Spring naar bijdragen

Goud een veilige toevlucht ?


Aanbevolen berichten

Hallo,

Willem Middelkoop de voormalig financieel journalist van RTL Z predikt nogal het evangelie van het goud. Logisch dat hij daar reklame voor maakt want hij handelt zelf in dit edelmetaal.

Maar er zijn meer mensen die denken dat het kopen van goud een goede optie is om je in te dekken tegen de kredietkrisis. Ook zijn er mensen die beleggen in goud en fysiek goud aanschaffen in baren van 10 gram/50 gram tot een kilo(ligt er natuurlijk aan hoe vermogend je bent hoeveel je kan aanschaffen)

Zelf heb ik een dubbel gevoel bij het beleggen in goud het lijkt namelijk zo ouderwets(goudstaven bewaren bij de bank). Ik denk inderdaad dat het financieele systeem zoals we dat nu kennen inderdaad gebaseerd is op vertrouwen. Een paar briefjes van 100 euro waarvan de waarde gegarandeert is door de bank daar ziet de gemiddelde consument meer heil in dan een klein goudbaartje van bijvoorbeeld 10 gram die vandaag +/- 289 euro kost(en iets minder opbrengt omdat je het verschil heb tussen bied en laatkoers en goudkoersen schommelen uiteraard ook nog)

Toch is het goud tijdenlang het anker van veel financieele systemen geweest. Sinds de loskoppeling van het goud kunnen banken onbeperkt geld bijdrukken en creeeren de banken veel meer krediet. Wat als het vertrouwen daalt in een bepaalde valuta zoals de euro? Wat als de banken de waarde van je papieren briefje van 100 niet meer kunnen garanderen? Dan zou het bezit van goud naar mijn mening de oplossing kunnen zijn.

Wat denken jullie klopt het doemscenario van Willem Middelkoop dat dit systeem van oneindig geld creeeren van uit het niets niet eeuwig stand kan houden en dit systeem vroeg of laat inklapt?

- Is het verstandig een gedeelte van je geld om te zetten in goud voor het geval dat?

Zelf zie ik goud niet zo zeer als belegging, meer als een vorm om je geld te verzekeren tegen financiele doemscenario's. Ik denk dat goud inderdaad altijd een bepaalde waarde zal behouden omdat het een schaars edelmetaal is. Al kunnen banken de goudprijs wel negatief beinvloeden door hun partijen goud te verkopen en op de markt te gooien(dan stijgt het aanbod en daalt te prijs).

Dus wat nu allemaal onze gouden tanden eruit trekken en veilig bewaren in potjes verstopt in het huis of begraven in de tuin?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 151
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Alle aardse stoffen zijn uiteindelijk onzeker. Alles kan wel een keer inklappen. Altijd zijn er wel dingen geweest die ogenschijnlijk volkomen zeker waren, maar dit toch uiteindelijk niet bleken te zijn. Zekerheid voor je voorziening is alleen te vinden in Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het huidige geld systeem is gebaseerd op schulden en vertrouwen. Goud behoudt een bepaalde waarde, maar hoe wordt die waarde bepaald? Wat we nu in de goudprijs zien is een piek en is dat nu omdat het goed zo schaars is of omdat de vraag hoog is? Wat is Goud waard als het systeem niet inklapt, krijg je dan later nog dezelfde prijs terug? Als het systeem in elkaar klapt hoe wordt dan de waarde bepaalt?

Als een "side-note" er wordt geschreven en gezegd in de media dat Goud op record hoogte is, maar gerekend met inflatie staat het op de helft van het de jaren 80. De prijs van toen komt nu overeen met $2500 per troy ounce. Zijn zij die toen gekocht hebben dan nu slechter uit omdat ze minder overhouden of niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Alle aardse stoffen zijn uiteindelijk onzeker. Alles kan wel een keer inklappen. Altijd zijn er wel dingen geweest die ogenschijnlijk volkomen zeker waren, maar dit toch uiteindelijk niet bleken te zijn. Zekerheid voor je voorziening is alleen te vinden in Jezus Christus.

Uiteraard heb je gelijk over die zekerheid in Christus. Maar dit is voor mij meer een algemene kwestie dus meer iets maatschappelijks namelijk de gevolgen van een wereldwijde geldcrisis.

Ik kom op deze kwestie omdat bepaalde mensen in mijn omgeving mij steeds op het gevaar van de wereldwijde financieele problemen wezen en het advies van Willem Middelkoop opvolgen en baartjes goud aanschaffen omdat ze bang zijn dat ooit de inflatie van het geld zo zal stijgen dat een papieren biljet van 100 euro straks weinig tot niks meer waar zal zijn.

Ik ben gewoon benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken. Die kennissen van mij wees ik bijvoorbeeld ook op het feit dat je bij het kopen van goud altijd afhankelijk bent van de goudprijs om winst te kunnen maken. En ook dat je op een spaarrekening nog rente ontvangt, en als je je geld omzet in goud ontvang je geen rente. Het bezit van goud zie ik dus meer als het verzekeren van je vermogen. Winst maken kan misschien op lange termijn als de vraag stijgt en het aanbod daalt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De goudprijs is al flink gestegen dus je stapt wel te laat inpuh2.gif

maargoed, in onzekere tijden is het altijd beter in goud of kunst te beleggen. Zodra de economie weer aantrekt worden deze veilige havens weer verlaten. Als ik persee een veilige haven zou willen zou ik een huis kopen waarbij ik weinig hoef te lenen, en zou ik niet teveel oppotten op mn bankrekening. En al die doemscenario's van Willem Middelkoop, hoewel ze soms deels uitkomen, leiden bij mij nog niet naar het zoeken van een veilige haven. Hij voorspelde volgens mij ook geen herstel van 200 naar 310 punten van de aex in zo'n korte tijd. Ik stel voor dat iedereen in BAM en in shell belegd, en dat zeg ik eeeeeecht niet omdat ik zelf deze aandelen bezit(A)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Eulogía: volgens mij is dat hier niet helemaal on topic.

Dat het creëren van geld niet oneindig door kan gaan is al gebleken bij de kredietcrisis.

Maar het hele fenomeen geld is natuurlijk gebaseerd op vertrouwen. Als ik een brood koop bij de bakker moet de bakker er maar vanuit gaan dat hij met het geld dat ik hem geef weer iets anders kan kopen.

Als jij denkt dat dat vertrouwen op een gegeven moment gaat verdwijnen en je geld dus niets meer waard zal zijn kun je er inderdaad voor kiezen in goud te investeren want dat altijd wel een bepaalde waarde behouden. Probleem is alleen dat jij daarmee blijk geeft van een gebrek aan vertrouwen en als heel veel mensen dat ook gaan doen wordt het in feite een selffulfilling prophecy.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het huidige geld systeem is gebaseerd op schulden en vertrouwen. Goud behoudt een bepaalde waarde, maar hoe wordt die waarde bepaald? Wat we nu in de goudprijs zien is een piek en is dat nu omdat het goed zo schaars is of omdat de vraag hoog is? Wat is Goud waard als het systeem niet inklapt, krijg je dan later nog dezelfde prijs terug? Als het systeem in elkaar klapt hoe wordt dan de waarde bepaalt?

Als een "side-note" er wordt geschreven en gezegd in de media dat Goud op record hoogte is, maar gerekend met inflatie staat het op de helft van het de jaren 80. De prijs van toen komt nu overeen met $2500 per troy ounce. Zijn zij die toen gekocht hebben dan nu slechter uit omdat ze minder overhouden of niet?

Hoi Michiel

Maar kun je goud i.p.v. een belegging dan misschien niet meer zien als een verzekering van je vermogen? Al stort bijvoorbeeld alles in, je staaf goud is niet opeens waardeloos. Misschien dat je er minder voor krijgt maar dat is in ieder geval al meer dan helemaal niks smile.gif

Dus misschien als belegging is goud te onzeker, maar als verzekering misschien niet zo'n gek idee. Of zie ik dat verkeerd?

De groep mensen die het er met mij over hebben die denken werkelijk dat de goudprijs nog te recordhoogte zal stijgen en dat we ook nog niet op de top zitten met de huidige goudprijs, zelf denk ik daar wat genuanceerder over.


Samengevoegd:

Quote:

De goudprijs is al flink gestegen dus je stapt wel te laat in
puh2.gif

Dat denk ik ook, al zijn er mensen die denken dat die stijging nog niet voorbij is en de goudprijs nog steeds zal blijven oplopen de komende jaren. Maar om in te stappen lijkt het me momenteel niet gunstig. Dan liever de gouden tanden van jaren geleden verkopen knipoog_dicht.gif

Quote:

maargoed, in onzekere tijden is het altijd beter in goud of kunst te beleggen.

Kunst had ik nog niet eens aan gedacht knipoog_dicht.gif Het bezit van goud zie ik zelf meer al het verzekeren van je vermogen, beleggen nee, al kun je wel winst maken door de prijsschommelingen van goud.

Quote:

Zodra de economie weer aantrekt worden deze veilige havens weer verlaten. Als ik persee een veilige haven zou willen zou ik een huis kopen waarbij ik weinig hoef te lenen, en zou ik niet teveel oppotten op mn bankrekening

Ook een goede optie knipoog_dicht.gif

Quote:

. En al die doemscenario's van Willem Middelkoop, hoewel ze soms deels uitkomen, leiden bij mij nog niet naar het zoeken van een veilige haven. Hij voorspelde volgens mij ook geen herstel van 200 naar 310 punten van de aex in zo'n korte tijd. Ik stel voor dat iedereen in BAM en in shell belegd, en dat zeg ik eeeeeecht niet omdat ik zelf deze aandelen bezit(A)

Willem Middelkoop wordt er ook weleens van beschuldigd dat hij die doemscenario's verkoopt om zijn handel in goud te stimuleren. Dat zou voor een deel misschien wel waar kunnen zijn, beetje reklame maken doet hij wel natuurlijk.

Hij haalde een keer in een programma aan dat je tegenwoordig met goud net zoveel broden kunt kopen als ten tijde van het oude testament. Daarmee wilde hij zeggen dat goud wel altijd zijn waarde behoud ook na duizenden jaren. Dat principe klopt wel aardig volgens mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goud als belegging is weinig renderend, lage winstverwachtingen en eigenlijk alleen veel gevraagd ten tijde van een crisis. Goud heeft wel een redelijke onderwaarde maar ook dat geldt alleen als er vraag is, bij een crisis van het formaat 1929 is de vraag ook maar marginaal (als ik het goed herinner van mijn lessen economie).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ Eulogía: volgens mij is dat hier niet helemaal on topic.

Probleem is alleen dat jij daarmee blijk geeft van een gebrek aan vertrouwen en als heel veel mensen dat ook gaan doen wordt het in feite een selffulfilling prophecy.

Daar zit wel wat in Tirza. Ik heb op zich niet een wantrouwen in het financieele systeem. Het grootste gedeelte aan geld staat op een spaarrekening. Ik zit wel te overwegen of het misschien verstandig is om een gedeelte te gebruiken voor de aanschaf van goud(maar een klein gedeelte) Alleen denk ik dat het nu niet gunstig is om in te stappen, tenzij ik mijn vrienden moet geloven die beweren dat de goudprijs nog jaren gaat stijgen en nog niet aan z'n top zit. Zelf denk ik daar iets genuanceerder over.


Samengevoegd:

Quote:

Goud als belegging is weinig renderend, lage winstverwachtingen en eigenlijk alleen veel gevraagd ten tijde van een crisis. Goud heeft wel een redelijke onderwaarde maar ook dat geldt alleen als er vraag is, bij een crisis van het formaat 1929 is de vraag ook maar marginaal (als ik het goed herinner van mijn lessen economie).

Goud inkopen is dus alleen zinvol als een eventuele verzekering van je vermogen ten tijde van een crisis? En minder geschikt als belegging?

Of zeg je: Goud kopen gewoon niet doen, want het is niet zinvol?

Ik ben zelf iemand die erg voorzichtig is. Aandelen kopen zou ik niet zo snel doen, ik ben een veilige spaarder, dus misschien gewoon blijven sparen ? smile.gif

Soms komt die gedachte weleens bij me op van: "zal ik wat baartjes goud inkopen?", maar nu ik hier de verschillende reacties lees denk ik dat ik er toch maar niet aan begin smile.gif Misschien laat ik me teveel leiden door de reacties van kennissen om me heen die wel goud inkopen en misschien te positief zijn in hun verwachtingen dat de goudprijs nog verder zal stijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daar zit wel wat in Tirza. Ik heb op zich niet een wantrouwen in het financieele systeem. Het grootste gedeelte aan geld staat op een spaarrekening. Ik zit wel te overwegen of het misschien verstandig is om een gedeelte te gebruiken voor de aanschaf van goud(maar een klein gedeelte) Alleen denk ik dat het nu niet gunstig is om in te stappen, tenzij ik mijn vrienden moet geloven die beweren dat de goudprijs nog jaren gaat stijgen en nog niet aan z'n top zit. Zelf denk ik daar iets genuanceerder over.

Ik zou nog liever in olie investeren. Alleen is dat dan wel weer wat risicovollerpuh2.gif Een goede vervanging voor olie is er nog niet echt... en zolang er nog vraag naar blijft, en het aanbod steeds kleiner wordt kan de prijs alleen maar stijgen!

Verder zal Willem gelukkig weinig hebben aan reclame voor goud. De handel hierin is zo breed dat zijn uitspraken echt 0 invloed hebben op de goudprijs lijkt me.

Aghh eigenlijk weet niemand hetpuh2.gif Willem is een analist en gemiddeld genomen doet de aap het nog altijd een stuk beter dan de analist! yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoi Michiel

Maar kun je goud i.p.v. een belegging dan misschien niet meer zien als een verzekering van je vermogen? Al stort bijvoorbeeld alles in, je staaf goud is niet opeens waardeloos. Misschien dat je er minder voor krijgt maar dat is in ieder geval al meer dan helemaal niks
smile.gif

Dus misschien als belegging is goud te onzeker, maar als verzekering misschien niet zo'n gek idee. Of zie ik dat verkeerd?

De groep mensen die het er met mij over hebben die denken werkelijk dat de goudprijs nog te recordhoogte zal stijgen en dat we ook nog niet op de top zitten met de huidige goudprijs, zelf denk ik daar wat genuanceerder over.

Inderdaad, Goud is geen belegging, maar een verzekering. smile.gif

Quote:
Willem Middelkoop wordt er ook weleens van beschuldigd dat hij die doemscenario's verkoopt om zijn handel in goud te stimuleren. Dat zou voor een deel misschien wel waar kunnen zijn, beetje reklame maken doet hij wel natuurlijk.

Hij haalde een keer in een programma aan dat je tegenwoordig met goud net zoveel broden kunt kopen als ten tijde van het oude testament. Daarmee wilde hij zeggen dat goud wel altijd zijn waarde behoud ook na duizenden jaren. Dat principe klopt wel aardig volgens mij.

Wat gewoon onzin is. Als de bakker zegt ik wil een kilo Goud voor een brood gaat dat niet meer op. Het voordeel aan Goud is, dat er een zekere universele waarde aan toegekend wordt. Kijk je echter naar de Maya's in Inca's hechtten zij er geen waarde aan, maar werden er wel om vermoord door de Spanjaarden. Dus ook de waarde van Goud is een inschatting en een vertrouwen op de tot stand koming van de waarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben zelf iemand die erg voorzichtig is. Aandelen kopen zou ik niet zo snel doen, ik ben een veilige spaarder, dus misschien gewoon blijven sparen ?
smile.gif

Zolang de uitgekeerde rente de inflatie overstijgt is sparen interessant. Als het sparen minder opbrengt dan de inflatie hoog is, dan is het wijzer te spenderen. Daarnaast als het huidige systeem instort heb je daar ook niets meer aan, dan is niets qua valuta een waarde. Goud geeft dan een vorm van zekerheid en ik ben ook van mening dat we de goudstandaard niet los hadden moeten laten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat alle grondstofprijzen de komende decennia erg gaan stijgen, want de wereldbevolking blijft stijgen en de voorraden dalen. Als dan ook nog eens 2,5 miljard Aziaten een flinke economische groei kennen, stijgt de vraag nog sneller dan de bevolking.

investeringen in metalen lijkt me daarom niet gek, maar bedenk wel dat je als het echt fout gaat nog steeds geen goud kunt eten. Een veldje aardappels is ook wat waard.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Inderdaad, Goud is geen belegging, maar een verzekering.
smile.gif

Inderdaad een verzekering. Mochten alle banken omvallen de de geldontwaarding tot een hoogtepunt komen voor je goud krijg je altijd wat terug, ook al zou het ook wat minder kunnen zijn dan je erin gestoken hebt, het staat in ieder geval vast dat het altijd iets oplevert, die zekerheid mag je denk ik wel hebben.

Quote:
[...]Wat gewoon onzin is. Als de bakker zegt ik wil een kilo Goud voor een brood gaat dat niet meer op.

Daar heb je ook wel weer een punt. Brood zal in tijden van hongersnood voor mensen meer waarde hebben dan goud. Goud stilt je honger inderdaad niet. En ten tijde van voedselschaarste heeft men liever een brood dan een kilo goud. Dus de bakker kan in feite vragen voor zijn brood wat hij wil. Je hebt je punt gemaakt knipoog_dicht.gif

Quote:

Het voordeel aan Goud is, dat er een zekere universele waarde aan toegekend wordt. Kijk je echter naar de Maya's in Inca's hechtten zij er geen waarde aan, maar werden er wel om vermoord door de Spanjaarden. Dus ook de waarde van Goud is een inschatting en een vertrouwen op de tot stand koming van de waarde.

Min of meer hetzelfde principe dus: vertrouwen dat het goud een bepaalde waarde vertegenwoordigd, al geef ik Willem van Middelkoop natuurlijk wel weer gelijk dat de waarde van Goud met name tot stand komt door de natuurlijke schaarste van dit edelmetaal. Goud druk je niet zomaar even bij, terwijl dat met bijvoorbeeld euro's of dollars wel kan. Gedrukt geld heeft een kunstmatige schaarste(dit wordt door bankinstellingen in stand gehouden), terwijl goud een natuurlijke schaarste heeft.


Samengevoegd:

Quote:

[...] Goud geeft dan een vorm van zekerheid en ik ben ook van mening dat we de goudstandaard niet los hadden moeten laten.

Ik denk inderdaad dat die goudstandaard op zich zijn nut in het verleden zeker bewezen heeft als anker van vele financiele systemen. Het functioneerde wel.

Al blijf ik het altijd iets ongrijpbaars vinden: Waarom goud?

Ik zou natuurlijk een kilo goud kunnen kopen en in een kluis kunnen stoppen, maar dat hele gebeuren oogt zo ouderwets als iets van de vorige eeuw ofzo. Ook als ik zo naar de kosten kijk die het bezit van goud met zich meebrengt heb ik ook mijn twijfels of het verstandig is om goud te kopen zelfs bij een lagere goudprijs. Denk oa aan het verzekeren van goud, en deaanschaf van goud brengt ook de nodig kosten met zich mee: denk aan de huur van een bankkluis(tenzij je het thuis wil bewaren, maar dan heb je weer riscio op inbraak en diefstal ed.). En ook moet je vaak verzekeringskosten betalen om het goud te laten vervoeren en er zit vaak ook nog een percentage provisie op het goud.

Dus dat moet je ook allemaal meerekenen als je goud wilt aankopen als verzekering van je vermogen. En daar je ook geen rente ontvangt over het goud is iedere winst die je wilt maken op goud geheel afhankelijk van het wereldwijde vraag en aanbodspel. Dus je kan misschien wel winst maken, maar dan moet je op de juiste momenten inkopen en verkopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je goud koopt als verzekering voor je vermogen kun je het beter niet zien als belegging. Zoals je hierboven vermeldt gaat het om winst maken. Daarvoor is goud niet geschikt.

Mijn inziens is trouwens zilver vele malen interessanter dan goud. Waarom? Omdat zilver naast de monetaire eigenschappen ook beschikt over een interessant vraag - aanbod verhaal.

Wist je bijv. dat van al het zilver dat ooit uit de grond gehaald is 95 tot 98% nog steeds in omloop is? Dit komt omdat je goud altijd kan herwinnen.

Zilver daarentegen wordt voor een zeer groot deel verbruikt, in de industrie. Daardoor wordt zilver schaars en waardevol. Zilver is nu 65x goedkoper dan zilver, terwijl er vroeger een verhouding van 1 op 16 werd gebruikt omdat er 16x meer zilver was dan goud. Nu, ruim 2000 jaar, terwijl er minder zilver is dan voorheen is die verhouding compleet verstoord. Allemaal redenen om voor zilver te kiezen ipv goud.

Voor meer info hierover kun je terecht op: link


Samengevoegd:

Quote:

Het huidige geld systeem is gebaseerd op schulden en vertrouwen. Goud behoudt een bepaalde waarde, maar hoe wordt die waarde bepaald? Wat we nu in de goudprijs zien is een piek en is dat nu omdat het goed zo schaars is of omdat de vraag hoog is? Wat is Goud waard als het systeem niet inklapt, krijg je dan later nog dezelfde prijs terug? Als het systeem in elkaar klapt hoe wordt dan de waarde bepaalt?

Als een "side-note" er wordt geschreven en gezegd in de media dat Goud op record hoogte is, maar gerekend met inflatie staat het op de helft van het de jaren 80. De prijs van toen komt nu overeen met $2500 per troy ounce. Zijn zij die toen gekocht hebben dan nu slechter uit omdat ze minder overhouden of niet?

vergeet niet dat als naar koopkracht dient te kijken naast de inflatie. Wat was 1 dollar destijds waard (wat kocht je ervoor) en wat koop je nu voor 1 dollar? Als je dat vergelijkt zul je tot een hele andere conclusie komen.

Een mooie vergelijking is bijv. hoeveel kilo goud je nodig hebt voor een herenhuis in Amsterdam, laatst zag ik daar een artikel over op link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je goud koopt als verzekering voor je vermogen kun je het beter niet zien als belegging. Zoals je hierboven vermeldt gaat het om winst maken. Daarvoor is goud niet geschikt.

Mijn inziens is trouwens zilver vele malen interessanter dan goud. Waarom? Omdat zilver naast de monetaire eigenschappen ook beschikt over een interessant vraag - aanbod verhaal.

Wist je bijv. dat van al het zilver dat ooit uit de grond gehaald is 95 tot 98% nog steeds in omloop is? Dit komt omdat je goud altijd kan herwinnen.

Zilver daarentegen wordt voor een zeer groot deel verbruikt, in de industrie. Daardoor wordt zilver schaars en waardevol. Zilver is nu 65x goedkoper dan zilver, terwijl er vroeger een verhouding van 1 op 16 werd gebruikt omdat er 16x meer zilver was dan goud. Nu, ruim 2000 jaar, terwijl er minder zilver is dan voorheen is die verhouding compleet verstoord. Allemaal redenen om voor zilver te kiezen ipv goud.

Voor meer info hierover kun je terecht op:

Thanks Klaviaar,

Zilver is inderdaad ook zo gek nog niet. Nu is het zilver (nog) goedkoop, wie weet is dat straks ook over. Een kilo zilver is altijd nog betaalbaarder dan een kilo goud smile.gif Misschien dat ik jouw tip opvolg en wat baren zilver koop. Betaalbaar is het zeker, en wie weet wat de toekomst brengt. Zilver wordt natuurlijk ook voor industrieele toepassingen gebruikt en verbruikt. Wat verbruikt wordt win je natuurlijk niet meer terug en dat betekent op langere termijn een toename van schaarste.

Ook bedankt voor je link trouwen, interessante informatie knipoog_dicht.gif

[

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

vergeet niet dat als naar koopkracht dient te kijken naast de inflatie. Wat was 1 dollar destijds waard (wat kocht je ervoor) en wat koop je nu voor 1 dollar? Als je dat vergelijkt zul je tot een hele andere conclusie komen.

Een mooie vergelijking is bijv. hoeveel kilo goud je nodig hebt voor een herenhuis in Amsterdam, laatst zag ik daar een artikel over op

Koopkracht wordt beïnvloed door de inflatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zou natuurlijk een kilo goud kunnen kopen en in een kluis kunnen stoppen, maar dat hele gebeuren oogt zo ouderwets als iets van de vorige eeuw ofzo.

Het is een materiele/ fysieke verzekering. Wat anders dan al die papier tijgers van de verzekeringsmaatschappijen.

Quote:
Ook als ik zo naar de kosten kijk die het bezit van goud met zich meebrengt heb ik ook mijn twijfels of het verstandig is om goud te kopen zelfs bij een lagere goudprijs. Denk oa aan het verzekeren van goud, en deaanschaf van goud brengt ook de nodig kosten met zich mee: denk aan de huur van een bankkluis(tenzij je het thuis wil bewaren, maar dan heb je weer riscio op inbraak en diefstal ed.). En ook moet je vaak verzekeringskosten betalen om het goud te laten vervoeren en er zit vaak ook nog een percentage provisie op het goud.

Ik weet niet aan welke orde van grote jij zit te denken hoor, maar goud in huis is echt niet bijzonder. En goud verzekeren?? Een verzekering verzekeren? Je moet bij Goud niet aan de grote klok hangen hoeveel je hebt in huis. Een kluis kost op zich ook niet veel, maar je kan het ook kopen bij HBU en zij houden het in bewaring daar zal je wel kosten voor moeten betalen. De hoeveelheden waar Willem Middelkoop het over heeft zijn ook geen kilo's.

Quote:
Dus dat moet je ook allemaal meerekenen als je goud wilt aankopen als verzekering van je vermogen. En daar je ook geen rente ontvangt over het goud is iedere winst die je wilt maken op goud geheel afhankelijk van het wereldwijde vraag en aanbodspel. Dus je kan misschien wel winst maken, maar dan moet je op de juiste momenten inkopen en verkopen.

Wil je (snel) winst maken, koop dan geen goud. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Koopkracht wordt beïnvloed door de inflatie.

wat ik bedoelde te zeggen is dat wat je ook kocht in de jaren 80 vergeleken met nu, dat je er altijd op achteruit gaat. Niet alleen met goud. Dus die vergelijking met de goudkoers van nu en van toen is niet helemaal eerlijk, je kan kijken naar diverse ratios om te bepalen of goud duurder is geworden of niet. Bijv. de ratio van goud t.o.v. aandelen of goud t.o.v. een huis etc.

Zie ook link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Het is een materiele/ fysieke verzekering. Wat anders dan al die papier tijgers van de verzekeringsmaatschappijen.[...]Ik weet niet aan welke orde van grote jij zit te denken hoor, maar goud in huis is echt niet bijzonder.

Inderdaad geen kilo, is me wat te duur. Dan ben je geloof ik meer dan 25000 euro kwijt. Dat zou ik inderdaad niet in mijn huis willen hebben. Gewoon wat baartjes( 10 gram of 50 gram) of beleggingsmunten van 31 gram). Een kilo goud zou ik niet in huis willen hebben dat is voor mij te groot. Dat heb ik liever op de bank staan.

Ik was trouwens niet van plan om alle goudvoorraden van de Nederlandse bank te kopen anders was het weer een ander verhaal geweest haha.... Maar voor de grote jongens die misschien 3 a 4 staven van een kilo kopen lijkt het me wel handig als ze dat verzekeren en in een kluis stoppen. Dat bedoelde ik meer. Kijk als ik elke keer kleine baartjes zou kopen en op een gegeven moment loopt dat op, dan zal er misschien wel een keer een moment komen dat je denkt, zal ik het in een kluis bewaren, maar dat is voorlopig niet aan de orde, zo rijk ben ik helaas ook weer niet, ik zou net een kilo kunnen bekostigen knipoog_dicht.gif

Quote:

En goud verzekeren?? Een verzekering verzekeren? Je moet bij Goud niet aan de grote klok hangen hoeveel je hebt in huis. Een kluis kost op zich ook niet veel, maar je kan het ook kopen bij HBU en zij houden het in bewaring daar zal je wel kosten voor moeten betalen.

Misschien bij inbraak ofzo. Je hoort nog weleens in opsporing verzocht dat juwelen worden gejat, ook al zijn die niet een paar ton maar soms een paar duizend euro waard, het lijkt me toch zonde als men het jat. Maar misschien is het verzekeren van een verzekering iets teveel van het goede, dan kost het bezit van goud alleen maar geld inderdaad. Alleen ontkom je niet aan het feit dat je bij de aanschaf van goud wel verzekeringskosten voor het vervoer moet betalen. Ik zag bijv bij koop goud dat je bij een baar van 50 gram goud al 22 euro verzekeringskosten voor het vervoer moet betalen. Dus die kosten daar ontkom je helaas niet aan.

Quote:

De hoeveelheden waar Willem Middelkoop het over heeft zijn ook geen kilo's.[...]Wil je (snel) winst maken, koop dan geen goud.
smile.gif

Hij verkoopt wel kilootjes goud, maar dat kost al 25000 euro, dat vind ik nogal een groot bedrag(voor mij dan). Dit heb ik inderdaad liever niet in huis, maar op de bank. Wat kleinere hoeveelheden goud lijkt me prettiger, gewoon een klein gedeelte van je geld daarin omzetten. Al moet je wel instappen als de prijs van goud gezakt is.

Het kleinste baartje goud wat ik op de site van Willem middelkoop zag was 100 gram, maar dat kost nu ook al meer dan 2500 euro, bij koopgoud kun je baartjes van 10 gram kopen dus kleinere baartjes maar die zijn in verhouding duurder las ik omdat de baarkosten(maakkosten) van kleine baartjes hoger zijn dan grote baren goud.

Ik hoor al dat zilver misschien het nieuwe goud kan worden. Dat is momenteel erg goedkoop in vergelijking met goud. Dus misschien is dat met het oog op winst interessanter daar de goudprijs al aan de top zit, en ik niet denk dat deze nog meer gaat stijgen zoals sommigen mensen denken dat de goudprijs nog niet aan de top zit.

Als ik nu instap en het schijnt dat de goudprijs alleen maar zakt dan verlies ik straks weer een hoop centen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mat. 6:19-20

Verzamelt u geen schatten op aarde, waar mot en roest ze ontoonbaar maakt

Wat goud betreft: dat roest niet omdat het niet oxideert. knipoog_dicht.gif zilver roest ook niet maar wordt wel ontoonbaar omdat het zwart wordt(gaat een verbinding aan met koolstof) als is het wel makkelijk op te poetsen.

Maar ik snap je diepere betekenis wel smile.gif

Quote:

en waar dieven inbreken en stelen; maar verzamelt u schatten in de hemel, waar noch mot noch roest ze ontoonbaar maakt en waar geen dieven inbreken of stelen.

smile.gif

Inderdaad hemelse schatten waaronder eeuwig leven kunnen dieven en inbrekers niet pikken knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat goud betreft: dat roest niet omdat het niet oxideert.
knipoog_dicht.gif
zilver roest ook niet maar wordt wel ontoonbaar omdat het zwart wordt(gaat een verbinding aan met koolstof) als is het wel makkelijk op te poetsen.

Kleine correctie. Zilver oxideert niet met koolstof, maar met zwavel (dat maakt het zwart). In zwavelzuur gedompelt slaat zilver wit uit (oxidatie).

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid