Spring naar bijdragen

krachten in Boeddhabeeldjes?


Aanbevolen berichten

Ik maak dit topic aan naar aanleiding van een verwijderde off-topic-discussie in een ander topic, waar sommige mensen blijkbaar toch graag nog op in willen gaan. De originele context vind je hier: link

Het ging over de vraag of er bepaalde negatieve krachten kunnen huizen in een Boeddha-beeldje of niet. Lizadegeest postte een persoonlijke ervaring die best veel reactie losmaakte. Dit was haar post. Even geduld, de andere verwijderde reacties post ik in een volgende reactie in dit topic.

Quote:
1 het begint al bij de 10 geboden, Gij zult geen afgodsbeeld hebben. Boedha is een af Gods beeld dat is toch al 1 feit. het 2de punt is hoe de boedha beelden gemaakt worden, degene die het maken zijn bezig met hekserij waar je in de bijbel ook al genoeg over leest dat God het haat. De mensen die het maken spreken ook vloeken uit in de beeldjes.

Ik kan een voorbeeld geven, wat er in zo'n boedha beeld zit en ik weet zeker ik ben niet de enige die zoiets heb meegemaakt, maargoed. Mijn tante had vroeger ook veel boedha beeldjes in huis, gewoon voor de sier, ze geloofd niet maar het was echt zo. Wanneer ze wou gaan slapen hoorde ze beneden altijd dingen verschuiven en verplaatsen me tante heeft 4 kinderen en voor dat ze ging kijken beneden ging ze altijd eerst kijken of het niet de 3 oudste kinderen waren. want de jongste was 1.5 dus die kon niet zijn, me tante ging na beneden het waren niet haar kinderen en zag dat alle boedha beeldjes op een andere plaats stonden, ook zag ze voor haar ogen het ene boedha beeld zich verplaatsen. Ze voelde een dodelijke sfeer in huis als of ze op ieder moment aan gevallen kon worden. Ze is toen naar boven gegaan omdat ze dacht dat ze het zich maar zou verbeelden. De volgende avond lagen de kinderen op bed en ik was bij me tante en ik zou blijven slapen daar. Ze begon te vertellen wat ze die nacht had meegemaakt en dat ze angst voelde. Ik legde haar toen uit hoe en op wat voor manier die beeldjes gemaakt worden maar toen ik halverwege was stond er ineens zo maar pats boem een boedha beeld op tafel, ik had er niet aangezeten en mijn tante ook niet! Wij zaten aan tafel en ineens stond het daar. Me tante zei toen dat me nichtje van 10 al meerdere malen had gezegd dat ze snachts wakker word en een boedha beeld naast der ziet staan en dat het de volgende ochtend verdwenen is naar beneden, en ze smeekte me tante die dingen weg te gooien maar mijn tante vond dat zonde. Wij zijn toen gaan slapen samen in 1 bed we lagen nog geen 10 minuten in bed of het begon, het horen krabben van nagels het leek als of ik in een doods huis was. Ik bad tot Jezus en vroeg: Vader, wat moet ik doen ik ben een kind van U, geef mij de wijsheid de kracht om dit te laten stoppen. Ook bestrafte ik de duivel. Het was zo heftig die nacht dat het oudste meisje wakker werd en zei mama volgens mij word er ingebroken beneden wij gingen met ze 3en naar beneden maar op de trap stonden we stil, ik ervaar dat wanneer ik de beneden grond zou raken met me tenen dat ik zo dood neer kon vallen. Maar door God vond ik de kracht, ik zei ik ga wel voor en al bestrafend liep ik de trap af, met me tante en nichtje achter me aan daar stonden we in de deur opening, alle boedha beeldjes stonden nu op de tafel niemand heeft ze daar neergezet. Ik zei tegen me tante je moet ze kapot maken alle 5 de beeldjes, nee is zonde ik zo het moet rita, God is jou God en niet die beeldjes. Ik pakte een beeldje maar ineens waren er 2 weg en stonden er nog 2 op de tafel, ook weer verbreken die machten, de andere 2 stonden ineens weer op de kast ik gaf hem aan mijn tante en langzaam had ik eindelijk alle 5 de boedha beeldjes.

We liepen naar boven er mee en ik zei tegen me nichtje ga jij maar op bed liggen, want ze was 10 en ik was bang dat ze nooit meer zou durven slapen. Het gevoel dat er iets stond te gebeuren wist ik, ik voelde het maar ik voelde ook Gods zijn heerlijkheid. Ik zei tegen me tante we tellen tot 3 en dan pleuren we ze achter elkaar allemaal naar beneden zijn ze dan nog niet kapot dan maken we ze met de hand kapot. we telde tot 3 en gooide ze allemaal te gelijk naar buiten, wat er toen gebeurde was echt dood eng, ik wist niet dat het echt zo was die spreuken en hekserij maar uit alle beeldjes(allemaal kapot) kwamen demonen die met en keiharde enge brul op ons af kwam. Maar Prijs God, Ik zei SATAN VERDWIJN IN JEZUS NAAM!! En boem weg waren ze, me tante barstte in tranen uit en ik ook want ik was me kapot geschrokken. Ik heb me nichtje laten slapen en die nacht heel goed gesprek gehad met me tante we hebben haar huis gezalfd en ze heeft de leven aan Jezus gegeven en nu mag ze wandelen in Gods heerlijkheid.

Door de vloeken en spreuken die de mensen inspreken in dat beeldje, kan jou geregeerd worden. Want Hekserij bestaat wel degelijk, God zegt dat het bestaat maar ook dat we daar ver van af moeten blijven, omdat het een gruwel is van Hem. ik hoop zo wat uitgelegd te hebben ik doe vanavond even wat meer erbij over die mensen maar ik moet nu echt weg!

Link naar bericht
Deel via andere websites

MarinusCopy:

Quote:
@ lizadegeest:

Je zet het Boeddhisme neer als een soort anti-christelijk theistisch satanisme aan de hand van een spookverhaal wat mi gewoon onwaar is. Het is BS dat Boeddhisten vloeken uitspreken over die beelden. Naastenliefde is minstens even belangrijk voor Boeddhisten als voor Christenen en voor zover ik weet zijn Boeddhisten zelfs beter in de praktische uitvoering van naastenliefde.

"Haat eindigt niet door haat.

Haat eindigt door liefde.

Dit is een eeuwige wet."

— Boeddha

Ja, duidelijk een uitspraak van iemand die het speciale vriendje van satan is....

link

Hier, lees eerst eens wat voor je met occulte onzin over Boeddhisme aan komt zetten.

Cornelius van Wijck:

Quote:
Quote:

Op zaterdag 16 januari 2010 12:42:13 schreef lizadegeest het volgende:

[...]

Boedha is een af Gods beeld dat is toch al 1 feit.

Prins Siddharta, die we beter kennen als de Boeddha, was een mens, geen god. Je eerste feit is dus geen feit.

Quote:

het 2de punt is hoe de boedha beelden gemaakt worden, degene die het maken zijn bezig met hekserij waar je in de bijbel ook al genoeg over leest dat God het haat. De mensen die het maken spreken ook vloeken uit in de beeldjes.

Eh, nee. Waar haal je dat verhaal vandaan?

Quote:

Door de vloeken en spreuken die de mensen inspreken in dat beeldje, kan jou geregeerd worden. Want Hekserij bestaat wel degelijk, God zegt dat het bestaat maar ook dat we daar ver van af moeten blijven, omdat het een gruwel is van Hem. ik hoop zo wat uitgelegd te hebben ik doe vanavond even wat meer erbij over die mensen maar ik moet nu echt weg!

Misschien is het goed als je eens wat meer met onderbouwingen komt. Dit is al het tweede verhaal wat ik van je lees vol stelligheden waar echter iedere vorm van onderbouwing ontbreekt. Het maakt nu niet direct dat wat je schrijft er veel geloofwaardiger op wordt.

Lizadegeest:

Quote:

Quote:

Op zaterdag 16 januari 2010 13:50:14 schreef MarinusCopy het volgende:

@ lizadegeest:

Je zet het Boeddhisme neer als een soort anti-christelijk theistisch satanisme aan de hand van een spookverhaal wat mi gewoon onwaar is. Het is BS dat Boeddhisten vloeken uitspreken over die beelden. Naastenliefde is minstens even belangrijk voor Boeddhisten als voor Christenen en voor zover ik weet zijn Boeddhisten zelfs beter in de praktische uitvoering van naastenliefde.

"Haat eindigt niet door haat.

Haat eindigt door liefde.

Dit is een eeuwige wet."

— Boeddha

Ja, duidelijk een uitspraak van iemand die het speciale vriendje van satan is....

link

Hier, lees eerst eens wat voor je met occulte onzin over Boeddhisme aan komt zetten.

Weet je ik vertel hier alleen wat God mij openbaart, ik zeg toch ook niet dat je mensen die in boedha geloven niet lief moet hebben? Dat zeg ik helemaal niet ik zeg alleen, wat God mij openbaart wat ik mee maak en hoe het in elkaar zien. Ik ben niet blind om te geloven dat het fout is een boedha beeld. Jij hoeft het er niet mee eens te zijn, waarom zou ik liegen over wat er gebeurde?? Het gebeurde toch echt, het is of je het gelooft of niet is jou keus. Het zelfde is als de pastoor een andere christen wat zeg, is het jou keus of je het gelooft of je het aanneemt. En dat je gelijk komt met haat, ik haat die mensen helemaal niet, ik weet niet hoe je daar bij komt, ik respecteer iedereen, ik kan alleen zeggen wat er in de bijbel staat en wat God er over zegt.

en even over het boeddhisme, je weet dat ze meerdere goden aanbidden. Ik zeg alleen dat het fout is wat hun geloven, niet dat ik hun haat want ik respecteer iedereen zijn geloof, maar ik weet dat mijn geloof de WARE geloof is.

Samengevoegd:

Quote:

Op zaterdag 16 januari 2010 13:58:16 schreef Cornelius van Wijck het volgende:

[...]

Prins Siddharta, die we beter kennen als de Boeddha, was een mens, geen god. Je eerste feit is dus geen feit.

Maar ze aanbidden hem toch? die beeldjes, mensen geloven in die man en bidden tot hem. Dat is toch feit dat het een afgods beeld. dus dat is wel een feit!

MarinusCopy:

Quote:
Quote:

Op zaterdag 16 januari 2010 14:02:40 schreef lizadegeest het volgende:

Maar ze aanbidden hem toch? die beeldjes, mensen geloven in die man en bidden tot hem. Dat is toch feit dat het een afgods beeld. dus dat is wel een feit!

Nee, dat doen ze niet, de beeldjes zijn een soort focuspunt voor meditatie meen ik, maar zeker niet voor aanbidding. Boeddha heeft nooit gepretendeerd een God te zijn, en sommige uitspraken van hem laten zien dat hij niet eens pretendeerde de Waarheid in pacht te hebben. Als mensen de beelden aanbidden dan zijn ze niet Boeddhistisch bezig.

En wat CvW zegt: Boeddhabeelden stellen een mens voor en geen god of afgod. Je basseert je op de vooroordelen van bepaalde christelijke stromingen en verder kom je met een spookverhaal om het Boeddhisme nog verder te besmeuren. Ik vind dat zeer kwalijk.

Lizadegeest:

Quote:
Quote:

Op zaterdag 16 januari 2010 14:15:03 schreef MarinusCopy het volgende:

[...]

Nee, dat doen ze niet, de beeldjes zijn een soort focuspunt voor meditatie meen ik, maar zeker niet voor aanbidding. Boeddha heeft nooit gepretendeerd een God te zijn, en sommige uitspraken van hem laten zien dat hij niet eens pretendeerde de Waarheid in pacht te hebben. Als mensen de beelden aanbidden dan zijn ze niet Boeddhistisch bezig.

En wat CvW zegt: Boeddhabeelden stellen een mens voor en geen god of afgod. Je basseert je op de vooroordelen van bepaalde christelijke stromingen en verder kom je met een spookverhaal om het Boeddhisme nog verder te besmeuren. Ik vind dat zeer kwalijk.

Ik basseer het niet op wat stromingen zeggen, ik basseer het op wat ik weet, en wat God in de bijbel er over zegt. Daar basseer ik het op, en 1 of ander spook verhaal, nou het is echt gebeurd. Ik kan alleen vertellen wat ik hoor zie & wat God me openbaart, daar hou ik me aan vast en verder helemaal niets.

MarinusCopy:

Quote:
Quote:

Op zaterdag 16 januari 2010 14:02:40 schreef lizadegeest het volgende:

Weet je ik vertel hier alleen wat God mij openbaart, ik zeg toch ook niet dat je mensen die in boedha geloven niet lief moet hebben?

Je beweert dat mensen die Boeddhabeelden maken vloeken uitspreken over die beelden. Daar zijn geen aanwijzingen voor, dus wat je doet is kwaadspreken. En dat valt niet in het gebied van naastenliefde.

Quote:

Dat zeg ik helemaal niet ik zeg alleen, wat God mij openbaart wat ik mee maak en hoe het in elkaar zien. Ik ben niet blind om te geloven dat het fout is een boedha beeld. Jij hoeft het er niet mee eens te zijn, waarom zou ik liegen over wat er gebeurde??

Ik zeg niet dat je liegt, ik zeg dat het niet echt gebeurd is zoals jij beschrijft. Misschien denk je dat het echt gebeurt is, maar zonder filmpjes van autonoom bewegende beeldjes ben ik uiterst skeptisch, en met die filmpjes trouwens ook.

Overigens kan ik genoeg redenen bedenken waarom iemand over dit soort dingen zou liegen.

Quote:

Het gebeurde toch echt, het is of je het gelooft of niet is jou keus. Het zelfde is als de pastoor een andere christen wat zeg, is het jou keus of je het gelooft of je het aanneemt. En dat je gelijk komt met haat, ik haat die mensen helemaal niet, ik weet niet hoe je daar bij komt, ik respecteer iedereen, ik kan alleen zeggen wat er in de bijbel staat en wat God er over zegt.

Ik vind dat je uiterst ongeinformeert overkomt en uiterst respectloos over het Boeddhisme en aanhangers praat. Als ik een dergelijk verhaal over spokende kruisbeelden die vervloekt zijn door priester op kom hangen zou ik ongetwijfeld ook reacties oproepen.

Quote:

en even over het boeddhisme, je weet dat ze meerdere goden aanbidden.

Het Boeddhisme kent geen god(en) zoals christenen die kennen. Veel vormen van het Boeddhisme kennen uberhaupt geen God.

Hmmmm, volgens mij gaat het er nogal rommelig uitzien, met quotes in quotes die ik niet duidelijk meegekopieerd krijg enzo, sorry, ik ben niet zo sterk in technische dingen. noparty.gif Maareuh, ik denk dat de discussie zo wel verder kan? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dat niemand iets kan afdoen aan het verhaal van Lizadegeest. Als zij dit heeft meegemaakt, neem ik dat van haar aan en noem ik haar geen leugenaar. Ik vind dat niemand iets kan afdoen aan haar persoonlijke verhaal.

Zelf geloof ik dat er geen kracht in/aan boeddhabeeldjes hoeft te zijn. Als je krachtig genoeg bent in Jezus Christus, zal er geen enkele invloed op je leven (hoeven te) zijn.

Lizadegeest heeft het op bovenstaande manier meegemaakt, maar ik geloof dat mensen het niet op die manier hoeven mee te maken. Toch heb ik respect voor wat ze heeft gedaan.

Edit: In sommige gevallen kan het noodzakelijk zijn om te reageren als Lizadegeest heeft gedaan, maar ik geloof dat het voor christenen mogelijk is zo te leven dat het boeddhisme nooit enige kracht kan uitoefenen en waarbij het ook nooit nodig is om er weerstand tegen te hoeven te bieden. Bij een regelmatig en krachtig leven in Jezus Christus kan het boeddhisme worden genegeerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

"en even over het boeddhisme, je weet dat ze meerdere goden aanbidden"

Boeddhisme is non-theïstisch. Ze aanbidden in het geheel geen g/God, laat staan meerdere. Verder geloof ik meteen dat Liza een bepaalde ervaring heeft gehad en ik wil daar niets aan- of afdoen (dus idem wat Eulogía zegt), maar ik raad haar wel aan, indien zij argumenten wil gebruiken buiten die openbaring, te zorgen dat die argumenten (dus de feiten) kloppen. Persoonlijk vind ik dat wanneer je feitelijke uitspraken over iets doet je er wel minimaal iets van af moet weten en dat blijkt niet uit een uitspraak zoals ik hier boven geciteerd heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hoop ook dat het volgende mag blijven staan, want ik vind het wel aansluiten op het verhaal van Lizadegeest:

---

Achter de glimlach van de Dalai Lama

Nederlandse media staan in de startblokken: de Dalai Lama komt. De hoogste leider van het Tibetaans boeddhisme zal tussen 4 en 5 juni onder andere onderwijs geven in de RAI in Amsterdam. Martin Kamphuis ontmoette hem vóór zijn bekering twee keer. Beschouwde hij 'Zijne Heiligheid' destijds als een god, nu ziet hij de sinistere achterkant van zijn boodschap van vrede en geluk.

[...]

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Prima. De artikelen over christenvervolging door boeddhisten lijken me in dit topic ook minder relevant, maar het bovenstaande artikel leek me wel betrekking te hebben op krachten achter het boeddhisme; niet direct met krachten in boeddhabeeldjes, maar wel met krachten in het boeddhisme in het algemeen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Salaam,

Alle beelden die een godheid moeten voorstellen zijn onrein en moet je mijden. Zéker Boeddhabeelden, want de boodschap achter het Boedhimse mag dan al mooi zijn, de uitspraken van Confucius zijn dat ook, maar toch is het niet Gods Woord dus weg ermee.

Uiteraard kunnen daar negatieve krachten in huizen en God wil dat niet, dus gooi ze stuk.

Wa salaam,

Ilyas

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daarop aansluitend.. smile.gif

Zeeburg, 13 maart 2001 - De twee eeuwenoude boeddhabeelden bij Bamiyan zijn vernietigd. Dat heeft de VN-organisatie Unesco maandag in Parijs gemeld. 'De Taliban hebben een misdaad tegen de cultuur begaan', aldus Unesco-directeur Koichiro Matsuura. 'Het is afschuwelijk getuige te zijn van de koele en berekende vernietiging van cultuurgoederen die behoorden tot het erfgoed van Afghanistan en van de gehele mensheid.'

De internationale gemeenschap heeft 'te weinig en te laat' gedaan om de boeddha's te redden. Dat zei de Pakistaanse minister van Buitenlandse Zaken Abdul Sattar. Sattar noemde de vernietiging van de cultuurschatten een 'tragische ramp'

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

hoe gelovigen omgaan met hun geloof is wat anders dan wat het geloof of in dit geval de levensbeschouwing leert. Dat geldt ook voor christenen die aanslagen plegen op abortusartsen b.v.

Het fenomeen dat beschreven wordt door lizadegeest heet poltergeisfenomeen en heeft niks te maken met demonen. Dit fenomeen wordt i.h.a. veroorzaakt door iemand met emotionele problemen die nogal een binnenvetter is, ze niet uit. Het onbewuste schijnt dan toch een uitweg te zoeken voor de opgekropte emotie. Meestal treden de gebeurtenissen op of zijn ze gericht op 1 persoon die aanwezig is. Als deze persoon niet aanwezig is zijn de verschijnselen ook niet of nauwelijks aanwezig. Zelfs de grootste "zweverds" zijn het er over eens dat dit fenomeen niks met demonen te maken heeft en dat het op te lossen is door met jezelf en je emotionele problemen aan de slag te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Salaam,

Ja, eigenlijk heb je wel een punt. Heel radicaal ben ik daar nu ook weer niet in. In mijn nederige mening, maar eigenlijk ook in het basisprincipe van de islam, luidt het dat alles valt en staat met je intentie. Persoonlijk vind ik godsbeelden not done, maar in het vb van Bonaventura zie ik minder graten, omdat er volgens mij maar heel weinigen zijn die het Pantheon aanschouwen met een aanbiddingsintentie. Hetzelfde zou je wel kunnen zeggen van die Boedhabeelden, ware het niet dat we daar te maken hebben met beel die wel wordt aanbeden.

Als ik mijn eigen post nu nalees, is het toch niet volledig waterdicht en valt er wat op af te dingen. Maar ik hoop dat je mijn intentie inziet, en het onderscheid tussen een Griekse of Romeinse tempel en een Boedhabeeld inziet. Of lees: het onderscheid dat ik er wil tussen maken... knipoog_dicht.gif

Wa salaam,

Ilyas

Link naar bericht
Deel via andere websites

In het geval van de Islam zou je hetzelfde kunnen zeggen over de Aya Sofia. Een van de meest glorieuze bouwwerken uit de christelijke geschiedenis. Door de moslims in een moskee veranderd. Ze hebben haar dus niet gesloopt en dat valt te prijzen. Alleen jammer dat ze alle ongetwijfeld even kunstige iconografie wel hebben verwijderd. Blijft een beetje de blinde vlek van de Islam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In het geval van de Islam zou je hetzelfde kunnen zeggen over de Aya Sofia. Een van de meest glorieuze bouwwerken uit de christelijke geschiedenis. Door de moslims in een moskee veranderd. Ze hebben haar dus niet gesloopt en dat valt te prijzen. Alleen jammer dat ze alle ongetwijfeld even kunstige iconografie wel hebben verwijderd. Blijft een beetje de blinde vlek van de Islam.

Juist. Meer durf ik niet zeggen want het is off topic. smile.gif

Wa salaam,

Ilyas

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, de Islam kan heel flexible zijn hoor, de Kaaba is daar een goed voorbeeld van, ook een oud (godinne) heiligdom uit pre-islamitische tijd en daar is een Islamitisch tintje aan gegeven, omgevormd ritueel.

Maar een beeld aanbidden en een beeld als focuspunt datis een verschil dat subtiel is en dat voor sommige mensen moeilijk te maken is.

Bijgeloof is ook lastig te bestrijden. Maar demonen in Buddhabeelden is wel apart soort bijgeloof, hoewel het wel klopt met de oorspronkelijke betekenis van demon, namelijk afgod, maar niet direct dat er een geest in een beeld zijn intrek neemt. voor een christen is elk geloof dat niet gebaseerd is op God dus een geloof in demonen, alleen is onze beeldvorming een beetje boel gekleurd door fantasy en film.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Inderdaad interessant dat je die tragische kwestie noemt. Dat is het gevolg van een te ver gevorderde angst voor andere culturen en spirituele tradities. Godzijdank hebben wij het Pantheon laten staan. Nog nooit zoiets prachtigs gezien.

Wat mij betreft op afstand de intelligentste en meest zinvolle post over dit onderwerp.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bijgeloof is ook lastig te bestrijden. Maar demonen in Buddhabeelden is wel apart soort bijgeloof, hoewel het wel klopt met de oorspronkelijke betekenis van demon, namelijk afgod, maar niet direct dat er een geest in een beeld zijn intrek neemt. voor een christen is elk geloof dat niet gebaseerd is op God dus een geloof in demonen, alleen is onze beeldvorming een beetje boel gekleurd door fantasy en film.

Ik zie er verschillende dingen over in de Bijbel staan.

Deut 32,17 (NBV)

Ze brachten offers aan demonen, aan goden die geen goden zijn, goden die zij eerst niet kenden, nieuwkomers, nog maar net in zwang, die voor hun voorouders niet eens bestonden.

(In de NBG staat voor 'demonen': boze geesten.)

NBG >

Jes 30,22

Dan zult gij het zilveren overtrek van uw gesneden beelden en het gouden bekleedsel van uw gegoten beelden onrein achten; gij zult ze als iets onreins wegwerpen. Weg! zult gij ertegen zeggen.

Jes 41,29

Zie, zij allen zijn nietigheid; niets zijn hun werken, wind en ijdelheid hun gegoten beelden.

Jes 44,15

En dat dient de mens tot brandhout; hij neemt daarvan en warmt zich, ook steekt hij het aan en bakt brood; ook maakt hij er een god van en buigt zich neder; hij maakt er een gesneden beeld van en knielt daarvoor neer.

Deut 7,25

De gesneden beelden van hun goden zult gij met vuur verbranden; het zilver en het goud daaraan zult gij niet begeren en u niet toeëigenen, opdat gij daardoor niet verstrikt wordt, want het is een gruwel voor de HERE, uw God.

Jer 10,14 (NBG)

Verstomd staat ieder mens, zonder kennis; beschaamd staat iedere goudsmid om het beeld, want leugen is zijn gietsel en er is geen geest in hen

NBV:

14 Daar staat het menselijk verstand bij stil.

De goudsmid schaamt zich voor zijn beelden.

Zijn gietsels zijn niets, ze ademen niet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat mij betreft op afstand de intelligentste en meest zinvolle post over dit onderwerp.

Ga eens naar Afrika en merk hoe werkelijk de geestenwereld daar is... Het idee dat demonen niet zouden bestaan, of dat ze geen invloed zouden kunnen hebben hier op aarde, is zo onzinnig als het maar zijn kan.

Tuurlijk kun je alles wat in de bijbel als demoon wordt aangemerkt, wegverklaren door er één of andere psysisch ziektebeeld oid op te plakken. Maar mijns inziens is dat niet zo christelijk... Het idee dat men dergelijke dingen zo wil verklaren heeft vooral te maken met het feit dat men niet in een niet-materiële wil geloven. Ons paradigma is nu eenmaal dat zulk soort manifestaties niet bestaan en daarom verklaren we alles wat daarop lijkt maar weg.

Probleem is dat je door ergens een andere verklaring voor te geven, je de oorspronkelijke verklaring nog lang niet onderuit hebt gehaald.

Het idee dat demonen (in het NT) een invloed op mensen hadden die ook als epilepsie is te beschrijven, betekent niet dat het dus niet met demonen te maken heeft. Het betekent vooral dat wij niet wensen om die wereld te erkennen, het een naampje geven en het zo weg proberen te verklaren.

En ja, ik heb zelf ook dergelijke dingen meegemaakt. Ik weet dat je in de naam van Jezus Christus demonen weg kunt sturen, heb het zelf gedaan. En ik ken ook meer dan genoeg andere verhalen die hiermee te maken hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En wat heeft dat exact met het opblazen van Boeddha-beelden te maken?

Het ging toch uberhaupt al niet om het opblazen van boeddhabeelden? Wat ik inderdaad wel denk is dat het zeer goed mogelijk is dat je demonen je huis in kunt halen door middel van dergelijke beeldjes. Ik zeg niet dat dat per definitie het geval zal zijn. Ik zeg wel dat het (goed?) mogelijk is.

En wat mij betreft is hetgeen er in de openingspost is gezegd over die bewegende boeddhabeeldjes een verhaal dat zeker geloofwaardig is. (hoewel het natuurlijk ongeloofwaardig klinkt puh2.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Kerk heeft het bestaan van demonen nooit ontkent, maar ook niet het bestaan van hersenen die bijzonder vreemde tot onverklaarbare dingen met mensen kunnen doen. Ze leert daarom niet dat elke vreemde gebeurtenis per se bovennatuurlijk is, maar ook niet dat elke vreemde gebeurtenis per se psychisch te verklaren is, of dat elke onverklaarbare gebeurtenis meteen van goddelijke of demonische oorsprong is.

Wanneer men iets ogenschijnlijk bovennatuurlijks overkomt, zal men dat daarom laten onderzoeken en vastleggen door artsen, psychiaters of andere relevante wetenschappers. Pas als zij geen verklaring weten, na alle natuurlijke oorzaken te hebben uitgesloten, zal men proberen te duiden waar het dan wél vandaan komt. In het geval van demonie staat de exorcist dus pas als laatste in de rij.

Men kan dus erkennen dat iemand, zoals degenen die dit topic heeft geopend, iets vreemds tot angstwekkends heeft meegemaakt, degene ook bemoedigen of troosten indien nodig, zonder meteen daaruit conclusies te moeten trekken. En zonder meteen de conclusies van de persoon in kwestie te moeten aanvaarden. Men is altijd vrij om wel of niet te geloven in dergelijke gebeurtenissen, ook als ze erkend zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En dat wat jij noemt is in mijn ogen juist het grootste probleem. Het is niet zo dat er pas demonen in het spel kunnen zijn als al het andere is uitgesloten. Het is ook niet voor niets dat Jezus de ene keer zieken genas en de andere keer de ziekte uitdreef. Het idee dat iets een medische verklaring heeft, wil niet zeggen dat het om die reden ook geen geestelijke verklaring kan hebben.

Als je een psychiatrisch erkend ziektebeeld hebt, betekent dat ook nog geenszins dat het dus niks met demonen te maken heeft. Dat kan natuurlijk wel, maar het hoeft niet.

Persoonlijk is mijn mening dat de excorcist naast de dokter hoort te staan. Beter: beide in zichzelf verenigt. Het is namelijk niet zo dat er twee absoluut van elkaar gescheiden werelden zijn, de aarde en de geestelijke. Die twee lopen enorm in elkaar over. Ander voorbeeld, het idee dat de zwaartekracht een mooie theorie is om te beschrijven hoe het mogelijk is dat de aarde om de zon draait, houdt niet in dat het niet ook God is die de aarde in haar baan vasthoudt. Alles heeft met elkaar te maken!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Persoonlijk ben ik blij dat Geneeskunde is gebasseert op wetenschap. Ik hoef geen voodoo aan mijn ziekbed verder.

Lijkt me ook redelijk logisch als je geen voodoo-gelovige bent. knipoog_dicht.gif Een mens handelt nu eenmaal meestal naar hetgeen waar hij op vertrouwt. Vertrouw je voodoo niet, dan doe je daar niet aan. Vertrouw je op God (en indirect op de Bijbel), dan kun je denk ik niet om een verdere geesteswereld heen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid