Spring naar bijdragen

Ken de homo die je veroordeelt


Aanbevolen berichten

Quote:

Ook tegenover homo's zijn veel christenen veroordelend. Ze weten het in sommige gevallen heel mooi en lief te verwoorden - ook op dit forum - zodat het alles behalve veroordelend
lijkt
, maar uiteindelijk maakt het geen reet uit en is het net zo goed een veroordeling.

Er zijn mensen die een mening hebben over homoseksualiteit ja, maar veroordelend? Ik wordt er niet op aangevallen iig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 139
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Quote:

Ook tegenover homo's zijn veel christenen veroordelend. Ze weten het in sommige gevallen heel mooi en lief te verwoorden - ook op dit forum - zodat het alles behalve veroordelend
lijkt
, maar uiteindelijk maakt het geen reet uit en is het net zo goed een veroordeling.

mwah hangt ervanaf wat jij onder 'veroordelend' verstaat. Als iemand een andere mening heeft dan jij is dat dan meteen veroordelen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het verschil tussen een oordeel en veroordelen is lastig en een mening en een oordeel is ook niet eenvoudig. Een oordeel is m.i. iets als: Ik vind dat ....Een veroordeling is meer Ik vind dat...., en dus moeten al die mensen ....Een mening is meer Ik denk dat....

En als ik dan op dit forum kijk, dan kom ik zelden veroordeling tegen, aardig wat oordelen en veel meningen. Er lopen wat verdwaalde zielen rond die van mening zijn dat homosexualiteit iets is wat genezen kan worden en daarop hun oordeel baseren dat een homo, die dat niet wenst,of daar moeite voor doet, zijn veroordeling zelf over zich afroept. Maar i.h.a. snappen de mensen hier prima dat homo zijn geen keuze is, hebben ze hun mening over hoe je met deze geaardheid als christen om zou kunnen gaan of zelfs om zou moeten gaan, maar veroordelen doen er weinig. er wordt ook vershcil gemaakt tussen homosexualiteit als algemeen onderwerp om over te discussieren en de omgang met een mens die toevallig homo is (of volgens sommigen; denkt te zijn)

wil je er meer over weten, dan geeft de zoekfunctie je vast wel enige sappige topics die je zou kunnen bestuderen.

Zelf heb ik vrienden en kennissen en buren en soms ontdek ik in een gesprek dat iemand homo is, of christen is, of buddhist of vegetarier of bankdirecteur en al die ontdekkingen vallen voor mij even "zwaar" of "licht" zo je wilt. Oh, weet ik dat ook, kan ik er rekening me ehouden, gebruik van maken, een leuke boom over sommige dingen het beste met die persoon opzetten etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er lopen wat verdwaalde zielen rond die...

Dat vind ik dan wel erg een oordeel.

Quote:

... en daarop hun oordeel baseren dat een homo, die dat niet wenst,of daar moeite voor doet, zijn veroordeling zelf over zich afroept.

Ik denk niet dat er mensen zijn die dit vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Foute formulering: er lopen wat mensen rond, waarvan ik denk dat ze ernstig verdwaald zijn,...

als iemand hier al te beledigend zou zijn, dan hebben we de modjes nog..maar ik ben wel mensen tegengekomen die dit werkelijk menen. De mildere variant is "dat ze bezeten zijn" (en er dus eigenlijk zelf niks aan kunnen doen, want het is de demon die de baas is)

Enne, dank dat je me op mijn oordelen wees, dat afleren gaat wel erg met vallen en opstaan en met een griephoofd al helemaal slecht.( sjaggie en wil "meppen" knipoog_dicht.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zelf, als vrouw zijnde, een relatie met een vrouw. Inmiddels ook alweer bijna vijf jaar, en we wonen samen, dus ik kan er niet omheen ouwehoeren. Af en toe is het oordeel vanuit christelijke hoek niet van de lucht: mijn moeder is er bijvoorbeeld van overtuigd dat het verkeerd is en dat we spelen met onze ziel et cetera, en ook op christelijke fora en chatboxen is het niet mis soms. Vooral jongeren oordelen hard, ik denk omdat die nog iets minder levenservaring hebben. Naarmate je ouder wordt, gaan de scherpe kantjes er misschien van af?

Over het algemeen zijn mijn ervaringen zo, dat evangelischen en de zwaardere protestantse kerken (waar ik voor het gemak ook mijn "eigen" Gereformeerde Bond onder reken) het scherpst zijn. Maar ik heb zelf ervaren dat hun houding toch fundamenteel verschillend is. Van evangelischen hoor ik vaak, dat het weliswaar niet mag, maar dat je dat wel zelf moet uitvechten met God (en dat is zeker waar, het gaat m.i. om je eigen geweten). Zij hebben niet voor niets een initiatief als stichting Different, een plaats waar veel homoseksuelen voor het eerst over hun gevoelens praten, soms na er jaren mee rondgelopen te hebben. Praten is daar dus een optie. Binnen de zwaardere protestantse kerken is het vaak zo, dat je het advies krijgt er niet over te praten omdat het dan erger wordt. Gelukkig is daar de laatste jaren dankzij diverse initiatieven (RefoAnders, ContrariO) wel een verschuiving waar te nemen. Daar staat tegenover dat in mijn ervaring evangelischen weer veel meer hameren op pogingen tot genezing, en dat kan soms ongezonde vormen aannemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vind je het gek niet iedere kerk/groep met open armen staat te wachten om "praktiserende ho/le/bi's" in hun midden te verwelkomen, hun levenstijl goed te keuren en om het ambt voor hen op te stellen?

Daarnaast vind ik de term "zwartenkousenkerk" nogal denigrerend en beledigend. Niet iedereen vat dat op als een geuzennaam. Wat zou er gebeuren als ik jou als "pot" zou gaan bestempelen? Het zou me (terecht) een vermaning of ban opleveren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ja eerlijk gezegd vind ik dat wel gek voor een kerk.

Waarom? Ze zijn wel welkom, maar niet al ze volharden in hun zondige praktijk. Net zoals wanneer ik vreemd zou gaan en weiger met deze zonde te breken. (Hetzelfde geldt voor roken, drinken, je kinderen slaan, de belasting oplichten...)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom? Ze zijn wel welkom, maar niet al ze volharden in hun zondige praktijk. Net zoals wanneer ik vreemd zou gaan en weiger met deze zonde te breken. (Hetzelfde geldt voor roken, drinken, je kinderen slaan, de belasting oplichten...)

"Ze", "Zij doen het fout". Wees vrienden net zoals Jezus omdat uit te leggen. Ben je dat met ze, dan kan je dat op een liefde volle manier uitleggen. Schreeuw je dat vanuit ons christelijk kasteel dan kan ik me voorstellen dat ze er niks van willen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

"Ze", "Zij doen het fout". Wees vrienden net zoals Jezus omdat uit te leggen. Ben je dat met ze, dan kan je dat op een liefde volle manier uitleggen. Schreeuw je dat vanuit ons christelijk kasteel dan kan ik me voorstellen dat ze er niks van willen.

Volgens mij zijn we het dan met elkaar eens...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom? Ze zijn wel welkom, maar niet al ze volharden in hun zondige praktijk.

Ik heb wel een van een onderzoek gehoord die onder niet christen gehouden werd. De vraag luidde "Wat zijn kenmerken van christenen?"

Uitkomst;

1.Veroordelend

2.Hypocriet

ik weet dat dit echt NIET alle christenen zijn, maar is wel een soort stokpaartje om af en toe naar te kijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je vergelijkt mij net met een belastingontduiker. Vind ik niet "op een vriendelijke manier".

Nee, ik vergelijk de zonde van diefstal (belastingontduiken) met die het leiden van een zondige levensstijl en kom op grond van de bijbel tot het oordeel dat voor God alle zonden hetzelfde is: de dood.

We zijn dus allemaal gelijk want we zijn allemaal zondig en verdienen allemaal de dood. Niemand zal dus het eeuwige leven beerven zonder de genade Gods door het offer van Jezus Christus.

Ik ben dus ook een "vuile zondaar" die de genade van God heel erg hard nodig heeft en zo probeer ik ook naar anderen te kijken: Als een mens, naar Gods beeld geschapen die Zijn vergeving nodig heeft om behouden te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daarnaast vind ik de term "zwartenkousenkerk" nogal denigrerend en beledigend. Niet iedereen vat dat op als een geuzennaam.

hmm was ookal van plan daar even een opmerking over te gaan maken..

Maar wat me erg opvalt is dat de grootste supporters van 'respect voor iedereen' en 'iedereen moet zelf toch beslissingen kunnen/mogen maken' ook degene zijn die meteen op hun achterste poten gaan staan zodra er dan mensen zijn die anders denken dan dat ze zelf doen.. nosmile.gif het lijkt wel of volgens hen iedereen vrij is zo te leven en denken als ze willen, zolang dat maar overeenkomt met wat ze zelf denken..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heeft onze Nederlandse Michael Moore al een idee hoe de docu eruit komt te zien? Ben nu wel benieuwd naar een klein voorproefje.

Mooi om te horen, Michael Moore? dat is een complimentsmile.gif

Ik mag geen promotie maken op dit forum, dus ik kan je een persoonlijk berichtje sturen!


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Maar wat me erg opvalt is dat de grootste supporters van 'respect voor iedereen' en 'iedereen moet zelf toch beslissingen kunnen/mogen maken' ook degene zijn die meteen op hun achterste poten gaan staan zodra er dan mensen zijn die anders denken dan dat ze zelf doen..
nosmile.gif
het lijkt wel of volgens hen iedereen vrij is zo te leven en denken als ze willen, zolang dat maar overeenkomt met wat ze zelf denken..

Scherp! Goed punt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mr. Emilio

Aha. Dus jij mag mij vergelijken met een belastingontduiker ondanks dat ik dat (buitengewoon) kwetsend vind, maar ik mag niet zwartekousenkerk zeggen omdat jij dat kwetsend vind. Dat is inderdaad heel logisch ja.

Kijk van mij hoef je mij niet te accepteren, hoor. Ik heb jouw acceptatie niet nodig. Maar ik vind dat je nu wel een beetje lullig doet, eerlijk gezegd, en met twee maten meet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Mr. Emilio

Aha. Dus jij mag mij vergelijken met een belastingontduiker ondanks dat ik dat (buitengewoon) kwetsend vind, maar ik mag niet zwartekousenkerk zeggen omdat jij dat kwetsend vind. Dat is inderdaad heel logisch ja.

Kijk van mij hoef je mij niet te accepteren, hoor. Ik heb jouw acceptatie niet nodig. Maar ik vind dat je nu wel een beetje lullig doet, eerlijk gezegd, en met twee maten meet.

Nee, ik vergelijk jou niet met een belasting ontduiker. Ik zeg alleen dat, opgrond van de Bijbel (zoals ik die lees), dat voor God iedere zonde gelijk is en het loon van de zonde is de dood. (wel goed lezen he?)

Waar ik bezwaar tegen maak is het denigrerende "zwartekousen".

Ik noem jou toch ook geen pot?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid