sigaret wel om te minderen en/of te stoppen. Door de manier van doseren (per trekje en niet per sigaret) is het zelfs waarschijnlijk. Normaal steek je een peuk op en rook je nadat je je nicotine binnenhebt de rest ook maar op, als je met de E-sigaret genoeg hebt leg je hem gewoon aan de kant.

Verder is de techniek voldoende onderzocht en als je naar het juiste adres gaat, ook betrouwbaar. De verkoop van nicotinehoudende producten is trouwens volgens allerlei wetten geregeld, dus dat zit wel goed.

Verder is dit gewoon een andere manier om nicotine te gebruiken, dus de lange termijnseffecten zijn al bekent. Zelfde als roken minus de bijeffecten van ongeveer 1000 chemicalien die je normaal met sigarettenrook ook binnen krijgt.

Die chemicalien veroorzaken het overgrote deel van de ongezonde effecten van roken. Nicotine is slecht voor je bloeddruk en dus ook geen zegen voor hart en bloedvaten, maar zonder de rest van de troep die je normaal met die nicotine inademt is dat natuurlijk al een heel stuk minder. Nicotine veroorzaakt geen kanker en verziekt ook je longen niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag mij alleen af of je niet juist, omdat je niet ziet wanneer jouw sigaret op is, meer rookt? Zeker in gezelschap zal je er niet zo snel aan denken. Of overweeg jij die sigaret van Ryan? Die uitgaat wanneer je te vaak een trek neemt.

Als nicotine zo slecht voor je hart is, hoe zit het met de hoeveelheid nicotine in de e-sigaret die jij wilt? En is dit niet hoger dan jouw eigen sigaret? Krijg je hierdoor niet juist meer nicotine binnen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vraag mij alleen af of je niet juist, omdat je niet ziet wanneer jouw sigaret op is, meer rookt?

Ik rook nicotine gelukkig al naar behoefte. Dat wil zeggen dat ik de sigaret niet zelden uitdruk als hij nog niet helemaal op is. Maar dan nog denk je: zonde toch nog maar een trekjes.

Quote:
Zeker in gezelschap zal je er niet zo snel aan denken. Of overweeg jij die sigaret van Ryan? Die uitgaat wanneer je te vaak een trek neemt.

Ik neem er zeker wel 1 met een soort van begrenzer erop. Overigens merk je het goed als je teveel nicotine binnenkrijgt. misselijkheid e.d. is het eerste symptoom, en tegen de tijd dat je stuiptrekkingen krijgt heb je het wel door hoor. knipoog_dicht.gif

Quote:
Als nicotine zo slecht voor je hart is, hoe zit het met de hoeveelheid nicotine in de e-sigaret die jij wilt? En is dit niet hoger dan jouw eigen sigaret? Krijg je hierdoor niet juist meer nicotine binnen?

Die hoeveelheid staat aangegeven op de ampullen. Je hebt ook diverse sterktes dus je kunt afbouwen. Over het algemeen wijst het er op dat men juist minder nicotine binnenkrijgt met E-roken. Maar zelfs al zou ik meer nicotine binnenkrijgen: ik rook nooit tot ik misselijk ben, en dat ben ik vrij snel bij roken Dus erg veel nicotine zal het niet meer worden. Verder is het na 15 jaar duidelijk dat er geen gewenning meer optreed. Ik rook al jaren gemiddeld 20 sigaretten per dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Die hoeveelheid staat aangegeven op de ampullen. Je hebt ook diverse sterktes dus je kunt afbouwen. Over het algemeen wijst het er op dat men juist minder nicotine binnenkrijgt met E-roken. Maar zelfs al zou ik meer nicotine binnenkrijgen: ik rook nooit tot ik misselijk ben, en dat ben ik vrij snel bij roken Dus erg veel nicotine zal het niet meer worden. Verder is het na 15 jaar duidelijk dat er geen gewenning meer optreed. Ik rook al jaren gemiddeld 20 sigaretten per dag.

Dat is wel heel veel, maar je hebt het al helemaal doordacht. Als het zo veel scheelt zal ik ook maar gaan voor zo'n e-sigaret.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is wel heel veel, maar je hebt het al helemaal doordacht. Als het zo veel scheelt zal ik ook maar gaan voor zo'n e-sigaret.

Nou, een paar dagen eerder viel een buurman om door de gevolgen van roken. Hij heeft het wel overleeft, maar zijn hart is behoorlijk beschadigt en dat geneest maar voor een klein deel. Hij heeft de hint begrepen en is sinds de infarct gestopt met roken, mijn partner en ik zijn toen wel even serieus gaan nadenken. Het klinkt allemaal cliche en dat is het ook, maar hierdoor ben ik wel eindelijk aan het googelen geslagen. Ik ben al wel redelijk op de hoogte, maar ik wed nooit op een paard. Naast zelf zoeken is het ook handig om bijvoorbeeld op een forum navraag te doen. Maar ik heb net zelfs een forum speciaal voor de E-sigaret gevonden. Als de mods het goed vinden plemp ik wel even de link neer.

Het is voor ons beiden niet echt een "bekering" hoor, we zijn allebei al jaren niet blij met ons gerook, maar stoppen is ook weer geen succes geweest in het verleden. Als ik in de eerste instantie kan door roken met 95% minder schade aan mijn lichaam zou dat uitkomst zijn. Als ik uiteindelijk helemaal stop nog beter natuurlijk.

Leuk detail: voor sommigen is E-roken zo prettig dat ze door blijven danmpen zonder nicotine uiteindelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het voordeel van zo'n elektronische sigaret is dat het voor omstanders ook geen overlast meer bezorgd. Met zo'n sigaret hoef je niet meer buiten in de kou te staan en blijft de lucht mooi schoon als een hele zaal zich volpaft met die dingen. Alleen jíj als roker krijgt dan de stoffen binnen en dus niet meer de mensen om je heen. Zoals het hoort dus. Dus ook sociaal gezien heeft de elektronische sigaret flink wat voordelen boven de gewone sigaret.

Is het gevaarte trouwens ook al getest op langetermijneffecten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid