Spring naar bijdragen

Matteüs 16,28


Aanbevolen berichten

Waarom hebben christenen zoveel moeite met het lezen van deze tekst?

Mat 16,28

Ik verzeker jullie: sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.'

Wanneer je dit citaat in christelijke kring ter sprake brengt word je zowat op de brandstapel gesmeten, maar is dat wel helemaal eerlijk? De meeste atheïsten hebben geen moeite om te begrijpen wat er staat en Joden en Moslims eveneens niet. Beetje opmerkelijk dat het altijd weer christenen zijn die deze tekst niet snappen, maar vervolgens wel pissig worden op degene die hem te tafel brengt. Gelukkig heb ik een brede rug, dus laat maar komen!

De hamvraag, heeft Jezus zich vergist? Zo nee, waar is hij, ik ziet hem niet! big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 80
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Het gaat erom welke komst wordt bedoeld. De heerschappij van Jezus Christus is al op aarde. Jezus was gestorven en weer opgestaan en naar de hemel gegaan en Hij heeft Zijn Heilige Geest gestuurd.

Nog wat teksten:

Mar 9,1

En Hij zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij zien, dat het Koninkrijk Gods gekomen is met kracht.

Luc 9,27

Ik zeg u in waarheid, er zijn sommigen onder degenen die hier staan, welke voorzeker de dood niet zullen smaken, voordat zij het Koninkrijk Gods gezien hebben.

Mat 11,12

Sinds de dagen van Johannes de Doper tot nu toe breekt het Koninkrijk der hemelen zich baan met geweld en geweldenaars grijpen ernaar.

Mat 12,28

Maar indien Ik door de Geest Gods de boze geesten uitdrijf, dan is het Koninkrijk Gods over u gekomen.

Echt grappig. Bij Marcus worden deze teksten zelfs zo heftig uit elkaar gesplitst, dat ze in verschillende hoofdstukken terecht zijn gekomen.

Mar. 8

38 Want wie zich voor Mij en voor mijn woorden schaamt in dit overspelig en zondig geslacht, de Zoon des mensen zal Zich ook voor hem schamen, wanneer Hij komt in de heerlijkheid zijns Vaders, met de heilige engelen.

Mar. 9

1 En Hij zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij zien, dat het Koninkrijk Gods gekomen is met kracht.

En daarna komt weer het verhaal van de verheerlijking op de berg.

Ja, ik blijf vooralsnog geloven dat de teksten op zichzelf staan en dat het gaat om de verheerlijking op de berg en ook wat in Mat. 12:28 staat. Het gaat om discipelen die de manifestatie van Gods Koninkrijk zien vóór hun dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er zijn zoveel mensen die de komst van Jezus Christus en Zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.

Ja dat zal best, maar Paulus verwachtte zijn komst nog.

2 Tim 4,1       

Ik betuig dan voor God en de Heere Jezus Christus, Die de levenden en doden oordelen zal in Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk:

Wanneer ik dat vergelijk met Mat 16,28-27 zie ik bepaalde overeenkomsten.

Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders, met Zijn engelen, en alsdan zal Hij een ieder vergelden naar zijn doen.

Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, die de dood niet smaken zullen, totdat zij de Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja dat zal best, maar Paulus verwachtte zijn komst nog.

2 Tim 4,1
      

Ik betuig dan voor God en de Heere Jezus Christus,
Die de levenden en doden oordelen zal in Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk
:

Wanneer ik dat vergelijk met
Mat 16,28-27
zie ik bepaalde overeenkomsten.

Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders, met Zijn engelen, en
alsdan zal Hij een ieder vergelden naar zijn doen
.

Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, die de dood niet smaken zullen,
totdat zij de Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk
.

Ik schreef al:

Quote:
2 Tim. 4

1 Ik betuig u nadrukkelijk voor God en Christus Jezus, die levenden en doden zal oordelen, met beroep zowel op zijn verschijning als op zijn koningschap: 2 verkondig het woord, dring erop aan, gelegen of ongelegen, wederleg, bestraf en bemoedig met alle lankmoedigheid en onderrichting. 3 Want er komt een tijd, dat (de mensen) de gezonde leer niet (meer) zullen verdragen, maar omdat hun gehoor verwend is, naar hun eigen begeerte zich (tal van) leraars zullen bijeenhalen, 4 dat zij hun oor van de waarheid zullen afkeren en zich naar de verdichtsels keren. 5 Blijf gij echter nuchter onder alles, aanvaard het lijden, doe het werk van een evangelist, verricht uw dienst ten volle.

6 Want wat mij aangaat, reeds word ik als plengoffer geofferd en het tijdstip van mijn verscheiden staat voor de deur. 7 Ik heb de goede strijd gestreden, ik heb mijn loop ten einde gebracht, ik heb het geloof behouden; 8 voorts ligt voor mij gereed de krans der rechtvaardigheid, welke te dien dage de Here, de rechtvaardige rechter, mij zal geven, doch niet alleen mij, maar ook allen, die zijn verschijning hebben liefgehad.

Logisch ook dat Paulus Jezus nog verwachtte, omdat Hij ook nog voor een tweede keer zal komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom hebben christenen zoveel moeite met het lezen van deze tekst?

Ik verzeker jullie: sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.'

Wanneer je dit citaat in christelijke kring ter sprake brengt word je zowat op de brandstapel gesmeten, maar is dat wel helemaal eerlijk? De meeste atheïsten hebben geen moeite om te begrijpen wat er staat en Joden en Moslims eveneens niet. Beetje opmerkelijk dat het altijd weer christenen zijn die deze tekst niet snappen, maar vervolgens wel pissig worden op degene die hem te tafel brengt. Gelukkig heb ik een brede rug, dus laat maar komen!

De hamvraag, heeft Jezus zich vergist? Zo nee, waar is hij, ik ziet hem niet!
big-smile.gif

Wat vertelde Mattheüs direct na de bovengeciteerde woorden?

Hij schreef: „Zes dagen later nam Jezus Petrus en Jakobus en diens broer Johannes mee en bracht hen een hoge berg op, waar zij alleen waren. En hij onderging voor hun ogen een transfiguratie†(Mattheüs 17:1, 2).

Zowel Markus als Lukas koppelde Jezus’ opmerking over het Koninkrijk eveneens aan het verslag van de transfiguratie (Markus 9:1-8; Lukas 9:27-36).

Jezus’ komst in Koninkrijksmacht werd getoond in zijn transfiguratie, het verschijnen in heerlijkheid in het bijzijn van de drie apostelen.

Petrus bevestigt dit begrip door te spreken over „de kracht en tegenwoordigheid van onze Heer Jezus Christus†toen hij zei dat hij getuige was geweest van Jezus’ transfiguratie. — 2 Petrus 1:16-18.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat vertelde Mattheüs direct na de bovengeciteerde woorden?

Hij schreef: „Zes dagen later nam Jezus Petrus en Jakobus en diens broer Johannes mee en bracht hen een hoge berg op, waar zij alleen waren. En hij onderging voor hun ogen een transfiguratie†(Mattheüs 17:1, 2).

Hier hadden we het zojuist in het andere topic nog over inderdaad. Maar als je leest in het voorgaande vers (26):

"Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen"

Dan gaat dit niet zo gemakkelijk op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat vertelde Mattheüs direct na de bovengeciteerde woorden?

Hij schreef: „Zes dagen later nam Jezus Petrus en Jakobus en diens broer Johannes mee en bracht hen een hoge berg op, waar zij alleen waren. En hij onderging voor hun ogen een transfiguratie†(Mattheüs 17:1, 2).

Zowel Markus als Lukas koppelde Jezus’ opmerking over het Koninkrijk eveneens aan het verslag van de transfiguratie (Markus 9:1-8; Lukas 9:27-36).

Jezus’ komst in Koninkrijksmacht werd getoond in zijn transfiguratie, het verschijnen in heerlijkheid in het bijzijn van de drie apostelen.

Petrus bevestigt dit begrip door te spreken over „de kracht en tegenwoordigheid van onze Heer Jezus Christus†toen hij zei dat hij getuige was geweest van Jezus’ transfiguratie. — 2 Petrus 1:16-18.

Ik vind dit een leuke poging hoor, maar als u en ik volgende week de kerstboom gaan optuigen hebben we het ook niet over voordat sommigen de dood smaken. Dergelijke uitspraken duidden op een langere periode dan een week mijn beste. smile.gif

En bovendien schreef Paulus woorden van dezelfde strekking als Mat 16,28 en beschouwde het geenszins als vervuld!

2 Tim 4,1

Ik betuig dan voor God en de Heere Jezus Christus, Die de levenden en doden oordelen zal in Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk:

Ik ben blij dat u genoegen neemt met zo'n uitleg, want daarin bent u zeker niet de enige, maar ik ben er niet gerust over. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hier hadden we het zojuist in het andere topic nog over inderdaad. Maar als je leest in het voorgaande vers (26):

"Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen"

Dan gaat dit niet zo gemakkelijk op.

Ramòntezuma, wat vind je hier dan van? >>

Quote:

[...]

Nog wat teksten:

Mar 9,1

En Hij zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken,
voordat zij zien, dat het Koninkrijk Gods gekomen is met kracht
.

Luc 9,27

Ik zeg u in waarheid, er zijn sommigen onder degenen die hier staan, welke voorzeker de dood niet zullen smaken, voordat zij het Koninkrijk Gods gezien hebben.

Mat 11,12

Sinds de dagen van Johannes de Doper tot nu toe breekt het Koninkrijk der hemelen zich baan met geweld en geweldenaars grijpen ernaar.

Mat 12,28

Maar indien Ik door de Geest Gods de boze geesten uitdrijf, dan is het Koninkrijk Gods over u gekomen.

Echt grappig. Bij Marcus worden deze teksten zelfs zo heftig uit elkaar gesplitst, dat ze in verschillende hoofdstukken terecht zijn gekomen.

Mar. 8

38 Want wie zich voor Mij en voor mijn woorden schaamt in dit overspelig en zondig geslacht, de Zoon des mensen zal Zich ook voor hem schamen, wanneer Hij komt in de heerlijkheid zijns Vaders, met de heilige engelen.

Mar. 9

1 En Hij zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij zien, dat het Koninkrijk Gods gekomen is met kracht.

En daarna komt weer het verhaal van de verheerlijking op de berg.

Ja, ik blijf vooralsnog geloven dat de teksten op zichzelf staan en dat het gaat om de verheerlijking op de berg en ook wat in Mat. 12:28 staat. Het gaat om discipelen die de manifestatie van Gods Koninkrijk zien vóór hun dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hier hadden we het zojuist in het andere topic nog over inderdaad. Maar als je leest in het voorgaande vers (26):

"Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen"

Dan gaat dit niet zo gemakkelijk op.

Inderdaad en zoek voor de aardigheid maar eens hoe atheïsten Mat 16,28 lezen en hoe eensgezind ze daar in zijn. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik vind dit een leuke poging hoor, maar als u en ik volgende week de kerstboom gaan optuigen hebben we het ook niet over voordat sommigen de dood smaken. Dergelijke uitspraken duidden op een langere periode dan een week mijn beste.
smile.gif

En bovendien schreef Paulus woorden van dezelfde strekking als Mat 16,28 en beschouwde het geenszins als vervuld!

2 Tim 4,1

Ik betuig dan voor God en de Heere Jezus Christus, Die de levenden en doden oordelen zal in Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk:

Ik ben blij dat u genoegen neemt met zo'n uitleg, want daarin bent u zeker niet de enige, maar ik ben er niet gerust over.
knipoog_dicht.gif

Quote:
2 Tim. 4

1 Ik betuig u nadrukkelijk voor God en Christus Jezus, die levenden en doden zal oordelen, met beroep zowel op zijn verschijning als op zijn koningschap: 2 verkondig het woord, dring erop aan, gelegen of ongelegen, wederleg, bestraf en bemoedig met alle lankmoedigheid en onderrichting. 3 Want er komt een tijd, dat (de mensen) de gezonde leer niet (meer) zullen verdragen, maar omdat hun gehoor verwend is, naar hun eigen begeerte zich (tal van) leraars zullen bijeenhalen, 4 dat zij hun oor van de waarheid zullen afkeren en zich naar de verdichtsels keren. 5 Blijf gij echter nuchter onder alles, aanvaard het lijden, doe het werk van een evangelist, verricht uw dienst ten volle.

6 Want wat mij aangaat, reeds word ik als plengoffer geofferd en het tijdstip van mijn verscheiden staat voor de deur. 7 Ik heb de goede strijd gestreden, ik heb mijn loop ten einde gebracht, ik heb het geloof behouden; 8 voorts ligt voor mij gereed de krans der rechtvaardigheid, welke te dien dage de Here, de rechtvaardige rechter, mij zal geven, doch niet alleen mij, maar ook allen, die zijn verschijning hebben liefgehad.

Logisch ook dat Paulus Jezus nog verwachtte, omdat Hij ook nog voor een tweede keer zal komen.

Quote:

[...]

Inderdaad en zoek voor de aardigheid maar eens hoe atheïsten Mat 16,28 lezen en hoe eensgezind ze daar in zijn.
smile.gif

Zijn atheïsten de beste Bijbeluitleggers?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vergelijk deze verzen ook eens met elkaar:

Mat 16,28

Ik verzeker jullie: sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.'

Mat 10,23

Wanneer ze jullie vervolgen in de ene stad, vlucht dan naar de volgende. Ik verzeker jullie: voor je in elke stad van Israël bent geweest, zal de Mensenzoon gekomen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee, maar ze zijn wel objectiever dan iemand als jij.
smile.gif

Klopt. Ik ben buitengewoon subjectief, omdat ik een kind ben van de Schrijver van de Bijbel.

Quote:

[...]

Dat is het hem, Eulogía. Ik weet niet wat ik moet vinden.
smile.gif
Dus overweldig me met argumenten als je wilt.
puh2.gif

Ik geloof dat Matth. 16:27 en Matth. 16:28 los staan van elkaar en dat Matth. 16:28 slaat op de manifestatie van Gods Koninkrijk op aarde door de grote dingen die Jezus deed en overkwam op aarde. De tekenen die Hij meemaakte en deed, laten het Koninkrijk op aarde zien en deze dingen zagen de discipelen ook vóór hun dood.

Dat is mijn voorlopige eindconclusie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Klopt. Ik ben buitengewoon subjectief, omdat ik een kind ben van de Schrijver van de Bijbel.

Ik vind het sportief dat je dat toegeeft, echter wil ik dit vers graag objectief met elkaar bespreken, want wat hebben we er aan als we de zaak onder het kleed vegen? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik geloof dat Matth. 16:27 en Matth. 16:28 los staan van elkaar en dat Matth. 16:28 slaat op de manifestatie van Gods Koninkrijk op aarde door de grote dingen die Jezus deed en overkwam op aarde.

Daar is wat voor te zeggen als je nog een vers erbij pakt, namelijk nummertje 25:

Matth. 16:25

25 Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het vinden.

26 Want wat zou het een mens baten, als hij de gehele wereld won, maar schade leed aan zijn ziel? Of wat zal een mens geven in ruil voor zijn leven?

27 Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid zijns Vaders, met zijn engelen, en dan zal Hij een ieder vergelden naar zijn daden.

en dan:

28 Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in zijn koninklijke waardigheid.

De 'want'-tjes geven blijk van eenheid in die verzen. Terwijl 28 begint met 'Voorwaar'.

EDIT:

Dit gaat trouwens niet op met de NBV vertaling...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid