Spring naar bijdragen

Islam- de oplossing voor armoede?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 53
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Morele verandering d.m.v. 'regeltjes' i.p.v. innerlijke verandering.

Wat vind jij dan van de morele situatie in die landen? Ze zijn allemaal vrij welvarend, en qua regelgeving sluit het goed aan op het ideaal wat jij stelt.

hum ik weet alleen van saoudi-arabië dat het idd wel het dichtst in de buurt komt bij het ideaal, maar nog steeds niet perfect. Verder vind ik het moeilijk om wat te zeggen over de morele situatie in die landen. Ik denk dat je daar alleen achter komt als je er zelf bent. Ik heb er wel wat dingen over gelezen, onder andere inderdaad over die schijnheiligheid. Maar in hoeverre dat waar is.. en wat is het punt? Als je moet wachten totdat iedereen innerlijk veranderd is zal er nooit wat gebeuren. Dan kun je beter, onder druk, de regels invoeren zodat het systeem in principe werkt. Wat de mens dan zelf in zijn hart voelt en binnenskamers doet, dat is de eigen verantwoordelijkheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat verkondigden sommige Paki's in een pro-islam demonstratie in Londen.

Ja, ik ken de kreet, en niet alleen van die demonstratie. Veel moslims schijnen te denken dat een land als KSA of Iran superieur is aan het westen. Ik schaar dat maar onder het kopje humor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je moet wachten totdat iedereen innerlijk veranderd is zal er nooit wat gebeuren.

Vreemd, want dat is nou net de kern van het christendom, om jezelf van binnen elke dag te vernieuwen.

'...nochtans wordt de innerlijke van dag tot dag vernieuwd.' (2 Kor 4,16)

In feite is de Islam als het hebben van een baan, doe je werk goed en de baas zal je vergoeden. Doch hebben christenen God als Vader en je Vader houdt ook nog van je als je te ziek bent om wat te doen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je moet wachten totdat iedereen innerlijk veranderd is zal er nooit wat gebeuren. Dan kun je beter, onder druk, de regels invoeren zodat het systeem in principe werkt.

Zo'n redenering heeft áltijd tot totaliteire systemen geleidt, waarin dissidenten het alles behalve gezellig hadden. Zo onderdrukte het kapitalisme de arme mensen en onderdrukte het communisme de rijke mensen. Regels onder druk invoeren is het meest slechte wat je kan doen, want je veranderd daar absoluut geen harten mee. Het is enkel symptoombestrijding, met harde hand, maar de mens wordt er niet door genezen. De symptomen komen gewoon weer terug en dan nog véél erger.

En ja, dan gebeurd er misschien nooit wat. Voila, de kern van het christendom: de mens moet zélf veranderen, door Christus onze Heer, maar doet dat niet zomaar. En zolang ze dat niet doet, blijft er zonde en ongerechtigheid. Leer er maar mee leven en besef je dat je zelf ook niet zonder zonde en ongerechtigheid bent. Echte vrijheid en echte vrede is enkel in Christus te vinden en niet in één of ander totalitair systeem. De hele menselijke geschiedenis, zelfs binnen de Kerk, getuigd daarvan.

Eens zal Christus terugkeren om al het kwaad te vernietigen. Maar nu al kan Hij het kwaad in de harten van mensen die zich tot Hem keren vernietigen. Vrijwillig, op uitnodiging van Hem zelf, zonder dwang. God had allang de hele wereld kunnen veranderen, maar Hij dwingt zichzelf de vrije wil van de mens te respecteren. Ãls een mens dan veranderd, dan veranderd hij écht en wordt Hij écht genezen van het kwaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alle mensen zijn op veel gebieden hezelfde. Kijk bv naar de extreem rijken. Of het nu christelijke Wall Street kapitalisten zijn, moslim sheiks in Dubai of Chinese partij bonzen in Beijing. Ze kopen allemaal lamborghini's, dure huizen en louis vuitton. Overal in de wereld gedragen mensen zich menselijk. Ze doen ook allemaal wel aan liefdadigheid, van boven af opgelegde regeltjes hebben daar weinig inlvoed op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

hum ik weet alleen van saoudi-arabië dat het idd wel het dichtst in de buurt komt bij het ideaal, maar nog steeds niet perfect. Verder vind ik het moeilijk om wat te zeggen over de morele situatie in die landen. Ik denk dat je daar alleen achter komt als je er zelf bent. Ik heb er wel wat dingen over gelezen, onder andere inderdaad over die schijnheiligheid. Maar in hoeverre dat waar is.. en wat is het punt? Als je moet wachten totdat iedereen innerlijk veranderd is zal er nooit wat gebeuren. Dan kun je beter, onder druk, de regels invoeren zodat het systeem in principe werkt. Wat de mens dan zelf in zijn hart voelt en binnenskamers doet, dat is de eigen verantwoordelijkheid.

Nuja, het verschil zie je toch wel met hier. Kijk naar ons land, de Christelijke moraal heeft zich zover verinnerlijkt dat menig atheist/andersgelovige eigenlijk nog steeds hierop variëren.

Neem nu alleen al de belastingdruk in Nederland; bijna 40%, waarvan het overgrote deel opgaat aan sociale voorzieningen. Goed, ik heb er best wat op aan te merken dat het via de staat moet gaan, maar niettemin is het eindresultaat dat wij hier in Nederland veel en veel meer besteden aan de arme medemens en sociale voorzieningen dan bijvoorbeeld in Saudi-Arabië.

Het kernpunt is eigenlijk dit; als je die zakat betaalt, dan doe je het als Islamiet 'goed'. Waarom zou je meer doen? Je doet het toch goed? Eigenlijk precies hetzelfde als de Farizeëen in het NT. Die hielden zich aan een vrij nauwsluitende wet ómdat het een wet was.

Christus legt de lat echter véél hoger. Geef alles wat je hebt aan de armen, aan de gemenschap. Dat is een heel duidelijk ideaal. En nog haalbaar óók (zoals je misschien al wist, gaat dat met mij ook gebeuren in de zeer nabije toekomst). Niettemin vinden veel mensen dat nog niet haalbaar, en dat is ook geen grote ramp. Maar als je naar de geschiedenis kijkt, dan zie je, ondanks alle tekortkomingen tóch dat wij als samenleving dat ideaal stukje bij beetje steeds meer halen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom?

Omdat het gewoon niet waar is. Geen een van de apostelen kreeg een cent of zelfs een eigen huis, ik vraag me af of ze überhaupt wel eigen bezittingen hadden en als Jezus hun niet eens financieel rijk maakte, wie in Godsnaam dan wel? We hebben het hier over een Petrus die een mens uit de dood opwekte, maar de apostel had geen cent te makken en hoefde er geen stuiver voor. Waarom maakte Christus hem dan niet financieel rijk? Waarom sterven er zoveel mensen van de honger en gelovige mensen die het niet verdienen aan kanker? Deze zaken gebeuren overal om ons heen en als jij dan beweert dat iemand die gelooft daar geld of zijn fysieke gezondheid terugkrijgt, dan denk ik dus, jammer, heel erg jammer vor je.... nooo.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Omdat het gewoon niet waar is. Geen een van de apostelen kreeg een cent of zelfs een eigen huis, ik vraag me af of ze überhaupt wel eigen bezittingen hadden en als Jezus hun niet eens financieel rijk maakte, wie in Godsnaam dan wel? We hebben het hier over een Petrus die een mens uit de dood opwekte, maar de apostel had geen cent te makken en hoefde er geen stuiver voor. Waarom maakte Christus hem dan niet financieel rijk? Waarom sterven er zoveel mensen van de honger en gelovige mensen die het niet verdienen aan kanker? Deze zaken gebeuren overal om ons heen en als jij dan beweert dat iemand die gelooft daar geld of zijn fysieke gezondheid terugkrijgt, dan denk ik dus, jammer, heel erg jammer vor je....
nooo.gif

Ik vindt het jammer dat je bij rijk denkt aan een Ferrari!!

je kunt jezelf ook rijk prijzen met een gelukkig gezin, familie, dak boven je hoofd, kleding en eten!!

Wie zijn wij om aan god genezing te eisen? soms wordt iemand genezen van kanker, dat is een voorrecht, geen recht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Omdat het gewoon niet waar is. Geen een van de apostelen kreeg een cent of zelfs een eigen huis, ik vraag me af of ze überhaupt wel eigen bezittingen hadden en als Jezus hun niet eens financieel rijk maakte, wie in Godsnaam dan wel? We hebben het hier over een Petrus die een mens uit de dood opwekte, maar de apostel had geen cent te makken en hoefde er geen stuiver voor. Waarom maakte Christus hem dan niet financieel rijk? Waarom sterven er zoveel mensen van de honger en gelovige mensen die het niet verdienen aan kanker? Deze zaken gebeuren overal om ons heen en als jij dan beweert dat iemand die gelooft daar geld of zijn fysieke gezondheid terugkrijgt, dan denk ik dus, jammer, heel erg jammer vor je....
nooo.gif

Piebe, een vraag: waar plaats jij je op het geloofsspectrum (christene, protestants christene, moslim etc...)? Stel die vraag aub niet aan mij, want ik weet het zelf niet. Punt is wel dat ik de rol van Christus niet zover doortrek als Eulogia bv, en dat ik me dus dezelfde vraag stel als jijzelf...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Omdat het gewoon niet waar is. Geen een van de apostelen kreeg een cent of zelfs een eigen huis, ik vraag me af of ze überhaupt wel eigen bezittingen hadden en als Jezus hun niet eens financieel rijk maakte, wie in Godsnaam dan wel? We hebben het hier over een Petrus die een mens uit de dood opwekte, maar de apostel had geen cent te makken en hoefde er geen stuiver voor. Waarom maakte Christus hem dan niet financieel rijk? Waarom sterven er zoveel mensen van de honger en gelovige mensen die het niet verdienen aan kanker? Deze zaken gebeuren overal om ons heen en als jij dan beweert dat iemand die gelooft daar geld of zijn fysieke gezondheid terugkrijgt, dan denk ik dus, jammer, heel erg jammer vor je....
nooo.gif

Jezus betaalde zelfs op een wonderbaarlijke manier belasting voor zichzelf en een discipel (Mat. 17:27).

Daarnaast staat er in Filippenzen 4:19 > Mijn God zal in al uw behoeften naar zijn rijkdom heerlijk voorzien, in Christus Jezus.

Lees ook wat Dazed schrijft. Het gaat niet alleen om financiële/materiële rijkdom. Het gaat om elk soort rijkdom. In Christus ben je rijk in alles.

Waar Jezus is, is er altijd meer dan genoeg. Denk aan de 3 wonderbare spijzigingen die in de Bijbel staan en denk aan de kostbare olie die niet opraakte enz. ( link ) .

In het Griekse woord voor rijkdom bestaat geen onderscheid tussen financiële/materiële rijkdom en geestelijke rijkdom. Als in het NT staat 'rijkdom', dan gaat het om zowel financiële/materiële rijkdom als geestelijke rijkdom.

2 Kor 8,9

Gij kent immers de genade van onze Here Jezus [Christus], dat Hij om uwentwil arm is geworden, terwijl Hij rijk was, opdat gij door zijn armoede rijk zoudt worden.

Mar. 10

29 Jezus zeide: Voorwaar, Ik zeg u, er is niemand, die huis of broeders of zusters of moeder of vader of kinderen of akkers heeft prijsgegeven om Mij en om het evangelie, 30 of hij ontvangt honderdvoudig terug: nu, in deze tijd, huizen en broeders en zusters en moeders en kinderen en akkers, met vervolgingen, en in de toekomende eeuw het eeuwige leven.

Ook uit het OT blijkt dat God de Voorzienaar is voor de gelovige.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid