Spring naar bijdragen

Songteksten schrijven


Aanbevolen berichten

Psalmen is wel heel cliché....

Begin met een Engelse bijbel erbij te pakken en kijk of je wat fijne teksten bij elkaar kunt sprokkelen.

Of pak een vers en bouw daarop uit.

Neem zelf een standpunt in, bedenk wat je wil overbrengen, en zoek daar teksten bij.

Probeer een beetje cryptisch te zijn om het boeiend en origineel te maken.

Etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben de laatste tijd veel bezig met muziek schrijven. Ook zou ik graag songteksten schrijven, maar ik weet niet goed hoe ik dit aan moet pakken! Ik zou bijvoorbeeld graag aan de hand van bijbelteksten texten schrijven!

Iemand tips?

Bedenk dat je buiten loopt en dat je plotseling wordt overreden door een auto. Je komt zo bloedend op de harde stenen terecht en je voelt dat je dit niet gaat overleven en straks je vrouw, je kinderen en al je vrienden op verschrikkelijke wijze moet achterlaten. Je hebt nog enkele minuten om alles over jezelf te vertellen wat je nog wilt zeggen. Schrijf dat op.

Schrijf direct vanuit je hart, schrijf álles op wat in je opkomt, en bewerk het daarna eventueel tot een lied, zonder de tekst inhoudelijk aan te passen. Dát is namelijk poëzie, dát is muziek. Een goede muzikant is echt, geeft zijn verscheurde ziel bloot in zijn lied of muziek. Standaard gospelliedjes over hoe geweldig God wel niet is, die worden niet gelooft. Mensen willen jóú horen, niet weer die ene clichépsalm of bijbeltekst in één of ander standaardlied over hoe goed God wel niet is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Melodie eerst!

Hou de gedachte van RobertF vast, maar verwerk je eerste emoties in een melodie.

Schrijf hier dan een tekst op.

Een melodie doet veel losmaken, ook kwa emoties in een tekst leggen.

Tis geen must zo, maar een goede tip ;-)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mwa, tekst of melodie eerst verschilt per persoon. De een heeft een geweldige melodie in zijn hoofd, maar moet dan de tekst er zowat in pérsen, want anders klopt de melodie niet meer. De ander heeft een prachtige tekst en moet de melodie om de tekst heen forceren, om de tekst intact te houden.

Dus het is maar net wat je fijner vindt werken smile.gif De een krijgt bij een bepaalde tekst een aantal akkoorden in zijn hoofd, de ander denkt bij een aantal akkoorden aan een tekst.

Maar verder roerend eens met RobertF: schrijf oprecht. Niet wat je denkt dat mensen mooi zouden vinden, maar wat jij mooit vindt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid