Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik lees dit forum met veel interesse. Toch is er iets wat mij raakt. Verschillende gelovigen met een verscheidenheid aan opvattingen die met elkaar in discussie gaan, prachtig! Wat mij stoort is de onderliggende boodschap die soms luidt:

'Mijn waarheid is de enige waarheid, de ander dwaalt, ik hoop dat de ander nog tot het ware geloof gaat komen (zoals ik) want dít wat ík ervaar is het mooiste wat er is en gun ik iedereen toe'.

Mijn eigen opvatting ligt namelijk in het andere uiterste van het spectrum. Namelijk: het accepteren van verschillen in opvattingen en weten dat deze naast elkaar kunnen bestaan. Allen waar kunnen zijn. In deze optiek is het niet nodig te strijden.

Onderstaand stuk uit de bijbel kan mijn verhaal hopelijk wat verduidelijken. Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenover staan, omdat het voor mij zo'n enorm belangrijk punt is in mijn persoonlijke geloofsovertuiging.

1 Kor 12

Vele gaven, één Geest

1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. 2 Gij weet, dat gij, toen gij nog heidenen waart, u blindelings naar de stomme afgoden liet heendrijven. 3 Daarom maak ik u bekend, dat niemand, door de Geest Gods sprekende, zegt: Vervloekt is Jezus; en dat niemand kan zeggen: Jezus is Here, dan door de heilige Geest.

4 Er is verscheidenheid in genadegaven, maar het is dezelfde Geest; 5 en er is verscheidenheid in bedieningen, maar het is dezelfde Here; 6 en er is verscheidenheid in werkingen, maar het is dezelfde God, die alles in allen werkt. 7 Maar aan een ieder wordt de openbaring van de Geest gegeven tot welzijn van allen. 8 Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest; 9 aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest; 10 aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen. 11 Doch dit alles werkt één en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil.

Allen leden van één lichaam

12 Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, één lichaam vormen, zo ook Christus; 13 want door één Geest zijn wij allen tot één lichaam gedoopt, hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen, en allen zijn wij met één Geest gedrenkt. 14 Want het lichaam bestaat toch ook niet uit één lid, maar uit vele leden. 15 Indien de voet zeggen zou: omdat ik niet de hand ben, behoor ik niet tot het lichaam, behoort hij daarom niet tot het lichaam? 16 En indien het oor zeggen zou: omdat ik niet het oog ben, behoor ik niet tot het lichaam, behoort het daarom niet tot het lichaam? 17 Als het lichaam geheel en al oog was, waar bleef het gehoor? Als het geheel en al gehoor was, waar bleef de reuk? 18 Nu heeft God echter de leden, elk in het bijzonder, hun plaats in het lichaam aangewezen, zoals Hij heeft gewild. 19 Indien zij alle één lid vormden, waar bleef het lichaam? 20 Maar nu zijn er wel vele leden, doch slechts één lichaam. 21 En het oog kan niet zeggen tot de hand: ik heb u niet nodig, of ook het hoofd tot de voeten: ik heb u niet nodig. 22 Ja, veeleer zijn die leden van het lichaam, welke het zwakst schijnen, noodzakelijk, 23 en juist die delen van het lichaam, welke wij minder in ere houden, bekleden wij meer eervol, en onze minder edele leden worden met groter eer behandeld, 24 doch onze edele leden hebben dat niet nodig. God heeft evenwel het lichaam zó samengesteld, dat Hij meer eer gaf aan hetgeen misdeeld was, 25 opdat er geen verdeeldheid in het lichaam zou zijn, maar de leden gelijkelijk voor elkander zouden zorgen. 26 Als één lid lijdt, lijden alle leden mede, als één lid eer ontvangt, delen alle leden in de vreugde. 27 Gij nu zijt het lichaam van Christus en ieder voor zijn deel leden.

28 En God heeft sommigen aangesteld in de gemeente, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, verder krachten, daarna gaven van genezing, (bekwaamheid) om te helpen, om te besturen, en verscheidenheid van tongen. 29 Zijn zij soms allen apostelen? Allen profeten? Allen leraars? Allen krachten? 30 Hebben soms allen gaven van genezing? Spreken soms allen in tongen? Vertolken zij soms allen? 31 Streeft dan naar de hoogste gaven.

En ik wijs u een weg, die nog veel verder omhoog voert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 112
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Eenheid houdt volgens mij nog niet direct in dat je het dus met elkaar eens moet zijn. Hoewel, aan de andere kant is eenheid ook moeilijk voorstelbaar als je het in niets met elkaar eens bent. Ik denk zelf dat je een heel eind bent als je elkaar kunt erkennen als deel van het lichaam van Christus. Een lichaam kan namelijk moeilijk verdeeld zijn, omdat het nu eenmaal één lichaam is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik sluit me aan bij de post van Eli7.

Daarnaast geloof ik wel dat de een meer in de waarheid leeft dan een ander. Hoewel beiden dan gered kunnen zijn, kan de een het toch meer bij het rechte eind hebben dan de ander.

Edit: iemand als Paulus had veel meer openbaringen over Christus gekregen dan veel andere christenen, dus was hij ook iemand die meer over Christus kon vertellen aan anderen.

Quote:
2 Kor. 12

1 Er moet geroemd worden; het dient wel tot niets, maar ik zal komen op gezichten en openbaringen des Heren. 2 Ik weet van een mens in Christus, veertien jaar is het geleden - of het in het lichaam was, weet ik niet, of dat het buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het - dat die persoon weggevoerd werd tot in de derde hemel. 3 En ik weet van die persoon - of het in het lichaam of buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het - 4 dat hij weggevoerd werd naar het paradijs en onuitsprekelijke woorden gehoord heeft, die het een mens niet geoorloofd is uit te spreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vraag is waar je de grenzen ligt voor die eenheid en wat die eenheid precies inhoudt. Betekent het een kerkelijke eenheid? Wat mij betreft wel, anderen zullen dat anders zien en meer in de richting van hamer.giferkenning denken.

En waar leg je de grenzen? Is geloof in God noodzakelijk, de drie-eenheid, erkenning van leergezag van de kerk, de paus?

Voor mij liggen die grenzen vrij nauw, namelijk bij het onderschrijven van de drie formulieren van enigheid, met name als het aankomt op sacramenten, verzoening, verbond en genade en ecclesiologie. Dat betekent dat er nog een heleboel zaken zijn waarover er van mening verschild kan worden, maar dat er ook echte eenheid is.

Samen met andere christenen tot een kerk behoren waarbij wij van mening verschillen over het Heilig Avondmaal, de Heilige Doop en de betekenis van de dood van Christus aan het kruis betekent voor mij een schijneenheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Toch zijn er voor mij een aantal zaken, zoals de verzoeningsleer welke naar mijn mening geaccepteerd moet worden door een Christen.

Wat denken jullie daarover?

Je zegt het goed: door een Christen. Ik doel nog op een iets ruimer perspectief in mijn post. Alle mensen op de wereld horen erbij. Niet alleen de Christenen, maar ook de mensen uit een geheel andere geloofsovertuiging die Jezus niet in het middelpunt van hun geloof hebben staan. In mijn optiek is de hele wereld één groot lichaam en functioneert alles in één geheel, en heeft een functie. Sommige delen spreken elkaar tegen (waar de biceps zich rekt, strekt de tricept zich bijvoorbeeld op hetzelfde moment, een tegengestelde reactie dus op eenzelfde fundamentele eenheid), maar zijn dus allen onderdeel van een grotere eenheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik lees dit forum met veel interesse. Toch is er iets wat mij raakt. Verschillende gelovigen met een verscheidenheid aan opvattingen die met elkaar in discussie gaan, prachtig! Wat mij stoort is de onderliggende boodschap die soms luidt:

'Mijn waarheid is de enige waarheid, de ander dwaalt, ik hoop dat de ander nog tot het ware geloof gaat komen (zoals ik) want dít wat ík ervaar is het mooiste wat er is en gun ik iedereen toe'.

Mijn eigen opvatting ligt namelijk in het andere uiterste van het spectrum. Namelijk: het accepteren van verschillen in opvattingen en weten dat deze naast elkaar kunnen bestaan. Allen waar kunnen zijn. In deze optiek is het niet nodig te strijden.

Onderstaand stuk uit de bijbel kan mijn verhaal hopelijk wat verduidelijken. Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenover staan, omdat het voor mij zo'n enorm belangrijk punt is in mijn persoonlijke geloofsovertuiging.

1 Kor 12

Vele gaven, één Geest

1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. 2 Gij weet, dat gij, toen gij nog heidenen waart, u blindelings naar de stomme afgoden liet heendrijven. 3 Daarom maak ik u bekend, dat niemand, door de Geest Gods sprekende, zegt: Vervloekt is Jezus; en dat niemand kan zeggen: Jezus is Here, dan door de heilige Geest.

4 Er is verscheidenheid in genadegaven, maar het is dezelfde Geest; 5 en er is verscheidenheid in bedieningen, maar het is dezelfde Here; 6 en er is verscheidenheid in werkingen, maar het is dezelfde God, die alles in allen werkt. 7 Maar aan een ieder wordt de openbaring van de Geest gegeven tot welzijn van allen. 8 Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest; 9 aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest; 10 aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen. 11 Doch dit alles werkt één en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil.

Allen leden van één lichaam

12 Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, één lichaam vormen, zo ook Christus; 13 want door één Geest zijn wij allen tot één lichaam gedoopt, hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen, en allen zijn wij met één Geest gedrenkt. 14 Want het lichaam bestaat toch ook niet uit één lid, maar uit vele leden. 15 Indien de voet zeggen zou: omdat ik niet de hand ben, behoor ik niet tot het lichaam, behoort hij daarom niet tot het lichaam? 16 En indien het oor zeggen zou: omdat ik niet het oog ben, behoor ik niet tot het lichaam, behoort het daarom niet tot het lichaam? 17 Als het lichaam geheel en al oog was, waar bleef het gehoor? Als het geheel en al gehoor was, waar bleef de reuk? 18 Nu heeft God echter de leden, elk in het bijzonder, hun plaats in het lichaam aangewezen, zoals Hij heeft gewild. 19 Indien zij alle één lid vormden, waar bleef het lichaam? 20 Maar nu zijn er wel vele leden, doch slechts één lichaam. 21 En het oog kan niet zeggen tot de hand: ik heb u niet nodig, of ook het hoofd tot de voeten: ik heb u niet nodig. 22 Ja, veeleer zijn die leden van het lichaam, welke het zwakst schijnen, noodzakelijk, 23 en juist die delen van het lichaam, welke wij minder in ere houden, bekleden wij meer eervol, en onze minder edele leden worden met groter eer behandeld, 24 doch onze edele leden hebben dat niet nodig. God heeft evenwel het lichaam zó samengesteld, dat Hij meer eer gaf aan hetgeen misdeeld was, 25 opdat er geen verdeeldheid in het lichaam zou zijn, maar de leden gelijkelijk voor elkander zouden zorgen. 26 Als één lid lijdt, lijden alle leden mede, als één lid eer ontvangt, delen alle leden in de vreugde. 27 Gij nu zijt het lichaam van Christus en ieder voor zijn deel leden.

28 En God heeft sommigen aangesteld in de gemeente, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, verder krachten, daarna gaven van genezing, (bekwaamheid) om te helpen, om te besturen, en verscheidenheid van tongen. 29 Zijn zij soms allen apostelen? Allen profeten? Allen leraars? Allen krachten? 30 Hebben soms allen gaven van genezing? Spreken soms allen in tongen? Vertolken zij soms allen? 31 Streeft dan naar de hoogste gaven.

En ik wijs u een weg, die nog veel verder omhoog voert.

Zou 'het christen zijn' ,niet moeten resulteren in één echte wereldomvattende broederschap?

Maar wanneer je ziet dan velen wel zeggen:"De twee grootste geboden hebben te maken met liefde",maar wanneer het er op aan komt hebben ze meer liefde voor politiek dan voor God ,en moorden ze elkaar uit in oa. 2 wereldoorlogen?

Dan mag je toch wel zeggen dat ze God met hun mond loven maar hem verloochenen door hun werken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Verzoeningsleer:

O.k. smile.gif Ja, dat is een nogal cruciale leer. Al kan daar ook nogal over worden getwist (zie alleen al die discussie op Wiki tussen Augustinus enz.).

Quote:

Je zegt het goed: door een Christen. Ik doel nog op een iets ruimer perspectief in mijn post. Alle mensen op de wereld horen erbij. Niet alleen de Christenen, maar ook de mensen uit een geheel andere geloofsovertuiging die Jezus niet in het middelpunt van hun geloof hebben staan. In mijn optiek is de hele wereld één groot lichaam en functioneert alles in één geheel, en heeft een functie. Sommige delen spreken elkaar tegen (waar de biceps zich rekt, strekt de tricept zich bijvoorbeeld op hetzelfde moment, een tegengestelde reactie dus op eenzelfde fundamentele eenheid), maar zijn dus allen onderdeel van een grotere eenheid.

Zo zie ik het niet. Ik zie alleen de christenen als eenheid, als lichaam. Niet-christenen zie ik niet als behorende bij het lichaam. Elke niet-christen mág wel bij het Lichaam horen, maar dat kan alleen als iemand zich onder het Hoofd stelt, namelijk onder Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aimé, eens met jou. Dat zou het mooiste zijn één wereldomvattende broederschap. Alleen hoeft die van mij niet geworteld te zijn in het Christendom of welk ander geloof dan ook, want dan begint het gedonder daar alweer. Het zou mooi zijn als we eens wat konden loslaten van onze tradities en elkaar met open blik tegemoet zouden treden. Gaan zien waar het nu wérkelijk om draait...

Ik ben me ervan bewust dat ik nu begin te klinken als een overbehaarde hippie, maargoed... haha, ik ben het wel met mezelf eensknipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Quote:

Admod note:
schopje naar Levensbeschouwing

Ja, ik snap al die kopjes niet zo goed, heb er lang op gestudeerd, maar dus toch de mist in gegaan...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zou 'het christen zijn' ,niet moeten resulteren in één echte wereldomvattende broederschap?

Maar wanneer je ziet dan velen wel zeggen:"De twee grootste geboden hebben te maken met liefde",maar wanneer het er op aan komt hebben ze meer liefde voor politiek dan voor God ,en moorden ze elkaar uit in oa. 2 wereldoorlogen?

Dan mag je toch wel zeggen dat ze God met hun mond loven maar hem verloochenen door hun werken?

Daar ging het inderdaad vaak om mensen die nazisme en nationalisme stelden boven het koninkrijk van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Wat mij stoort is de onderliggende boodschap die soms luidt:

'Mijn waarheid is de enige waarheid, de ander dwaalt, ik hoop dat de ander nog tot het ware geloof gaat komen (zoals ik) want dít wat ík ervaar is het mooiste wat er is en gun ik iedereen toe'.

Mijn eigen opvatting ligt namelijk in het andere uiterste van het spectrum. Namelijk: het accepteren van verschillen in opvattingen en weten dat deze naast elkaar kunnen bestaan. Allen waar kunnen zijn. In deze optiek is het niet nodig te strijden.

wat jou dus feitelijk stoort is als anderen doen wat jij ook doet, namelijk je eigen waarheid als normatief stellen. Opmerkelijk, vind je niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Zo zie ik het niet. Ik zie alleen de christenen als eenheid, als lichaam. Niet-christenen zie ik niet als behorende bij het lichaam. Elke niet-christen mág wel bij het Lichaam horen, maar dat kan alleen als iemand zich onder het Hoofd stelt, namelijk onder Jezus Christus.

Dus alleen de Westerse gemeenschap hoort erbij? En de rest moet zich maar aansluiten en scharen onder deze traditie die niet de hare is? Terwijl zij ook zelf een goed ontwikkelde geloofstraditie kent die voor hen net zo waardevol is? Net zoveel waarheid bezit? Zij moeten zich dus maar aanpassen aan deze overtuigingen, en hun eigen tradities in de steek laten, omdat deze in jouw ogen ondergeschikt zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Aimé, eens met jou. Dat zou het mooiste zijn één wereldomvattende broederschap. Alleen hoeft die van mij niet geworteld te zijn in het Christendom of welk ander geloof dan ook, want dan begint het gedonder daar alweer. Het zou mooi zijn als we eens wat konden loslaten van onze tradities en elkaar met open blik tegemoet zouden treden. Gaan zien waar het nu wérkelijk om draait...

Ik ben me ervan bewust dat ik nu begin te klinken als een overbehaarde hippie, maargoed... haha, ik ben het wel met mezelf eens
knipoog_dicht.gif

Een broederschap kan alleen bestaan uit broeders (en zusters). Als je geen broeder/zuster van elkaar bent, vorm je toch ook geen broederschap? Alle mensen die zonen en dochters van Jahweh zijn, zijn broers en zussen van elkaar, maar mensen die geen kinderen van God zijn, zijn geen broer of zus. Die horen bij een andere familie. Mensen kunnen wel bij de familie van God horen, maar dat kan alleen als mensen Hem erkennen als Vader.

Quote:

[...]

Dus alleen de Westerse gemeenschap hoort erbij? En de rest moet zich maar aansluiten en scharen onder deze traditie die niet de hare is? Terwijl zij ook zelf een goed ontwikkelde geloofstraditie kent die voor hen net zo waardevol is? Net zoveel waarheid bezit? Zij moeten zich dus maar aanpassen aan deze overtuigingen, en hun eigen tradities in de steek laten, omdat deze in jouw ogen ondergeschikt zijn?

Nee, het christendom is niet westers, maar oosters. Het christendom komt uit Jeruzalem dat in het oosten ligt.

Niemand hoeft zich bij het christendom aan te sluiten. Iedereen moet zelf weten wat hij/zij wil. Maar mensen zijn welkom om zich bij de christenen aan te sluiten. Mensen kunnen zich bij de christenen aansluiten door Jezus als Redder te erkennen, door Jezus als Hoofd te zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

wat jou dus feitelijk stoort is als anderen doen wat jij ook doet, namelijk je eigen waarheid als normatief stellen. Opmerkelijk, vind je niet?

Ik onderken juist dat er meerdere waarheden naast elkaar kunnen bestaan. Geen enkele waarheid kwalificeer ik daarmee als normatief. Behalve dan de waarheid dat er meerdere waarheden naast elkaar kunnen bestaan. Een olifant lijkt groot als je zijn lichaam aanraakt, maar als je net het puntje van zijn staart te pakken hebt, dan denk je dat het een muis is... Op die fiets.


Samengevoegd:

Quote:
Als je geen broeder/zuster van elkaar bent, vorm je toch ook geen broederschap? Alle mensen die zonen en dochters van Jahweh zijn, zijn broers en zussen van elkaar, maar mensen die geen kinderen van God zijn, zijn geen broer of zus. Die horen bij een andere familie. Mensen kunnen wel bij de familie van God horen, maar dan moeten ze Hem erkennen als Vader.

Ik denk dat alle mensen kinderen van God zijn, als God alles heeft gemaakt, de hele wereld, de planeten, sterren etc. Denk je dan echt dat hij zoiets had: nou de rest laat ik aan Allah over? Als er een rest is, dan valt toch het hele idee van één almachtige God in duigen?

Over dat 'Westerse' was inderdaad nogal een domme formulering, ik hoop dat je wel snapt wat ik bedoel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Wat mij stoort is de onderliggende boodschap die soms luidt:

'Mijn waarheid is de enige waarheid, de ander dwaalt, ik hoop dat de ander nog tot het ware geloof gaat komen (zoals ik) want dít wat ík ervaar is het mooiste wat er is en gun ik iedereen toe'.

Mijn eigen opvatting ligt namelijk in het andere uiterste van het spectrum. Namelijk: het accepteren van verschillen in opvattingen en weten dat deze naast elkaar kunnen bestaan. Allen waar kunnen zijn. In deze optiek is het niet nodig te strijden.

Quote:

[...]

Alle mensen op de wereld horen erbij. Niet alleen de Christenen, maar ook de mensen uit een geheel andere geloofsovertuiging die Jezus niet in het middelpunt van hun geloof hebben staan. In mijn optiek is de hele wereld één groot lichaam en functioneert alles in één geheel, en heeft een functie. Sommige delen spreken elkaar tegen (waar de biceps zich rekt, strekt de tricept zich bijvoorbeeld op hetzelfde moment, een tegengestelde reactie dus op eenzelfde fundamentele eenheid), maar zijn dus allen onderdeel van een grotere eenheid.

Dat je jouw overtuiging als normatief ziet en als de waarheid, dat het je stoort als mensen niet mee kunnen of willen gaan in die logisch inconsistente waarheid van je, is prima natuurlijk. Het is alleen zo jammer als je je eigen overtuiging zover verabsoluteert dat je niet eens meer door hebt dat het ook maar een waarheid is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Dunya,

Ooit waren inderdaad alle mensen kinderen van God, maar een groot deel van Zijn kinderen was weggelopen en erkenden Hem niet meer als Vader. Maar als deze kinderen weer naar Hem terugkeren en Hem weer als Vader erkennen, zal Hij hen weer adopteren en opnieuw aannemen als kinderen.

Luc. 15

11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen. 12 De jongste van hen zeide tot zijn vader: Vader, geef mij het deel van ons vermogen, dat mij toekomt. En hij verdeelde het bezit onder hen. 13 En weinige dagen later maakte de jongste zoon alles te gelde en ging op reis naar een ver land, waar hij zijn vermogen verkwistte in een leven van overdaad. 14 Toen hij er alles doorgebracht had, kwam er een zware hongersnood over dat land en hij begon gebrek te lijden. 15 En hij trok er op uit en drong zich op aan een der burgers van dat land en die zond hem naar het veld om zijn varkens te hoeden. 16 En hij begeerde zijn buik te vullen met de schillen, die de varkens aten, doch niemand gaf ze hem. 17 Toen kwam hij tot zichzelf en zeide: Hoeveel dagloners van mijn vader hebben brood in overvloed en ik kom hier om van de honger. 18 Ik zal opstaan en naar mijn vader gaan en tot hem zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en voor u, 19 ik ben niet meer waard uw zoon te heten; stel mij gelijk met een uwer dagloners. 20 En hij stond op en keerde naar zijn vader terug. En toen hij nog veraf was, zag zijn vader hem en werd met ontferming bewogen. En hij liep hem tegemoet, viel hem om de hals en kuste hem. 21 En de zoon zeide tot hem: Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en voor u, ik ben niet meer waard uw zoon te heten. 22 Maar de vader zeide tot zijn slaven: Brengt vlug het beste kleed hier en trekt het hem aan en doet hem een ring aan zijn hand en schoenen aan zijn voeten. 23 En haalt het gemeste kalf en slacht het, en laten wij een feestmaal hebben, 24 want mijn zoon hier was dood en is weer levend geworden, hij was verloren en is gevonden. En zij begonnen feest te vieren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Geen enkele waarheid kwalificeer ik daarmee als normatief. Behalve dan de waarheid dat er meerdere waarheden naast elkaar kunnen bestaan.

Geen enkele waarheid kwalificeer je als normatief, behalve die van jezelf. Je doet dus exact wat je stoort aan anderen.

Belangrijk verschil: jouw waarheid is logisch inconsistent en daarmee onmogelijk waar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik onderken juist dat er meerdere waarheden naast elkaar kunnen bestaan. Geen enkele waarheid kwalificeer ik daarmee als normatief. Behalve dan de waarheid dat er meerdere waarheden naast elkaar kunnen bestaan. Een olifant lijkt groot als je zijn lichaam aanraakt, maar als je net het puntje van zijn staart te pakken hebt, dan denk je dat het een muis is... Op die fiets.


Samengevoegd:

[...]

Ik denk dat alle mensen kinderen van God zijn, als God alles heeft gemaakt, de hele wereld, de planeten, sterren etc. Denk je dan echt dat hij zoiets had: nou de rest laat ik aan Allah over? Als er een rest is, dan valt toch het hele idee van één almachtige God in duigen?

Over dat 'Westerse' was inderdaad nogal een domme formulering, ik hoop dat je wel snapt wat ik bedoel.

Dat zou een ontzettend mooie gedachte zijn. Eenheid.

Het zou ook mooi zijn als dat zo zou kunnen bestaan.

Waarom denk je dat het in al die eeuwen dat de wereld al bestaat nog niet gelukt is?


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Belangrijk verschil: jouw waarheid is logisch inconsistent en daarmee onmogelijk waar.

puh2.gif hoezo is dat dan onmogelijk waar?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Dat zou een ontzettend mooie gedachte zijn. Eenheid.

Het zou ook mooi zijn als dat zo zou kunnen bestaan.

Waarom denk je dat het in al die eeuwen dat de wereld al bestaat nog niet gelukt is?

de eenheid waar hij (of zij?) het over heeft bestaat al. Het is een eenheid gebaseerd op niets anders dan: we zijn allemaal mensen. De vraag zou wmb zijn: wat zegt die eenheid?

Quote:


Samengevoegd:

[...]

puh2.gif
hoezo is dat dan onmogelijk waar?

Omdat "waar" een logische kwalificatie is. Als stelling A strijdig is met stelling B, dan is de stelling "A en B zijn waar" een onware stelling.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]de eenheid waar hij (of zij?) het over heeft bestaat al. Het is een eenheid gebaseerd op niets anders dan: we zijn allemaal mensen. De vraag zou wmb zijn: wat zegt die eenheid?

Misschien bestaat deze al. Maar er zijn veel mensen nog steeds beweren dat zij gelijk hebben. Dus voor haar persoonlijk bestaat die eenheid misschien.

Bijvoorbeeld: "de Islam is vrede"

...

Maar wel als iedereen Moslim is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Misschien bestaat deze al. Maar er zijn veel mensen nog steeds beweren dat zij gelijk hebben. Dus voor haar persoonlijk bestaat die eenheid misschien.

Bijvoorbeeld: "de Islam is vrede"

...

Maar wel als iedereen Moslim is.

Dat bedoel ik niet. De TO stelt in feite "alle mensen zijn een eenheid, alles wat mensen geloven is waar, en dat is allemaal prima".

Dat klinkt geinig, maar wat heb je er aan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid