Spring naar bijdragen

Christus aka Gods Heilige Geest?


Aanbevolen berichten

Quote:

Het vind niet tegelijkertijd plaats. Jezus' opstanding naar geest en lichaam vond tegelijkertijd plaats, ruim 2000 jaar geleden. Gelovigen die Jezus Christus hebben aangenomen als Heer, staan geestelijk op met Jezus Christus op het moment dat gelovigen Jezus Christus aannemen als Heer. De lichamelijke opstanding van gelovigen vind plaats aan/na het eind der tijden en zal lichamelijk zijn als de lichamelijke opstanding van Jezus Christus die ruim 2000 jaar geleden plaatsvond.

Ik denk, dat de mens pas uit de dood opstaat, als hij gelooft, dat de Geest die in Jezus woonde, óók in hemzelf woont.Het gaat immers om de gééstelijk dood en om de gééstelijke opstanding!Paulus schreef:

'Ontwaakt, gij die slaapt en sta op uit de doden, en Chistus zal over u lichten'

Dit is toch een geestelijke opstandng, die plaats kan vinden vóórdat onze lichamelijke dood intreedt. En ook Jezus zei, dat wie in Hem gelooft, die Hem gezonden heeft, uit de dood isovergegeaan in het leven. Ja, Hij zei zelfs:

'....die hééft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegeaan uit de dood in het leven!

Eeuwig leven ziet veel meer op het Leven zélf, dan op de duur ervan!Het gaat in de bijbel veel minder over de lichamelijke dood en opstanding dan over de geestelijke dood en opstanding.De Schrift ziet ons immers als geestelijk doden. Petrus schreef zelfs, dat aan doden het evangelie verkondigd is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 205
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Ik denk, dat de mens pas uit de dood opstaat, als hij gelooft, dat de Geest die in Jezus woonde, óók in hemzelf woont.Het gaat immers om de gééstelijk dood en om de gééstelijke opstanding!Paulus schreef:

'Ontwaakt, gij die slaapt en sta op uit de doden, en Chistus zal over u lichten'

Dit is toch een geestelijke opstandng, die plaats kan vinden vóórdat onze lichamelijke dood intreedt. En ook Jezus zei, dat wie in Hem gelooft, die Hem gezonden heeft, uit de dood
is
overgegeaan in het leven. Ja, Hij zei zelfs:

'....die hééft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegeaan uit de dood in het leven!

Eeuwig leven ziet veel meer op het Leven zélf, dan op de duur ervan!Het gaat in de bijbel veel minder over de lichamelijke dood en opstanding dan over de geestelijke dood en opstanding.De Schrift ziet ons immers als geestelijk doden. Petrus schreef zelfs, dat aan
doden
het evangelie verkondigd is.

Het verheugd mij om te constateren dat u uit de SV77 citeert. Hetgeen Paulus leerde was overigens niet nieuw:

'Uw doden zullen leven, ook mijn dood lichaam, zij zullen opstaan; waakt op en juicht, gij, die in het stof woont! want uw dauw zal zijn als een dauw der moeskruiden, en het land zal de overledenen uitwerpen.'(Jes 26,19)

Hoe ziet u dat dan? In het stof wonen lijkt mij dood en begraven te betekenen toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Eeuwig leven ziet veel meer op het Leven zélf, dan op de duur ervan!

Klopt.

Quote:
De Schrift ziet ons immers als geestelijk doden. Petrus schreef zelfs, dat aan
doden
het evangelie verkondigd is.

Nee, de schrift ziet onbekeerde heidenen, die niet de Heilige Geest ontvangen hebben in hun hart na Jezus te hebben aangenomen als Heer, als doden.

Bekeerde christenen zijn opnieuw geboren en hebben een eeuwig levende geest ontvangen in het hart. Deze geest is verenigd met Gods Geest, de Heilige Geest. Deze christenen waren ooit geestelijk dood, maar hebben eeuwig leven ontvangen in Jezus Christus en gaan in eeuwigheid niet dood. Alleen het aardse lichaam zal ooit worden gezaaid in de aarde, waarna de christen zal opstaan in een nieuw, verheerlijkt lichaam.

Joh 11,26

en een ieder, die leeft en in Mij gelooft, zal in eeuwigheid niet sterven; gelooft gij dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het verheugd mij om te constateren dat u uit de SV77 citeert. Hetgeen Paulus leerde was overigens niet nieuw:

'Uw doden zullen leven, ook mijn dood lichaam, zij zullen opstaan;
waakt op en juicht, gij, die in het stof woont!
want uw dauw zal zijn als een dauw der moeskruiden, en het land zal de overledenen uitwerpen.'(Jes 26,19)

Hoe ziet u dat dan? In het stof wonen lijkt mij dood en begraven te betekenen toch?

Dat denk ik ook!Ik heb er echter nog nooit zo'n uitgebreidde studie van gemaakt. Maar Jezus zei in Mattheus 23.27 tegen de Schriftgeleerden en Farizeeen, dat zij geleken op gewitte graven. En Paulus had het in Romeinen 3.13 over zowel Joden als Grieken, dat zij allen onder de zonde zijn en dat hun keel een geopend graf is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op maandag 15 februari 2010 17:40:36 schreef Eulogía het volgende:

Quote:
Klopt.

Nee, de schrift ziet onbekeerde heidenen, die niet de Heilige Geest ontvangen hebben in hun hart na Jezus te hebben aangenomen als Heer, als doden.

Dat betwijfel ik, als u het zo zegt.Gods Geest woont namelijk per definitie in ieder mens. Paulus schreef in 2 Korinthe 13.5:[

'Stelt uzelf op de proef, of gij wel in het geloof zijt, onderzoekt uzelf. Of gelooft gij niet, dat Jezus Christus in u is? Want anders zijt gij verwerpelijk'

Ieder mens is dus,zij het in beginsel,een Jezus Christus, nameijk een mens, waarin de Christus woont. De Schrift vráágt, dit te gelóven!We mogen het dus niet omkeren, want dan leggen we het initiatief bij de mens zélf. En op de dag dat Adam zondigde en zich dus één maakte met de stoffelijke wereld, stierf hij de gééstelijke dood. De Here God had immers gezegd, dat hij ten dáge dat hij zou eten, zou sterven? Wat zijn lichamelijke dood betreft, stierf hij echter pas na 930 jaar. En dan zou ik ook aan u willen vragen, hóe het dan met al die mensen gegaan is, die leefden en stierven vóór dat Jezus geboren werd en Hem dus níet gekend hebben? En nee, de Schrift ziet álle mensen als doden, tenzij zij opgestaan zijn uit die geestelijke dood.Dat kunnen zowel Joden zijn als heidenen!Het oordeel is niet aan ons.

Quote:
Bekeerde christenen zijn opnieuw geboren en hebben een eeuwig levende geest ontvangen in het hart. Deze geest is verenigd met Gods Geest, de Heilige Geest. Deze christenen waren ooit geestelijk dood, maar hebben eeuwig leven ontvangen in Jezus Christus en gaan in eeuwigheid niet dood. Alleen het aardse lichaam zal ooit worden gezaaid in de aarde, waarna de christen zal opstaan in een nieuw, verheerlijkt lichaam.

Waar staat dit allemaal in de bijbel?Ik kan nérgens lezen, dat een christen gelooft en dat een heiden per definitie niet gelooft. De Schrif zegt toch ook:

Al de heidenen door Uw handen,

voortgebracht in alle landen,

zullen tot U komen, Heer,

bukken voor Uw aanschijn weer

En Paulus schreef in Romeinen 3.29 toch:

'Of is God alleen de God der Joden? Niet ook der heidenen? Zeker ook der heidenen'

Dat is toch prachtig!

Quote:
Joh 11,26

en een ieder, die leeft en in Mij gelooft, zal in eeuwigheid niet sterven; gelooft gij dat?

Ja, dat mogen wij inderdaad geloven!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat betwijfel ik, als u het zo zegt.Gods Geest woont namelijk per definitie in ieder mens. Paulus schreef in 2 Korinthe 13.5:[

'Stelt uzelf op de proef, of gij wel in het geloof zijt, onderzoekt uzelf. Of gelooft gij niet, dat Jezus Christus
in
u is? Want anders zijt gij verwerpelijk'

Ieder mens is dus,zij het in beginsel,een Jezus Christus, nameijk een mens, waarin de Christus woont. De Schrift vráágt, dit te gelóven!We mogen het dus niet omkeren, want dan leggen we het initiatief bij de mens zélf. En op de dag dat Adam zondigde en zich dus één maakte met de stoffelijke wereld, stierf hij de gééstelijke dood. De Here God had immers gezegd, dat hij ten dáge dat hij zou eten, zou sterven? Wat zijn lichamelijke dood betreft, stierf hij echter pas na 930 jaar. En dan zou ik ook aan u willen vragen, hóe het dan met al die mensen gegaan is, die leefden en stierven vóór dat Jezus geboren werd en Hem dus níet gekend hebben? En nee, de Schrift ziet álle mensen als doden, tenzij zij opgestaan zijn uit die geestelijke dood.Dat kunnen zowel Joden zijn als heidenen!Het oordeel is niet aan ons.

Nee, het is echt een verschrikking dat te geloven. Paulus schreef het aan de gelovige gemeente van Korinthe. Dat zijn gelovigen, mensen waarin de geest van Jezus Christus woont, de Heilige Geest. Dit zijn mensen die beleiden en geloven dat Jezus Christus Heer is. Alleen mensen die Jezus Christus aannemen als Heer en Hem als zodanig belijden, waarbij als gevolg de Heilige Geest in het hart komt wonen, zijn gelovig en gered.

De geest van Adam stierf gelijk. Zijn lichaam stierf pas 930 jaar later. Pas na Jezus' dood en opstanding konden gestorven levenden weer opnieuw geboren worden, tot eeuwig leven. De joden die stierven vóór Jezus' offer, verbleven in het dodenrijk tot aan Jezus' offer. Daarna kwamen ze in de hemel.

Het oordeel is aan Jezus Christus en Zijn woord. In Zijn woord staat hoe het oordeel uitvalt en dat is dat degenen die Hem hebben aangenomen als Heer en Hem belijden, zijn gered en eeuwig zullen leven.

Inderdaad zijn alle joden en heidenen dood tenzij ze door Jezus Christus zijn opgewekt doordat ze Hem hebben aangenomen en belijden als Heer.

Quote:

Waar staat dit allemaal in de bijbel?Ik kan nérgens lezen, dat een christen gelooft en dat een heiden per definitie niet gelooft. De Schrif zegt toch ook:

Al de heidenen door Uw handen,

voortgebracht in alle landen,

zullen tot U komen, Heer,

bukken voor Uw aanschijn weer

En Paulus schreef in Romeinen 3.29 toch:

'Of is God alleen de God der Joden? Niet ook der heidenen? Zeker ook der heidenen'

Dat is toch prachtig!

Dat zeg ik niet. Er zijn twee soorten heidenen: de heidenen die geloven (christenen) en de heidenen die niet geloven (doden). Alleen messiasbelijdende joden en messiasbelijdende heidenen (christenen) zijn gered.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat denk ik ook!Ik heb er echter nog nooit zo'n uitgebreidde studie van gemaakt. Maar Jezus zei in Mattheus 23.27 tegen de Schriftgeleerden en Farizeeen, dat zij geleken op gewitte graven. En Paulus had het in Romeinen 3.13 over zowel Joden als Grieken, dat zij allen onder de zonde zijn en dat hun keel een geopend graf is.

Inderdaad en slangenvenijn is onder hun lippen. Dat werpt een nieuw licht op het scheppingsverhaal lijkt me!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Nee, het is echt een verschrikking dat te geloven. Paulus schreef het aan de gelovige gemeente van Korinthe. Dat zijn gelovigen, mensen waarin de geest van Jezus Christus woont, de Heilige Geest. Dit zijn mensen die beleiden en geloven dat Jezus Christus Heer is. Alleen mensen die Jezus Christus aannemen als Heer en Hem als zodanig belijden, waarbij als gevolg de Heilige Geest in het hart komt wonen, zijn gelovig en gered.

En dan tegen zelf verlossing zijn?

Als je gelooft dat je eerst zelf moet geloven, en dat dan pas de geest in je woont, dat is je reinste zelf verlossing. Als je gelooft dat de Geest in iedereen woont, dan verlost de Geest de mens.

Er staat geschreven: Geloven in God, komt van de Geest, als je niet gelooft in God komt dat niet van de Geest.

Dat is dus de volgorde: Eerst heb je de Geest, dan pas komt het geloof in God. Niet andersom..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En dan tegen zelf verlossing zijn?

Als je gelooft dat je eerst zelf moet geloven, en dat dan pas de geest in je woont, dat is je reinste zelf verlossing. Als je gelooft dat de Geest in iedereen woont, dan verlost de Geest de mens.

Er staat geschreven: Geloven in God, komt van de Geest, als je niet gelooft in God komt dat niet van de Geest.

Dat is dus de volgorde: Eerst heb je de Geest, dan pas komt het geloof in God. Niet andersom..

Een zeer juiste reactie! Ik ga mijn opponent dan ook antwoorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En dan tegen zelf verlossing zijn?

Als je gelooft dat je eerst zelf moet geloven, en dat dan pas de geest in je woont, dat is je reinste zelf verlossing. Als je gelooft dat de Geest in iedereen woont, dan verlost de Geest de mens.

Er staat geschreven: Geloven in God, komt van de Geest, als je niet gelooft in God komt dat niet van de Geest.

Dat is dus de volgorde: Eerst heb je de Geest, dan pas komt het geloof in God. Niet andersom..

Het gaat er niet om of ik voor of tegen zelfverlossing ben. Er is geen zelfverlossing. Niemand kan zichzelf verlossen. Zelfverlossing leidt tot verlorenheid.

In het christendom is geen sprake van zelfverlossing. De Verlossing door de Verlosser Jezus Christus vond ruim 2000 jaar geleden plaats. Christenen kunnen zichzelf niet verlossen, maar dienen de verlossing van Jezus Christus die ruim 2000 jaar geleden plaatsvond, aan te nemen. Nadat christenen deze verlossing hebben aangenomen door te geloven en te belijden dat Jezus Christus Heer is, komt de Heilige Geest als onderpand wonen in het hart van de gelovige.

Quote:

Een zeer juiste reactie! Ik ga mijn opponent dan ook antwoorden.

Opponent? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op maandag 15 februari 2010 20:37:11 schreef Eulogía het volgende:[/b][/url]

Quote:
Nee, het is echt een verschrikking dat te geloven. Paulus schreef het aan de gelovige gemeente van Korinthe. Dat zijn gelovigen, mensen waarin de geest van Jezus Christus woont, de Heilige Geest. Dit zijn mensen die beleiden en geloven dat Jezus Christus Heer is. Alleen mensen die Jezus Christus aannemen als Heer en Hem als zodanig belijden, waarbij als gevolg de Heilige Geest in het hart komt wonen, zijn gelovig en gered

.

U keert de zaken om en legt het initiatief bij de mens zelf! Het was volgens Paulus in Galaten 4.4-7 God, die de Geest die in Jezus was, nu ook uitzond in de harten van de heidenen. Niet omdat zij erom gevraagd hebben, maar omdat Gods Geest, per definitie, in de mens wóónt. Het maakt hem tot mens, want zónder die Geest, is de mens gelijk aan de dieren. De Prediker zegt:

’Wat de mensenkinderen betreft, God wil hen schiften en laten zien, dat zij eigenlijk dieren zijn’

En als Paulus schrijft, dat ons lichaam een tempel is, omdat Gods Geest in ons woont, is dat de Waarheid voor élk mens. De Schrift vraagt ons om dit te geloven. Méér nog, wie gelooft, dat de Geest die in Jezus woonde óók in hem- of haarzélf woont, bereikt het zoonschap Gods.

Paulus schreef in Galaten 3.27:

’Gij zijt allen zonen van God door het geloof in Christus Jezus’

Dus niet door het geloof in Jezus Christus, hoe belangrijk het ook is, dat wij geloven, dat Jezus de Zoon van God was.

Quote:
De geest van Adam stierf gelijk. Zijn lichaam stierf pas 930 jaar later.

Dat is wel juist, maar er wordt niet zijn levensgeest mee bedoeld, maar Gods Geest, die in Adam woonde. Het was Gods Geest, die in Adam stierf toen hij zich één maakte met de stoffelijke wereld. Over deze Geest, ofwel de Christus, staat in 1 Korinthe 15.20:

’Maar nu, Christus is opgewekt, als Eersteling van hen die ontslapen zijn’

U moet er dus rekening mee houden, dat het hier niet over lichamelijke dood van Jezus gaat, want dan zou het betekenen, dat alle mensen tegelijk met Jezus de lichamelijke dood gestorven zijn. En dat is natuurlijk een onmogelijkheid. Nee,wij, ofwel álle mensen participeren in de dood van de Christus, die in en voor ons gestorven is. Paulus schreef in 2 Korinthe 5.15 immers:

Één voor allen gestorven. Dus zijn allen gestorven’

Het gaat dus om de gééstelijke dood!

Quote:
Pas na Jezus' dood en opstanding konden gestorven levenden weer opnieuw geboren worden, tot eeuwig leven. De joden die stierven vóór Jezus' offer, verbleven in het dodenrijk tot aan Jezus' offer. Daarna kwamen ze in de hemel.

Nee, u kunt of moogt de lichamelijke opstanding van de mens Jezus hierin niet betrekken. En het is ook niet aan ons, om te oordelen waar de doden zijn. Volgens Hebreeën 1.39 en 40 zijn de Oud Testamentische gelovigen, die dus reeds lange geleden gestorven zijn, in elk geval nog niet in de hemel, want daar lezen we:

’Ook deze allen,(de gestorvenen) hoewel door het geloof een getuigenis aan hen gegeven is, hebben het beloofde(de hemel) niet verkregen, daar God iets beters met ons voorhad, zodat zij niet zonder ons tot de volmaaktheid konden komen’

Niemand komt dus in onvolmaakte toestand in de hemel!

Quote:
Het oordeel is aan Jezus Christus en Zijn woord. In Zijn woord staat hoe het oordeel uitvalt en dat is dat degenen die Hem hebben aangenomen als Heer en Hem belijden, zijn gered en eeuwig zullen leven.

Inderdaad zijn alle joden en heidenen dood tenzij ze door Jezus Christus zijn opgewekt doordat ze Hem hebben aangenomen en belijden als Heer.

Nogmaals, het gaat om het geloof, dat Gods Geest in ons woont!

Quote:
Er zijn twee soorten heidenen: de heidenen die geloven (christenen) en de heidenen die niet geloven (doden). Alleen messiasbelijdende joden en messiasbelijdende heidenen (christenen) zijn gered.

Nee, er zijn in de bijbel twee groepen mensen, die aangesproken worden en dat zijn de Jood en de heiden. Als een heiden gelooft, blijft hij een heiden!let u maar op:

'....gehoorzaamheid des geloofs onder de heidenen'

'Is Hij ook niet de God der heidenen? Zeker, ook der heidenen'

'De zaligheid der heidenen geworden'

'Looft den Here, alle gij heidenen'

'Totdat devolheid der heidenen zal ingegaan zijn'

'Datde heidenen God zouden verheerlijken'

'Weest vrolijk, gij heidenen, met zijn volk'

'Op Hem zullen de heidenen hopen'

'Tot gehoorzaamheid der heidenen'

Enz.enz enz

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Het gaat er niet om of ik voor of tegen zelfverlossing ben. Er is geen zelfverlossing. Niemand kan zichzelf verlossen. Zelfverlossing leidt tot verlorenheid.

In het christendom is geen sprake van zelfverlossing. De Verlossing door de Verlosser Jezus Christus vond ruim 2000 jaar geleden plaats. Christenen kunnen zichzelf niet verlossen, maar dienen de verlossing van Jezus Christus die ruim 2000 jaar geleden plaatsvond, aan te nemen. Nadat christenen deze verlossing hebben aangenomen door te geloven en te belijden dat Jezus Christus Heer is, komt de Heilige Geest als onderpand wonen in het hart van de gelovige.

Zie je niet, dat je jezelf nu tegen spreek? Eerst moet je geloven, en DAN komt de Geest in de mens wonen? Dat kan toch niet, want zonder de Geest komen wij niet tot God, dat is zo vaak in de Bijbel verteld. Iedereen die zegt dat God bestaat, heeft het verkregen door de Geest.

Dat wil niet zeggen dat mensen die niet in God geloven, de Geest niet hebben. Zij luisteren er alleen niet naar, omdat ze vol zijn van hun eigen ego.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zie je niet, dat je jezelf nu tegen spreek? Eerst moet je geloven, en DAN komt de Geest in de mens wonen? Dat kan toch niet, want zonder de Geest komen wij niet tot God, dat is zo vaak in de Bijbel verteld. Iedereen die zegt dat God bestaat, heeft het verkregen door de Geest.

Dat wil niet zeggen dat mensen die niet in God geloven, de Geest niet hebben. Zij luisteren er alleen niet naar, omdat ze vol zijn van hun eigen ego.

Wat u opmerkt is puur bijbels, want in Galaten 4.5 schrijft Paulus aan ons, heidenen, niet dat God de Geest zijns Zoons alleen heeft uitgezonden in de harten van gelóvigen, maar in de harten van ons, heidenen.Alhans, dát bedoelde Paulus te zeggen. Het is de vaststelling van een voldongen Feit, als Vrucht van het werk van Jezus Christus, die zijn lichaam offerde voor het volk, waaruit Hij geboren was.Paulus schreef in Galaten 4.5en 6 immers:

'....om hen, die onder die wet waren(het volk Israel) vrij te kopen opdat wij(heidenen)het recht van zonen verkrijgen zouden. En,dat jullie zonen zijn - God heeft de Geest zijns Zoons uitgezonden in onze harten, die roep: Abba, Vader!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat u opmerkt is puur bijbels, want in Galaten 4.5 schrijft Paulus aan ons, heidenen, niet dat God de Geest zijns Zoons alleen heeft uitgezonden in de harten van gelóvigen, maar in de harten van ons, heidenen.Alhans, dát bedoelde Paulus te zeggen.

Maar het staat er blijkbaar niet als u moet vertellen wat Paulus wel niet bedoelt zou hebben met zijn tekst.

En we hebben al vaker dat weerlegd aan de hand van de context van de gehele schrift. Met name in dit topic (klik). En dan vooral deze post

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op donderdag 18 februari 2010 10:17:42 schreef Michiel het volgende:[/b][/url]

Quote:
Maar het staat er blijkbaar niet als u moet vertellen wat Paulus wel niet bedoelt zou hebben met zijn tekst.
Paulus bedoelde in Galaten 4.4 beslist
niet
(en dáár ging het over) dat God zijn Geest alléén in
gelóvige
harten uitgezonden heeft, maar in de harten van alle heidenen.

En we hebben al vaker dat weerlegd aan de hand van de context van de gehele schrift. Met name in
(klik). En dan vooral

Ik las daar:

Quote:
kennelijk verkondig JIJ, Piet Strootman, een andere Christus dan Paulus, want Paulus wijst ons er in Romeinen 11 op, dat de gelovige heidenen (als wilde takken) geënt zijn op de edele olijf (Israël). Niet voor niets kan Paulus schrijven: "Indien nu enkele van de takken weggebroken zijn en gij als wilde loot DAARTUSSEN geënt zijt en aan de saprijke wortel van de olijf deel hebt gekregen (..)" (Rom.11:17). De betekenis wordt hier door Paulus zelf uitgebreid naar de niet-joden. Jij bent hier dus degene die een andere Jezus verkondigt, en je komt hier - zoals al veel vaker - weer eens in conflict met je eigen geliefde apostel van de heidenen

Ik verkondig volstrekt géén andere Christus dan Paulus, want hij schreef deze Romeinenbrief gedurende de Handelingentijd, toen het volk Israel nog niet aan de kant was gezet (Handelingen 28.26 en 27) en het volk Israel nog fungeerde als Heilsnatie voor de volkeren en de Abrahamitische zegeningen dus nog voor de volkeren golden, en de tot geloof gekomen heidenen ge-ent werden op de stam van de Olijfboom Israel.Maar in de Galatenbrief en in Efeze,Filipensenen en Kolossensen, is deze Olijfboomwaarheid finaal verdwenen (of u moet volhouden, dat Handelingen 28.26 en 27 niet waar zijn) en mogen wij allen (dat zijn zowel Joden als heidenen), door éen Geest tot de Vader komen (Efeze 2.18). Door één Geest, mogen nú álle mensen tot de Vader komen, Michiel!

En zie eens, hoe dat klinkt als u aan mij schrijft: Je geliefde apostel..'Doe ik de Schrift tekort, als ik mij als heiden baseer op het evangelie van Paulus, dé apostel der heidenen?]

Is het een wonder,Michiel,dat Paulus aan Timotheus moest schrijven:

'Dit weet gij, dat állen die in Asia waren, zich van mij hebben afgekeerd'

En dat waren zowel Joden als heidenen (Hand 19.10) En wil jij dan aantonen waarom ik er verkeerd aan doe, als ik het evangeie van Paulus probeer te volgen? Waarom baseren jullie je op het evangelie der besnijdenis, dat volstrekt niet voor ons, heidenen, bestemd is! We worden er eenvoudig níet in aangesproken!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zie je niet, dat je jezelf nu tegen spreek? Eerst moet je geloven, en DAN komt de Geest in de mens wonen? Dat kan toch niet, want zonder de Geest komen wij niet tot God, dat is zo vaak in de Bijbel verteld. Iedereen die zegt dat God bestaat, heeft het verkregen door de Geest.

Dat wil niet zeggen dat mensen die niet in God geloven, de Geest niet hebben. Zij luisteren er alleen niet naar, omdat ze vol zijn van hun eigen ego.

Het lijkt voor jou misschien dat ik mezelf tegenspreek, maar dat komt omdat je mij niet om nadere uitleg vroeg en daardoor een voorbarige conclusie trok.

Het is inderdaad de Heilige Geest die werkt en mensen tot Christus wil brengen, maar dat doet Hij bij ongelovigen van buitenaf. Van buitenaf raakt de Heilige Geest bij ongelovigen het hart aan waarna ongelovigen kunnen besluiten Jezus Christus aan te nemen als Heer of niet, waarna de Heilige Geest in het hart kan en zal komen als de ongelovige Jezus Christus als Heer heeft aangenomen. De Heilige Geest kan en zal niet in het hart van een mens komen als de mens niet eerst Jezus Christus als Heer heeft aangenomen.

Ongelovigen hebben de Heilige Geest niet in het hart. Ze hebben alleen een geweten dat niet (direct) verbonden is met de Heilige Geest. Als ongelovigen niet luisteren naar het geweten, heeft dat te maken met een te groot ego.

Quote:

Op maandag 15 februari 2010 20:37:11 schreef Eulogía het volgende:
[/b]
[/url]

U keert de zaken om en legt het initiatief bij de mens zelf!

Nee, het initiatief ligt in eerste instantie niet bij de mens, maar de mens antwoord op de roep van Jezus Christus. Het eerste initiatief van God was de uitvoering van het Reddingsplan dat Jezus Christus uitvoerde, het tweede initiatief van God is het bewerken van het hart van de ongelovige door de Heilige Geest. Na deze twee initiatieven van God, ligt het initiatief bij de mens om op de juiste manier te reageren en Jezus Christus aan te nemen als Heer door Hem te geloven en te belijden. Zolang de mens niet op deze manier antwoord op Gods roep, is de mens nog in een verloren staat.

Quote:

Op maandag 15 februari 2010 20:37:11 schreef Eulogía het volgende:
[/b]
[/url]

Het was volgens Paulus in Galaten 4.4-7 God, die de Geest die in Jezus was, nu ook uitzond in de harten van de heidenen. Niet omdat zij erom gevraagd hebben, maar omdat Gods Geest, per definitie, in de mens wóónt. Het maakt hem tot mens, want zónder die Geest, is de mens gelijk aan de dieren. De Prediker zegt:

’Wat de mensenkinderen betreft, God wil hen schiften en laten zien, dat zij eigenlijk
dieren
zijn’

En als Paulus schrijft, dat ons lichaam een tempel is, omdat Gods Geest in ons woont, is dat de Waarheid voor élk mens. De Schrift vraagt ons om dit te geloven. Méér nog, wie gelooft, dat de Geest die in Jezus woonde óók in hem- of haarzélf woont, bereikt het zoonschap Gods.

Paulus schreef in Galaten 3.27:

’Gij zijt allen zonen van God door het geloof in Christus Jezus’

Dus niet door het geloof in Jezus Christus, hoe belangrijk het ook is, dat wij geloven, dat Jezus de Zoon van God was.

Wat Paulus schreef aan de gemeente van Galaten , was gericht aan gelovigen die al Jezus Christus hadden aangenomen als Heer. De mensen in Prediker die als dieren zijn, zijn de mensen vóór het Offer van Jezus Christus, die in die tijd uiteraard Jezus Christus nog niet hadden aangenomen als Heer. Pas mensen die na het Offer Jezus Christus aannamen als Heer, kregen de macht kinderen van God te worden. Alleen mensen die Jezus Christus hebben aangenomen als Heer, zijn een tempel van de Heilige Geest. Als er in Gal. 3:26 staat 'Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus.' betekent dat '26 Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in de Gezalfde Jezus.' Christus=Gezalfde.

Quote:

Op maandag 15 februari 2010 20:37:11 schreef Eulogía het volgende:
[/b]
[/url]

Dat is wel juist, maar er wordt niet zijn
levensgeest
mee bedoeld, maar Gods Geest, die in Adam woonde. Het was Gods Geest, die in Adam stierf toen hij zich één maakte met de stoffelijke wereld.

Klopt.

Quote:
Over deze Geest, ofwel de Christus, staat in 1 Korinthe 15.20:

’Maar nu, Christus is opgewekt, als Eersteling van hen die ontslapen zijn’

U moet er dus rekening mee houden, dat het hier niet over lichamelijke dood van Jezus gaat, want dan zou het betekenen, dat alle mensen tegelijk met Jezus de lichamelijke dood gestorven zijn. En dat is natuurlijk een onmogelijkheid. Nee,wij, ofwel álle mensen participeren in de dood van de Christus, die
in
en
voor
ons gestorven is. Paulus schreef in 2 Korinthe 5.15 immers:

Één voor allen gestorven. Dus zijn allen gestorven’

Het gaat dus om de gééstelijke dood!

Bij Jezus vonden de lichamelijke en geestelijke dood en opstanding tegelijk plaats. Mensen zijn geestelijk al dood en worden geestelijk levend na de aanname van Jezus Christus als Heer en de daarop volgende inwoning van de Heilige Geest die daarna verbonden is met de menselijke dode geest die op dat moment tot leven wordt gewekt en vanaf dan voor eeuwig leeft. De lichamelijke dood en opstanding van de gelovige vinden pas later plaats.

Quote:

Op maandag 15 februari 2010 20:37:11 schreef Eulogía het volgende:
[/b]
[/url]

Nee, u kunt of moogt de lichamelijke opstanding van de mens Jezus hierin niet betrekken. En het is ook niet aan ons, om te oordelen waar de doden zijn. Volgens Hebreeën 1.39 en 40 zijn de Oud Testamentische gelovigen, die dus reeds lange geleden gestorven zijn, in elk geval nog niet in de hemel, want daar lezen we:

’Ook deze allen,
(de gestorvenen)
hoewel door het geloof een getuigenis aan hen gegeven is, hebben het beloofde
(de hemel)
niet verkregen, daar God iets beters met ons voorhad, zodat
zij
niet zonder
ons
tot de volmaaktheid konden komen’

Niemand komt dus in onvolmaakte toestand in de hemel!

Hebr. 11

36 Anderen weder hebben hoon en geselslagen verduurd, daarenboven nog boeien en gevangenschap. 37 Zij zijn gestenigd, op zware proef gesteld, doormidden gezaagd, met het zwaard vermoord; zij hebben rondgezworven in schapevachten en geitevellen, onder ontbering, verdrukking en mishandeling 38 – de wereld was hunner niet waardig – zij hebben rondgedoold door woestijnen, en gebergten, in spelonken en de holen der aarde.

39 Ook deze allen, hoewel door het geloof een getuigenis aan hen gegeven is, hebben het beloofde niet verkregen, 40 daar God iets beters met ons voor had, zodat zij niet zonder ons tot de volmaaktheid konden komen.

Deze mensen hebben op aarde niet de beloften ontvangen, terwijl de huidige nieuwtestamentische christenen wel alle beloften hebben ontvangen, nl. redding, voorspoed, gezondheid, vrijheid, rust, vrede, blijdschap, bescherming enz. .

Quote:

Op maandag 15 februari 2010 20:37:11 schreef Eulogía het volgende:
[/b]
[/url]

Nogmaals, het gaat om het geloof, dat Gods Geest in ons woont!

En dat geloof kan een mens alleen hebben als die mens Jezus Christus heeft aangenomen als Heer. Daarna komt de Heilige Geest in het hart van de mens wonen.

Quote:

Op maandag 15 februari 2010 20:37:11 schreef Eulogía het volgende:
[/b]
[/url]

Nee, er zijn in de bijbel
twee
groepen mensen, die aangesproken worden en dat zijn de Jood en de heiden. Als een heiden gelooft, blijft hij een heiden!let u maar op:

'....gehoorzaamheid des geloofs onder de heidenen'

'Is Hij ook niet de God der heidenen? Zeker, ook der heidenen'

'De zaligheid der heidenen geworden'

'Looft den Here, alle gij heidenen'

'Totdat devolheid der heidenen zal ingegaan zijn'

'Datde heidenen God zouden verheerlijken'

'Weest vrolijk, gij heidenen, met zijn volk'

'Op Hem zullen de heidenen hopen'

'Tot gehoorzaamheid der heidenen'

Enz.enz enz

Klopt, dat had ik al geschreven. Christenen zijn óf messiasbelijdende joden, óf messiasbelijdende heidenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op donderdag 18 februari 2010 13:41:25 schreef Eulogía het volgende

Quote:
Het is inderdaad de Heilige Geest die werkt en mensen tot Christus wil brengen, maar dat doet Hij bij ongelovigen van buitenaf. Van buitenaf raakt de Heilige Geest bij ongelovigen het hart aan waarna ongelovigen kunnen besluiten Jezus Christus aan te nemen als Heer of niet, waarna de Heilige Geest in het hart kan en zal komen als de ongelovige Jezus Christus als Heer heeft aangenomen. De Heilige Geest kan en zal niet in het hart van een mens komen als de mens niet eerst Jezus Christus als Heer heeft aangenomen.

Waar zegt de bijbel dat wij,heidenen, Jezus Christus moeten aannemen? Zélf zei Hij in Mattheus 15.5:

’Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israëls’

Hier kan géén misverstand over bestaan! En in Johannes 19.9 bad Hij:

’Ik bid voor hen; niet voor de wereld bid Ik U, maar voor hen,(het volk Israel) die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn van U’

Daar behoort dus nog niet één heiden toe! Hoe kunt u dan zeggen,dat wij, heidenen, Jezus Christus aan moeten nemen? En nee, het is niet zoals u het voorstelt, namelijk dat als wij éérst Jezus Christus aan moeten nemen, waarna de Heilige Geest pas in ons komt wonen. Bedoelt u dit dan als een soort beloning? Luister naar Paulus, die aan ons, heidenen, in Galaten 4.4schreef:

’Maar toen de volheid van de tijd gekomen was, heeft God zijn Zoon gezonden, geboren uit een vrouw, geboren onder de wet, om hen die onder de wet waren(het volk Israel) vrij te kopen, opdat wij (heidenen)het recht van zonen verkrijgen zouden. En dat gij zonen zijt: God heeft de Geest zijns Zoon uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader!’

Dat is nog iets ánders, dan te bouwen op eigen verdienste!Nee, Paulus maakte hier een universele Waarheid bekend, namelijk dat Gods Geest inieder mens woont! En de Schrift vraagt ons, dit te geloven. U mag het dus zeker niet omkeren! En wat de mens Jezus Christus betreft voor ons, heidenen heidenen: Wij mogen Hem zien, als de Prefiguratie van de ware Zoon van God! Een zullen wij gelijkvormig mogen worden aan zijn Beeld!

Quote:
Ongelovigen hebben de Heilige Geest niet in het hart. Ze hebben alleen een geweten dat niet (direct) verbonden is met de Heilige Geest. Als ongelovigen niet luisteren naar het geweten, heeft dat te maken met een te groot ego.

Dus het lichaam van een ongelovige is volgens u geen tempel van Heilige Geest, zoals Paulus dit schreef? U durft veel te beweren.

Quote:
Wat Paulus schreef aan de gemeente van Galaten , was gericht aan gelovigen die al Jezus Christus hadden aangenomen als Heer.

Volstrekt niet! Kennelijk heeft u de brief aan de heidengalaten onvoldoende bestudeerd. Als u Galaten 1. 15.21 bestudeert, zult u zien, dat Paulus niet Jezus Christus gaat verkondigen, maar de Zoon die in Paulus geopenbaard werd, namelijk Gods Geest, die ook Zoon genoemd wordt. In Romeinen 8.3 schreef Paulus immers:

’God zond zijn Zoon(zijn Geest)in een vlees(in Jezus) aan dat der zonde gelijk’

Quote:
De mensen in Prediker die als dieren zijn, zijn de mensen vóór het Offer van Jezus Christus, die in die tijd uiteraard Jezus Christus nog niet hadden aangenomen als Heer. Pas mensen die na het Offer Jezus Christus aannamen als Heer, kregen de macht kinderen van God te worden. Alleen mensen die Jezus Christus hebben aangenomen als Heer, zijn een tempel van de Heilige Geest. Als er in Gal. 3:26 staat 'Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus.' betekent dat '26 Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in de Gezalfde Jezus.' Christus=Gezalfde.

Ik snap echt niet wat u met dat eerste bedoelt. Maar uw uitleg van Galaten 3.26 is radicaal fout. Het gaat hier expliciet over het geloof in Christus Jezus. Wie namelijk in Christus Jezus gelooft, gelooft dat de Geest die in Jezus woonde óók in jezélf woont. In vers 6 van dit hoofdstuk schreef Paulus immers:

'En, dat jullie zonen zij - God heeft de Geest zijns Zoons uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader'

En dit is de essentie van het evangelie van Paulus, ja van de gehéle bijbel. Geloven, dat Gods Geest in ons woont,zoals Hij de méns Jezus woonde.

Quote:
Hebr. 11

36 Anderen weder hebben hoon en geselslagen verduurd, daarenboven nog boeien en gevangenschap. 37 Zij zijn gestenigd, op zware proef gesteld, doormidden gezaagd, met het zwaard vermoord; zij hebben rondgezworven in schapevachten en geitevellen, onder ontbering, verdrukking en mishandeling 38 – de wereld was hunner niet waardig – zij hebben rondgedoold door woestijnen, en gebergten, in spelonken en de holen der aarde.

39 Ook deze allen, hoewel door het geloof een getuigenis aan hen gegeven is, hebben het beloofde niet verkregen, 40 daar God iets beters met ons voor had, zodat zij niet zonder ons tot de volmaaktheid konden komen. Deze mensen hebben op aarde niet de beloften ontvangen, terwijl de huidige nieuwtestamentische christenen wel alle beloften hebben ontvangen, nl. redding, voorspoed, gezondheid, vrijheid, rust, vrede, blijdschap, bescherming enz.

Nee, u draait om de ‘hete brei’ heen, want de schrijver zegt hier heel duidelijk, dat de Oud Testamentische gestorvenen, niet naar de hemel zijn gegaan. Althans, zij hadden het beloofde niet verkregen, zodat zij niet zonder ons, lezers, tot de volmaaktheid konden komen.

Quote:
Klopt, dat had ik al geschreven. Christenen zijn óf messiasbelijdende joden, óf messiasbelijdende heidenen.

Zoals u het zegt, komt het in de Schrift absoluut niet voor. Heidenen kunnen zeker, geen messisasbelijdende heidenen zijn. Nogmaals,het gaat voor ons om de Géést van Jezus, die nu ook in ons woont. Wij, heidenen, hebben niets uitstaande met een Jóódse Messias, want het woord Christus was in Johannes 1. 42 geen vertaling meer van het woord ‘messias, maar betékent voortaan Christus . En in Johannes 4.24a en 25, is de Christus voortaan de Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus het lichaam van een ongelovige is volgens u geen tempel van Heilige Geest, zoals Paulus dit schreef? U durft veel te beweren.

Inderdaad. Paulus schreef aan gelovigen dat hun lichaam de tempel van de Heilige Geest is. Het lichaam van ongelovigen zou wel een tempel van de Heilige Geest moeten zijn, maar is het helaas nog niet, zolang de ongelovige Jezus Christus nog niet heeft aangenomen als Heer waarna de Heilige Geest in het hart komt wonen. Het lichaam van ongelovigen is een tempel voor andere machten en werken.

Gal. 5

19 Het is duidelijk, wat de werken van het vlees zijn: hoererij, onreinheid, losbandigheid, 20 afgoderij, toverij, veten, twist, afgunst, uitbarstingen van toorn, zelfzucht, tweedracht, partijschappen, 21 nijd, dronkenschap, brasserijen en dergelijke, waarvoor ik u waarschuw, zoals ik u gewaarschuwd heb, dat wie dergelijke dingen bedrijven, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven.

Quote:

Volstrekt niet! Kennelijk heeft u de brief aan de heidengalaten onvoldoende bestudeerd. Als u Galaten 1. 15.21 bestudeert, zult u zien, dat Paulus niet Jezus Christus gaat verkondigen, maar de Zoon die in Paulus geopenbaard werd, namelijk Gods Geest, die ook Zoon genoemd wordt. In Romeinen 8.3 schreef Paulus immers:

’God zond zijn Zoon
(zijn Geest)
in een vlees
(in Jezus)
aan dat der zonde gelijk’

Nee, Jezus Christus is de Zoon van God in Wie de Heilige Geest van God woont.

Quote:

Ik snap echt niet wat u met dat eerste bedoelt. Maar uw uitleg van Galaten 3.26 is radicaal fout. Het gaat hier expliciet over het geloof in Christus Jezus. Wie namelijk in Christus Jezus gelooft, gelooft dat de Geest die in Jezus woonde óók in jezélf woont. In vers 6 van dit hoofdstuk schreef Paulus immers:

'En, dat jullie zonen zij - God heeft de Geest zijns Zoons uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader'

En dit is de essentie van het evangelie van Paulus, ja van de gehéle bijbel. Geloven, dat Gods Geest in ons woont,zoals Hij de méns Jezus woonde.

Dit is bijna helemaal correct met uitzondering van één punt: de Heilige Geest woont pas helemaal hetzelfde in een mens zoals in Jezus Christus, nadat die mens Jezus Christus heeft aangenomen als Heer. Na het ontvangen van deze Geest, zal de gelovige ook dezelfde en grotere werken doen als Jezus Christus, zoals wonderen, tekenen, genezingen, (andere) charismata enz. .

Joh 14,12

Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en grotere nog dan deze, want Ik ga tot de Vader

Quote:

Nee, u draait om de ‘hete brei’ heen, want de schrijver zegt hier heel duidelijk, dat de Oud Testamentische gestorvenen,
niet
naar de hemel zijn gegaan. Althans, zij hadden het
beloofde
niet verkregen, zodat zij niet zonder ons,
lezers,
tot de volmaaktheid konden komen.

Daar wil ik niet over twisten. Wat ik geschreven heb, laat ik staan, maar ik weet niet of die OT-gelovigen op dit moment in het dodenrijk wachten of al naar de hemel zijn. Dat vind ik ook niet zo'n interessant onderwerp. Het gaat om het hier en nu en het ontvangen van heil.

Quote:

Zoals u het zegt, komt het in de Schrift absoluut niet voor. Heidenen kunnen zeker, geen messisasbelijdende heidenen zijn. Nogmaals,het gaat voor ons om de Géést van Jezus, die nu ook in ons woont. Wij, heidenen, hebben niets uitstaande met een Jóódse Messias, want het woord Christus was in Johannes 1. 42 geen
vertaling
meer van het woord ‘messias, maar
betékent
voortaan Christus . En in Johannes 4.24a en 25, is de Christus voortaan de Geest.

Met deze letterlijke woorden staat het inderdaad niet in de Bijbel. Dat maakt ook niets uit. Het betekent allemaal hetzelfde. Messias=gezalfde=christen/Christus. Messiasbelijdende heidenen zijn Christusbelijdende heidenen, oftewel Heilige-Geest-belijdende heidenen oftewel zalving-belijdende heidenen. Al deze termen houden in dat een gelovige Jezus Christus belijdt als Heer.

Quote:

Waar zegt de bijbel dat wij,heidenen, Jezus Christus moeten aannemen? Zélf zei Hij in Mattheus 15.5:

’Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israëls’

Hier kan géén misverstand over bestaan! En in Johannes 19.9 bad Hij:

’Ik bid voor hen; niet voor de
wereld
bid Ik U, maar voor hen,
(het volk Israel)
die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn van U’

Daar behoort dus nog niet één heiden toe! Hoe kunt u dan zeggen,dat wij, heidenen, Jezus Christus aan moeten nemen? En nee, het is niet zoals u het voorstelt, namelijk dat als wij éérst Jezus Christus aan moeten nemen,
waarna
de Heilige Geest pas in ons komt wonen. Bedoelt u dit dan als een soort beloning? Luister naar Paulus, die aan ons, heidenen, in Galaten 4.4schreef:

’Maar toen de volheid van de tijd gekomen was, heeft God zijn Zoon gezonden, geboren uit een vrouw, geboren onder de wet, om hen die onder de wet waren
(het volk Israel)
vrij te kopen, opdat wij
(heidenen)
het recht van zonen verkrijgen zouden. En dat gij zonen zijt: God heeft de Geest zijns Zoon uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader!’

Dat is nog iets ánders, dan te bouwen op eigen verdienste!Nee, Paulus maakte hier een
universele
Waarheid
bekend, namelijk dat Gods Geest in
ieder
mens woont! En de Schrift vraagt ons, dit te geloven. U mag het dus zeker niet omkeren! En wat de mens Jezus Christus betreft voor ons, heidenen heidenen: Wij mogen Hem zien, als de
Prefiguratie
van de ware Zoon van God! Een zullen wij gelijkvormig mogen worden aan zijn Beeld!

Je kan het een beloning noemen, maar het is niet een eigen verdiende beloning, maar een beloning die een jood/heiden om niet, door genade, kan ontvangen, door geloof, door het aannemen van Jezus Christus als Heer. Het is een logisch gevolg, niet een eigen verdienste. Helemaal niemand zegt dat het een eigen verdienste zou zijn.

Joh. 1

12 Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven; 13 die niet uit bloed, noch uit de wil des vlezes, noch uit de wil eens mans, doch uit God geboren zijn.

Rom. 10

9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; 10 want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis.

Gelovigen, de mensen die Jezus Christus hebben aangenomen als Heer, hebben daarna de Heilige Geest als onderpand in het hart ontvangen.

2 Kor. 1

21 Hij nu, die ons met u bevestigt in de Gezalfde en ons heeft gezalfd, is God, 22 die ook zijn zegel op ons gedrukt en de Geest tot onderpand in onze harten gegeven heeft.

~Hij nu, die ons met u bevestigt in de Christus en ons heeft gekerstend, is God, die ook zijn zegel op ons gedrukt en de Geest tot onderpand in onze harten gegeven heeft.

De Heilige Geest is niet in iedere heiden, maar alleen in de heidenen die Jezus Christus als Heer hebben aangenomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op donderdag 18 februari 2010 18:36:08 schreef Eulogía het volgende:

Quote:
Inderdaad. Paulus schreef aan gelovigen dat hun lichaam de tempel van de Heilige Geest is. Het lichaam van ongelovigen zou wel een tempel van de Heilige Geest moeten zijn, maar is het helaas nog niet, zolang de ongelovige Jezus Christus nog niet heeft aangenomen als Heer waarna de Heilige Geest in het hart komt wonen. Het lichaam van ongelovigen is een tempel voor andere machten en werken.

U vergist zich en u doet alsof ú kunt beoordelen, in wie Gods Geest woont en in wie niet en vergeet gemakshalve, dat Gods Geest per definitie in de mens wóónt, waardoor de mens zich juist onderscheidt van het dier

Quote:
Gal. 5

19 Het is duidelijk, wat de werken van het vlees zijn: hoererij, onreinheid, losbandigheid, 20 afgoderij, toverij, veten, twist, afgunst, uitbarstingen van toorn, zelfzucht, tweedracht, partijschappen, 21 nijd, dronkenschap, brasserijen en dergelijke, waarvoor ik u waarschuw, zoals ik u gewaarschuwd heb, dat wie dergelijke dingen bedrijven, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven.

Wat wilt u hiermee eigenlijk zeggen?

Quote:
Nee, Jezus Christus is de Zoon van God in Wie de Heilige Geest van God woont.

Hij is juist het Voorbeeld,dat Gods Geest in ieder mens woont, want Hij was, qua menseljk schepsel, een mens als álle mensen, uitgenomen de zonden.Toen de engel in Lucas 3.30 en 31 zijn geboorte aankondigde zei de engel tegen Maria:

'Deze zal groot zijn en Zoon des Allerhoogsten genoemd worden....'

En toen de Farizeeen Jezus eens beschuldigden, dat Hij, een mens, Zichzelf tot God maakte, antwoordde Jezus:

'Is er niet geschreven in uw wet:Ik heb gezegd: Gij zijt goden...'

Jezus wees hun op Psalm 82. 6, waar van álle mensen gezegd wordt, dat zij ]goden zijn. En dat betekent, dat Gods Geest in ieder mens wóónt!Jezus liet het: 'Ja, allen zonen des Allerhoogsten' echter onuitgesproken, want het zoonschap Gods moet door de mens zélf bereikt worden, door te geloven, dat Gods Geest in hemzelf woont.

Quote:
Dit is bijna helemaal correct met uitzondering van één punt: de Heilige Geest woont pas helemaal hetzelfde in een mens zoals in Jezus Christus, nadat die mens Jezus Christus heeft aangenomen als Heer. Na het ontvangen van deze Geest, zal de gelovige ook dezelfde en grotere werken doen als Jezus Christus, zoals wonderen, tekenen, genezingen, (andere) charismata enz.

Dat kunt u beslist niet uit de bijbel aantonen! En voor de laatste keer: De Schrift zegt hier in Psalm 82.6, dat Gods Geest in de mens woont,want wij zijn goden. Zelfs vóórdat we erom zouden kunnen vragen! Wij worden ermee in de wieg gelegd!

Quote:
Joh 14,12

Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en grotere nog dan deze, want Ik ga tot de Vader

Wat wilt u met deze tekst?

Quote:
]Daar wil ik niet over twisten. Wat ik geschreven heb, laat ik staan, maar ik weet niet of die OT-gelovigen op dit moment in het dodenrijk wachten of al naar de hemel zijn. Dat vind ik ook niet zo'n interessant onderwerp. Het gaat om het hier en nu en het ontvangen van heil.

Denk nog maar eens héél goed na over deze teksten.Ik begrijp heel goed, dat uer liever niet op ingaat! Volgens Jezus is er echter niemand in het dodenrijk, want God is géén God van doden, maar van levenden. Voor Hem leven zij allen (Mattheus 22.32 en Lucas 20.38)De innerlijkemens wordt volgens Paulus, ondanks de lichamelijke dood, immers van dag tot dag vernieuwd (2 Kor.4.16)

Quote:
]Met deze letterlijke woorden staat het inderdaad niet in de Bijbel. Dat maakt ook niets uit. Het betekent allemaal hetzelfde. Messias=gezalfde=christen/Christus. Messiasbelijdende heidenen zijn Christusbelijdende heidenen, oftewel Heilige-Geest-belijdende heidenen oftewel zalving-belijdende heidenen. Al deze termen houden in dat een gelovige Jezus Christus belijdt als Heer.

Hierin vergist u zich deerlijk!Juist de námen zijn heel belangrijk en het is beter, om niet met namen te foeselen!Het maakt juist zéér veel uit! Een zeer veel voorkomende fout

Je kan het een beloning noemen, maar het is niet een eigen verdiende beloning, maar een beloning die een jood/heiden om niet, door genade, kan ontvangen, door geloof, door het aannemen van Jezus Christus als Heer. Het is een logisch gevolg, niet een eigen verdienste. Helemaal niemand zegt dat het een eigen verdienste zou zijn.

Daar komt uw redenering wel degelijk op neer: Éérst geloven en dan pas de Geest ontvangen. Nogmaals, er wordt aan ons, heidenen,nérgens gevraagd om Jezus Christus als Heer aan te nemen, want Hij werd alléén gezonden tot de verloren schapen van het huis Israel

Dat wil echter niet zeggen, dat wij Hem niet als zodanig mogen zien.Juist wel! Maar niet omHem naar ons toe te trekken, als onze Verlosser, want dat is Hij niet.

(Matt.15.2b) Het gaat voor ons, heidenen, om de Géest die in Hem was en die ook in onszélf woont. Hij is oze Verlosser!

Quote:
Joh. 1

12 Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven; 13 die niet uit bloed, noch uit de wil des vlezes, noch uit de wil eens mans, doch uit God geboren zijn.

Rom. 10

9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; 10 want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis.

Ik weet niet, wat u met deze teksten wilt zeggn.

Quote:
Gelovigen, de mensen die Jezus Christus hebben aangenomen als Heer, hebben daarna de Heilige Geest als onderpand in het hart ontvangen.

Hier komt ik niet meer op terug. U moet zélf weten, wat u gelooft! Als u het goed vindt, wil ik het wat déze onderwerpen betreft, hierbij laten.Het is een tweespraak geworden, dus is het beter om van deze onderwerpen af te stappen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Michiel,

Op 18 februari 2010 10:17:42 schreef ik:

Quote:
En dat waren zowel Joden als heidenen (Hand 19.10) En wil jij dan aantonen waarom ik er verkeerd aan doe, als ik het evangeie van Paulus probeer te volgen? Waarom baseren jullie je op het evangelie der besnijdenis, dat volstrekt niet voor ons, heidenen, bestemd is! We worden er eenvoudig níet in aangesproken

Ik zou het op prijs stellen, als je dit alsnog zou aantonen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid