Spring naar bijdragen

Christus aka Gods Heilige Geest?


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Dat blijkt uit het gehele Scheppingsverhaal! Hij wás er dus al, toen hij zich één maakte met de stoffelijke wereld. En tóen 'stierf' hij! De Here God had immers gezegd, dat hij op de dág, dat hij zóu eten, zou sterven. En dat gebeurde ook, want wat zijn lichamelijke dood betreft, werd hij 930 jaar eer hij stierf.

Ik zie het er niet in terug, want waarom zou God tegen een geestelijk wezen gezegd hebben dat hij van alle bomen mocht eten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 205
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Dat is fijn, maar ik heb het niet gelezen en ga het niet opzoeken ook. Overigens verkondig je dan wel een boodschap die tegen Paulus zijn leer ingaat, ben je je daarvan bewust?

'....Is er een natuurlijk lichaam, dan bestaat er ook een geestelijk lichaam.' (1 Kor 15,44b)

Wat is dat nu weer voor belachelijke manier van spreken van jou dat ik tegen Paulus' leer in zou gaan. Jij pikt er 1 zinnetje uit en verbindt daar een conclusie aan. Dat deed je in dat andere topic ook al. Je moet alle zinnen van Paulus daaromheen ook lezen, dan weet je wat hij zegt en komt het overeen met zijn woorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Wat is dat nu weer voor belachelijke manier van spreken van jou dat ik tegen Paulus' leer in zou gaan. Jij pikt er 1 zinnetje uit en verbindt daar een conclusie aan. Dat deed je in dat andere topic ook al. Je moet alle zinnen van Paulus daaromheen ook lezen, dan weet je wat hij zegt en komt het overeen met zijn woorden.

Paulus schreef:

'....Is er een natuurlijk lichaam, dan bestaat er ook een geestelijk lichaam.' (1 Kor 15,44b)

Wat ik hieruit concludeer is dat als er een natuurlijk lichaam is, er ook een geestelijk lichaam bestaat. Wat lees jij er dan in? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoezo
moet
dat wel? En waaruit blijkt dat Adam een geestelijk wezen was?

Omdat de eerste dood van Adam de gééstelijke dood was!Toen de Geest in de beperkende stof kwam, 'stierf' de Geest.Maar Hij werd óók weer opgewekt.2 Kor.5.14 en 15:

'Want de liefde van Christus(Gods Geest)dringt ons,daar wij tot het inzicht gekomen zijn, dat één voor allen gestorven is.Dus zijn allen gestorven(de gééstelijke dood)En voor allen is Hij gestorven, opdat zij,die leven, niet meer voor zichzelf zouden leven, maar voor Hem, die voor hen gestorven is en opgewekt'

Het gaat dus puur om de Geest, die in Jezus was én in alle mensen!Volgens Paulus moeten we Jezus, de Christus wat het vlees betreft, niet meer kennen.Maar de vleselijke Christus viert nog steeds hoogtij!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het gaat dus puur om de Geest, die in Jezus was én in alle mensen!Volgens Paulus moeten we Jezus, de Christus wat het vlees betreft, niet meer kennen.Maar de vleselijke Christus viert nog steeds hoogtij!

Alleen jammer dat Paulus en Jezus zelf wat anders leren en dat het vooral aan uw manier van bijbellezen ligt. Daar zitten stelselmatig behoorlijk wat tegenstrijdigheden in zoals Nunc meermalen aangetoond heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Alleen jammer dat Paulus en Jezus zelf wat anders leren en dat het vooral aan uw manier van bijbellezen ligt. Daar zitten stelselmatig behoorlijk wat tegenstrijdigheden in zoals Nunc meermalen aangetoond heeft.

Kunt u de uitspraak van Paulus dan anders uitleggen?En ook Jezus'woorden, dat Hij slechts gezonden werd tot de verloren schapen van het huis Israels?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Kunt u de uitspraak van Paulus dan anders uitleggen?En ook Jezus'woorden, dat Hij slechts gezonden werd tot de verloren schapen van het huis Israels?

Jawel maar dat heeft Nunc nu al zo vaak gedaan dat ik niet echt de behoefte voel dat hier te gaan herhalen eigenlijk. Een eenvoudige zoekopdracht haalt de meeste antwoorden er wel uit. En u kunt de zoekopdracht uiteraard nog verder verfijnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jawel maar dat heeft Nunc nu al zo vaak gedaan dat ik niet echt de behoefte voel dat hier te gaan herhalen eigenlijk. Een eenvoudige
haalt de meeste antwoorden er wel uit. En u kunt de zoekopdracht uiteraard nog verder verfijnen.

Wil je misschien copy + pasten wat je exact bedoelt? Want ik denk niet dat iedereen evenveel zin heeft de archieven in te duiken voor een discussie. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wil je misschien copy + pasten wat je exact bedoelt? Want ik denk niet dat iedereen evenveel zin heeft de archieven in te duiken voor een discussie.
smile.gif

Als ik alles wat Nunc daar over geschreven heeft moet copy + pasten doe ik de rest van de dag niets meer en daar begin ik niet aan. Strootman heeft het echter allemaal al een keer kunnen lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jawel maar dat heeft Nunc nu al zo vaak gedaan dat ik niet echt de behoefte voel dat hier te gaan herhalen eigenlijk. Een eenvoudige
haalt de meeste antwoorden er wel uit. En u kunt de zoekopdracht uiteraard nog verder verfijnen.

Toch zou ik graag willen weten hoe ú deze teksten uitlegt!U hoeft daarvoor beslist niet naar een ander te verwijzen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik zie het er niet in terug, want waarom zou God tegen een geestelijk wezen gezegd hebben dat hij van alle bomen mocht
eten
?

Dan begrijpt u misschien het verháál niet goed. Ik denk, dat u voorbijziet aan de wáre betékenis van het verhaal!Het ging toch niet zomaar om een gewone verboden letterlijke vrucht? Het beeldt iets uit!Wat zeg ik:Het beeldt ons werkelijk bestaan uit! En zo lang wij als geestelijke mensen nog in dit lichaam der zonde ons verblijf hebben, zijn wij ver van de Here verwijderd, schreef Paulus!Ja, de gééstelijke mens maakte zich één met de stoffelijke wereld, wat ik u al eerder schreef. Ons vleselijk lichaam is daarom inderdaad een bewijs van wat er in het Paradijs plaatsvond. Het gaat toch niet over echte bomen, zoals stoofperen en golden delicius appelen. Kom, Piebe, dat kunt u wel beter weten!


Samengevoegd:

Quote:

Deze teksten leg ik niet anders uit dan Nunc en hij verwoordt het nog een stuk beter dan mij ook. En kijkend naar het aantal posts die hij er aan besteed heeft, weet ik vrij zeker dat hij heel volledig is geweest.

U fantaseert, want kúnt de teksten gewoon niet anders uitleggen!!En dáárom doet u het niet.Maar zeg dan óók niet, dat ik het verkeerd uitleg, want dan had u beter kunnen zwijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het gaat toch niet over echte bomen, zoals stoofperen en golden delicius appelen. Kom, Piebe, dat kunt u wel beter weten!

Eerlijkheidshalve denk ik dat Adam en Eva letterlijk verboden vijgen aten, maar golden delicious zijn anders wel lekkere appelen die we helaas niet met peren kunnen vergelijken. knipoog_dicht.gif

Ik geloof dat de mens reeds een wezen van vlees en bloed was toen God zich aan hem openbaarde in Eden. Dat zit hem in het Hebreeuwse woord bara wat vooral vormen betekent. Dat wil zeggen, het deeg was er reeds maar de koek moest nog gemaakt worden. Het feit dat Adam volwassen was toen God hem schiep ondersteunt deze uitleg, God hervormde Adam geestelijk, maar hij was een mens van vlees en bloed, snapt u wat ik bedoel? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Eerlijkheidshalve denk ik dat Adam en Eva letterlijk verboden vijgen aten, maar golden delicious zijn anders wel lekkere appelen die we helaas niet met peren kunnen vergelijken.
knipoog_dicht.gif

Ik geloof dat de mens reeds een wezen van vlees en bloed was toen God zich aan hem openbaarde in Eden. Dat zit hem in het Hebreeuwse woord
bara
wat vooral
vormen
betekent. Dat wil zeggen, het
deeg
was er reeds maar de koek moest nog gemaakt worden. Het feit dat Adam volwassen was toen God hem schiep ondersteunt deze uitleg, God
hervormde
Adam geestelijk, maar hij was een mens van vlees en bloed, snapt u wat ik bedoel?
smile.gif

We kunnen er niet over aan de gang blijven, maar het scheppingsverhaal is nu eenmaal een allegorie met een onvoorstelbare diepe betekenis.Met een letterlijke opvatting komen we altijd in de knoei, want als Adam werkelijk van een verboden, échte vrucht had gegeten, weten we geen raad met Genesis 2.5, waar pas staat, dat er nog geen enkel veldgewas of kruid was op aarde. En het is pas in 2.7 voordat de Here God de mens van stof uit de aardbodem formeerde. Hier laat ik het bij, Piebe.Het was best interessant!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

We kunnen er niet over aan de gang blijven, maar het scheppingsverhaal is nu eenmaal een allegorie met een onvoorstelbare diepe betekenis.Met een letterlijke opvatting komen we altijd in de knoei, want als Adam werkelijk van een verboden, échte vrucht had gegeten, weten we geen raad met Genesis 2.5, waar pas staat, dat er nog geen enkel veldgewas of kruid was op aarde. En het is pas in 2.7 voordat de Here God de mens van stof uit de aardbodem formeerde. Hier laat ik het bij, Piebe.Het was best interessant!

Pas in Genesis 3 aten Adam en Eva van de boom. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Pas in Genesis 3 aten Adam en Eva van de boom.
smile.gif

Inderdaad, u heeft gelijk. Sorry voor mijn vergissing! Desniettemin, kan het verhaal niet letterlijk opgevat worden. Het gaat dus niet over letterlijke bomen en/of vruchten. De diepe betekenis is, dat de mens zich één maakte met de stoffelijke wereld.Zoals Paulus het in Rom.83 schreef: 'God zond zijn Zoon in een vlees aan dat der zonde gelijk'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Inderdaad, u heeft gelijk. Sorry voor mijn vergissing! Desniettemin, kan het verhaal niet letterlijk opgevat worden. Het gaat dus niet over letterlijke bomen en/of vruchten. De diepe betekenis is, dat de mens zich één maakte met de stoffelijke wereld.Zoals Paulus het in Rom.83 schreef:
'God zond zijn Zoon in een vlees aan dat der zonde gelijk'

Ik heb de achillespees uit uw vorige betoog gehaald, u zal met wat nieuws over de brug moeten komen om mij daarvan te overtuigen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb de achillespees uit uw vorige betoog gehaald, u zal met wat nieuws over de brug moeten komen om mij daarvan te overtuigen.
knipoog_dicht.gif

Waarom, Piebe? Leest u het scheppingsverhaal letterlijk, of als een allegorie?Is de boom der kennis van goed en van kwaad, een létterlijke boom, of niet? En laten we er ook nog rekening mee houden, dat de mens inderdaad een god werd, want de Here God zei in Gen. 3.22:

'Zie, de mens is geworden als Onzer een door de kennis van goed en van kwaad'

Het waren inderdaad goden die de hemel en de aarde gemaakt hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om terug te gaan naar de Geest. In Mattheus 22.42 vroeg Jezus aan de Farizeeen:

'Wat dunkt u van de Christus? Wiens Zoon is Hij?

Maar toen zij Hem anwoordden dat Hij Davids Zoon was, ontkende Jezus het met een verwijzing naar David, die in Psalm 110.1 schreef:

'De Here heeft gezegd tot mijn Here....'

Is de Christus hier dus de Geest en niet de Zoon van David, maar de Zoon van God?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom, Piebe? Leest u het scheppingsverhaal letterlijk, of als een allegorie?Is de boom der kennis van goed en van kwaad, een létterlijke boom, of niet? En laten we er ook nog rekening mee houden, dat de mens inderdaad een god werd, want de Here God zei in Gen. 3.22:

'Zie, de mens is geworden als Onzer een door de kennis van goed en van kwaad'

Het waren inderdaad
goden
die de hemel en de aarde gemaakt hebben.

Dat klopt, maar in tegenstelling tot God hadden ze het eeuwige leven niet. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat klopt, maar in tegenstelling tot God hadden ze het eeuwige leven niet.
knipoog_dicht.gif

Waarom niet: 'Wie in Mij gelooft', zei Jezus op een gegeven moment tegen zijn hoorders, en in Hem die Mij gezonden heeft, hééft eeuwig en leven en komt niet in het oordeel. Eeuwig leven kan dus al aanvangen vóórdat de lichamelijke dood intreedt.


Samengevoegd:

Piebe,

Vergeet u mijn post van 24-01-2010 10:10:16 niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom niet: 'Wie in Mij gelooft', zei Jezus op een gegeven moment tegen zijn hoorders, en in Hem die Mij gezonden heeft, hééft eeuwig en leven en komt niet in het oordeel. Eeuwig leven kan dus al aanvangen vóórdat de lichamelijke dood intreedt.


Samengevoegd:

Piebe,

Vergeet u mijn post van 24-01-2010 10:10:16 niet?

Toch nog een punt waar ik het met jou over eens kan zijn P. Strootman. Want ik denk dat wat je zegt over dat eeuwige leven waar is. Je kan het al hebben voor je sterft door in Jezus te geloven. Je bezit het dan al in de zin dat je al zekerheid hebt dat als je tijdens je leven in Jezus gelooft je na je sterven zeker eeuwig leven zal hebben met Hem

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid