Spring naar bijdragen

Twee lichamen?


Aanbevolen berichten

In de kwantumfysica en het boeddhisme wordt geleerd dat de mens twee lichamen heeft.

Kwantumfysica

Sir Oliver Lodge en Sir William Crookes. Zij leefden in het begin van de 20e eeuw in Groot Brittannië. Zij zegden toen reeds dat de mens twee lichamen bezit: een fysiek lichaam (waartoe ook de hersenen behoren) en een onsterfelijk (etherisch) lichaam waarin het denken zich bevindt.

-Bron-

Reïncarnatie

Volgens de aanhangers van de reïncarnatietheorie hebben we twee lichamen: een fysiek en een astraal. Dat laatste is een soort 'dubbel' van het gewone lichaam. Het is doorschijnend, maar kan ook schimmig of lichtgevend zijn. Het zit, totdat we sterven, met een 'gouden koord' vast aan het fysieke lichaam.

-Bron-

Ik vond het wel opvallend dat ook apostel Paulus ons leert dat de mens twee lichamen bezit.

'...Er is een natuurlijk lichaam, en er is een geestelijk lichaam.' (1 Kor 15,44)

Kunnen we hieruit concluderen dat er waarheid in de kwantumfysica en het boeddhisme zitten? En kent iemand nog meer levensovertuigingen waarbij men belijdt dat de mens twee lichamen heeft?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een mens heeft niet twee lichamen, maar één. Nu heeft een gelovige een natuurlijk lichaam, maar een geestelijk lichaam zal opstaan, zoals Jezus een geestelijk lichaam heeft vanaf Zijn opstanding, waarmee Hij verscheen aan allerlei mensen.

Quote:
1 Kor. 15

35 Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 36 Dwaas! Wat gij zelf zaait, wordt niet levend, of het moet gestorven zijn, 37 en als gij zaait, zaait gij niet het toekomstige lichaam, maar slechts een korrel, bijvoorbeeld van koren, of van iets anders. 38 Maar God geeft er een lichaam aan, gelijk Hij dat gewild heeft, en wel aan elk zaad zijn eigen lichaam. 39 Alle vlees is niet hetzelfde, maar dat van mensen is anders dan dat van beesten, en het vlees van vogels weer anders dan dat van vissen. 40 Er zijn hemelse en aardse lichamen, maar de glans der hemelse is anders dan die der aardse. 41 De glans der zon is anders dan die der maan en der sterren, want de ene ster verschilt van de andere in glans. 42 Zo is het ook met de opstanding der doden. Er wordt gezaaid in vergankelijkheid, en opgewekt in onvergankelijkheid; 43 er wordt gezaaid in oneer, en opgewekt in heerlijkheid; er wordt gezaaid in zwakheid, en opgewekt in kracht. 44 Er wordt een natuurlijk lichaam gezaaid, en een geestelijk lichaam opgewekt.

Is er een natuurlijk lichaam, dan bestaat er ook een geestelijk lichaam. 45 Aldus staat er ook geschreven: de eerste mens, Adam, werd een levende ziel; de laatste Adam een levendmakende geest. 46 Doch het geestelijke komt niet eerst, maar het natuurlijke, en daarna het geestelijke. 47 De eerste mens is uit de aarde, stoffelijk, de tweede mens is uit de hemel. 48 Gelijk de stoffelijke is, zijn ook de stoffelijken, en zoals de hemelse is, zijn ook de hemelsen. 49 En gelijk wij het beeld van de stoffelijke gedragen hebben, zo zullen wij het beeld van de hemelse dragen.

Het boeddhisme is sowieso onzin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Even de hedendaagse vertaling erbij gepakt, maar daar staat toch echt:

'...Wanneer er een aards lichaam is, is er
ook
een geestelijk lichaam.' (1 Kor 15,44)

Ja, maar ze volgen elkaar op. Ze zijn er niet gelijktijdig.

GNB

44 When buried, it is a physical body; when raised, it will be a spiritual body. There is, of course, a physical body, so there has to be a spiritual body.

CEV

44 As surely as there are physical bodies, there are spiritual bodies. And our physical bodies will be changed into spiritual bodies.

Link naar bericht
Deel via andere websites

uit de gegeven "bron"

De kwantumfysica stelt vast dat de onderzoeker mentaal invloed uitoefent op de subatomaire deeltjes van de materie.

fout, de quantumfysica zegt enkel dat de onderzoeker door middel van keuzes in de opzet van het onderzoek invloed uitoefent op de uitkomst. Er komt geen "telepathie" of iets dergelijks aan te pas.

... eh, ik was van plan om nog meer fouten in de brontekst aan te wijzen, maar dat zou een vermoeiende en zinloze bezigheid zijn. Waar het op neer komt is dat Quantumfysica enkel op microscopische schaal werkt, en niet op macroscopische. Ook is er helemaal niets paranormaals of astraals aan de theorie van de quantumfysica, en is de stap van "onzichtbare deeltjes" naar "astraal lichaam" een die ik absoluut niet kan volgen.

ook moest ik smakelijk lachen om dat "twee lichamen probleem". dat is namelijk een probleem die gaat over 2 puntmassa's, en geenszins over 2 menselijke lichamen gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

uit de gegeven "bron"

De kwantumfysica stelt vast dat de onderzoeker mentaal invloed uitoefent op de subatomaire deeltjes van de materie.

fout, de quantumfysica zegt enkel dat de onderzoeker door middel van keuzes in de opzet van het onderzoek invloed uitoefent op de uitkomst. Er komt geen "telepathie" of iets dergelijks aan te pas.

... eh, ik was van plan om nog meer fouten in de brontekst aan te wijzen, maar dat zou een vermoeiende en zinloze bezigheid zijn. Waar het op neer komt is dat Quantumfysica enkel op microscopische schaal werkt, en niet op macroscopische. Ook is er helemaal niets paranormaals of astraals aan de theorie van de quantumfysica, en is de stap van "onzichtbare deeltjes" naar "astraal lichaam" een die ik absoluut niet kan volgen.

Ik ben absoluut geen wetenschapper, maar dat klinkt aannemelijk in mijn oren, dank je wel!

Dan houden we vooralsnog dus het christendom en het boeddhisme over waarin de twee lichamen leer wordt verkondigd. Is dat een opmerkelijk toeval of zou er meer achter zitten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dan houden we vooralsnog dus het christendom en het boeddhisme over waarin de twee lichamen leer wordt verkondigd.

Nee, het christendom verkondigt dit niet.

Quote:
1 Kor. 15

50 Dit spreek ik evenwel uit, broeders: vlees en bloed kunnen het Koninkrijk Gods niet beërven en het vergankelijke beërft de onvergankelijkheid niet. 51 Zie, ik deel u een geheimenis mede. Allen zullen wij niet ontslapen, maar allen zullen wij veranderd worden, 52 in een ondeelbaar ogenblik, bij de laatste bazuin, want de bazuin zal klinken en de doden zullen onvergankelijk opgewekt worden en wij zullen veranderd worden. 53 Want dit vergankelijke moet onvergankelijkheid aandoen en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen.

54 En zodra dit vergankelijke onvergankelijkheid aangedaan heeft, en dit sterfelijke onsterfelijkheid aangedaan heeft, zal het woord werkelijkheid worden, dat geschreven is: De dood is verzwolgen in de overwinning.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ben absoluut geen wetenschapper, maar dat klinkt aannemelijk in mijn oren, dank je wel!

er is geen enkele aanleiding om te denken dat die onzichtbare deeltjes een even coherent geheel vormen als de zichtbare materie van ons lichaam. Wij mogen dan bijvoorbeeld wel elke seconde door duizenden onzichtbare neutrino's worden doorboort, maar dat betekent niet dat die neutrino's deel van ons zijn, of samen een "astraal lichaam" vormen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kijk hier maar eens
in de klassieke mechanica.

'lichaam' in dit probleem is geen 'lichaam van mens' maar een 'eenheid'. En het probleem houdt zich bezig met hun onderlinge interactie.

Maar. Ik zie dat je inmiddels met ons eens bent dat de natuurkunde hier werkelijk niets mee te maken heeft smile.gif Mooi.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
1 Kor. 15

1 Ik maak u bekend, broeders, het evangelie, dat ik u verkondigd heb, dat gij ook ontvangen hebt, waarin gij ook staat, 2 waardoor gij ook behouden wordt, indien gij het zó vasthoudt, als ik het u verkondigd heb, tenzij gij tevergeefs tot geloof zoudt gekomen zijn. 3 Want vóór alle dingen heb ik u overgegeven, hetgeen ik zelf ontvangen heb: Christus is gestorven voor onze zonden, naar de Schriften, 4 en Hij is begraven en ten derden dage opgewekt, naar de Schriften, 5 en Hij is verschenen aan Kefas, daarna aan de twaalven. 6 Vervolgens is Hij verschenen aan meer dan vijfhonderd broeders tegelijk, van wie het merendeel thans nog in leven is, doch sommigen zijn ontslapen. 7 Vervolgens is Hij verschenen aan Jakobus, daarna aan al de apostelen; 8 maar het allerlaatst is Hij ook aan mij verschenen, als aan een ontijdig geborene.

9 Want ik ben de geringste der apostelen, niet waard een apostel te heten, omdat ik de gemeente Gods vervolgd heb. 10 Maar door de genade Gods ben ik, wat ik ben, en zijn genade aan mij is niet vergeefs geweest, want ik heb meer gearbeid dan zij allen, doch niet ik, maar de genade Gods, die met mij is. 11 Daarom dan, ik of zij, zó prediken wij, en zó zijt gij tot het geloof gekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Haha, toen ik 8 jaar oud was maakte ik op school al een werkstuk over boeddhisme.

Toen speelde jij zeker alleen maar met lego?

En waaruit blijkt dat het boeddhisme onzin is? Ik vind het een van de zinnigere "religies" op deze planeet.


Samengevoegd:

Quote:

MC speelde met barbies, dat weet je toch?
clown.gif

widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid