Spring naar bijdragen

Polygamie en de Bijbel


Aanbevolen berichten

In Christelijke kringen wordt vrij sterk gehangen aan de overtuiging dat het huwelijk een verbond is (binnen de RKK zelfs een sacrament!) tussen man en vrouw (en God). Op basis daarvan (en andere teksten) wordt bijvoorbeeld ook het homohuwelijk afgekeurd en polygamie.

Nu lijkt in het Nieuwe Testament dat huwelijk tussen een enkele man en een enkele vrouw ook de norm te zijn en een verwijzing naar polygamie kan ik daar dan ook niet zo snel vinden.

Het Oude Testament is echter een ander verhaal. Abraham, Jakob, David, Salomo enzovoort hadden allemaal meerdere vrouwen en als mijn geheugen mij niet in de steek laat werd het hebben van meerdere vrouwen an sich niet veroordeeld.

Hoe moeten we dit duiden? Is dit een kwestie waarbij God langzaamaan meer van Zijn wil liet zien, zijn onze huidige opvattingen Bijbels eigenlijk gewoon niet te verantwoorden of is dit iets anders?

Iemand hier ideeen over?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 76
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

In het OT is te lezen dat polygamie vaak problemen geeft.

Jaloezie, minderwaardigheid, ruzie tussen kinderen van verschillende moeders en het ontstaan van rivaliserende volken die daaruit voortkomen.

Omdat het NT een beter verbond laat zien, worden ook een beter beleid en regels zichtbaar als het om een huwelijk gaat, waarbij het gaat om een man en een vrouw. Het nieuwe verbond vertegenwoordigt meer zegen en dit uit zich ook in het huwelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooi onderwerp.

Naar mijn idee kan God niet tegen polygamie zijn, want Christus is de bruidegom (Luk 5,34) en wij als gelovigen zijn met hem gehuwd.

Jes 62,5       

Want gelijk een jongeling een jonkvrouw trouwt, alzo zullen uw kinderen u trouwen; en gelijk de bruidegom vrolijk is over de bruid, alzo zal uw God over u vrolijk zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat gaat je niet lukken. Op aarde kun je niet met een volk of met een tweeling trouwen. Alleen Jezus kan met een volk (de gemeente) huwen.

Ef 5,25

Mannen, hebt uw vrouw lief, evenals Christus zijn gemeente heeft liefgehad en Zich voor haar overgegeven heeft

Hier staat niet: heb uw tweeling lief.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoek jij het anders eens op..

God gebruikt wel vaker symbolen/beelden die aansluiten bij de belevingswereld van mensen. In het OT was de belevingswereld zo dat polygamie niet als raar werd gezien. Uit het OT, en nog meer het NT, wordt duidelijk dat het niet echt gezegend is (zacht uitgedrukt).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens de Van Dale:

po·ly·ga·mie de; v huwelijk met meer dan één partner

Mijn idee is dat een volk uit meer dan één partner bestaat en dat God daarom niet tegen polygamie is. En als jij vindt van niet, dan leef je in de omgekeerd wereld!

(Dat verklaart meteen waarom we het niet eens kunnen worden knipoog_dicht.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Volgens de Van Dale:

po·ly·ga·mie
de; v
huwelijk met meer dan één partner

Mijn idee is dat een volk uit meer dan één partner bestaat en dat God daarom niet tegen polygamie is. En als jij vindt van niet, dan leef je in de omgekeerd wereld!

(Dat verklaart meteen waarom we het niet eens kunnen worden
knipoog_dicht.gif
)

Het is één volk met één partner, je logica is wel eens beter geweest. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zoek jij het anders eens op..

God gebruikt wel vaker symbolen/beelden die aansluiten bij de belevingswereld van mensen. In het OT was de belevingswereld zo dat polygamie niet als raar werd gezien. Uit het OT, en nog meer het NT, wordt duidelijk dat het niet echt gezegend is (zacht uitgedrukt).

Vreemd, in mijn Bijbel staat dat het OT (de schrift) niet gebroken kan worden (Joh 10,35) hoe lees jij dan? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het is één volk met één partner, je logica is wel eens beter geweest.
knipoog_dicht.gif

Jes 62,5       

Want gelijk een jongeling een jonkvrouw trouwt, alzo zullen uw kinderen u trouwen; en gelijk de bruidegom vrolijk is over de bruid, alzo zal uw God over u vrolijk zijn.

Volgens mij is 'kinderen' het meervoud van kind, maar corrigeer me gerust als ik het fout heb! smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

      

Want gelijk een jongeling een jonkvrouw trouwt,
alzo zullen uw kinderen u trouwen
; en gelijk de bruidegom vrolijk is over de bruid, alzo zal uw God over u vrolijk zijn.

Volgens mij is 'kinderen' het meervoud van kind, maar corrigeer me gerust als ik het fout heb!
smile.gif

Gods kinderen zijn ook zijn volk dus je hebt het nog steeds fout. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

      

Want gelijk een jongeling een jonkvrouw trouwt,
alzo zullen uw kinderen u trouwen
; en gelijk de bruidegom vrolijk is over de bruid, alzo zal uw God over u vrolijk zijn.

Volgens mij is 'kinderen' het meervoud van kind, maar corrigeer me gerust als ik het fout heb!
smile.gif

Er staat notabene: 'Want gelijk een jongeling een jonkvrouw trouwt' en 'gelijk de bruidegom vrolijk is over de bruid'.

Allebei enkelvoud. Ik moet Eulogía toch echt (weer) gelijk geven... widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Volgens de Van Dale:

po·ly·ga·mie
de; v
huwelijk met meer dan één partner

Mijn idee is dat een volk uit meer dan één partner bestaat en dat God daarom niet tegen polygamie is. En als jij vindt van niet, dan leef je in de omgekeerd wereld!

(Dat verklaart meteen waarom we het niet eens kunnen worden
knipoog_dicht.gif
)

Ik wil je weer even wijzen op je Wilderiaanse uitspraken. Wilders: "Mevrouw Vogelaar is knettergek".

Piebe: "En als jij vindt van niet, leef je in de omgekeerde wereld."

Reageer eens inhoudelijk en met argumenten in plaats van demagogisch.

Quote:

[...]

Vreemd, in mijn Bijbel staat dat het OT (de schrift) niet gebroken kan worden (Joh 10,35) hoe lees jij dan?
smile.gif

Klopt. Het Oude Verbond is niet gebroken, maar er is een beter, een Nieuw Verbond gekomen, met betere beloften. O.a. Jezus en Paulus hebben laten zien hoe het huwelijk meer gezegend zal kunnen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Juist ja en omdat het symbolisch is is het geen polygamie, maar natuurlijk!
knipoog_dicht.gif

Maar hoe had het dan opgeschreven moeten worden? Samaria en Jeruzalem als een vrouw? Dat kan niet, want uit de bijbeltekst maak ik op dat de ene vrouw de andere opvolgde in de zonden en in de mate hierin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het waren twee vrouwen waar God mee gehuwd was en polygamie betekent een huwelijk met meer dan één partner.

En waarom wordt hier het beeld gebruikt van twee vrouwen? Juist omdat door de zonde van Salomo God's volk in tweeën gescheurd was! Dus Eulogia heeft nog steeds gelijk dat op polygamie bepaald geen zegen rust.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En waarom wordt hier het beeld gebruikt van twee vrouwen? Juist omdat door de zonde van Salomo God's volk in tweeën gescheurd was! Dus Eulogia heeft nog steeds gelijk dat op polygamie bepaald geen zegen rust.

Ja dat begrijp ik, maar als we zo beginnen en huwen met een compleet volk is geen polygamie meer, wat is het dan nog wel? Twee vrouwen zijn minder dan een volk toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja dat begrijp ik, maar als we zo beginnen en huwen met een compleet volk is geen polygamie meer, wat is het dan nog wel? Twee vrouwen zijn minder dan een volk toch?

Als jij de bijbelse symboliek niet serieus wenst te nemen waarom zou ik dan jou serieus nemen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid