Spring naar bijdragen

Christus aka Gods Heilige Geest?


Aanbevolen berichten

Zijn de Geest van Christus en de Heilige Geest één en dezelfde?

'...de profeten, die geprofeteerd hebben van de genade, aan u geschied; Onderzoekende, op welke of hoedanige tijd de Geest van Christus, Die in hen was....' (1 Petr 10b-11a)

We zien dus dat Petrus van mening is dat de profeten de Geest van Christus hadden, waardoor we kunnen bevestigen dat de Heilige Geest en de Geest van Christus met elkaar te verwarren begrippen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 205
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Kunnen we op basis van de volgende tekst dan concluderen dat de Zoon des mensen te onderscheiden is van de Heilige Geest/ de Geest van Christus? Zo ja, waarom, zo nee, waarom niet?

Mat 12,32

En zo wie enig woord gesproken zal hebben tegen de Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden; maar zo wie tegen de Heilige Geest zal gesproken hebben, het zal hem niet vergeven worden, noch in deze eeuw, noch in de toekomende.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De Heilige Geest is één en dezelfde als de Geest van Christus. Namelijk hij die als de Trooster gezonden is na de Hemelvaart van Christus.

Akkoord, maar is de Geest te onderscheiden van de Zoon des mensen? Immers, de laster tegen de Zoon des mensen zou vergeven worden en laster tegen de Heilige Geest niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toen Jezus als mens op aarde was, was Hij mens zoals ieder mens, dus bestond Hij uit geest (Geest!), ziel en lichaam. Als je kritiek had op Jezus als mens, dus op Zijn ziel en lichaam, dan was daar vergeving voor, maar Jezus is vooral God vanwege de Heilige(!) Geest van God. Als je God in/op Jezus bekritiseert, ga je rechtstreeks tegen de Schepper van hemel en aarde, de God van hemel en aarde in. Het kenmerk van de Heilige Geest is kracht en de Heilige Geest heeft werken, zoals wonderen en genezingen enz. . Als je ingaat tegen Zijn kracht, wonderen, genezingen enz. en deze kracht willens en wetens ontkent en zegt dat dit duivels werk is, dan ben je heel verkeerd/gevaarlijk bezig. Daarom sprak Hij tegen de farizeeën. Ze zagen wat Hij deed en wisten wat Hij deed, maar toch kwamen ze met kritiek.

Quote:
Matth. 12

22 Toen bracht men een bezetene tot Hem, die blind en stom was. En Hij genas hem, zodat de stomme sprak en zag. 23 En al de scharen waren buiten zichzelf en zeiden: Dit is toch niet de Zoon van David? 24 Maar de Farizeeën hoorden het en zeiden: Deze drijft de boze geesten slechts uit door Beëlzebul, de overste der geesten. 25 Maar Hij kende hun gedachten en zeide tot hen: Ieder koninkrijk, dat tegen zichzelf verdeeld is, gaat ten onder, en geen stad of huis, tegen zichzelf verdeeld, zal standhouden. 26 En indien de satan de satan uitdrijft, is hij tegen zichzelf verdeeld; hoe zal dan zijn koninkrijk kunnen standhouden? 27 En indien Ik door Beëlzebul de boze geesten uitdrijf, door wie doen uw zonen het dan? Daarom zullen zij rechters over u zijn. 28 Maar indien Ik door de Geest Gods de boze geesten uitdrijf, dan is het Koninkrijk Gods over u gekomen. 29 Of hoe kan iemand het huis van de sterke binnengaan en zijn huisraad roven, als hij niet eerst die sterke heeft gebonden? Dan zal hij zijn huis plunderen. 30 Wie met Mij niet is, die is tegen Mij, en wie met Mij niet bijeenbrengt, die verstrooit.

31 Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal de mensen vergeven worden, maar de lastering van de Geest zal niet vergeven worden. 32 Spreekt iemand een woord tegen de Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden; maar spreekt iemand tegen de heilige Geest, het zal hem niet vergeven worden, noch in deze eeuw, noch in de toekomende. 33 Acht de boom goed, maar dan ook zijn vrucht, òf acht de boom slecht, maar dan ook zijn vrucht, want aan zijn vrucht kent men de boom. 34 Adderengebroed, hoe kunt gij, die slecht zijt, iets goeds zeggen? Want uit de overvloed des harten spreekt de mond. 35 Een goed mens brengt uit zijn goede schat goede dingen voort, en een slecht mens uit zijn boze schat boze dingen. 36 Maar Ik zeg u: Van elk ijdel woord, dat de mensen zullen spreken, zullen zij rekenschap geven op de dag des oordeels, 37 want naar uw woorden zult gij gerechtvaardigd worden, en naar uw woorden zult gij veroordeeld worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Toen Jezus als mens op aarde was, was Hij mens zoals ieder mens, dus bestond Hij uit geest (Geest!), ziel en lichaam. Als je kritiek had op Jezus als mens, dus op Zijn ziel en lichaam, dan was daar vergeving voor, maar Jezus is vooral God vanwege de Heilige(!) Geest van God.

Of Jezus een mens als ieder mens was zou ik nog over met je in discussie kunnen gaan, maar verder zijn we het hier over ook al eens! knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat in deze tijd hetzelfde geldt. Als iemand nu gelovigen bekritiseert, is dat mogelijk, maar als iemand de werken bekritiseert die die persoon doet door de Heilige Geest, zoals tekenen, genezingen en wonderen, dan is die persoon heel gevaarlijk bezig. Als het dus nog om kritiek op die mens gaat, kan het nog, maar als het tegen de Geest en de werken gaat, is het op z'n minst gevaarlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik geloof dat in deze tijd hetzelfde geldt. Als iemand nu gelovigen bekritiseert, is dat mogelijk, maar als iemand de werken bekritiseert die die persoon doet door de Heilige Geest, zoals tekenen, genezingen en wonderen, dan is die persoon heel gevaarlijk bezig. Als het dus nog om kritiek op die mens gaat, kan het nog, maar als het tegen de Geest en de werken gaat, is het op z'n minst gevaarlijk.

Nou, dan kunnen een heleboel christenen, ook hier op het forum, hun borst nog nat maken...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik geloof dat in deze tijd hetzelfde geldt. Als iemand nu gelovigen bekritiseert, is dat mogelijk, maar als iemand de werken bekritiseert die die persoon doet door de Heilige Geest, zoals tekenen, genezingen en wonderen, dan is die persoon heel gevaarlijk bezig. Als het dus nog om kritiek op die mens gaat, kan het nog, maar als het tegen de Geest en de werken gaat, is het op z'n minst gevaarlijk.

Dit lijkt mij geen bijbelse stelling, want niemand heeft de Heilige Geest tegenwoordig nog in dezelfde mate als de eerste christenen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit lijkt mij geen bijbelse stelling, want niemand heeft de Heilige Geest tegenwoordig nog in dezelfde mate als de eerste christenen.
smile.gif

Nee?

Quote:

Nou, dan kunnen een heleboel christenen, ook hier op het forum, hun borst nog nat maken...

Het is in ieder geval verstandig om voorzichtig om te gaan met bepaalde dingen die op aarde gebeuren en niet gelijk een oordeel klaar te hebben over dingen.

Veel gebeurt uit onwetendheid.

Quote:
Hand. 2

36 Dus moet ook het ganse huis Israëls zeker weten, dat God Hem èn tot Here èn tot Christus gemaakt heeft, deze Jezus, die gij gekruisigd hebt.

37 Toen zij dit hoorden, werden zij diep in hun hart getroffen, en zij zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannen broeders? 38 En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen. 39 Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen, die verre zijn, zovelen als de Here, onze God, ertoe roepen zal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik geloof dat in deze tijd hetzelfde geldt. Als iemand nu gelovigen bekritiseert, is dat mogelijk, maar als iemand de werken bekritiseert die die persoon doet door de Heilige Geest, zoals tekenen, genezingen en wonderen, dan is die persoon heel gevaarlijk bezig. Als het dus nog om kritiek op die mens gaat, kan het nog, maar als het tegen de Geest en de werken gaat, is het op z'n minst gevaarlijk.

Je zult toch eerst moeten beproeven of het uberhaupt uit de Heilige Geest is wat deze mensen doen. En er zijn genoeg charlatans dat je uiterst kritisch mag en moet zijn over deze "genezers".

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Eerder citeerde ik:

Mat 12,32

En zo wie enig woord gesproken zal hebben tegen de Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden; maar zo wie tegen de Heilige geest zal gesproken hebben, het zal hem niet vergeven worden, noch in deze eeuw, noch in de toekomende.

Blijkt hieruit niet een onmiskenbaar onderscheid?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Eerder citeerde ik:

Mat 12,32

En zo wie enig woord gesproken zal hebben tegen de Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden; maar zo wie tegen de Heilige geest zal gesproken hebben, het zal hem niet vergeven worden, noch in deze eeuw, noch in de toekomende.

Blijkt hieruit niet een onmiskenbaar onderscheid?

Wel tussen de Heilige Geest en de Zoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Eerder citeerde ik:

Mat 12,32

En zo wie enig woord gesproken zal hebben tegen de Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden; maar zo wie tegen de Heilige geest zal gesproken hebben, het zal hem niet vergeven worden, noch in deze eeuw, noch in de toekomende.

Blijkt hieruit niet een onmiskenbaar onderscheid?

Ja.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Eerder citeerde ik:

Mat 12,32

En zo wie enig woord gesproken zal hebben tegen de Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden; maar zo wie tegen de Heilige geest zal gesproken hebben, het zal hem niet vergeven worden, noch in deze eeuw, noch in de toekomende.

Blijkt hieruit niet een onmiskenbaar onderscheid?

Er is inderdaad een verschil tussen God de Zoon (Jezus) en God de Heilige Geest. De Geest van Christus en de Heilige Geest zijn echter Dezelfde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Salaam,

Ik wil geen hetse veroorzaken, maar ik kan enkel zeggen dat volgens mij de heilige Geest niemand minder is dan Gabriël. God kent geen deelgenoten volgens moslims.

Maar om inhoudelijk te blijven, de topicstelling kan zelfs vanuit Christelijke visie niet onderschreven worden. Immers, Jezus (vzmh) was er al altijd, volgens jullie. Echter, het was pas nà zijn komst op Aarde dat men genade kon/kan vinden door de heilige Geest.(?)

Corrigeer me gerust, daar ben ik op uit, niet op een clash. Maar eerst gaan wassen en bidden. smile.gif

Wa salaam,

Ilyas

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb jijzelf een geest Jb? Als jijzelf een geest hebt, is het dan niet voorstelbaar dat God een Geest heeft?

Quote:

Immers, Jezus (vzmh) was er al altijd, volgens jullie.

Klopt. Jezus Christus is er altijd al geweest.

Quote:
Echter, het was pas nà zijn komst op Aarde dat men genade kon/kan vinden door de heilige Geest.(?)

Ik weet niet wat je bedoelt met "het was pas nà zijn komst op Aarde dat men genade kon/kan vinden door de heilige Geest."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar om inhoudelijk te blijven, de topicstelling kan zelfs vanuit Christelijke visie niet onderschreven worden. Immers, Jezus (vzmh) was er al altijd, volgens jullie. Echter, het was pas nà zijn komst op Aarde dat men genade kon/kan vinden door de heilige Geest.(?)

Corrigeer me gerust, daar ben ik op uit, niet op een clash. Maar eerst gaan wassen en bidden.
smile.gif

Ik zal je corrigeren! Een clash? Niet nodig wat mij betreft, want ik zal je de oren absoluut niet wassen, dat mag je zelf doen! knipoog_dicht.gif

Al voordat de mens Jezus zich openbaarde kon men vergeving krijgen van God (= de Vader, de Zoon en de Heilige Geest):

Gen 6,8

Maar Noach vond genade in de ogen des HEEREN.

Ex 33,12

En Mozes zeide tot de HEERE: Zie, Gij zegt tot mij: Voer dit volk op! maar Gij laat mij niet weten, wie Gij met mij zult zenden; daar Gij gezegd hebt: Ik ken u bij name! en ook: Gij hebt genade gevonden in Mijn ogen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid