Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Het verhaal dat mij van Jezus trouwens het meeste aanspreekt is dat hij ook de hoeren en andere mensen die waren uitgestoten door de gemeenschap uitnodigde aan zijn tafel. Juist de mensen die niet werden geaccepteerd, die als heidenen werden gezien, en dus niet bij God zouden horen nodigde hij uit. Dat vind ik een erg mooi verhaal.


Samengevoegd:

Ik denk trouwens dat als zo'n landloper de uitnodiging van Jezus had geweigerd, dat ze dan als even goeie vrienden uit elkaar waren gegaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 112
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

hoeren en tollenaars werden niet als heidenen gezien, maar als zondaars. Een cruciaal verschil in het licht van dit topic.

En de Schrift is vrij duidelijk over Jezus' reactie op wie Zijn uitnodiging afwijst. Die gaan niet als goeie vrienden uit elkaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laat ik het maar heel eenvoudig zeggen: zolang ik niet gewoon één absolute Waarheid mag belijden en zolang ik mensen niet gewoon totaal ongelijk mag geven als ik geloof dat ze totaal ongelijk hebben, moet je maar niet denken dat ik zit te springen om eenheid. Eenheid op basis van geloof, prima, maar niet eenheid op basis van een dictatoriale regel die bepaald dat ik mag geloven wat ik wil, maar niet mag zeggen dat de ander ongelijk heeft en niet mag zeggen dat er maar één Waarheid te belijden valt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mijn leven is radicaal veranderd op het moment dat ik God toeliet in mijn leven. Jezus heeft daar voor mij nooit veel mee te maken gehad. Zit ik volgens jou dan naar een fatamorgana te kijken?

Ik geloof wel dat je zonder Jezus Christus een onvoldoende goed beeld van God hebt.

Quote:

Wat denken jullie, zijn Katholieken en Protestanten onderdeel van hetzelfde lichaam?

Ik geloof dat wel. Ik geloof dat er gelovigen en ongelovigen lid zijn van de RKK en dat er gelovigen en ongelovigen lid zijn van de protestantse kerken. Samen vormen de gelovigen (onder de katholieken en protestanten) het lichaam van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

hoeren en tollenaars werden niet als heidenen gezien, maar als zondaars. Een cruciaal verschil in het licht van dit topic.

En de Schrift is vrij duidelijk over Jezus' reactie op wie Zijn uitnodiging afwijst. Die gaan niet als goeie vrienden uit elkaar.

Het woord heiden komt slechts 2 keer voor in de bijbel, bij één van de twee in één adem met tollenaar... namelijk mat 18 vers 17 : Behandel hen dan zoals je een heiden of een tollenaar behandelt.

De hele sfeer waarin dat verhaal geschreven is doet niet vermoeden dat Jezus nu zo boos zal zijn als iemand niet met hem aan tafel wijn wilt drinken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Het woord heiden komt slechts 2 keer voor in de bijbel, bij één van de twee in één adem met tollenaar... namelijk mat 18 vers 17 : Behandel hen dan zoals je een heiden of een tollenaar behandelt.

De hele sfeer waarin dat verhaal geschreven is doet niet vermoeden dat Jezus nu zo boos zal zijn als iemand niet met hem aan tafel wijn wilt drinken.

weet je, ik ga geen exegetische discussie met je voeren. De Bijbel is iets dikker dan één verhaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het verhaal dat mij van Jezus trouwens het meeste aanspreekt is dat hij ook de hoeren en andere mensen die waren uitgestoten door de gemeenschap uitnodigde aan zijn tafel. Juist de mensen die niet werden geaccepteerd, die als heidenen werden gezien, en dus niet bij God zouden horen nodigde hij uit. Dat vind ik een erg mooi verhaal.

Ik denk trouwens dat als zo'n landloper de uitnodiging van Jezus had geweigerd, dat ze dan als even goeie vrienden uit elkaar waren gegaan.

Bij Jezus heeft iedereen inderdaad de vrijheid om weer bij Hem weg te gaan, maar deze mensen hebben Hem wel nodig en gaan verloren als ze Hem niet als Redder hebben aangenomen.

Hij liet ze gewoon gaan, omdat je mensen niet kan dwingen Hem lief te hebben, maar met de mensen die definitief wegbleven en zich later niet bekeerden, liep het slecht af. Geen mens kan zonder Hem. Hij is het Leven. Geen mens blijft in leven zonder Hem. Zonder Hem is er geen toegang tot het Eeuwige leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

om maar lomp eerlijk te zijn: nee, dat geloof ik niet.

Quote:

Ik vind het zoiets kinderachtigs dat hele protestantse, katholieke, gereformeerde gedoe. Nooit iets van begrepen... ruzie maken, terwijl je allen wilt handelen vanuit dezelfde geest. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest?

Om eerlijk te zijn snap ik het ook niet, en denk ik niet dat het inderdaad de bedoeling is...

@ CvW: waarom niet? is jouw waarheid beter? Geloven we 'in principe' niet hetzelfde? (verzoening door Christus?)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ik vind het zoiets kinderachtigs dat hele protestantse, katholieke, gereformeerde gedoe. Nooit iets van begrepen... ruzie maken, terwijl je allen wilt handelen vanuit dezelfde geest. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest?

Is dat weer zo'n normatieve waarheid van je? Jij begrijpt het niet, maar ja, jij ontkent dan ook dat er zoiets bestaat als de waarheid. En omdat jij het niet begrijpt, kan het nooit de bedoeling zijn geweest?

Overigens, ruzie maken? Ik reken enkele zeer orthodox gereformeerden tot mijn vrienden. Iemand die ik zéér waardeer, en met wie ik nou werkelijk nooit ruzie zal krijgen, schrijft probleemloos dat ik dwaal en me naar de ware kerk moet voegen.

Zou het kunnen dat je niet zo goed begrijpt dat mensen die staan voor de waarheid, prima met elkaar in gesprek kunnen, broeders kunnen zijn zelfs?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat toevallig, dat vind ik nu net van jouw posts in dit topic.

@inspired: Ik geloof dat de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) inderdaad een ware kerk is.

Prachtig... met jou moet ik praten...

Moeten we een nieuw topic openen? Ik ben oprecht benieuwd waarom jij dat vind. smile.gif

Bij deze: link

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

@ CvW: waarom niet? is jouw waarheid beter? Geloven we 'in principe' niet hetzelfde? (verzoening door Christus?)

Is de waarheid beter of slechter? Nee, iets is waar, of iets is niet waar.

We geloven voor een deel hetzelfde, maar niet alles. Eulogia en Mach, om maar twee voorbeelden te noemen, staan ieder in tradities die radicaal afwijken van de katholieke Kerk en van elkaar, en toch stemmen we voor pakweg 95% overeen. Ik beschouw beiden als broeders in Christus, en waardeer ze zeer. Met beiden heb ik geen ruzie. Maar ze zijn beiden geen lid van de Kerk, van het ene Lichaam van Christus dus. Dat stoort me niet, maakt niet dat ik ze als minder zie, en ik reken er op dat ze liever hebben dat ik hierin eerlijk ben, dan dat ik met zweefpraatjes kom om aardig te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus jij denkt serieus dat alleen de Gereformeerde vrijgemaakte kerk in het midden van Nederland hét ware geloof predikt? De rest van de wereld is ooit misschien wel geschapen, maar is al vanaf de geboorte in dwaling, want ja helaas nooit kennis gemaakt met de Gereformeerde vrijgemaakte kerk. Dus God keert zich van hen af. Denk je dat nu écht?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Dus jij denkt serieus dat alleen de Gereformeerde vrijgemaakte kerk in het midden van Nederland hét ware geloof predikt? De rest van de wereld is ooit misschien wel geschapen, maar is al vanaf de geboorte in dwaling, want ja helaas nooit kennis gemaakt met de Gereformeerde vrijgemaakte kerk. Dus God keert zich van hen af. Denk je dat nu écht?

Enig idee hoe neerbuigend je je nu opstelt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus jij denkt serieus dat alleen de Gereformeerde vrijgemaakte kerk in het midden van Nederland hét ware geloof predikt? De rest van de wereld is ooit misschien wel geschapen, maar is al vanaf de geboorte in dwaling, want ja helaas nooit kennis gemaakt met de Gereformeerde vrijgemaakte kerk. Dus God keert zich van hen af. Denk je dat nu écht?

Nee dat zegt hij niet... hij zegt "een" ware kerk. niet "de"


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Is de waarheid beter of slechter? Nee, iets is waar, of iets is niet waar.

We geloven voor een deel hetzelfde, maar niet alles. Eulogia en Mach, om maar twee voorbeelden te noemen, staan ieder in tradities die radicaal afwijken van de katholieke Kerk en van elkaar, en toch stemmen we voor pakweg 95% overeen. Ik beschouw beiden als broeders in Christus, en waardeer ze zeer. Met beiden heb ik geen ruzie. Maar ze zijn beiden geen lid van de Kerk, van het ene Lichaam van Christus dus. Dat stoort me niet, maakt niet dat ik ze als minder zie, en ik reken er op dat ze liever hebben dat ik hierin eerlijk ben, dan dat ik met zweefpraatjes kom om aardig te doen.

Ze zijn toch lid van een kerk? Niet jouw kerk... Maar staan wel onder Christus... Heeft Christus dan meerdere lichamen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Is de waarheid beter of slechter? Nee, iets is waar, of iets is niet waar.

We geloven voor een deel hetzelfde, maar niet alles. Eulogia en Mach, om maar twee voorbeelden te noemen, staan ieder in tradities die radicaal afwijken van de katholieke Kerk en van elkaar, en toch stemmen we voor pakweg 95% overeen. Ik beschouw beiden als broeders in Christus, en waardeer ze zeer. Met beiden heb ik geen ruzie. Maar ze zijn beiden geen lid van de Kerk, van het ene Lichaam van Christus dus. Dat stoort me niet, maakt niet dat ik ze als minder zie, en ik reken er op dat ze liever hebben dat ik hierin eerlijk ben, dan dat ik met zweefpraatjes kom om aardig te doen.

Ze zijn geen lid van dé Kerk, van het ene Lichaam van Christus, wat betekent dit dan voor jou? Dat ze niet naar de hemel gaan? Ik begrijp het onderscheid niet.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Enig idee hoe neerbuigend je je nu opstelt?

Nee, ik stel me niet neerbuigend op, dat is althans niet mijn intentie. Het kan wel zo zijn dat jij het zo opvat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid