Spring naar bijdragen

Christus aka Gods Heilige Geest?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 205
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Er staat in mijn Bijbel '...de laatste Adam werd een levendmakende geest.' (1 Kor 15,45)

De kneep zit hem in het Griekse woord
ginomai
wat betekent
geworden
en wat ik me dan afvraag beste Dannyr, hoe lees jij?
knipoog_dicht.gif

Ik kijk hier vooral naar de context en het parallellisme waarin de ziel tegenover de geest wordt geplaatst, en niet de mens tegenover de geest zoals jij het hier leest.

Een mens bestaat immers uit ziel/geest en lichaam.

Dus zowel de eerste als de laatste Adam hebben een lichaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik kijk hier vooral naar de context en het parallellisme waarin de
ziel
tegenover de
geest
wordt geplaatst, en niet
de mens
tegenover
de geest
zoals jij het hier leest.

Een mens bestaat immers uit ziel/geest en lichaam.

Dus zowel de eerste als de laatste Adam hebben een lichaam.

Dat de laatste Adam een lichaam heeft ontken ik niet, alleen niet hetzelfde lichaam als na de opstanding, want Paulus leert ons:

1 Kor 15,50

Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen, en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet.

Hoe kan Jezus dan in het Koninkrijk Gods zijn met zijn fysieke lichaam als vlees en bloed dat niet beërven kunnen? Leg me dat dan eens haarfijn uit aan de hand van de Bijbel, zodat ik niet langer hoef te dwalen! smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er staat in mijn Bijbel '...de laatste Adam werd een levendmakende geest.' (1 Kor 15,45)

De kneep zit hem in het Griekse woord
ginomai
wat betekent
geworden
en wat ik me dan afvraag beste Dannyr, hoe lees jij?
knipoog_dicht.gif

geworden is slechts 1 van de betekenissen ginomai kan ook betekenen:

-was (openb 1:9)

-is (2 pet 2:20)

Het belangrijkste gegeven is dat je niet kan zeggen dat Adam letterlijk alleen maar een levende ziel werd, want ook al staat dit in de grondtekst Adam had toch nog steeds een lichaam akkoord Piebe?

Dus waarom zou het dan in het tweede zinsdeel alleen maar een geest kunnen betreffen als het over Jezus gaat?? De eerste Adam was toch ook niet alleen maar een ziel zonder lichaam???


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Dat de laatste Adam een lichaam heeft ontken ik niet, alleen niet hetzelfde lichaam als na de opstanding, want Paulus leert ons:

1 Kor 15,50

Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen, en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet.

Hoe kan Jezus dan in het Koninkrijk Gods zijn met zijn fysieke lichaam als vlees en bloed dat niet beërven kunnen? Leg me dat dan eens haarfijn uit aan de hand van de Bijbel, zodat ik niet langer hoef te dwalen!
smile.gif

Als je mijn bijdragen op het jehova's getuigentopic gelezen had je al antwoord op je vraag gehad, want die kwamen met exact hetzelfde argument als jij, maar dan om te loochenen dat Jezus lichamelijk is opgestaan.

Vooruit nog een keer:

Jezus zei namelijk niet na Zijn opstanding dat Hij een lichaam had bestaande uit VLEES en BLOED, maar een verheerlijkt Lichaam bestaande uit VLEES en BEENDEREN.

Jezus zei het Zelf: Een geest heeft geen vlees en beenderen, zoals gij ziet dat Ik heb luk 24:39

En dat opstandingslichaam waarover Jezus sprak bestaande uit vlees en beenderen vormt voor Jezus dus geen enkel obstakel om naar de Vader op te varen in de hemel getuige Zijn Hemelvaart.

Vandaar dat als je gek bent op kleine details je ook moet letten op zaken zoals parallellismen in de bijbel zoals hier het parallellisme van een lichaam van vlees en bloed tegenover een verheerlijkt lichaam van vlees en beenderen dat is nogal een wereld van verschil namelijk!

Dus bij deze hoop ik dit 'dilemma' voor jou haarfijn uitgelegd te hebben. Bijbellezen is dus een nauwkeurige bezigheid!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Gods Geest woont niet in alle mensen. Hij woont alleen in de gelovigen die Jezus Christus hebben aangenomen als Redder.

Gods Geest woont wel in alle mensen. Iedereen heeft een klein vonkje in zijn hart, maar de meeste mensen wandelen nog in hun Ego, in hun eigen dunk in plaats van in de Geest van Christus. Maar de Christus Geest is liefdevol en dringt zich niet op aan de mens, Hij dwingt niet.

Jezus heeft zelf op Aarde gezegd, toen men Hem verweet dat Hij Godslastering uitsprak: Is er niet tegen u gezegd dat u Goden zijt? Hoe kan Ik dan Godslasterend spreken als Ik. gestuurd door Mijn Vader in de Hemelen, zeg dat ik Gods Zoon ben..

Johannes 10:34

Dit is een van de bewijzen dat iedereen een kind van God is, hoe wil je dit anders verklaren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ooit blies God Zijn levensgeest in de mens. Na de zondeval had elk mens een geest die dood was. Ongelovigen worden ook 'geestelijk dood' genoemd. Door het offer van Jezus Christus konden mensen weer een levende, eeuwige geest krijgen. Alleen bij de mensen die het Offer van Jezus Chrisus aannemen, is de geest van hen tot leven gewekt. Dit zijn wedergeboren mensen. Zie ook: link .

Alleen wedergeboren christenen maken deel uit van de goddelijke natuur.

2 Petr. 1

3 Zijn goddelijke kracht immers heeft ons met alles, wat tot leven en godsvrucht strekt, begiftigd door de kennis van Hem, die ons geroepen heeft door zijn heerlijkheid en macht; 4 door deze zijn wij met kostbare en zeer grote beloften begiftigd, opdat gij daardoor deel zoudt hebben aan de goddelijke natuur, ontkomen aan het verderf, dat door de begeerte in de wereld heerst.

Joh 3,3

Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

geworden is slechts 1 van de betekenissen ginomai kan ook betekenen:

-was (openb 1:9)

-is (2 pet 2:20)

Het belangrijkste gegeven is dat je niet kan zeggen dat Adam letterlijk alleen maar een levende ziel werd, want ook al staat dit in de grondtekst Adam had toch nog steeds een lichaam akkoord Piebe?

Dus waarom zou het dan in het tweede zinsdeel alleen maar een geest kunnen betreffen als het over Jezus gaat??

De eerste Adam was toch ook niet alleen maar een ziel zonder lichaam???

Wanneer werd de eerste mens, Adam, een levende ziel?

Gen 2,7

En de HEERE God had de mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen de adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel.

De eerste mens werd een levende ziel toen God hem de levensadem in zijn neusgaten blies. Daarvoor leefde hij niet en was niets.

En wanneer werd Jezus een levendmakende geest?

Ps 71,20

Gij, Die mij veel benauwdheden en kwaden hebt doen zien, zult mij weer levend maken, en zult mij weer ophalen uit de afgronden der aarde.

Rom 8,11

En indien de Geest van Hem, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.

Hieruit kunnen we concluderen dat de laatste Adam een levendmakende Geest werd toen hij hem uit de dood opwekte. En wat was hij daarvoor? Een mens van vlees en bloed. Daarom is mijn eerdere uitleg van 1 Kor 15,45 geheel juist. Het Woord werd tijdelijk vlees en daarna een levendmakende Geest nadat hij mens was geweest. Apostel Johannes omschreef het als volgt:

Joh 1,14

En het Woord is vlees geworden, en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de Eniggeborene van de Vader), vol van genade en waarheid.

En Jezus zelf zei dat hij zijn vlees zou geven.

Joh 6,51

Ik ben dat levende Brood, dat uit de hemel neergedaald is; zo iemand van dit Brood eet, die zal in eeuwigheid leven. En het brood, dat Ik geven zal, is Mijn vlees, dat Ik geven zal voor het leven der wereld.

Doch als het kloppen zou zoals jij het uitlegt, dan hield dat immers in dat Jezus zijn vlees tot op de dag van vandaag nog heeft en wij nog in onze zonden zijn. smile.gif

Nee beste Dannyr, Jezus Christus is nu Geest en als je net als ik gelooft dat hij God is, zul je dat van harte beamen, want immers:

Joh 4,24

God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je mijn bijdragen op het jehova's getuigentopic gelezen had je al antwoord op je vraag gehad, want die kwamen met exact hetzelfde argument als jij, maar dan om te loochenen dat Jezus lichamelijk is opgestaan.

Ik geef toe, ik lees niet alle discussies tussen jou en Ft!

Quote:

Vooruit nog een keer:

Jezus zei namelijk niet na Zijn opstanding dat Hij een lichaam had bestaande uit VLEES en BLOED, maar een verheerlijkt Lichaam bestaande uit VLEES en BEENDEREN.

Jezus zei het Zelf: Een geest heeft geen
vlees
en
beenderen
, zoals gij ziet dat
Ik heb
luk 24:39

En dat opstandingslichaam waarover Jezus sprak bestaande uit vlees en beenderen vormt voor Jezus dus geen enkel obstakel om naar de Vader op te varen in de hemel getuige Zijn Hemelvaart.

Dus Paulus had ongelijk bedoel je? De apostel leert dat vlees en bloed het Koninkrijk niet in kunnen en het enige wat ik doe is je daar op wijzen. Hoe rijm jij die zaken dan met elkaar?

Quote:

Vandaar dat als je gek bent op kleine details je ook moet letten op zaken zoals
parallellismen in de bijbel
zoals hier het parallellisme van een lichaam van
vlees
en
bloed
tegenover een verheerlijkt lichaam van
vlees
en
beenderen
dat is nogal een wereld van verschil namelijk!

Dus bij deze hoop ik dit 'dilemma' voor jou haarfijn uitgelegd te hebben. Bijbellezen is dus een nauwkeurige bezigheid!

We moeten er voor waken dat we de Bijbel niet gebruiken om onze eigen overtuigingen mee te verklaren denk ik. Zodra dat wel zo is komt daar vaak al snel gesodemieter van, laat ik het maar voorzichtig zeggen.

Het 'dilemma' waar jij over rept heb ik gelukkig geen last van, daar ik er niet voor terugdeins om mijn mening te herzien. In dit geval heb ik daar nog onvoldoende argumenten voor gehoord, dus blijf ik er van overtuigt dat de Geest van Christus ooit mens was. Helaas geef jij zo'n onbevredigend antwoord dat je voor mij de vraag als onbeantwoord laat waarom Paulus dan schreef dat vlees en bloed het Koninkrijk niet beërven, indien voor Jezus' vlees en bloed andere natuurwetten golden. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een geestelijk lichaam.

Quote:
Joh. 20

14 Na deze woorden keerde zij zich om en zag Jezus staan, maar zij wist niet, dat het Jezus was. 15 Jezus zeide tot haar: Vrouw, waarom weent gij? Wie zoekt gij? Zij meende, dat het de hovenier was, en zeide tot Hem: Heer, als gij Hem weggedragen hebt, zeg mij dan, waar gij Hem hebt neergelegd en ik zal Hem wegnemen. 16 Jezus zeide tot haar: Maria! Zij keerde zich om en zeide tot Hem in het Hebreeuws: Rabboeni, dat wil zeggen: Meester! 17 Jezus zeide tot haar: Houd Mij niet vast, want Ik ben nog niet opgevaren naar de Vader; maar ga naar mijn broeders en zeg hun: Ik vaar op naar mijn Vader en uw Vader, naar mijn God en uw God. 18 Maria van Magdala ging heen en boodschapte de discipelen, dat zij de Here had gezien en dat Hij haar dit gezegd had.

19 Toen het dan avond was op die eerste dag der week en ter plaatse, waar de discipelen zich bevonden, de deuren gesloten waren uit vrees voor de Joden, kwam Jezus en stond in hun midden en zeide tot hen: Vrede zij u! 20 En na dit gezegd te hebben toonde Hij hun zijn handen en zijn zijde. De discipelen dan waren verblijd, toen zij de Here zagen. 21 [Jezus] dan zeide nogmaals tot hen: Vrede zij u! Gelijk de Vader Mij gezonden heeft, zend Ik ook u. 22 En na dit gezegd te hebben, blies Hij op hen en zeide tot hen: Ontvangt de heilige Geest. 23 Wie gij hun zonden kwijtscheldt, die zijn ze kwijtgescholden; wie gij ze toerekent, die zijn ze toegerekend.

24 En Tomas, een der twaalven, genaamd Didymus, was niet met hen, toen Jezus daar kwam. 25 De andere discipelen dan zeiden tot hem: Wij hebben de Here gezien! Maar hij zeide tot hen: Indien ik in zijn handen niet zie het teken der nagels en mijn vinger niet steek in de plaats der nagels en mijn hand niet steek in zijn zijde, zal ik geenszins geloven.

26 En na acht dagen waren zijn discipelen weer in het huis en Tomas met hen. Jezus kwam, terwijl de deuren gesloten waren, en Hij stond in hun midden en zeide: Vrede zij u! 27 Daarna zeide Hij tot Tomas: Breng uw vinger hier en zie mijn handen en breng uw hand en steek die in mijn zijde, en wees niet ongelovig, maar gelovig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vlees en bloed kunnen inderdaad het Koninkrijk van God niet beërven. De geest beërft het Koninkrijk van God. Door de Geest beërfte Jezus Christus het Koninkrijk van God en door de Geest beërven christenen het Koninkrijk van God.

Ja toch, het staat er letterlijk, Paulus was zeer ondubbelzinnig toen hij dat schreef. De Geest van Christus is 33 jaar mens geweest, is onder de wet gezalfd en werd de Zoon van God genoemd. Dus binnen de drie-eenheid betekent de Zoon de Geest van Christus en niet de Heilige Geest zoals Dannyr beweert. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lees ook dit:

Matth. 3

13 Toen kwam Jezus uit Galilea naar de Jordaan tot Johannes, om Zich door hem te laten dopen. 14 Maar deze trachtte Hem daarvan terug te houden en zeide: Ik heb nodig door U gedoopt te worden en komt Gij tot mij?

15 Jezus echter antwoordde en zeide tot hem: Laat Mij thans geworden, want aldus betaamt het ons alle gerechtigheid te vervullen. Toen liet hij Hem geworden. 16 Terstond nadat Jezus gedoopt was, steeg Hij op uit het water. En zie, de hemelen openden zich, en hij zag de Geest Gods nederdalen als een duif en op Hem komen. 17 En zie, een stem uit de hemelen zeide: Deze is mijn Zoon, de geliefde, in wie Ik mijn welbehagen heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een geestelijk lichaam.[...]

Merk op dat er staat dat hij nog niet was opgevaren naar de Vader. De stelling welke ik hier verdedig is dat Jezus een Geest werd 40 dagen na de opstanding, toen hij ten hemel voer.


Samengevoegd:

Quote:

Wat staat er letterlijk?

Lees ook dit:

Matth. 3

13 Toen kwam Jezus uit Galilea naar de Jordaan tot Johannes, om Zich door hem te laten dopen. 14 Maar deze trachtte Hem daarvan terug te houden en zeide: Ik heb nodig door U gedoopt te worden en komt Gij tot mij?

15 Jezus echter antwoordde en zeide tot hem: Laat Mij thans geworden, want aldus betaamt het ons alle gerechtigheid te vervullen. Toen liet hij Hem geworden. 16 Terstond nadat Jezus gedoopt was, steeg Hij op uit het water. En zie, de hemelen openden zich, en hij zag de Geest Gods nederdalen als een duif en op Hem komen. 17 En zie, een stem uit de hemelen zeide: Deze is mijn Zoon, de geliefde, in wie Ik mijn welbehagen heb.

1 Kor 15,45... vlees en bloed beërven het Koninkrijk niet en omdat ik geloof in de harmonie van de Schrift, concludeer ik dat Jezus een Geest werd 40 dagen na de opstanding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Daniel wordt ook al gesproken over Jezus kan het ook niet wezen dat de Geest er al eerder was, waarom openbaarde hij op dezelfde manier als bij Johannes zich. Overigens in Openbaringen wel wat heldhaftiger, maar het zou kunnen.

Dus ik denk dat die geest al velen malen ouder is eerlijk gezegd. Natuurlijk is het 33 jaar op aarde geweest in een menselijke vorm.

Ik vind het wel het overdenken waard, dat zou nog meer verklaren over de goddelijkheid van Jezus

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Merk op dat er staat dat hij nog niet was opgevaren naar de Vader. De stelling welke ik hier verdedig is dat Jezus een Geest werd 40 dagen na de opstanding, toen hij ten hemel voer.

[...]

1 Kor 15,45... vlees en bloed beërven het Koninkrijk niet en omdat ik geloof in de harmonie van de Schrift, concludeer ik dat Jezus een Geest werd 40 dagen na de opstanding.

Daar is geen grond voor.

Mat 16,17

Jezus antwoordde en zeide: Zalig zijt gij, Simon Barjona, want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar mijn Vader, die in de hemelen is.

Vlees en bloed staat voor de mens / het menselijke en geen mens kan het Koninkrijk van God beërven. Alleen het Goddelijke / de Heilige Geest kan het Koninkrijk van God beërven. Door de wederomgeboren geest kan je het Koninkrijk van God binnengaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In Daniel wordt ook al gesproken over Jezus kan het ook niet wezen dat de Geest er al eerder was, waarom openbaarde hij op dezelfde manier als bij Johannes zich. Overigens in Openbaringen wel wat heldhaftiger, maar het zou kunnen.

Dus ik denk dat die geest al velen malen ouder is eerlijk gezegd. Natuurlijk is het 33 jaar op aarde geweest in een menselijke vorm.

Ik vind het wel het overdenken waard, dat zou nog meer verklaren over de goddelijkheid van Jezus

De Geest is absoluut ouder, dat ben ik roerend met je eens. Ik heb slechts voor de helderheid van de discussie alleen gesproken vanaf het moment dat Jezus mens werd. Doch ook ik geloof dat Hij al eerder was, Jezus zegt het immers zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Daar is geen grond voor.

Mat 16,17

Jezus antwoordde en zeide: Zalig zijt gij, Simon Barjona, want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar mijn Vader, die in de hemelen is.

Vlees en bloed staat voor de mens / het menselijke en geen mens kan het Koninkrijk van God beërven. Alleen het Goddelijke / de Heilige Geest kan het Koninkrijk van God beërven. Door de wederomgeboren geest kan je het Koninkrijk van God binnengaan.

Paulus schreef immers dat het vergankelijke het onvergankelijke niet krijgt en ook de lichamen van christenen zijn vergankelijk. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De Geest is absoluut ouder, dat ben ik roerend met je eens. Ik heb slechts voor de helderheid van de discussie alleen gesproken vanaf het moment dat Jezus mens werd. Doch ook ik geloof dat Hij al eerder was, Jezus zegt het immers zelf.

oké het was ook meer als toevoeging bedoeld.

Nou ja Jezus op aarde was vol van de Heilige Geest, je zou de HG misschien wel kunnen zien als de aanwezigheid van God op de aarde, dan misschien niet lichamelijk maar waarom leeft het evangelie anders, een mens kan zichzelf niet bekeren alleen God kan dat, en het gebeurd dagelijks.

Je hebt de Geest ook nodig om de Bijbel te begrijpen, en het wil het liefst ook dat we zoveel mogelijk op Jezus lijken. Het heeft allemaal met elkaar van doen, een prachtig iets

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

oké het was ook meer als toevoeging bedoeld.

Waarvoor dank, want het was een zeer terechte vind ik! smile.gif

Quote:

Nou ja Jezus op aarde was vol van de Heilige Geest, je zou de HG misschien wel kunnen zien als de aanwezigheid van God op de aarde, dan misschien niet lichamelijk maar waarom leeft het evangelie anders, een mens kan zichzelf niet bekeren alleen God kan dat, en het gebeurd dagelijks.

Je hebt de Geest ook nodig om de Bijbel te begrijpen, en het wil het liefst ook dat we zoveel mogelijk op Jezus lijken. Het heeft allemaal met elkaar van doen, een prachtig iets

Ik geloof dat de Geest Gods, de Heilige Geest en de Geest van Christus dezelfde zijn. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid