Spring naar bijdragen

Verschil heavy metal/hardrock


Aanbevolen berichten

Wat ik me eigenlijk al geruime tijd afvraag, is waar de grens heavy metal/hard rock ligt smile.gif

Ik ben liefhebber van jaren 70 hardrock als Deep Purple en Thin Lizzy, en NWOBHM a la Iron Maiden. Tussen die twee stijlen kan ik prima verschil horen. Toch worden Thin Lizzy en Deep Purple op sommige sites ook tot de heavy metal gerekend. Misschien dat iemand die beter muzikaal onderlegd is dan mij er iets zinnigs over kan zeggen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat ik me eigenlijk al geruime tijd afvraag, is waar de grens heavy metal/hard rock ligt
smile.gif

Ik ben liefhebber van jaren 70 hardrock als Deep Purple en Thin Lizzy, en NWOBHM a la Iron Maiden. Tussen die twee stijlen kan ik prima verschil horen. Toch worden Thin Lizzy en Deep Purple op sommige sites ook tot de heavy metal gerekend. Misschien dat iemand die beter muzikaal onderlegd is dan mij er iets zinnigs over kan zeggen
smile.gif

Zover ik begreep is heavy metal gewoon hardrock muziek, althans iig de oude metal klassiekers. Veel van de oude hardrock klassiekers (zoals deep purple) worden eveneens gerekend tot de stichters van de heavy metal + het een kwestie is hoe de band zichzelf noemt.

Misschien dat je het zou kunnen zien dat uit de kookpan van bands die hard rock maakten er de heavy metal als gerecht uitgerold is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja dat wel, de NWOBHM was volgens mij net zoals de normale metal maar dan net iets harder en sneller en minder geijkt op traditionele schema's van refrein en couplet. En achteraf blijkt ook Deep Purple en Thin Lizzy te zijn. Die staan volgens mij ook wel gekend als proto-metal, early metal en wat meer onzingenres. Het begon pas interessant te worden bij speed- en thrash metal. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het ook met de tijdgeest te maken heeft.

Toen Deep Purple/Rainbow en Black sabbath in de jaren 70 platen maakte, was dat zo'n beetje de hardste muziek die er te krijgen was. Dus dat werd al snel Hard-Rock.

En die bands hebben natuurlijk vanwege allerlei redenen hun invloed gehad op Rockbands vanaf de jaren 80.

Alleen had je inmiddels ook afsplitsingen gekregen met een gladdere, pop-rock afdeling (zegmaar Boston/Foreigner/Whitesnake).

Dus toen bands in de jaren 80 veel hardere rock begonnen te spelen, zoals Maiden en Metallica, had je een vernieuwde benaming nodig omdat er opnieuw het extreme werd opgezocht, die niets te maken had met die commerciele rock, maar die wel beinvloed waren door Purple en Sabbath. Dus werd dat Metal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja dat wel, de NWOBHM was volgens mij net zoals de normale metal maar dan net iets harder en sneller en minder geijkt op traditionele schema's van refrein en couplet. En achteraf blijkt ook Deep Purple en Thin Lizzy te zijn. Die staan volgens mij ook wel gekend als proto-metal, early metal en wat meer onzingenres. Het begon pas interessant te worden bij speed- en thrash metal.
widegrin.gif

hihi, ik houd ook eigenlijk van de wat hardere metal, maar weet maar al te goed waar de muziek vandaan komt. Het was een soort evolutie, ook in geluid van de gitaar. Het werd steeds harder zeg maar.

Hedendaags zijn er zoveel soorten van elkaar afgeleid dat maakt het wel lastig

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

hihi, ik houd ook eigenlijk van de wat hardere metal, maar weet maar al te goed waar de muziek vandaan komt. Het was een soort evolutie, ook in geluid van de gitaar. Het werd steeds harder zeg maar.

Hedendaags zijn er zoveel soorten van elkaar afgeleid dat maakt het wel lastig

Valt wel mee, NWOBHM was juist weer een stap helderder dan punk gitaar geluid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat het ook met de tijdgeest te maken heeft.

Toen Deep Purple/Rainbow en Black sabbath in de jaren 70 platen maakte, was dat zo'n beetje de hardste muziek die er te krijgen was. Dus dat werd al snel Hard-Rock.

En die bands hebben natuurlijk vanwege allerlei redenen hun invloed gehad op Rockbands vanaf de jaren 80.

Alleen had je inmiddels ook afsplitsingen gekregen met een gladdere, pop-rock afdeling (zegmaar Boston/Foreigner/Whitesnake).

Dus toen bands in de jaren 80 veel hardere rock begonnen te spelen, zoals Maiden en Metallica, had je een vernieuwde benaming nodig omdat er opnieuw het extreme werd opgezocht, die niets te maken had met die commerciele rock, maar die wel beinvloed waren door Purple en Sabbath. Dus werd dat Metal.

Da's wel angstvallig beknopt geschreven hoor, Iron Maiden maakt sinds '75 NWOBHM en Metallica sinds '83 Bay Area Thrash. En voor Metallica waren er al snellere en extremere bands. Sowieso is de hardheid niet chronologisch harder geworden. Vergelijk grindcore eens met death metal, dat loopt niet gelijk qua hardheid. En power metal is steeds zachter geworden gemiddeld genomen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jawel, maar in zekere zin zou je kunnen zeggen dat wat Maiden en Metallica deden iig extremer was dan wat er toendertijd voor 'Rock' door moest gaan in de hitparades.

Ik vergat ook een band als Judas Priest. Dat is een band die zichzelf altijd al Heavy Metal heeft genoemd.

Ik weet eigenlijk niet wanneer de term 'Metal' voor het eerst gebruikt werd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid