Spring naar bijdragen

Islam- de oplossing voor armoede?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Ben geïnteresseerd in jullie meningen hierover.

In de Islam zijn grenzen tussen landen verboden, iedereen kan vrij reizen, en werken en consumeren. Er zijn dan dus geen landen meer die hun grenzen dichtgooien en met een beperkt aantal mensen minstens de helft van de rijkdom van de hele wereld voor zichzelf houden. Daarnaast is het ook verplicht om elk jaar 2,5% van je welvaart wat je had voor een jaar lang weg te geven, aan een organisatie of aan de moskee die het dan verdelen onder de mensen die geen bepaald minimum hebben. Deze verplichting zorgt er ook weer voor dat niemand zijn geld of goederen lang vasthoudt want dan moet je alleen maar meer betalen.

Nou het lijkt mij dat als je deze regels navolgt de rijkdom in de wereld toch op den duur goed verdeeld is of denk ik nu te simpel?

Heeft het Christendom hier ook een concrete oplossing voor?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 53
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Het christendom kent ook geven... In de Bijbel wordt een tiende als richtlijn gehouden. Sommige christenen houden zich hier heel strak aan, anderen geven (bijna) niets en weer anderen hebben zo de smaak te pakken dat ze al gauw dik over die 10 procent heen zitten...

Over het algemeen zal 10% van je inkomen meer zijn dan 2,5 van je bezit. Alleen mensen die al zo ontzettend veel bezitten dat ze 4 keer of meer bezit dan inkomsten hebben krijgen, betalen meer bij 2,5% van het bezit dan bij 10% van hun uitgaven

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou het lijkt mij dat als je deze regels navolgt de rijkdom in de wereld toch op den duur goed verdeeld is of denk ik nu te simpel?

In theorie vast wel, in de praktijk werkt het voor geen meter. Zelfs rijke islamitische oliestaten hebben geen sociaal stelsel wat zelfs maar in de schaduw kan staan bij een gemiddeld Westers land. En vergis je niet, veel oliestaten staan heel hoog in de ranglijst van economieen, zelfs boven de meeste westerse landen.

Dat is ook een puntje natuurlijk. Die berg belastinggeld die je ieder jaar moet afgeven gaat voor een fiks deel naar armen toe. Verder delen we ook de lasten voor bijv. onderwijs en gezondheidszorg.

De Islam heeft oplossingen voor alles alleen werken die oplossingen zelden of nooit in de praktijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ben geïnteresseerd in jullie meningen hierover.

Daar zijn we voorsmile.gif.

Quote:

In de Islam zijn grenzen tussen landen verboden, iedereen kan vrij reizen, en werken en consumeren.

Het is 'Palestijnen' helemaal niet vrij om in bijv. Egypte te gaan werken en wonen. Het is Egyptenaren niet toegestaan om zomaar naar Iran te gaan om te werken.

Wellicht is het in principe wel de regel binnen de Islam, maar in de praktijk komt er maar weinig vansmile.gif.

Quote:

Er zijn dan dus geen landen meer die hun grenzen dichtgooien en met een beperkt aantal mensen minstens de helft van de rijkdom van de hele wereld voor zichzelf houden. Daarnaast is het ook verplicht om elk jaar 2,5% van je welvaart wat je had voor een jaar lang weg te geven, aan een organisatie of aan de moskee die het dan verdelen onder de mensen die geen bepaald minimum hebben.

Dat kennen we als christenen in de westerse wereld ook. We betalen ons blauw aan belastingen die (deels) worden gebruikt om mensen die niet kunnen werken te onderhouden en binnen veel kerken kennen we de zogenaamde vaste vrijwillige bijdrage, waarbij je een deel van je inkomen aan de kerk geeft. Waarvan de diaconie eveneens mensen helpt.

Quote:

Deze verplichting zorgt er ook weer voor dat niemand zijn geld of goederen lang vasthoudt want dan moet je alleen maar meer betalen.

Dat kan uiteindelijk nog steeds erg profitabel zijn. Ook in Nederland betaal je meer belasting naarmate je meer verdient, maar toch willen mensen rijk zijn.

Als je van een bruto jaarinkomen van 300.000 2,5% moet afstaan, houd je nog een behoorlijk bedrag over.

Quote:

Nou het lijkt mij dat als je deze regels navolgt de rijkdom in de wereld toch op den duur goed verdeeld is of denk ik nu te simpel?

Te naief.smile.gif. Mensen houden zich hier simpelweg niet aan.

Quote:

Heeft het Christendom hier ook een concrete oplossing voor?

Ook binnen het christendom bestaat de verplichting onze naasten te helpen, al zegt het niets over reisbeperkingen, maar nee, het Christendom heeft hier geen concrete oplossing voor. Claimt het ook niet te hebben. Wij geloven in een Nieuwe Aarde, na de Laatste Dag, niet in een door mensenhanden geschapen paradijs op deze aarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Bedankt voor jullie antwoorden. smile.gif

Quote:

[...]

De Islam heeft oplossingen voor alles alleen werken die oplossingen zelden of nooit in de praktijk.

ja daar lijkt het inderdaad een beetje op, maar dat er in principe de oplossingen zijn zegt toch ook wel weer wat.

Quote:

[...]

Daar zijn we voor
smile.gif
.

[...]

Het is 'Palestijnen' helemaal niet vrij om in bijv. Egypte te gaan werken en wonen. Het is Egyptenaren niet toegestaan om zomaar naar Iran te gaan om te werken.

Wellicht is het in principe wel de regel binnen de Islam, maar in de praktijk komt er maar weinig van
smile.gif
.

[...]

Dat kennen we als christenen in de westerse wereld ook. We betalen ons blauw aan belastingen die (deels) worden gebruikt om mensen die niet kunnen werken te onderhouden en binnen veel kerken kennen we de zogenaamde vaste vrijwillige bijdrage, waarbij je een deel van je inkomen aan de kerk geeft. Waarvan de diaconie eveneens mensen helpt.

ja dat is waar. smile.gif

Quote:

Dat kan uiteindelijk nog steeds erg profitabel zijn. Ook in Nederland betaal je meer belasting naarmate je meer verdient, maar toch willen mensen rijk zijn.

Als je van een bruto jaarinkomen van 300.000 2,5% moet afstaan, houd je nog een behoorlijk bedrag over.

volgens mij is de prikkel om harder te werken, rijker te worden wel lager in landen met progressieve belastingstelsels.

Maar je kunt op zich ook wel meer verdienen in de Islam, als je het ook maar weer uitgeeft. Die 2,5% wordt berekend over je inkomen wat je voor een heel jaar vasthoudt. Dus is het niet zo gunstig om alles op te potten, en geven ze meer uit.

Quote:

Ook binnen het christendom bestaat de verplichting onze naasten te helpen, al zegt het niets over reisbeperkingen, maar nee, het Christendom heeft hier geen concrete oplossing voor. Claimt het ook niet te hebben. Wij geloven in een Nieuwe Aarde, na de Laatste Dag, niet in een door mensenhanden geschapen paradijs op deze aarde.

Vind je dat niet vreemd? Waarom zou God ons niet ook een paradijs hier op aarde gunnen? Maar los daarvan; dat doet God eigenlijk volgens het christendom ook wel deels, de regel dat je je naaste lief moet hebben als jezelf is er ook niet voor niks lijkt mij.. feit is alleen dat dat wat halfbakken oplossingen zijn die sowieso nooit gaan werken al was iedereen welwillend, omdat er gewoon te weinig echte regels zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Vind je dat niet vreemd? Waarom zou God ons niet ook een paradijs hier op aarde gunnen? Maar los daarvan; dat doet God eigenlijk volgens het christendom ook wel deels, de regel dat je je naaste lief moet hebben als jezelf is er ook niet voor niks lijkt mij.. feit is alleen dat dat wat halfbakken oplossingen zijn die sowieso nooit gaan werken al was iedereen welwillend, omdat er gewoon te weinig echte regels zijn.

Regels zijn er genoeg hoor. Jezus zegt dat de hele wet hangt aan die twee geboden (heb God lief boven alles, en je naaste als jezelf). Én Hij zegt dat er geen jota of tittel van de wet zal vergaan, zolang aarde en hemel bestaan. Regels genoeg dus zou ik zeggen, want Hij duidt hiermee op de Joodse wetten. Dus zeggen dat er te weinig regels zijn, gaat niet op in dit geval.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

en gelden die regels dan nog volgens het christendom?

Als Jezus het gezegd heeft, wat denk je dan? Overigens heeft Hij over heidenen (niet-joden) ook gezegd dat ze bijvoorbeeld (volgens mij) niet alle reinheidsregels hoeven te volgen, maar de belangrijkste, van bijvoorbeeld tienden geven, gelden nog steeds. Al is er geen maatschappij waarin ze allemaal toegepast worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heeft het Christendom hier ook een concrete oplossing voor?

Ja. Geen 'regeltjes' maar innerlijke verandering. Het verschil tussen 'schaamtecultuur' vs. 'schuldcultuur', het verinnerlijken van een moraal. Dat wat jij voorstelt is al eens geprobeerd, nl. onder het communisme, zij het onder iets andere parameters, maar toch.

Saudi-Arabië en de kleine golfstaten zijn vrij concrete voorbeelden van waar het toe kan leiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn (meer dan) genoeg regels voor deze samenleving. In de Bijbel kun je genoeg regels vinden.

Wat betreft de tienden staat er het volgende:

Mat 23,23

Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, gij huichelaars, want gij geeft tienden van de munt, de dille en de komijn en gij hebt het gewichtigste van de wet verwaarloosd: het oordeel en de barmhartigheid en de trouw.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Ja. Geen 'regeltjes' maar innerlijke verandering. Het verschil tussen 'schaamtecultuur' vs. 'schuldcultuur', het verinnerlijken van een moraal. Dat wat jij voorstelt is al eens geprobeerd, nl. onder het communisme, zij het onder iets andere parameters, maar toch.

Saudi-Arabië en de kleine golfstaten zijn vrij concrete voorbeelden van waar het toe kan leiden.

waar wat toe kan leiden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

waar wat toe kan leiden?

Morele verandering d.m.v. 'regeltjes' i.p.v. innerlijke verandering.

Wat vind jij dan van de morele situatie in die landen? Ze zijn allemaal vrij welvarend, en qua regelgeving sluit het goed aan op het ideaal wat jij stelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Er zijn (meer dan) genoeg regels voor deze samenleving. In de Bijbel kun je genoeg regels vinden.

ja dat is zo, alleen in hoeverre worden die nu nog binnen het Christendom geaccepteerd? Aangezien je altijd weer zit met dat ot/nt-verhaal. Daarnaast blijf ik er bij; het is allemaal nooit genoeg voor deze samenleving.

In de Islam heb je regels voor de economie, voor het aanstellen van leiders, voor hoe beslissingen te maken, hoe zelf wetten te formuleren voortkomend uit de Islamitische bronnen etc. etc.. dat vind je niet in het christendom van nu.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ach, Saudi Arabie. Dat is zo'n dubbelhartig land. Er bestaan zat seksfeesten voor homo's, en zolang niemand het weet, is er niks aan de hand.

Dat bedoel ik dus. En zodra de 'machtsdruk' wegvalt, is alles er weer zoals het was vóór Mohammed.


Samengevoegd:

Quote:

dat vind je niet in het christendom van nu.

Objectief gezien aantoonbaar onjuist. In het katholicisme vind je precies hetzelfde, maar dan nog beter georganiseerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ja dat is zo, alleen in hoeverre worden die nu nog binnen het Christendom geaccepteerd? Aangezien je altijd weer zit met dat ot/nt-verhaal. Daarnaast blijf ik er bij; het is allemaal nooit genoeg voor deze samenleving.

In de Islam heb je regels voor de economie, voor het aanstellen van leiders, voor hoe beslissingen te maken, hoe zelf wetten te formuleren voortkomend uit de Islamitische bronnen etc. etc.. dat vind je niet in het christendom van nu.

Dit soort regels staan ook in het NT. Veel regels uit het OT zijn niet meer concreet voor nu, maar er zijn nog genoeg richtlijnen. Ik heb eens begrepen dat uit het NT nog zo'n 2000 of 3000 leefregels te halen zijn*.

*) Dit schrijf ik even uit m'n hoofd, ik weet niet goed hoeveel het er zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ben geïnteresseerd in jullie meningen hierover.

In de Islam zijn grenzen tussen landen verboden, iedereen kan vrij reizen, en werken en consumeren. Er zijn dan dus geen landen meer die hun grenzen dichtgooien en met een beperkt aantal mensen minstens de helft van de rijkdom van de hele wereld voor zichzelf houden.

Dacht je dat het zo gaat? Zoek maar eens uit wie de eigenaars van de grote ketens in bijvoorbeeld Nederland zijn, dan zul je zien dat land - en economie grenzen los kunnen staan van elkaar. Bovendien is binnen de grenzen ook nergens het geld eerlijk verdeeld.

Quote:

Daarnaast is het ook verplicht om elk jaar 2,5% van je welvaart wat je had voor een jaar lang weg te geven, aan een organisatie of aan de moskee die het dan verdelen onder de mensen die geen bepaald minimum hebben. Deze verplichting zorgt er ook weer voor dat niemand zijn geld of goederen lang vasthoudt want dan moet je alleen maar meer betalen.

Dat riekt naar communisme, heel sterk in mijn beleving. Weet niet of dat wel gaat werken, voor mij niet althans.

Quote:

Nou het lijkt mij dat als je deze regels navolgt de rijkdom in de wereld toch op den duur goed verdeeld is of denk ik nu te simpel?

Ja.

Quote:

Heeft het Christendom hier ook een concrete oplossing voor?

Verkoop al je bezittingen en verdeel de opbrengst onder de armen, succes! knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid