Spring naar bijdragen

Esoterisch Bijbellezen


Aanbevolen berichten

Kom op zeg, hebben jullie nog nooit van de tachtig jarige oorlog gehoord? Daarin wordt toch maar weer bewezen dat de RK alles doet om de macht te behouden? Mensen die op de brandstapel gegooid werden. Vrouwen die in het water gegooid werden met een steen om de nek, en als ze bleef drijven was ze een heks en werd ze verbrand. En als ze verdronk, ach dan had ze pech.

Echt waar he, wat ik hier vertel is geen onzin, en is algemeen bekend. Op school heb ik daar over geleerd, op internet kun je alles lezen wat daarover gaat.

Google eens naar: De roomse kerk en vervolgingen

en je zal zien wat voor vervolgingen de RK gedaan heeft.

En we leven in een vrij land, en dit is een vrij forum. Je kan geen dingen verwijderen omdat het je schaadt, of niet aanstaat.

Met vriendelijk groeten

Foppe1986

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kom op zeg, hebben jullie nog nooit van de tachtig jarige oorlog gehoord? Daarin wordt toch maar weer bewezen dat de RK alles doet om de macht te behouden? Mensen die op de brandstapel gegooid werden. Vrouwen die in het water gegooid werden met een steen om de nek, en als ze bleef drijven was ze een heks en werd ze verbrand. En als ze verdronk, ach dan had ze pech.

Echt waar he, wat ik hier vertel is geen onzin, en is algemeen bekend. Op school heb ik daar over geleerd, op internet kun je alles lezen wat daarover gaat.

Google eens naar: De roomse kerk en vervolgingen

en je zal zien wat voor vervolgingen de RK gedaan heeft.

En we leven in een vrij land, en dit is een vrij forum. Je kan geen dingen verwijderen omdat het je schaadt, of niet aanstaat.

Met vriendelijk groeten

Foppe1986

Je beweringen gaan niet over de 80 jarige oorlog maar over de eerste eeuwen na Christus maar buiten dat zou je ook daarvan moeten bewijzen dat het de RK-leer was en niet het politieke spel van een aantal geestelijke en politieke leiders.

En je leeft inderdaad in vrij land en je bent vrij om van dit forum te vertrekken maar dit is een christelijk forum met een aantal gedragsregels waar je je aan te houden hebt en waarmee je ingestemd hebt toen je je aanmeldde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kom op zeg, hebben jullie nog nooit van de tachtig jarige oorlog gehoord?

Je bedoelt die opstand waar men een aantal katholieken te Gorinchem hebben dood gemaakt omdat ze hun geloof niet afzworen en katholieken later gedwongen werden hun kerkgebouwen af te staan, kloosters werden afgeschaft en katholieken voortaan in schuilkerken terecht moesten en voor diverse banen werden geweigerd, bedoelde je dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je bedoelt die opstand waar men een aantal katholieken te Gorinchem hebben dood gemaakt omdat ze hun geloof niet afzworen en katholieken later gedwongen werden hun kerkgebouwen af te staan, kloosters werden afgeschaft en katholieken voortaan in schuilkerken terecht moesten en voor diverse banen werden geweigerd, bedoelde je dat?

Fantastische tijd ja widegrin.gif.

Even serieus: Natuurlijk heeft de Rooms-Katholieke Kerk zich schuldig gemaakt aan een hoop zaken die wij nu niet meer goedkeuren. Dat hebben de Oosters-Orthodoxen ook gedaan, evenals de kerken uit de Reformatie.

Dat is echter bepaald geen reden om gedrag uit de zestiende eeuw zonder onderbouwing te projecteren op de vierde eeuw of vroeger. Daar zul je gedegen onderbouwing voor moeten geven, zeker omdat je er behoorlijk zwaarwegende conclusies aan verbindt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil hierbij mijn excuses maken aan iedereen die ik voor het hoofd gestoten heb. Ik had niet praktijken van de RK in de Middeleeuwen mogen gebruiken, om mijn gelijk te halen, alsof de boodschap van God door die daden besmeurd zou zijn, en niks meer waard.

Ieder mens, of deze nou geloofd of niet, doet dingen die hij/zij eigenlijk niet zou moeten doen. Ook de daden van de RK kun je in dat licht bezien. Met de wetenschap die men nu heeft, zou men dat toen niet gedaan hebben om met Balkenende te spreken.

Eigenlijk zou de Wereld toe moeten zijn aan broederschap, en weten dat niks van hen is maar allemaal van God. Dat ook de dieren respect verdienen, omdat ook zij schepsels van God zijn. Daar kan ook de fanatieke gelovige het mee eens zijn.

En of er aan het Einde een oordeel is, of niet dat maken wij tenslotte niet uit.

Eigenlijk heb ik me in een discussie gestort die geen einde zal kennen, pas als Christus terugkomt zullen we zien of er geoordeeld gaat worden, en zo ja wie er dan bij God mogen wonen.

Hopelijk kunnen jullie deze discussie vergeten en weer doorgaan alsof deze discussie niet gevoerd is smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Eigenlijk heb ik me in een discussie gestort die geen einde zal kennen, pas als Christus terugkomt zullen we zien of er geoordeeld gaat worden, en zo ja wie er dan bij God mogen wonen.

Nee, dat kan en moet je nu al weten. Dan is het te laat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Ik dacht dat er in het subforum Levensbeschouwing meer vrijheid was?

Dat de kerk in het verleden geen al te fijne dingen deed

is algemeen bekend.

Dat ik daar melding van maak heeft weinig met respect te maak.

Toen Jesus op aarde was toen povoceerde hij de schriftgeleerden, Farizeeën, geldwisselaars en tempel priesters.

De schriftgeleerden, Farizeeën van toen zijn helaas vaak de Christenen van nu.

Een paar honderd jaar geleden zou ik met mijn woorden op de brandstapel zijn terechtgekomen.

Gelukkig gebeurt dit nu niet meer, nu word mijn mond gesnoerd door mijn bericht weg te halen.

Wie oren heeft om te horen, die hore. Marcus 4:23

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sommige christenen zijn de farizeeën van toen. Sommige niet-christenen zijn de tovenaars van toen.

Quote:
Hand. 13

6 En na het gehele eiland doorgetrokken te zijn tot aan Pafos, troffen zij een zekere tovenaar aan, een valse profeet, een Jood, wiens naam was Barjezus; [...] 8 Maar Elymas, de tovenaar, want zo wordt zijn naam vertaald, verzette zich tegen hen en trachtte de landvoogd van het geloof afkerig te maken. 9 Doch Saulus, anders gezegd Paulus, vervuld met de heilige Geest, zag hem scherp aan, en zeide: 10 Zoon des duivels, vol van allerlei list en streken, vijand van alle gerechtigheid, zult gij niet ophouden de rechte wegen des Heren te verdraaien? 11 En nu, zie, de hand des Heren keert zich tegen u, en gij zult een tijd lang blind zijn en de zon niet zien. En terstond viel op hem donkerheid en duisternis, en rondtastende zocht hij iemand om hem bij de hand te leiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik dacht dat er in het subforum Levensbeschouwing meer vrijheid was?

Dat de kerk in het verleden geen al te fijne dingen deed

is algemeen bekend.

Dat ik daar melding van maak heeft weinig met respect te maak.

Toen Jesus op aarde was toen povoceerde hij de schriftgeleerden, Farizeeën, geldwisselaars en tempel priesters.

De schriftgeleerden, Farizeeën van toen zijn helaas vaak de Christenen van nu.

Een paar honderd jaar geleden zou ik met mijn woorden op de brandstapel zijn terechtgekomen.

Gelukkig gebeurt dit nu niet meer, nu word mijn mond gesnoerd door mijn bericht weg te halen.

Wie oren heeft om te horen, die hore. Marcus 4:23

In het subforum Levensbeschouwing is meer ruimte om je eigen levensovertuiging te uiten. Maar ook hier geldt dat wat je beweert je moet kunnen onderbouwen. Wat jij deed was een hele serie niet onderbouwde beweringen neerzetten die bovendien ook nog het christendom van alles beschuldigde. Beweringen over Constantijn bijvoorbeeld zijn heel populair maar nooit bewezen.

Overigens geldt de eis tot onderbouwing ook voor beweringen over andere levensovertuigingen. Verder hoort kritiek op de moderatie thuis in het subforum Feedback.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik dacht dat er in het subforum Levensbeschouwing meer vrijheid was?

Dat de kerk in het verleden geen al te fijne dingen deed

is algemeen bekend.

Dat ik daar melding van maak heeft weinig met respect te maak.

Toen Jesus op aarde was toen povoceerde hij de schriftgeleerden, Farizeeën, geldwisselaars en tempel priesters.

De schriftgeleerden, Farizeeën van toen zijn helaas vaak de Christenen van nu.

Een paar honderd jaar geleden zou ik met mijn woorden op de brandstapel zijn terechtgekomen.

Gelukkig gebeurt dit nu niet meer, nu word mijn mond gesnoerd door mijn bericht weg te halen.

Wie oren heeft om te horen, die hore. Marcus 4:23

Wel ja misbruik Marcus 4:23 maar weer eens. Je kunt hier een prima discussie voeren over esoteri en je kunt zelfs de meest zweverige dingen zeggen, maar onderbouw, geef bronnen en toon respect voor andersdenkenden en andersgelovigen. Ik loop hier al jaren rond en ik kan me niet heugen dat er posts van mij zijn verwijderd, anders dan op eigen verzoek of door eigen toedoen. En ik ben toch echt een rommelkkont qua geloof en af en toe een grote zweverd met zelfs verderfelijke gnostische en esoterische mythische trekjes yes.gifwidegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet onderbouwde beweringen zouden ook simpelweg genegeerd kunnen worden.

Ik weet ook wel dat de meeste mensen hier het niet met mij eens zijn.

Wat ik te vertellen heb word maar door weinig mensen begrepen.

Maar door mijn bericht weg te halen ontneem je de weinige mensen de kans

die het wel begrijpen om het tot zich te nemen.

De leer die ik uitdraag is de leer van het hart.

Deze leer kan in de meeste gevallen niet worden onderbouwd.

Toen Jezus op aarde was toen waren er veel mensen die in hem geloofde door de wonderen die hij deed.

Er waren echter maar zeer weinig mensen die aan zijn woord genoeg hadden.

Deze mensen herkende de worden die hij sprak in hun hart.

Ik eindig mijn bericht met een gebed.

Oh, Liefste God, Hier ben ik.

Ik verlang naar een soort liefde die ik in dit leven nog niet ken.

Onthul aan mij, onthul door mij, de tederheid van het hart.

Dat in dit moment terwijl in en uit adem, uw licht mag schijnen in mij,

dat ik mij open stel,toesta en mij overgeef aan datgene wat u uitstort over mij.

Want er word gezegt dat wij Een zijn.

Lieve God, Onthul dit aan mij.

I stel mij open en geef mij over in het moment van nu.

Amen

Het originele gebed is in het Engels.

Maar ik denk dat deze vertaling er het dichtste bij komt.

Dit is tevens mijn vertrek uit credible.

Ik hoop dat mijn bericht nog een poosje mag blijven staan.

Ik wens iedereen het beste toe op zijn pad.

Lieve, Licht en veel Geluk allemaal.

Egbert Halderman

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid