Spring naar bijdragen

Is Paulus' leer conform de wet?


Aanbevolen berichten

Quote:

@P. Strootman:

Even op dezelfde manier antwoorden dan
smile.gif
>>

Ef. 3:8-12

Mij, verreweg de geringste van alle heiligen, is deze genade te beurt gevallen, aan de heidenen de onnaspeurlijke rijkdom
(geestelijke en materiële/financiële rijkdom dus, aangezien hierin geen onderscheid wordt gemaakt en aangezien het Grieks hierin geen onderscheid maakt)
van Christus te verkondigen, en in het licht te stellen (wat) de bediening van het geheimenis (inhoudt), dat van eeuwen her verborgen is gebleven in God, de Schepper van alle dingen, opdat thans door middel van de gemeente aan de overheden en de machten in de hemelse gewesten de veelkleurige wijsheid Gods bekend zou worden, naar het eeuwige voornemen, dat Hij in Christus Jezus, onze Here, heeft uitgevoerd, in wie wij de vrijmoedigheid en de toegang met vertrouwen hebben
door het geloof in Hem.
(Het geldt dus niet voor álle heidenen, maar voor degenen die geloof in Hem hebben!)

U mag en heeft natuurlijk het volste recht om te antwoorden, zoals u het wenst!Verwees Paulus hiermee niet duidelijk naar het verschil tussen het aanvankelijk Voornemen van God, om álle volken der aarde door middel van het volk Israel te zegenen? Het aandeel van de heidenen in de zegening van Abraham is dus nóóit een verborgenheid geweest. Galaten 3.8 snijdt dit bij de wortel af!Het is pas aan Paulus geopenbaard, dat wij, heidenen, door het geloof zouden gerechtvaardigd worden.Een nieuw gedeelte dus van de Raad Gods.God handelt sinds het evangelie van Paulus niet meer met een volk(Israel) doch individueel.Paulus schreef in Kol.1.28:

'Hem verkondigen wij, wanneer wij ieder mens terechtwijzen en ieder mens onderrichten in alle wijsheid, om ieder mens volmaakt te doen zijn in Christus'

Waar in het evangelie van Paulus kunnen we een plaats vinden voor de Olijfboomwaarheid met zijn ge-ente takken? Nergens!

Het bedelingsonderscheid tussen de Olijfboom in de Romeinenbrief verschilt nu eenmaal van 'de nieuwe mens'' in de brief aan de Efeziers.

Hij heeft ons gezegend:

Wanneer? Vóór de'grondlegging der wereld.

Waarmee? Met geestelijke zegeningen.

Waar?In de Hemelse gewesten.

In Wie? In Christus. Niet in Abraham

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 222
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Volgens mij ben ik het niet oneens met je smile.gif Je schrijft alleen "God handelt sinds het evangelie van Paulus niet meer met een volk(Israel) doch individueel.", terwijl toch individueel werd omgegaan met de hoer Rachab, terwijl ze deel uitmaakte van een heidens/slecht volk.

Hebr. 11

31 Door het geloof is Rachab, de hoer, niet met de ongehoorzamen omgekomen, daar zij de verspieders met vrede had opgenomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@P. Strootman:

Even op dezelfde manier antwoorden dan
smile.gif
>>

Ef. 3:8-12

Mij, verreweg de geringste van alle heiligen, is deze genade te beurt gevallen, aan de heidenen de onnaspeurlijke rijkdom
(geestelijke en materiële/financiële rijkdom dus, aangezien hierin geen onderscheid wordt gemaakt en aangezien het Grieks hierin geen onderscheid maakt)
van Christus te verkondigen, en in het licht te stellen (wat) de bediening van het geheimenis (inhoudt), dat van eeuwen her verborgen is gebleven in God, de Schepper van alle dingen, opdat thans door middel van de gemeente aan de overheden en de machten in de hemelse gewesten de veelkleurige wijsheid Gods bekend zou worden, naar het eeuwige voornemen, dat Hij in Christus Jezus, onze Here, heeft uitgevoerd, in wie wij de vrijmoedigheid en de toegang met vertrouwen hebben
door het geloof in Hem.
(Het geldt dus niet voor álle heidenen, maar voor degenen die geloof in Hem hebben!)

Ik vind dat u meneer Strootman goed kan typeren, maar onnaspeurlijke rijkdom lijkt mij niet materie, aangezien dat wel na te speuren is. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gaat het je om het woord 'onnaspeurlijke'? Verschillende vertalingen zeggen 'ondoorgrondelijke, onpeilbare, unsearchable, infinite' enz. . Het gaat om niet-te-meten/onmetelijke/onbegrijpelijke/niet-te-definiëren rijkdommen. Zo groot zijn Zijn rijkdommen, dat ze niet te bepalen zijn. Zijn geestelijke, materiële en financiële rijkdommen zijn ontelbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor God is materie niet beter peilbaar dan het immateriële. Hij kan het immateriële en het materiële peilen.

De mens kan het immateriële en het materiële niet peilen, als het voor de mens niet te bevatten is, als het overweldigend is en niet te tellen.

Als er een sprinkhanenplaag is in Afrika, zijn er ontelbare sprinkhanen. Deze sprinkhanen zijn best uit te drukken in cijfers, bv. 0,6 miljard sprinkhanen die een bepaalde hoeveelheid eiwit vertegenwoordigen. Maar er staan dan geen wetenschappers bij die de sprinkhanen één voor één tellen en wegen. Terwijl ze aan het tellen zijn, vermenigvuldigen de sprinkhanen zich alweer en zijn ze de tel kwijt. Zodra de wetenschappers zeggen hoeveel hectare gebied ze bestrijken, is de grootte van het gebied alweer veranderd. Ze zijn dus ontelbaar en niet te bevatten. Ze kunnen desnoods een schatting maken om enigszins een beeld te hebben. En de wetenschappers weten niet hoeveel nieuwe zwermen er nog van allerlei delen van de aarde bij kunnen komen.

Zo is ook de materiële en immateriële rijkdom van God. Die is overweldigend en oneindig en niet voor mensen te bevatten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voor God is materie niet beter peilbaar dan het immateriële. Hij kan het immateriële en het materiële peilen.

De mens kan het immateriële en het materiële niet peilen, als het voor de mens niet te bevatten is, als het overweldigend is en niet te tellen.

Als er een sprinkhanenplaag is in Afrika, zijn er ontelbare sprinkhanen. Deze sprinkhanen zijn best uit te drukken in cijfers, bv. 0,6 miljard sprinkhanen die een bepaalde hoeveelheid eiwit vertegenwoordigen. Maar er staan dan geen wetenschappers bij die de sprinkhanen één voor één tellen en wegen. Terwijl ze aan het tellen zijn, vermenigvuldigen de sprinkhanen zich alweer en zijn ze de tel kwijt. Zodra de wetenschappers zeggen hoeveel hectare gebied ze bestrijken, is de grootte van het gebied alweer veranderd. Ze zijn dus ontelbaar en niet te bevatten. Ze kunnen desnoods een schatting maken om enigszins een beeld te hebben. En de wetenschappers weten niet hoeveel nieuwe zwermen er nog van allerlei delen van de aarde bij kunnen komen.

Zo is ook de materiële en immateriële rijkdom van God. Die is overweldigend en oneindig en niet voor mensen te bevatten.

Opmerkelijk dat de apostelen dan geen materiële rijkdom hadden. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Hier mag ik wel van leer gaan...
knipoog_dicht.gif

Het Christendom ofwel het Paulusdom, zoals we wel eens zeggen, is dus idd gebaseerd op brieven van (vermoedelijk) Paulus aan de diverse gemeenten.

Over onrein vlees eten lezen we bv. het volgende:

Korinthiërs 10:25

"U mag alles eten wat er in de vleeshal wordt verkocht; u hoeft niet omwille van uw geweten na te gaan waar het vandaan komt"

Et voilà, omdat Paulus het zegt, is het zo. Dit is slechts 1 voorbeeld. Nu moet je me toch eens vertellen waar dat overeenkomt met volgende verzen:

Waarom schrappen we niet het volledige Oude Testament? Wie hecht daar nu nog waarde aan? Puur ceremonieel nog, dat aanhangsel.

Hoi ,

Paulus ging jaarlijks naar de het feest in Jeruzalem en mogelijk, alle 3 feesten. Daar schrijft hij ook steeds over.

Daarna, heeft hij een leviraatsgelofte afgelegd (Handelingen 21) en op advies van Jakobus dat samen met 4 andere mannen keurig gedaan.

Paulus hield zich dus volgens mij aan de Thora.

Dat de joden toen (en nu nog) discussies hebben over woorden en namen viel zelfs een stadshoofd op:

Handelingen 18:15 "Maar als het slechts een kwestie van woorden en namen uit uw Thora betreft, kunt u het beter onderling uitvechten, want ik wil niet graag een rechter zijn over zulke zaken."

Handelingen 21:21

"Maar er wordt aan hen over jou verteld dat je alle Joden die onder de natiën zijn, leert om Mozes te verlaten omdat je hen zegt hun kinderen niet te besnijden en de tradities van de Thora niet houden"

24:14

"dat in deze leer waarvan ze spreken, ik de God van mijn voorvaders dien, omdat ik alle dingen geloof die in de Thora en de Profeten staan geschreven"

Galaten 5:3

"Ik getuig nu opnieuw aan iedereen dat iedereen die zich laat besnijden verplicht is de hele Thora te vervullen!"

Ging het om volwassen mannen die zich lieten besnijden of om kinderen van 8 dagen oud?

Romeinen 2:27

De onbesnedene, die uit zichzelf de Thora perfect naleeft; zal jullie, die met de Schrift en met besnijdenis de Thora overtreden, oordelen!

13:8

"Wees aan niemand iets schuldig behalve lief te hebben. Want wie zijn naaste liefheeft, vervult de Thora"

Romeinen 10:4

"Want het totaal van de Thora is de Messias, tot rechtvaardigheid aan iedereen die gelooft."

Het woord 'totaal' (sak/sok) wordt in de Aramese peshitta op een aantal plaatsen gebruikt en is te vertalen met 'opsomming, einde, limiet'.

Omdat hetzelfde woord wordt geburikt in 1 Timotheus 1:5 is het mogelijk om Romeinen 10:4 zo te vertalen als hier.

1 Timoteüs 1:5

"Maar de opsomming van de geboden zijn liefde uit een zuiver hart, een goed geweten, en een echt geloof."

mijn twee centjes:

Paulus heeft de Thora niet opgeheven (net als Jezus) maar wilde deze niet opleggen aan nieuwe bekeerlingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Volgens mij ben ik het niet oneens met je
smile.gif
Je schrijft alleen "God handelt sinds het evangelie van Paulus niet meer met een volk(Israel) doch individueel.", terwijl toch individueel werd omgegaan met de hoer Rachab, terwijl ze deel uitmaakte van een heidens/slecht volk.

Hebr. 11

31 Door het geloof is Rachab, de hoer, niet met de ongehoorzamen omgekomen, daar zij de verspieders met vrede had opgenomen.

Daar gaat het niet over, dacht ik! Natuurlijk kwam het wel eens incidenteel voor, maar aanvankelijk zou het volk Israel een centrale rol gaan vervullen in het Heil van de volkeren. Die tijd ligt echter ver achter ons, hoewel de naam 'Israel'nog op grote schaal 'misbruikt' wordt. Paulus liet ons immers weten, dat het niet alles Israel is wat Israel genoemd wordt. Zoals u weet betekent de naam Israel:'Gij hebt gestreden met mensen en met God, en overmocht'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hoi ,

Paulus ging jaarlijks naar de het feest in Jeruzalem en mogelijk, alle 3 feesten. Daar schrijft hij ook steeds over.

Daarna, heeft hij een leviraatsgelofte afgelegd (Handelingen 21) en op advies van Jakobus dat samen met 4 andere mannen keurig gedaan.

Paulus hield zich dus volgens mij aan de Thora.

Dat de joden toen (en nu nog) discussies hebben over woorden en namen viel zelfs een stadshoofd op:

Handelingen 18:15 "Maar als het slechts een kwestie van woorden en namen uit uw Thora betreft, kunt u het beter onderling uitvechten, want ik wil niet graag een rechter zijn over zulke zaken."

Handelingen 21:21

"Maar er wordt aan hen over jou verteld dat je alle Joden die onder de natiën zijn, leert om Mozes te verlaten omdat je hen zegt hun kinderen niet te besnijden en de tradities van de Thora niet houden"

24:14

"dat in deze leer waarvan ze spreken, ik de God van mijn voorvaders dien, omdat ik alle dingen geloof die in de Thora en de Profeten staan geschreven"

Galaten 5:3

"Ik getuig nu opnieuw aan iedereen dat iedereen die zich
laat besnijden
verplicht is de hele Thora te vervullen!"

Ging het om volwassen mannen die zich lieten besnijden of om kinderen van 8 dagen oud?

Romeinen 2:27

De onbesnedene, die uit zichzelf de Thora perfect naleeft; zal jullie, die met de Schrift en met besnijdenis de Thora overtreden, oordelen!

13:8

"Wees aan niemand iets schuldig behalve lief te hebben. Want wie zijn naaste liefheeft, vervult de Thora"

Romeinen 10:4

"Want het
totaal
van de Thora is de Messias, tot rechtvaardigheid aan iedereen die gelooft."

Het woord 'totaal' (sak/sok) wordt in de Aramese peshitta op een aantal plaatsen gebruikt en is te vertalen met 'opsomming, einde, limiet'.

Omdat hetzelfde woord wordt geburikt in 1 Timotheus 1:5 is het mogelijk om Romeinen 10:4 zo te vertalen als hier.

1 Timoteüs 1:5

"Maar de opsomming van de geboden zijn liefde uit een zuiver hart, een goed geweten, en een echt geloof."

mijn twee centjes:

Paulus heeft de Thora niet opgeheven (net als Jezus) maar wilde deze niet opleggen aan nieuwe bekeerlingen.

Ik denk dat de verwarring is ontstaan doordat Jezus en Paulus de wet interpreteerden zoals hij werkelijk bedoeld was. Daardoor denken mensen als Jb dat zij de wet overtraden of afschaften, wat zeer zeker niet het geval was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Ik denk dat de verwarring is ontstaan doordat Jezus en Paulus de wet interpreteerden zoals hij werkelijk bedoeld was. Daardoor denken mensen als Jb dat zij de wet overtraden of afschaften, wat zeer zeker niet het geval was.

Inderdaad. En de gedachte dat Jezus de wet overtrad is niet geheel vreemd.

Hij zou 'werken' op sabbat.

Daarnaast, en dat is natuurlijk kritiek van orthodoxen, zou Jezus het officieel zweren of eden afleggen hebben 'verboden' terwijl het OT dat juist aanmoedigde.

God zwoer geregeld en bij zichzelf. De eed luidde: "Zo waar God leeft..." of "Bij de levende God zweer ik plechtig..."

Maar omdat je dan niet mocht liegen, zwoer men bij andere dingen of voorwerpen. Jezus heeft niet gezegd: "Bij deze mogen jullie niet meer zweren!" Maar het voortdurend zweren om niets.

Paulus heeft volgens mij de boodschap van de -vervulling van het OT- (niet de afschaffing) ook goed begrepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Inderdaad. En de gedachte dat Jezus de wet overtrad is niet geheel vreemd.

Hij zou 'werken' op sabbat.

Daarnaast, en dat is natuurlijk kritiek van orthodoxen, zou Jezus het officieel zweren of eden afleggen hebben 'verboden' terwijl het OT dat juist aanmoedigde.

God zwoer geregeld en bij zichzelf. De eed luidde: "Zo waar God leeft..." of "Bij de levende God zweer ik plechtig..."

Maar omdat je dan niet mocht liegen, zwoer men bij andere dingen of voorwerpen. Jezus heeft niet gezegd: "Bij deze mogen jullie niet meer zweren!" Maar het voortdurend zweren om niets.

Paulus heeft volgens mij de boodschap van de -vervulling van het OT- (niet de afschaffing) ook goed begrepen.

Ja dat denk ik ook en het effect wat zijn brieven hebben tot op de dag van vandaag is niet gering. Zo kreeg hij van de Joden vijf keer negenendertig stokslagen (2 Kor 11,24) waar nogal wat haat uit spreekt aangezien veertig (deut 25,3) het maximum was bij een meningsverschil. Ook onder Moslims is Paulus een heet hangijzer, ik heb er nog nooit een gesproken die warme gevoelens voor de apostel heeft. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

Volgens mij ben ik het niet oneens met je
smile.gif
Je schrijft alleen "God handelt sinds het evangelie van Paulus niet meer met een volk(Israel) doch individueel.", terwijl toch individueel werd omgegaan met de hoer Rachab, terwijl ze deel uitmaakte van een heidens/slecht volk.

Hebr. 11

31 Door het geloof is Rachab, de hoer, niet met de ongehoorzamen omgekomen, daar zij de verspieders met vrede had opgenomen.

Dat bedoelde ik dan ook niet!Het ging over het aanvankelijke Heilsplan voor de volkeren. Zij zouden immers in Abraham gezegend worden. Maar daarvoor in de plaats kwam Paulus met een totaal ander evangelie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Quote:

Nee, Paulus zei exact wat in het O.T. stond. Alle messiasbeleidende heidenen en messiasbelijdense joden zijn in Abraham gezegend (Gal. 3:13, 14, 29).

Het is al wel lang geleden,Eulogia, dat ik reageerde, maar dat Paulus ooit gezegd heeft, dat wij (de volkeren) in Abraham gezegend zijn, kunt u beter vergeten. Wijs mij de plaats maar eens aan, waar dit staat? Wij, heidenen, worden volgens Paulus nú gezegend in Christus! In Galaten 3.8 toont hij namelijk juist aan, dat dit niet zo is. De Abrahamitische zegeningen voor de volkeren waren immers door de Schrift voorzien, maar in Efeze 3. 5 schreef hij, dat de zegeningen in Christus niet bekend waren geworden onder de kinderen der mensen. Ik hoop, dat u er nog op wilt reageren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid