Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 112
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Quote:

Tja, dat is ook een manier om een discussie te stoppen die je op persoonlijke gronden niet bevalt... Eng, zielig en jammer.

Niet overdrijven puh2.gif Als jij iets nuttigs gepost hebt en je bent er niet mee eens dat het weggehaald is, post je het toch opnieuw mét opgaaf van reden + goede onderbouwing?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De discussie gaat voor mij veel verder dan het logisch vermogen van de mens. In mijn overtuiging is het mogelijk dat God boven alle wetten van logica staat, God is voor mij zo veelkleurig en groot dat wij mensen dit niet kunnen bevatten met onze logische op causale verbanden berustte aardse wetten.

Je daarop blijven beroepen is daarom in mijn visie te beperkt.

Ik denk nog één stap verder (of één stap naar achteren, wat je wilt), voor mensen is het niet voor te stellen, omdat wij vast zitten in ons systeem en afhankelijk zijn van onze zintuigen, maar op een hoger niveau (en daar plaats ik God), zouden zelfs dié twee fundamentele uitersten waar jij nu op doelt (*) verenigbaar kunnen zijn. Dat is wat ik mij afvraag en wat mij bezighoudt.

(*): Ik reageer hiermee op het volgende citaat van Timon:

Naast jouw "waarheid" dat er meerdere waarheden naast elkaar kunnen bestaan is er geen ruimte voor de "waarheid" dat verschillende waarheden onverenigbaar zijn met elkaar. En daarmee neemt jouw "waarheid" dat er meerdere waarheden naast elkaar kunnen bestaan uiteindelijk dezelfde onverzoenlijke houding in ten opzichte van andere visies als waar je tegen meent te strijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De discussie gaat voor mij veel verder dan het logisch vermogen van de mens. In mijn overtuiging is het mogelijk dat God boven alle wetten van logica staat, God is voor mij zo veelkleurig en groot dat wij mensen dit niet kunnen bevatten met onze logische op causale verbanden berustte aardse wetten.

Je daarop blijven beroepen is daarom in mijn visie te beperkt.

Ik denk nog één stap verder (of één stap naar achteren, wat je wilt), voor mensen is het niet voor te stellen, omdat wij vast zitten in ons systeem en afhankelijk zijn van onze zintuigen, maar op een hoger niveau (en daar plaats ik God), zouden zelfs dié twee fundamentele uitersten waar jij nu op doelt verenigbaar kunnen zijn. Dat is wat ik mij afvraag en wat mij bezighoudt.

Dan is er nogsteeds één waarheid, maar dat is Gods waarheid.

Wij kunnen die waarheid weten door zijn overlevering aan ons. (de bijbel, en voor de RKK ook de traditie)

Ik geloof ook dat de bijbel 100% geïnspireerd is door God en dat wij dus daardóór zijn waarheid kunnen leren kennen.

Maar, aangezien God inderdaad op en hoger niveau zit kunnen wij nooit helemaal bij dé waarheid komen...

Het is misschien net als dat ik op het strand sta en een emmer water uit de zee schep en zeg dat ik de zee gevangen heb smile.gif

Dat is iig mijn gedachte erover.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik kan alleen mijn persoonlijke verhaal vertellen.

Als tiener werd ik door de Heilige Geest (door gebed en Bijbellezen en door preken in de kerk) overtuigd van mijn verloren staat en kwam ik tot overtuiging dat ik gered moest worden en een evangelisch familielid vertelde mij dat ik kon worden gered door mijn hart aan Jezus Christus te geven en Hem als Redder aan te nemen en dat deed ik toen en toen veranderde mijn hele leven en kwam Jezus in mijn hart wonen
smile.gif

Jezus is toch opgevaren naar de Hemel, waar Hij zit aan de rechterhand van God?

Hoe kan Jezus dan in je Hart wonen? Bedoel je dan niet de Heilige Geest?

Mijn levensverhaal:

Ik was me altijd bewust van verloren zijn, en zonde en toch voelde ik dat er meer moest zijn.

Toen ben ik boeken gaan lezen, en daarin werd verteld dat we niet zondig zijn (dat we kwaad doen) maar meer van dat we onwetend zijn van onze afkomst. Ik VOELDE dat dit waar is, en niet wat mensen ons proberen te vertellen.

En daarom heeft Dunya ook gelijk door die vragen te stellen. We zijn allemaal gelijk, of we nou geloven in Jezus of in Boeddha of waar dan ook in. God wijst (in mijn beleving) niemand af, omdat God Liefde is.

Daarom zit er in het nieuwe Testament ook een nieuw Verbond met maar een regel. Heb je naaste lief als jezelf, en God bovenal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jezus is toch opgevaren naar de Hemel, waar Hij zit aan de rechterhand van God?

Hoe kan Jezus dan in je Hart wonen? Bedoel je dan niet de Heilige Geest?

Mijn levensverhaal:

Ik was me altijd bewust van verloren zijn, en zonde en toch voelde ik dat er meer moest zijn.

Toen ben ik boeken gaan lezen, en daarin werd verteld dat we niet zondig zijn (dat we kwaad doen) maar meer van dat we onwetend zijn van onze afkomst. Ik VOELDE dat dit waar is, en niet wat mensen ons proberen te vertellen.

En daarom heeft Dunya ook gelijk door die vragen te stellen. We zijn allemaal gelijk, of we nou geloven in Jezus of in Boeddha of waar dan ook in. God wijst (in mijn beleving) niemand af, omdat God Liefde is.

Daarom zit er in het nieuwe Testament ook een nieuw Verbond met maar een regel. Heb je naaste lief als jezelf, en God bovenal.

Johannes 14:6

Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij.

Als ik jouw reactie lees neem ik aan dat jeJezus puur als historisch persoon ziet en de evangeliën afwijst als door God geïnspireerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus is zeker wel belangrijk, omdat hij ons boodschappen doorgegeven heeft, en omdat hij stierf aan het kruis, zodat de mens niet meer onwetend zal zijn. De dood is er niet, daarom stierf Jezus en stond hij drie dagen daarna weer op. Om te laten zien, hee je leeft gewoon door naar je dood.

En de rest van zijn leven is ook belangrijk, omdat hij daarin liet zien dat alleen LIEFDE ons zal redden.

Paulus zegt dat ook:

Al kon je in tongen spreken,

al kon je zieken beter maken,

al kon je doden opwekken,

heb je de liefde niet, je bate niets.

In eigen taal dan, de precieze woorden kan ik zo gauw niet vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus is toch opgevaren naar de Hemel, waar Hij zit aan de rechterhand van God?

Hoe kan Jezus dan in je Hart wonen? Bedoel je dan niet de Heilige Geest?

Mijn levensverhaal:

Ik was me altijd bewust van verloren zijn, en zonde en toch voelde ik dat er meer moest zijn.

Toen ben ik boeken gaan lezen, en daarin werd verteld dat we niet zondig zijn (dat we kwaad doen) maar meer van dat we onwetend zijn van onze afkomst. Ik VOELDE dat dit waar is, en niet wat mensen ons proberen te vertellen.

En daarom heeft Dunya ook gelijk door die vragen te stellen. We zijn allemaal gelijk, of we nou geloven in Jezus of in Boeddha of waar dan ook in. God wijst (in mijn beleving) niemand af, omdat God Liefde is.

Daarom zit er in het nieuwe Testament ook een nieuw Verbond met maar een regel. Heb je naaste lief als jezelf, en God bovenal.

Inderdaad, ik had ook kunnen schrijven: de Heilige Geest. De Heilige Geest is Dezelfde Geest als de Geest van Jezus Christus.

Inderdaad wijst God geen mens af, maar er zijn wel mensen die God afwijzen. Als mensen Boeddha belangrijker vinden dan Jezus Christus, wijzen ze daarmee Jezus Christus en God af.

Quote:

Jezus is zeker wel belangrijk, omdat hij ons boodschappen doorgegeven heeft, en omdat hij stierf aan het kruis, zodat de mens niet meer onwetend zal zijn. De dood is er niet, daarom stierf Jezus en stond hij drie dagen daarna weer op. Om te laten zien, hee je leeft gewoon door naar je dood.

En de rest van zijn leven is ook belangrijk, omdat hij daarin liet zien dat alleen LIEFDE ons zal redden.

Paulus zegt dat ook:

Al kon je in tongen spreken,

al kon je zieken beter maken,

al kon je doden opwekken,

heb je de liefde niet, je bate niets.

In eigen taal dan, de precieze woorden kan ik zo gauw niet vinden.

Quote:
1 Kor. 13

1 Al ware het, dat ik met de tongen der mensen en der engelen sprak,

maar had de liefde niet,

ik ware schallend koper

of een rinkelende cimbaal.

2 Al ware het, dat ik profetische gaven had, en alle geheimenissen en alles, wat te weten is, wist, en al het geloof had, zodat ik bergen verzette,

maar ik had de liefde niet,

ik ware niets.

3 Al ware het, dat ik al wat ik heb tot spijs uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam gaf om te worden verbrand,

maar had de liefde niet,

het baatte mij niets.

4 De liefde is lankmoedig,

de liefde is goedertieren,

zij is niet afgunstig,

de liefde praalt niet,

zij is niet opgeblazen,

5 zij kwetst niemands gevoel,

zij zoekt zichzelf niet,

zij wordt niet verbitterd,

zij rekent het kwade niet toe.

6 Zij is niet blijde over ongerechtigheid, maar zij is blijde met de waarheid. 7 Alles bedekt zij, alles gelooft zij, alles hoopt zij, alles verdraagt zij.

8 De liefde vergaat nimmermeer;

maar profetieën, zij zullen afgedaan hebben;

tongen, zij zullen verstommen;

kennis, zij zal afgedaan hebben.

9 Want onvolkomen is ons kennen en onvolkomen ons profeteren.

10 Doch, als het volmaakte komt, zal het onvolkomene afgedaan hebben.

11 Toen ik een kind was,

sprak ik als een kind,

voelde ik als een kind,

overlegde ik als een kind.

Nu ik een man ben geworden, heb ik afgelegd wat kinderlijk was. 12 Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen,

doch straks van aangezicht tot aangezicht.

Nu ken ik onvolkomen,

maar dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben.

13 Zo blijven dan:

Geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de meeste van deze is de liefde.

Het gaat om de liefde van Jezus Christus. Als je deze liefde aanneemt en Hem liefhebt en accepteert als Redder van je, wordt je gered. Je wordt niet gered door lief te doen. Je wordt gered als je Jezus aanneemt als Redder.

Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden (Rom. 10:9)

Er zijn mensen die lief doen, maar toch verloren gaan, omdat ze Jezus niet hebben beleden als hun Heer. Dit zijn mensen die wel hun naaste liefhebben als zichzelf, maar die niet God hebben liefgehad met het hele hart, de ziel en alle kracht.

Deut 6,5

Gij zult de HERE, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht.

Een mens kan alleen maar voldoen aan Deut. 6:5 door Jezus aan te nemen als Heer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Al ware het, dat ik met de tongen der mensen en der engelen sprak,

maar had de liefde niet,

ik ware schallend koper

of een rinkelende cimbaal.

2 Al ware het, dat ik profetische gaven had, en alle geheimenissen en alles, wat te weten is, wist, en al het geloof had, zodat ik bergen verzette,

maar ik had de liefde niet,

ik ware niets.

3 Al ware het, dat ik al wat ik heb tot spijs uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam gaf om te worden verbrand,

maar had de liefde niet,

het baatte mij niets.

4 De liefde is lankmoedig,

de liefde is goedertieren,

zij is niet afgunstig,

de liefde praalt niet,

zij is niet opgeblazen,

5 zij kwetst niemands gevoel,

zij zoekt zichzelf niet,

zij wordt niet verbitterd,

zij rekent het kwade niet toe.

6 Zij is niet blijde over ongerechtigheid, maar zij is blijde met de waarheid. 7 Alles bedekt zij, alles gelooft zij, alles hoopt zij, alles verdraagt zij.

8 De liefde vergaat nimmermeer;

maar profetieën, zij zullen afgedaan hebben;

tongen, zij zullen verstommen;

kennis, zij zal afgedaan hebben.

Als het om Jezus gaat als Liefde, waarom geeft Paulus er dan een beschrijving bij hoe die Liefde zal moeten zijn? Volgens is dit gewoon een opdracht, om ook zo Lief te hebben.

Als je liefde geeft, omdat je dan in de ogen van anderen goed bent dan helpt het niet nee. Maar als je Liefde geeft, gewoon voor niks, wordt je "gered".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad is het een opdracht om zo lief te hebben en hierin oprecht te zijn.

Maar waar staat in de Bijbel dat je gered kan worden door liefde voor niets te geven?

(Bijbelse liefde geven is overigens altijd 'voor niets', want dat impliceert het Griekse woord voor liefde (agape) al.)

Joh. 14

21 Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren. [...] 23 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen. 24 Wie Mij niet liefheeft bewaart mijn woorden niet; en het woord, dat gij hoort, is niet van Mij, maar van de Vader, die Mij gezonden heeft.

Als je Jezus Christus en de Vader liefhebt, doe je Zijn wil en als je Zijn wil doet, betekent het dat je Hem erkend als Heer. Als je Hem erkend als Heer, belijdt je Hem ook als Heer (Rom. 10:9).

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid