Spring naar bijdragen

De Drie-eenheid


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 632
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]Nee, Jezus aanbidt God, de Heilige Geest aanbidt God en alle christenen aanbidden God.

Hoi Eulogia,

En Jezus laat daarmee zien dat hijzelf niet YHWH is of een persoon hierin. Maar hoe bedoel je dat met God's Geest? Volgens mij is de Heilige Geest gewoon de Geest van God (God's Geest) en geen aparte persoonlijkheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ontken je hier de drie-eenheid, of lees ik het verkeerd?

Je leest het verkeerd, of misschien beter gezegd: je trekt een verkeerde conclusie op basis van deze tekst. Als ik meer zou uitwijden, zou je erachter komen dat ik de Drie-Eenheid niet ontken. Als je al mijn posts over de Drie-Eenheid leest, krijg je waarschijnlijk een ander beeld.

Misschien was het alleen wel zuiverder als ik niet had geschreven 'God', maar 'de Vader'.

Quote:

Hoi Eulogia,

En Jezus laat daarmee zien dat hijzelf niet YHWH is of een persoon hierin. Maar hoe bedoel je dat met God's Geest? Volgens mij is de Heilige Geest gewoon de Geest van God (God's Geest) en geen aparte persoonlijkheid.

De Heilige Geest is inderdaad de Geest van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

God de Vader + God de Zoon + de Heilige Geest = drie-eenheid.

Daar zal geen enkele christen het over oneens zijn.

Ligt er aan wat je hangt onder het label 'Christen'. Ik noem mijzelf ook een volgeling van Christus en toch geloof ik niet in de drie-eenheid leer en met goede reden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar hoe bedoel je dat met God's Geest? Volgens mij is de Heilige Geest gewoon de Geest van God (God's Geest) en geen aparte persoonlijkheid.

Hier begrijp ik dan weer helemaal niets van. Hoe kan God nu een Geest hebben? God ís toch geest? Of is er dan sprake van twee G/geesten? Op mij komt het over alsof je een onderscheid maakt tussen God en Zijn Geest.

Op zich kan ik me daar natuurlijk wel in vinden. De Geest is namelijk ook God als deel van de Drie-eenheid, maar dat zul jij vast niet bedoeld hebben. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Je leest het verkeerd, of misschien beter gezegd: je trekt een verkeerde conclusie op basis van deze tekst. Als ik meer zou uitwijden, zou je erachter komen dat ik de Drie-Eenheid niet ontken. Als je al mijn posts over de Drie-Eenheid leest, krijg je waarschijnlijk een ander beeld.

Misschien was het alleen wel zuiverder als ik niet had geschreven 'God', maar 'de Vader'.

Als je "de Vader" schrijft vind ik het prima, met "God" vond ik het erg dubieus aandoen en naar de maatstaven van credible onchristelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als je "de Vader" schrijft vind ik het prima, met "God" vond ik het erg dubieus aandoen en naar de maatstaven van credible onchristelijk.

Volgens mij is het redelijk gebruikelijk dat Paulus de Drie-eenheid aanduidt met God, Zoon en Geest. Dus in die zin is het niet zo heel vreemd hoor. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Allah subhanahu wa ta3ala

is dit echt een zin of is dit getypt door iemand die alle toetsen op zijn toetsenbord verkeerd heeft zitten?

kan er geen touw aan vast knopen, misschien is Nederlands meer geschikt op een Nederlandstalig forum?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Link nagetrokken,en wat vindt je ervan?

Het komt op mij een beetje over als een aantal mensen die erg enthousiast zijn over de koptische vertaling van het NT (of iig delen daarvan). Kortom, ze hebben goede punten, alleen denk ik dat ze een beetje overdrijven en de waarde van die koptische vertaling iets te hoog inschatten. Het is iig nogal vreemd om een vertaling hoger aan te slaan dan de tekst in de oorspronkelijke taal.

Dat wil overigens niet zeggen dat er geen interessante conclusies uit getrokken kunnen worden. Maar om nu deze vertaling als meest gezaghebbend aan te nemen, vind ik ook een behoorlijke stap te ver gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat zal vast niet, maar de crew kijkt wel of wat jij als christelijk benoemd niet in tegenspraak is met de FAQ.

Als Jezus vandaag op dit forum iets zou posten... dan zou hij waarschijnlijk als onchristelijk worden bestempeld volgens de FAQ van Credible. Wat ik je wil meegeven is het volgende. Wees voorzichtig in je uitlatingen over wie wel en niet Christen zijn. Diegene die niet geloven in de drie-eenheid leer staan in hun volste recht, omdat de Bijbel deze leer niet beschrijft en ons niet geeft. Vertrouw je op kerkvaders of op Jezus?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het komt op mij een beetje over als een aantal mensen die erg enthousiast zijn over de koptische vertaling van het NT (of iig delen daarvan).

Dat komt waarschijnlijk ook voor een deel vanwege het ontbreken van het onbepalend lidwoord in het Koine Grieks en de aanwezigheid van deze in de Koptische taal en terugkomt in onder andere Johannes 1:1. Verder is dit natuurlijk een oude vertaling en laat het ook wel zien hoe men tenminste daar bepaalde bijbel teksten interpreteerden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Als Jezus vandaag op dit forum iets zou posten... dan zou hij waarschijnlijk als onchristelijk worden bestempeld volgens de FAQ van Credible. Wat ik je wil meegeven is het volgende. Wees voorzichtig in je uitlatingen over wie wel en niet Christen zijn. Diegene die niet geloven in de drie-eenheid leer staan in hun volste recht, omdat de Bijbel deze leer niet beschrijft en ons niet geeft. Vertrouw je op kerkvaders of op Jezus?

Nu heb je het in totaal over drie dingen: de bijbel, de kerkvaders en Jezus. Ik denk dat we er allemaal vanuit kunnen gaan dat we allemaal op Jezus vertrouwen, waar gaat het dan mis?


Samengevoegd:

Quote:

[...]Dat komt waarschijnlijk ook voor een deel vanwege het ontbreken van het onbepalend lidwoord in het Koine Grieks en de aanwezigheid van deze in de Koptische taal en terugkomt in onder andere Johannes 1:1. Verder is dit natuurlijk een oude vertaling en laat het ook wel zien hoe men tenminste daar bepaalde bijbel teksten interpreteerden.

Denk ik ook inderdaad. En op zich is dat niet heel vreemd. Er is best een behoorlijke ontwikkeling voorafgegaan aan de vaststelling van het dogma van de Goddelijkheid van Jezus en daarna de Drie-eenheid. Toch is die leer ook al heel vroeg als gezaghebbend en juist aanvaard.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het christendom bestaat dan ook niet enkel uit de Schrift, maar ook in haar uitlegging daarvan. En zowel katholieken als orthodoxen als protestanten (zelfs zij knipoog_dicht.gif) zijn het over één ding fundamenteel eens: er is één God, bestaande uit drie Personen: de Vader, de Zoon en de heilige Geest. Dit is de basis van het christendom. Al wie dit niet wil geloven, gelooft iets anders dan het christendom en is dus geen christen. Ook al noemt hij zichzelf christen. Dat is geen oordeel, maar een gegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Of het de basis is, vraag ik me af. De Drie-Eenheid is best belangrijk, maar de basis zie ik als de redding (enz.) door Jezus Christus.

Ik ben dan benieuwd wat igorwulff (of andere Nontrinitariërs) verder geloven.

De Drie-Eenheid mag dan een fijn criterium voor Credible en kerkstromingen/-genootschappen zijn (wat ik zelf ook onderschrijf), maar ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die moeite hebben met het begrip 'Drie-Eenheid' maar toch geloven in de redding door Jezus Christus, Zijn redding aannemen, Hem dienen, eren en voor Hem leven.

De geloofsbelijdenis was misschien ooit handig om te midden van de dwalingen en agnostische ideeën wat richtlijnen te scheppen, maar ik zou er zelf voorzichting mee zijn in het afschrijven van anderen die de Drie-Eenheid toch wat anders zien. Zoals ik al schreef, ben ik benieuwd wat zo iemand nog verder gelooft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid