Spring naar bijdragen

Matteüs 16,28


Aanbevolen berichten

Quote:

Nou, dat de rest niet lang genoeg zou leven, lees ik er niet in.

Hebben we het over dezelfde tekst?

'...sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.' (Mat 16,28)

Misschien waren het wel allemaal hoogbejaarden tegen wie Jezus dat zei, zou dat het niet zijn geweest? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 80
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Dûh, 'tuurlijk hebben we het over dezelfde tekst.

Met hoogbejaardheid heeft het niets te maken.

Vaak denken mensen dat ze eerst moeten sterven voor ze bijzondere dingen van Jezus zullen zien, maar Jezus liet weten dat het zou zijn terwijl ze leven.

Als mensen zeggen: 'Voor mijn sterven wil ik trouwen, kinderen hebben, een huis hebben en een goede en leuke baan.' Als ze dat zeggen, bedoelen ze niet dat ze daarna, op middelbare leeftijd willen sterven. Nee, ze willen dat bereiken in hun leven en daarna nog lang daarvan genieten en daarna van hun pensioen genieten.

Alle evangeliën door zijn er mensen die vinden dat Jezus wartaal spreekt en ze willen zich niet aan Hem onderwerpen en zich door Hem laten onderwijzen in wat Hij nu werkelijk zegt. Jezus zei dat Hij de tempel in drie dagen zou afbreken en dat heeft Hij ook echt gedaan, maar heel anders dan de mensen van Hem verwachten. De trotsen en hoogmoedigen bespotten Hem er om dat Hij zei dat Hij de tempel zou afbreken in drie dagen, maar de nederigen van hart legden zich erbij neer en dachten 'ik weet niet hoe Hij het zal doen, maar Hij zal het doen, als Hij het zegt'. En Hij bleek wat heel anders te bedoelen.

Jij wil graag (op jouw manier, vind ik) de Bijbel letterlijk lezen, maar hoe lees je het volgende dan?

Ps. 103

2 loof de HERE, mijn ziel,

en vergeet niet een van zijn weldaden;

3 die al uw ongerechtigheden vergeeft,

die al uw krankheden geneest

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dûh, 'tuurlijk hebben we het over dezelfde tekst.

Met hoogbejaardheid heeft het niets te maken.

Vaak denken mensen dat ze eerst moeten sterven voor ze bijzondere dingen van Jezus zullen zien, maar Jezus liet weten dat het zou zijn terwijl ze leven.

Als mensen zeggen: 'Voor mijn sterven wil ik trouwen, kinderen hebben, een huis hebben en een goede en leuke baan.' Als ze dat zeggen, bedoelen ze niet dat ze daarna, op middelbare leeftijd willen sterven. Nee, ze willen dat bereiken in hun leven en daarna nog lang daarvan genieten en daarna van hun pensioen genieten.

'...sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.' (Mat 16,28)

Kort en bondig. Wat ik hier in lees is dat sommigen lang genoeg zouden leven om de komst van de Mensenzoon mee te maken en anderen zouden voortijds de dood nog smaken. Nu jij in drie zinnen! knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

'...sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.' (Mat 16,28)

Kort en bondig. Wat ik hier in lees is dat sommigen lang genoeg zouden leven om de komst van de Mensenzoon mee te maken en anderen zouden voortijds de dood nog smaken. Nu jij in drie zinnen!
knipoog_dicht.gif

God schreef de Bijbel ook niet in drie zinnen.

Quote:

(Waar is Jb als je hem nodig hebt!)
puh2.gif

Niemand heeft Jb nodig. Alleen de Heilige Geest is nodig bij het begrijpen van Gods woord.

Quote:

'...sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.' (Mat 16,28)

Kort en bondig. Wat ik hier in lees is dat sommigen lang genoeg zouden leven om de komst van de Mensenzoon mee te maken en anderen zouden voortijds de dood nog smaken. Nu jij in drie zinnen!
knipoog_dicht.gif

Er staat helemaal niet dat anderen voortijds de dood zouden smaken.

Je moet ook weten welke komst van Jezus wordt bedoeld. Er zijn vele 'komsten' van Jezus.

En moet je de andere evangeliën ook niet raadplegen?

Mar 9,1

En Hij zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij zien, dat het Koninkrijk Gods gekomen is met kracht.

Luc 9,27

Ik zeg u in waarheid, er zijn sommigen onder degenen die hier staan, welke voorzeker de dood niet zullen smaken, voordat zij het Koninkrijk Gods gezien hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

'...sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.' (Mat 16,28)

Kort en bondig. Wat ik hier in lees is dat sommigen lang genoeg zouden leven om de komst van de Mensenzoon mee te maken en anderen zouden voortijds de dood nog smaken. Nu jij in drie zinnen!
knipoog_dicht.gif

Wat dacht je

van een cursus

begrijpend lezen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, je hoeft het van mij niet te serieus te zien, maar ik wilde graag je blikveld verruimen zodat je je niet blindstaart op één komst, De Wederkomst van Jezus Christus. Ik hoop dat je ook aan andere opties kan denken. Ik sluit ook niets uit, maar hoop dat je ook open staat voor andere opties.

Ook hoop ik nog steeds dat je ook naar de andere evangeliën kijkt en de andere vertalingen om zo samen met al die teksten tot een conclusie te komen.

Dat je hoopte dat Jb erbij zou zijn om je te steunen, vind ik jammer, want dan lijkt het net of we een wedstrijd doen wie gelijk heeft en wie het best kan argumenteren of een meerderheid kan vormen, terwijl dat volgens mij niet de bedoeling is en het volgens mij gaat om het ontdekken van de waarheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat je hoopte dat Jb erbij zou zijn om je te steunen, vind ik jammer, want dan lijkt het net of we een wedstrijd doen wie gelijk heeft en wie het best kan argumenteren of een meerderheid kan vormen, terwijl dat volgens mij niet de bedoeling is en het volgens mij gaat om het ontdekken van de waarheid.

Dat ik Jb vroeg om deel te nemen aan de discussie is zeker niet om steun, want ik weet immers niet hoe hij Mat 16,28 vers leest?

Dat jij er al van uit gaat dat hij me zal steunen is voor mij een indicatie dat je mijn interpretatie meer voor mogelijk houdt dan je toegeeft en waarom niet open kaart spelen als we de waarheid naar boven willen krijgen? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jb heeft wel vaker zelfde ideeën als jij gehad; dat zegt niets over wat ik van je interpretatie vind. Eerlijk gezegd heb je me verre van overtuigd. Zijn er dingen waarbij je denkt dat ik niet open kaart speel? Zelfs al zou 98% van Credible het met je eens zijn, dan zou ik daarvan nog niet onder de indruk zijn. Ik ben alleen gevoelig voor de openbaring van de Heilige Geest en niet voor meningen van mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Ik wil van Jezus geen leugenaar maken, dat voorop gesteld, maar dit lijkt mij niet de juiste uitleg. Hij zei immers 'sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.' Dat duidt er op dat het merendeel van de aanwezigen die daar stonden de dood wél zouden smaken. Nu, kun je me aantonen dat er in die week velen de dood vonden?
knipoog_dicht.gif

Misschien is het slechts de manier van uitdrukken van Jezus. Hij zei niet dat er eerst velen de dood moesten vinden, voordat ze het zouden zien smile.gif

In Marcus wordt namelijk eenzelfde ding gezegd:

1 En hij zei tot hen: "Ik zeg jullie met zekerheid dat sommigen die hier staan, de dood niet zullen proeven, voordat ze het koninkrijk van God met kracht zullen zien komen."

2 Na zes dagen, nam Jeshua alleen Kefas, Jakobus en Johannes en leidde hen mee naar een hoge berg en hij werd voor hun ogen getransformeerd.

3 Zijn kleding scheen en werd zo wit al sneeuw, zoals mensen op aarde niet wit kunnen maken.

4 En Elia en Mozes verschenen aan hen terwijl ze met Jeshua spraken.

5 Kefas zei hem: "Rabbi, het is goed dat we hier zijn, laten we drie tenten opzetten, één voor u, één voor Mozes en één voor Elia."

6 Maar hij wist niet wat hij zei want ze waren bang.

7 En er kwam een wolk die hen overschaduwde. Er kwam een stem uit de wolk die zei: "Dit is mijn geliefde zoon. Luister naar hem!"

Andere uitspraken van Jezus waren dat het koninkrijk niet komt

Lucas 17

20 Toen aan Jeshua door de farizeeën werd gevraagd wanneer het koninkrijk van God zou komen antwoordde hij en zei: "Het koninkrijk van God komt niet met waarneembare [dingen].

21 Ook niet wanneer ze zeggen: 'Zie, hier is het!' of 'Daar is het!' Want het koninkrijk van God is in u."

Blijkbaar, is het koninkrijk niet zo tastbaar als het 'koninkrijk der nederlanden'

En wat ze zagen, bij de transfiguratie, was zoals Jezus eruit zou zien in koningsmacht.

Tenminste, zo heb ik het begrepen.

Er is overigens ook geen ander verslag, van 'sommigen' onder de twaalf, die Jezus terugkomst in koningsmacht zouden hebben gezien. De beste kandidaat, is de transfiguratie smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Blijkbaar, is het koninkrijk niet zo tastbaar als het 'koninkrijk der nederlanden'

Akkoord, maar Jezus plaatste de komst van het geestelijke koninkrijk in de voor hen nabije toekomst.

Mar 9,1       

En Hij zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat er sommigen zijn van hen, die hier staan, die de dood niet zullen smaken, totdat zij zullen hebben gezien, dat het Koninkrijk Gods met kracht gekomen is.

En ook Paulus plaatste het in de toekomst:

1 Kor 6,9

Of weet gij niet, dat de onrechtvaardigen het Koninkrijk Gods niet zullen beërven?

2 Tim 4,1       

Ik betuig dan voor God en de Heere Jezus Christus, Die de levenden en doden oordelen zal in Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk:

Hierdoor denk ik dat Mat 16,28 nog niet vervuld was op de berg. smile.gif

Quote:

Er is overigens ook geen ander verslag, van 'sommigen' onder de twaalf, die Jezus terugkomst in koningsmacht zouden hebben gezien. De beste kandidaat, is de transfiguratie
smile.gif

Ben ik niet met je eens! knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het Koninkrijk van God / Koninkrijk der Hemelen is al 2000 jaar op aarde.

Mat 11,12

Sinds de dagen van Johannes de Doper tot nu toe breekt het Koninkrijk der hemelen zich baan met geweld en geweldenaars grijpen ernaar.

Mat 12,28

Maar indien Ik door de Geest Gods de boze geesten uitdrijf, dan is het Koninkrijk Gods over u gekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het Koninkrijk van God / Koninkrijk der Hemelen is al 2000 jaar op aarde.

Mat 11,12

Sinds de dagen van Johannes de Doper tot nu toe breekt het Koninkrijk der hemelen zich baan met geweld en geweldenaars grijpen ernaar.

Mat 12,28

Maar indien Ik door de Geest Gods de boze geesten uitdrijf, dan is het Koninkrijk Gods over u gekomen.

Andere teksten spreken dat dus tegen, zoals deze:

2 Tim 4,1       

Ik betuig dan voor God en de Heere Jezus Christus, Die de levenden en doden oordelen zal in Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk:

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Akkoord, maar Jezus plaatste de komst van het geestelijke koninkrijk in de voor hen nabije toekomst.

Hierdoor denk ik dat Mat 16,28 nog niet vervuld was op de berg.
smile.gif

[...]

Ben ik niet met je eens!
knipoog_dicht.gif

Ik denk dat zowel markus 9:1, gevolgd door vers 2 niet toevallig naast elkaar staan.

Maar goed, laten we het erover eens zijn dat we het oneens zijn. ..

Het ging volgens mij ook niet over de uiteindelijke _komst_ (advent) van het koninkrijk, maar om het zien van Jezus in koninkrijksmacht.

Want als die al was gekomen (in vers 2) zou het gebed: "uw koninkrijk kome" natuurlijk ook een beetje onzin zijn... smile.gif

Bovendien gaat Petrus er ook nog op in...

2 Petrus 1

16 Want het was niet na het maken van vakkundig gemaakte sprookjes, dat we jullie zijn gaan informeren van de kracht en de komst van onze Heer Jeshua Messias, maar we waren ooggetuigen van zijn majesteit.

17 Want hij had van God, de Vader de eer en glorie ontvangen toen de stem naar hem kwam, als deze van de schitterende glorie van zijn Majesteit: "Dit is mijn geliefde zoon in wie ik behagen schep."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Andere teksten spreken dat dus tegen, zoals deze:

2 Tim 4,1
      

Ik betuig dan voor God en de Heere Jezus Christus,
Die de levenden en doden oordelen zal in Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk
:

Die tekst spreekt het niet tegen.

2 Tim. 4

1 Ik betuig u nadrukkelijk voor God en Christus Jezus, die levenden en doden zal oordelen, met beroep zowel op zijn verschijning als op zijn koningschap

Het Koninkrijk van God was er al, maar nam steeds meer toe en werd steeds groter en neemt ook vandaag de dag nog toe in grootte op aarde.

Mat 11,12

Sinds de dagen van Johannes de Doper tot nu toe breekt het Koninkrijk der hemelen zich baan met geweld en geweldenaars grijpen ernaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik denk dat zowel markus 9:1, gevolgd door vers 2 niet toevallig naast elkaar staan.

Maar goed, laten we het erover eens zijn dat we het oneens zijn. ..

Het ging volgens mij ook niet over de uiteindelijke _komst_ (advent) van het koninkrijk, maar om het zien van Jezus in koninkrijksmacht.

Want als die al was gekomen (in vers 2) zou het gebed: "uw koninkrijk kome" natuurlijk ook een beetje onzin zijn...
smile.gif

Het koninkrijk Gods was toen nog niet gekomen, zo ver zijn we het eens, doch zegt Jezus in Mar 9,1 luid en duidelijk '....totdat zij zullen hebben gezien, dat het Koninkrijk Gods met kracht gekomen is.' Dat vind ik heldere taal. smile.gif

Quote:

Bovendien gaat Petrus er ook nog op in...

2 Petrus 1

16 Want het was niet na het maken van vakkundig gemaakte sprookjes, dat we jullie zijn gaan informeren van de kracht en de komst van onze Heer Jeshua Messias, maar
we waren ooggetuigen van zijn majesteit.

17 Want hij had van God, de Vader de eer en glorie ontvangen toen de stem naar hem kwam, als deze van de schitterende glorie van zijn Majesteit: "Dit is mijn geliefde zoon in wie ik behagen schep."

Klopt, maar Petrus verwachtte de komst van het koninkrijk Gods nog.

2 Petr 1,11

en zal u onbelemmerd toegang worden verleend tot het eeuwige koninkrijk van onze Heer en redder Jezus Christus.

Ik hoop dat je hier nog eens over na wilt denken, want Mar 9,1 gaat zonder twijfel over de komst van het koninkrijk Gods, wat binnen een generatie met kracht zou komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Luc 11,20

Maar indien Ik door de vinger Gods de boze geesten uitdrijf, dan is het Koninkrijk Gods over u gekomen.

Luc 17,20-21

En op de vraag der Farizeeën, wanneer het Koninkrijk Gods komen zou, antwoordde Hij hun en zeide: Het Koninkrijk Gods komt niet zó, dat het te berekenen is; ook zal men niet zeggen: zie, hier is het of daar! Want zie, het Koninkrijk Gods is bij u.

Kol 1,13

Hij heeft ons verlost uit de macht der duisternis en overgebracht in het Koninkrijk van de Zoon zijner liefde

Op 1,6

- en Hij heeft ons tot een koninkrijk, tot priesters voor zijn God en Vader gemaakt - Hem zij de heerlijkheid en de kracht tot in alle eeuwigheden! Amen.

Op 1,9

Ik, Johannes, uw broeder en deelgenoot in de verdrukking en in het Koninkrijk en de volharding in Jezus, was op het eiland, genaamd Patmos, om het woord Gods en het getuigenis van Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Luc 11,20

Maar indien Ik door de vinger Gods de boze geesten uitdrijf, dan is het Koninkrijk Gods over u gekomen.

Luc 17,20-21

En op de vraag der Farizeeën, wanneer het Koninkrijk Gods komen zou, antwoordde Hij hun en zeide: Het Koninkrijk Gods komt niet zó, dat het te berekenen is; ook zal men niet zeggen: zie, hier is het of daar! Want zie,
het Koninkrijk Gods is bij u
.

Kol 1,13

Hij heeft ons verlost uit de macht der duisternis en overgebracht in het Koninkrijk van de Zoon zijner liefde

Op 1,6

- en Hij heeft ons tot een koninkrijk, tot priesters voor zijn God en Vader gemaakt - Hem zij de heerlijkheid en de kracht tot in alle eeuwigheden! Amen.

Op 1,9

Ik, Johannes, uw broeder en deelgenoot in de verdrukking en in het Koninkrijk en de volharding in Jezus, was op het eiland, genaamd Patmos, om het woord Gods en het getuigenis van Jezus.

Wat probeer je aan te tonen, dat de Bijbel een boek vol met tegenstrijdigheden is? Dat mag je van mij gerust doen, ik heb daar totaal geen moeite mee, maar graag in een ander topic. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de Bijbel staan geen tegenstrijdigheden, alleen paradoxen. Sommige gebrekkige mensen snappen God onvoldoende en zeggen daarom maar dat Zijn woord vol tegenstrijdigheden zou zitten, wat niet het geval is.

Met deze teksten liet ik zien wat ik al eerder liet zien: dat het Koninkrijk van God al is gekomen, maar alleen maar meer toeneemt.

Mat 11,12

Sinds de dagen van Johannes de Doper tot nu toe breekt het Koninkrijk der hemelen zich baan met geweld en geweldenaars grijpen ernaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Op 1,9

Ik, Johannes, uw broeder en deelgenoot in de verdrukking en in het Koninkrijk en de volharding in Jezus, was op het eiland, genaamd Patmos, om het woord Gods en het getuigenis van Jezus.

We kunnen natuurlijk over werkwoorden of zelfstandige naamwoorden, Markus 9:1 het komen van... of 'de komst' (In matteus 24:3)

Maar Jezus heeft geen verkeerde verwachtingen geschapen, volgens het Oude Testament, zou hij namelijk sterven als een schaap, niet als een koning over de aarde regeren, m.a.w. als koning het koninkrijk herstellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid