Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

Dus jij denkt serieus dat alleen de Gereformeerde vrijgemaakte kerk in het midden van Nederland hét ware geloof predikt? De rest van de wereld is ooit misschien wel geschapen, maar is al vanaf de geboorte in dwaling, want ja helaas nooit kennis gemaakt met de Gereformeerde vrijgemaakte kerk. Dus God keert zich van hen af. Denk je dat nu écht?

Nee, dus maak je vooral niet druk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 112
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Nee, dus maak je vooral niet druk.

relaxt, als er mensen zijn die wel zo denken ben ik trouwens benieuwd naar hun argumenten. Heb hier nooit zoveel van begrepen.

Ja, ik weet het, ik begrijp niet veel van dit soort praktijken, maar daarom wil ik ook graag op dit forum in gesprek gaan met mensen die hier een andere visie op hebben.

Vanaf dat ik opgegroeid ben in een vrijgemaakte gereformeerde kerk, die ruzie had met de hervormde kerk ernaast snapte ik het al niet... en ik snap het nog steeds niet... En dat was wel echt ruzie hoor, er waren kinderen die niet met mij mochten spelen omdat ik gereformeerd was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie het ook iets als van vervlogen tijden. Tegenwoordig is er volgens mij weer meer toenadering. Het is ook nogal een Nederlands verschijnsel. In andere landen zijn de kerkmuren volgens mij minder hoog. En als christenen elkaar op vakantie tegenkomen in Zuid-Europa, gaan ze gewoon vrolijk met elkaar kerkdiensten houden. En als traditionele christenen in een ander werelddeel zendeling worden, houden ze zich ook niet aan synodevergaderingen en duwen gewoon mensen onder water om te dopen en bestaan tradities ineens ook niet meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zie het ook iets als van vervlogen tijden. Tegenwoordig is er volgens mij weer meer toenadering. Het is ook nogal een Nederlands verschijnsel. In andere landen zijn de kerkmuren volgens mij minder hoog. En als christenen elkaar op vakantie tegenkomen in Zuid-Europa, gaan ze gewoon vrolijk met elkaar kerkdiensten houden. En als traditionele christenen in een ander werelddeel zendeling worden, houden ze zich ook niet aan synodevergaderingen en duwen gewoon mensen onder water om te dopen en bestaan tradities ineens ook niet meer.

Ongefundeerd, kwetsend en ook nog eens niet waar...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Niet waar? Wat ga jij doen als je in je uppie in Papoea Nieuw Guinea staat? Ga jij aankomen met de dordse leerregels?

Nou, de grap is dat de kans vrij groot is. Maar ja: Ik zal als ik in die positie ben dat ik als zendeling in een ander werelddeel ben, mij houden aan de geschriften waaraan ik mij gebonden heb bij mijn belijdenis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Ze zijn toch lid van een kerk?

Nee, van een kerkelijke gemeenschap, een geloofsgemeenschap. In mijn geloof zijn zij geen lid van een kerk.

Quote:
Niet jouw kerk... Maar staan wel onder Christus... Heeft Christus dan meerdere lichamen?

Nee, maar niet iedere christen is lid van de Kerk van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Nee, van een kerkelijke gemeenschap, een geloofsgemeenschap. In mijn geloof zijn zij geen lid van een kerk.

[...]

Nee, maar niet iedere christen is lid van de Kerk van Christus.

Dat wij een algemene Katholieke kerk beleiden, hoeft dit nou niet percé de Rooms Katholieke kerk te zijn hoor... flower.gifknipoog_dicht.gif

Jij zegt nu dus... dé kerk is de RK?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Dat wij een algemene Katholieke kerk beleiden, hoeft dit nou niet percé de Rooms Katholieke kerk te zijn hoor...
flower.gifknipoog_dicht.gif

Dat jullie dat belijden weet ik. Maar de vraag was, als ik me niet vergis, door jou gesteld wat anderen denken. Daar heb ik antwoord op gegeven.

Quote:
Jij zegt nu dus... dé kerk is de RK?

Christus heeft één Kerk gevestigd, en die is te vinden in de RKK, inderdaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Het betekent voor mij niets. Wat het voor henzelf zal betekenen is aan God, niet aan mij.

[...]Je noemt mij arrogant, je oordeelt over mensen die de waarheid serieus nemen, je spreekt bijzonder neerbuigend over mensen die het begrip "ware kerk" serieus nemen, maar dat is verder slechts het probleem van anderen?

Het enige dat mij opvalt is dat alleen al deze avond op dit forum meerdere mensen prediken bij een ware kerk te horen, en zelfs zover gaan te stellen dat de ander niet bij die ware kerk hoort. Iedereen is even serieus, maar wat is nu dé waarheid?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Eulogía:

ongefundeerd: Je geeft er geen argumenten voor of voorbeelden bij die je bewering ondersteunen.

kwetsend: omdat het impliceert dat traditionele christenen hun principes en geloof in wie God is overboord gooien zodra ze buiten het bereik van hun kerkrecht zijn

onwaar: Ten eerste omdat het niet onderbouwd is, is er voor mij geen reden om aan te nemen dat het waar is. Het is onlogisch te denken dat mensen hun principes, beloften en Godsbeeld overboord gooien zodra ze in een ander land zijn. Het geef trouwens ook aan dat je bar weinig weet van traditionele kerken en christenen, anders zou je wel weten dat de onderdompeling an sich niet het probleem is dat 'wij' hebben met de doop van veel niet traditionele kerken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het enige dat mij opvalt is dat alleen al deze avond op dit forum meerdere mensen prediken bij een ware kerk te horen, en zelfs zover gaan te stellen dat de ander niet bij die ware kerk hoort. Iedereen is even serieus, maar wat is nu dé waarheid?

Wat in de Bijbel staat is de waarheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zie het ook iets als van vervlogen tijden. Tegenwoordig is er volgens mij weer meer toenadering. Het is ook nogal een Nederlands verschijnsel. In andere landen zijn de kerkmuren volgens mij minder hoog.

Ik denk dat je ernaast zit. Ook in het buitenland zijn de kerkmuren hoog.

En zo hoog zijn ze hier niet eens,

Quote:

En als christenen elkaar op vakantie tegenkomen in Zuid-Europa, gaan ze gewoon vrolijk met elkaar kerkdiensten houden.

Ja, maar geen Avondmaalsviering. Ergens een preek horen is iets anders dan samen een kerkelijke gemeenschap vormen.

Quote:

En als traditionele christenen in een ander werelddeel zendeling worden, houden ze zich ook niet aan synodevergaderingen

Oh jawel.

Quote:

en duwen gewoon mensen onder water om te dopen

Oh, maar dat is in Nederland opzich ook geen probleem hoor. Ja, praktisch.

Quote:

en bestaan tradities ineens ook niet meer.

Ga eens praten met iemand van bijvoorbeeld de GZB.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Eulogía:

ongefundeerd: Je geeft er geen argumenten voor of voorbeelden bij die je bewering ondersteunen.

kwetsend: omdat het impliceert dat traditionele christenen hun principes en geloof in wie God is overboord gooien zodra ze buiten het bereik van hun kerkrecht zijn

onwaar: Ten eerste omdat het niet onderbouwd is, is er voor mij geen reden om aan te nemen dat het waar is. Het is onlogisch te denken dat mensen hun principes, beloften en Godsbeeld overboord gooien zodra ze in een ander land zijn. Het geef trouwens ook aan dat je bar weinig weet van traditionele kerken en christenen, anders zou je wel weten dat de onderdompeling an sich niet het probleem is dat 'wij' hebben met de doop van veel niet traditionele kerken.

Ik schreef alleen mijn ervaring van de tijd toen ik lid was van een gereformeerde kerk en wat ik om me heen zag (in de tijd dat ik zelf nog een fel voorstander was van kinderdoop). Verder verbond ik geen waarde-oordeel en ook geen kritiek aan de post.

Zelf zie ik het niet als 'principen overboord gooien', maar gewoon een praktisch leven als christen. Omstandigheden in andere landen zijn soms anders. Soms dompel je iemand onder in een badkuip of soms leeft iemand in een gevangenis en verzamelen gevangenen samen water en wordt iemand gedoopt met behulp van een plastic bekertje. Dan speelt de discussie over besprenkeling of onderdompeling niet meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Wat in de Bijbel staat is de waarheid.

Dat is dan einde discussie neem ik aan... vind ik altijd nogal makkelijk verbaasd.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]Ik schreef alleen mijn ervaring van de tijd toen ik lid was van een gereformeerde kerk en wat ik om me heen zag (in de tijd dat ik zelf nog een fel voorstander was van kinderdoop). Verder verbond ik geen waarde-oordeel en ook geen kritiek aan de post.

Zelf zie ik het niet als 'principen overboord gooien', maar gewoon een praktisch leven als christen. Omstandigheden in andere landen zijn soms anders. Soms dompel je iemand onder in een badkuip of soms leeft iemand in een gevangenis en verzamelen gevangenen samen water en wordt iemand gedoopt met behulp van een plastic bekertje. Dan speelt de discussie over besprenkeling of onderdompeling niet meer.

100% eens worshippy.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat is dan einde discussie neem ik aan... vind ik altijd nogal makkelijk
verbaasd.gif

Op zich hoeft het niet het einde van de discussie te zijn, maar wel een antwoord op elke vraag. Bij elke vraag die een mens heeft, kan deze teruggaan naar de Bijbel voor antwoord (geïnspireerd door de Heilige Geest).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Eulogía:

ongefundeerd: Je geeft er geen argumenten voor of voorbeelden bij die je bewering ondersteunen.

kwetsend: omdat het impliceert dat traditionele christenen hun principes en geloof in wie God is overboord gooien zodra ze buiten het bereik van hun kerkrecht zijn

onwaar: Ten eerste omdat het niet onderbouwd is, is er voor mij geen reden om aan te nemen dat het waar is. Het is onlogisch te denken dat mensen hun principes, beloften en Godsbeeld overboord gooien zodra ze in een ander land zijn. Het geef trouwens ook aan dat je bar weinig weet van traditionele kerken en christenen, anders zou je wel weten dat de onderdompeling an sich niet het probleem is dat 'wij' hebben met de doop van veel niet traditionele kerken.

Nog ter aanvulling, wat ik laatst las: link .

Edit: In mijn traditioneeel-protestantse tijd, kwam ik zo eens op Texel in een Duitstalige katholieke mis en kwam ik in Zuid-Europa in (Frans-, Nederlands- of anderstalige) protestantse kerkdiensten, waarbij allerlei soorten protestanten aanwezig waren die normaal geen kerkdiensten met elkaar zouden hebben. Dat vond ik toen wel leuk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid