Spring naar bijdragen

Mijn ervaringen met het Christendom


Aanbevolen berichten

De Leer van Jezus in wetenschappelijk daglicht.

Voor hen die mij willen overtuigen van de letterlijkheid van de bijbel... die weg heb ik bewandeld en die loopt dood.

Er zijn namelijk mensen die menen dat de Bijbel in de meest strikte vorm Gods Geïnspireerde woord is en dus onweerlegbaar.

Maar wat betekent geïnspireerd?

Het betekent gewoon dat het er over gaat.

Een film of boek is geïnspireerd door het verhaal, maar daarom hoeft het nog niet waar te zijn.

Om te beginnen is het duidelijk, dat de dingen beschreven in de Bijbel niet allemaal waar zijn.

Zo zijn de grootste fouten en onwaarheden te vinden in Genesis, Exodus en Deuteronomium.

In dit korte blogje zal ik uitleggen, waarom de Bijbel niet letterlijk te nemen is.

Ook leg ik uit, waarom dit NIET het einde hoeft te zijn van het Christendom, aangezien ik van mening ben, dat Jezus toentertijd dezelfde mening deelde als de werkelijkheid van vandaag.

Immers Hij is door God gezonden, en daarom zal Hij geen onwetenschappelijke dingen gesteld hebben.

In elk geval dingen die ik niet weet, en nog niet ontdekt zijn, zouden door Hem gezegd kunnen zijn, maar geen dingen die tegen de bewezen wetenschap in gaan.

Dingen die tegen bewezen wetenschap ingaan, zijn in mijn ogen vals en onecht.

Mensen die deze dingen in de naam van God verdedigen, noemen dat wat zij zien als God dan ook een leugenaar, en daarmee bewijzen ze de kern van mijn blog:

niets is wat het lijkt...en zij zijn misleid.

Waarom zeg ik deze dingen?

Ik heb zelf geloofd in de letterlijke opvatting van de Bijbel, maar ik WEET nu dat deze aanname vals is.

Hier zullen mensen veel kritiek op hebben, vooral omdat zij menen dat ik een Dwaalleraar of ketter ben, wanneer ik hun ideeën niet geloof.

Deze middeleeuwse ideeën zijn volgens mij dan ook ingegeven door het Kwaad, ookal lijkt het nog zo aannemelijk voor hen die ze geloven.

Laat een ding duidelijk zijn.

Ik geloof in Jezus Christus, en ik geloof in de Opstanding.

Sterker nog: Ik WEET dat Hij is Opgestaan uit de Doden.

Hoe?

Vanwege de Liefde...

Dit is te vinden in de wel betrouwbare geschriften, die ik niet kan ontkennen.

Deze geschriften betreffen het Nieuwe Testament, dat ik als een goede richtlijn beschouw om aan te tonen wie Jezus is.

Let op:

Daarmee beschouw ik ze niet als 100 % waar.

Echter, ik weet ook, dat deze geschriften vatbaar zijn voor interpretatie en daarmee dus ook over zichzelf aantonen, dat zij onduidelijk zijn.

Wat moet ik dan geloven?

Om dat duidelijk te krijgen, wil ik eerst het fundament van het Christendom duidelijk maken.

Eerst leg ik uit wat dit fundament NIET is.

Wat is het Fundament van het Christendom NIET?

De Bijbel.

Waarom?

De Bijbel is een boek dat wetenschappelijk op veel punten te weerleggen valt en fouten bevat.

De Bijbel en met name het Oude Testament is aantoonbaar onbetrouwbaar voor iedereen die kan zien dat de Zon en de Aarde ouder zijn dan 6000 jaar.

Geologen en evolutionisten hebben hier boeken over vol geschreven.

Om te beginnen is de Aarde ouder dan 6000 jaar, omdat:

1.er botten te vinden zijn van dinosauriërs, en andere wezens.

Bron: Discovery channel en BBC

link

2.Omdat de Aardkorst uit stukken bestaat die aantonen, dat zij ouder is dan 6000 jaar.

Bron: Discovery channel en BBC

link

3.Ook laat de koolstof 14 methode zien, dat botten ouder zijn dan 6000 jaar.

wikipedia: trefwoord koolstof 14.

4.Het menselijke en Chimpansee-DNA bewijst dat wij broers zijn van de Apen, met name de Chimpansee.

Bron: Youtube ( zoek op: Retrovirus )

5.Omdat de zon in kwestie meer energie bevatte dan deze in 6000 jaar kwijt kan.

Bron: National Geographic channel.

1)Dinosauriërs hebben op de Aarde gewoond, voor ons.

Hoe weet ik dit?

Dit is een bewezen feit, dat te vinden is in elk geschiedenisboek en op Discovery en National geographic channel

(bronnen)

2)Men heeft de botten van de T rex, Brachiosaurus en de Brontosaurus gevonden.

Daarnaast is het onvermijdelijk om fossielen als de Mosasaurus te moeten erkennen.

3)De Aardkorst bevat platen, die bewegen.

Op basis van deze gegevens kan men terugrekenen en weten hoe zij gestaan hebben, tot lang voor de 6000 jaar.

Zo weet men aan de hand van klimaatmodellen en aan de hand van berekeningen die de aardplaten insluiten, dat er 10.000 jaar geleden een ijstijd is geweest en dat er zo een 65 miljoen jaar geleden een heel andere landkaart bestond, dan nu.

Deze is te googlen met de naam Pangea.

Bron: Wikipedia

4)De Koolstof 14 methode:

Deze methode is een manier om te berekenen hoeveel koolstof 14 er in een lichaam zit.

Je kan het vergelijken met een koelkast die ijsblokjes bevat.

Het ijs wordt aangemaakt met een verbinding met de waterleiding.

Zo wordt het water steeds aangevuld.

Echter, wanneer het dier ( Hier de koelkast) Sterft, is dat net als het afsluiten van de waterleiding.

Op deze manier wordt het ijs in de koelkast verbruikt en weet je aan de hoeveelheid overgebleven ijsblokjes hoe lang geleden het dier stierf.

Zo is het aan te tonen dat bijvoorbeeld dinosauriërs ouder zijn dan 6000 jaar.

Wanneer het dier sterft, worden er geen nieuwe ijsblokjes meer gemaakt en smelten ze totdat ze gevonden worden.

De ijsblokjes (koolstof 12) die verbruikt zijn, verraden namelijk een aanwezige verbruikte voorraad water (koolstof 14) die aantoont dat de dieren langer dan 6000 jaar dood zijn.

5)Menselijk DNA bevat bewijs dat apen en mensen dezelfde voorouder hebben.

Nu zal een kerkelijk iemand opmerken: Dat is Adam.

Nee.

De patronen in apen en mensen, die aantonen dat mensen dezelfde voorouders hebben, zijn wederom (punt 4) ouder dan 6000 jaar.

Wat bewijst dit?

De waarheid van de volgende stellingen:

1) Adam heeft:

A nooit bestaan of anders ...

B is hij niet de eerste mens geweest.

2) De Aarde is ouder dan 6000 jaar.

3) De Genesis-Scheppings-theorie is hiermee aan duigen.

De zon is ouder dan 6000 jaar.

Men werpt hierbij vaak tegen dat men niet kan weten hoe oud de zon is, maar de wetenschap heeft de manier van ontstaan van sterren gewoon afgekeken bij andere sterren, die nu onstaan.

Zo weet men vrij zeker (aan de hand van sterren die nu ontstaan en sterven)

hoe de zon is ontstaan, en hoe men verwacht dat de zon zal eindigen.

De zon bevat een energie die al heel lang brandt.

Hiermee kan men laten zien, dat de opgebruikte energie in de zon wederom ouder is dan 6000 jaar.

simpelweg omdat de verbrandingstijd langer is dan 6000 jaar.

Dit zijn slechts een paar bewijzen waarom het oude testament vals is als zijnde een volledig onweerlegbare bron van waarheid.

Maar wat is dan het fundament, waarop het Christendom stoelt?

Christus geeft ons het antwoord in het Nieuwe Testament:

Mattheus 16 vers 13

Als nu Jezus gekomen was in de delen van Cesarea Filippi, vroeg Hij Zijn discipelen, zeggende:

Wie zeggen de mensen, dat Ik, de Zoon des mensen, ben?

En Sommigen zeiden: Johannes de Doper; en anderen: Elias; en anderen: Jeremia of een van de profeten.

Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben?

En Simon Petrus, antwoordende, zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods.

En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Zalig zijt gij, Simon, Bar-Jona! want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.

En Ik zeg u ook, dat gij zijt Petrus, en op deze rots (Christus) zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten der hel zullen dezelve niet overweldigen.

En Ik zal u geven de sleutelen van het Koninkrijk der hemelen; en zo wat gij zult binden op de aarde, zal in de hemelen gebonden zijn; en zo wat gij ontbinden zult op de aarde, zal in de hemelen ontbonden zijn.

Toen verbood Hij Zijn discipelen, dat zij iemand zeggen zouden, dat Hij was Jezus, de Christus.

Statenvertaling.

Het Fundament van het Geloof is dus de Heer.

En wat zegt het Nieuwe Testament nog meer over de Heer?

God is Liefde/Liefde is God.

Liefde en Liefde alleen is in staat de wereld te veranderen en te verlossen van het Kwaad.

Dit brengt me bij een heikele maar wiskundig aantoonbare misvatting uit het Oude Testament:

Men denkt dat Mozes met God sprak...

Ik zal een beetje wiskunde uitleggen om te laten zien waarom dit niet waar is.

Dit komt uit de Logica, een verreikende tak uit de wiskunde...

A=A

A is niet B

?=A of

? Is niet A.

Maar niet beide...

AB is niet A.

Om het simpel te houden.

A is deze post.

B is een pen.

A=A

deze post is deze post.

A is niet B

deze post is geen pen.

(?=A) of (? Is niet A)

Een willekeurig voorwerp is deze post wel of niet.

Maar het kan niet het wel deze post is en tegelijk iets anders.

AB is niet A

deze post en een pen zijn niet alleen deze post.

Maar meer dan een post.

namelijk een post en een pen.

Waarom geef ik nu een wiskundige les?

Dit doe ik om aan te tonen dat de god van Mozes niet Christus is.

Wanneer we A gelijk maken aan:

(God is Liefde...)

(Liefde, genegenheid, vrijheid, vrede, geluk, geduld, rust, gezelligheid, geloof, Nuchterheid.)

Dan is A: Liefde,

de som van al deze ( en meer ) begrippen.

Wanneer we vervolgens kijken naar de god van Mozes,

Dan zien we iets vreemds wanneer we kijken naar Mozes' God.

De God die we zien, is dat A?

Ik zie een moordlustige god met een kort lontje, die onschuldige mensen in het verderf stort.

Ik zie een god die Israël verlost van Egypte, maar vervolgens in een geestelijke slavernij stort.

Ik zie een god die onwetende stammen laat doden, omdat zij niet geloven, maar ook niet weten van god.

Is dat A?

Ik denk het niet...

Maar wat vraagt De Heer wel van ons?

Wanneer we het Nieuwe Testament ontleden, valt er iets op...:

In Galaten 3:10 staat:

"Er staat geschreven: Vervloekt iedereen die niet dit boek eert door alles te doen dat er instaat.

Daarnaast staat er in de Statenvertaling een verwijzing naar Deuteronomium 27:26.

Het is een passage uit de Wet van Mozes.

Wanneer we ons inleven in de Apostelen, is er geen andere conclusie dan te bedenken dat de Heer helemaal niets ophad met de letterlijke opvatting van het Oude Testament.

Alleen zijn sommige verhalen wel mooi, benaderd in het licht van de kennis van vandaag.

Dat staat dan ook in de griekse context van het Nieuwe Testament:

Onderzoek de Schriften en behoud hetgeen Bewezen is.

Onderzoek alles en behoud hetgeen Bewezen is.

Wat we dus zien is dat de Apostelen dit deden:

Zij ontmaskerden de schrift-geleerden van de Wet van Mozes, als een groep die de boel voor de gek hield met als wapen het Oude Testament.

Maar die zelf ook misleid was door het Kwaad.

Wat is dan wel de bedoeling?

De Romeinen-brief heeft een interessante opvatting voor de Leer van Jezus Christus:

Je bent bij wet vervloekt, maar Jezus zal je opwekken uit de dood.

Wat bedoel ik hiermee?

Volgens de wetten van het Oude Testament zijn alle mensen vervloekt.

Er staat immers: vervloekt iedereen die niet dit boek eert, en ALLES doet geschreven in dit boek.

(Deuteronomium 27:26)

Dat doe je als kind al niet eens, dus je bent gewoon vervloekt, ookal zou je eraan beginnen te doen "wat in de Bijbel staat".

Zoals Romeinen 3 leert:

Allen hebben gezondigd, er is er niet 1 die goed doet.

Zij zijn als verstrooide schapen, zonder herder.

Hun keel is als een open graf en hun voeten zijn snel om bloed te vergieten.

De weg van de Vrede hebben zij niet gekend.

Maar de Leer van Paulus gaat verder:

Leven door de Geest:

Wat betekent dit?

Wel, als we toch vervloekt zijn, dan hoeven we ons niks aan te trekken van mensen die ons willen zeggen wat we moeten doen, in de naam van God.

We mogen leven door de Liefde van God, die in ons woont en die wij tegelijk zelf zijn.

De Liefde van God belooft ons dit:

Wij zullen Christus gelijk worden.

Wij zullen straks met Hem opstaan uit de Dood.

We zijn in geestelijke zin al met Hem gekruisigd door de vloek van de wet en opgestaan uit de Dood, waar de wet geen zeggenschap heeft.

Wij zullen leven in Eeuwigheid met Hem en Gelukkig zijn.

Wij zijn geliefd door God, die Zijn Zoon Christus stuurde, om ons te leren wie God is.

Hij gaf Zijn leven om ons in te lichten over de Vader, omdat Hij zoveel van ons houdt.

Wij hoeven God ( Liefde ) niet te vrezen, want wij houden van Liefde en Liefde van ons.

We leven in Liefde met God.

Alle zonden zijn ons vergeven.

Angst voor de hel is daarom niet van God...

De Heer zegt namelijk over Zichzelf:

Ik ben niet gekomen om de wereld te veroordelen, maar om Haar te Redden.

en Hij zei: het is volbracht.

Wij worden geacht als Christenen, om onszelf te leren kennen, en onze naaste lief te hebben als onszelf.

Dat betekent ook: Onze naaste Liefhebben als ONSZELF.

Vele mensen lezen hier overheen, en dan denken ze dat ze iets moeten, dat ze niet kunnen.

God vraagt gewoon om respect van jou, voor alle mensen, dieren, dingen, en JEZELF.

God is iemand die Waarheid is:

Waar de Geest is, daar is Vrijheid.

En God is Licht.

Wie zijn naaste Liefheeft, leeft in het Licht.

Wie zijn naaste niet liefheeft,

leeft in de Duisternis en doet er goed aan, zichzelf niet langer te misleiden, maar te leren erkennen wat hem dwarszit, verwerken, vergeven en uiteindelijk toch leren Liefhebben....

Dat betekent niet dat je je vijanden moet mogen....Echte Liefde kan ook liefhebben wat het niet mag.

Leven door de Geest:

Dit is een zeer goede methode die vaak verkeerd begrepen wordt:

De Heer zelf leert ons: Het Koninkrijk Gods is IN ons.

Dit betekent dat God, Satan, de Engelen en de Duivelen alle in ons hart zitten.

Zij zijn krachten die in onze gedachten werken, en ook erbuiten.

Maar het Innerlijk is ons domein.

Wanneer we het innerlijk onder onze heerschappij weten te brengen, zal het kwaad vanzelf vluchten.

Daarom is Zelfkennis nodig...:

Wat betekent leven door de Geest?

Simpelweg betekent dit: Jezelf erkennen, de leuke en de niet-leuke dingen.

In een mens zit allebei, en het is beide heilig verklaard door de Vader.

Dus het minder plezante in jezelf is ook goed, ookal voelt het niet zo.

Maar om het beter te maken, is moeite nodig.

Je bent vrij om alles te doen wat je wil.

Je komt vanzelf erachter, wanneer iets goed voor je is en wanneer niet.

Je kan een ruit ingooien bij het politiebureau, maar binnen de kortste keren zit je waarschijnlijk in een cel.

Het is dus duidelijk:

Je mag van God alles, maar NIET alles is nuttig.

Alleen wanneer je kwaadwillig bent, zul je God als je vijand ervaren...

in de vorm van mensen om je heen, die je gaan haten, tegenwerken, en stoppen.

God wil dat je vrij bent, en dat je zelf leert van je fouten.

Het Koninkrijk:

Het Koninkrijk Gods is een inwendige gebeurtenis.

Het is je Hart, Ziel, Gevoel, Geest en Verstand.

De Koning is de Heer en ben jezelf tegelijk....

Deze zit in jezelf onder de hoed van een gevoel van Geluk, en je geliefd voelen.

Wanneer je dit ontdekt en laat groeien, zal het je na een aantal jaren helemaal vullen met Gods Liefde.

Deze Liefde, waar het Nieuwe testament zo veel over spreekt, is het geheim van het Christendom.

Wij hebben een God die in ons woont.

Deze Liefde is wat de Bijbel noemt: De Geest Gods.

Wanneer we de Bijbel bekijken, en vooral het Oude Testament, dan zien we dat de Heer ons leert:

Leef door de Geest.

Dit betekent niet dat je altijd vrolijk hoeft te zijn.Onderweg kom je dingen tegen.

Deze dingen moet je mee aan de slag.

Bijvoorbeeld pijn, of verdriet.

Maar dat merk je zelf wel, wanneer je ze ervaart.

Belangrijk is dat je die weg blijft lopen.

Belangrijk is dat je er niet vanaf loopt, maar je laat leiden door de Liefde en wat je tegenkomt oplost met de Wijsheid van de ziel geest verstand en de Liefde.

Dit is het Begin van het Leven dat God voor je heeft weggelegd.

Nog een link die veel duidelijk maakt:

link

klik op het E book:

Bhagavad Gita.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar het Innerlijk is ons domein.

Wanneer we het innerlijk onder onze heerschappij weten te brengen, zal het kwaad vanzelf vluchten.

Jak 4,7

Onderwerpt u dus aan God, maar biedt weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden.

Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden (Rom. 10:9)

Quote:

Wanneer we vervolgens kijken naar de god van Mozes,

Dan zien we iets vreemds wanneer we kijken naar Mozes' God.

De God die we zien, is dat A?

Ik zie een moordlustige god met een kort lontje, die onschuldige mensen in het verderf stort.

Ik zie een god die Israël verlost van Egypte, maar vervolgens in een geestelijke slavernij stort.

Ik zie een god die onwetende stammen laat doden, omdat zij ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>Å“Niet geloven?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>Â maar ook niet weten van God.

God is een zeer verdraagzame God met een bijna oneindig geduld. Het beeld dat je van Jahweh beschrijft, klopt dus niet. Hij geeft volken soms honderden jaren de tijd om zich te bekeren. De Israëlieten waren helemaal niet in een geestelijke slavernij. Ook doodt God geen onwetende stammen want bij alle volken waren de wonderen van God bekend. Dit waren heidense volken die zich willens en wetens, na herhaaldelijke oproepen niet wilden bekeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

nee. deze volken wisten niks van hem...

kijk naar Sodom en Gommora.

Jezus zelf zegt daarover: Wanneer zij Mij zouden zien zouden zij zich bekeren.

Ook staat er: Het is de Wil van de Vader, dat allen tot inzicht komen...

waarom handelt de god van Mozes in strijd met de wil van de Vader?

Daarbij komt dat ik wel in de drie-eenheid geloof...

Link naar bericht
Deel via andere websites

De God van Mozes (Jahweh) is God de Vader. Hij is de God van Abraham, Izaäk en Jakob, en van David en Mozes, waar Jezus ook over spreekt.

Sodom en Gommara wisten van Jahweh. Ze hoefden Hem niet eens te zien, maar toch wisten ze van Hem. Alle volken sidderden voor Hem, maar veel volken wilden Hem niet aanbidden.

Over Mozes:

Mat 8,4

En Jezus zeide tot hem: Zie toe, dat gij het aan niemand zegt, maar ga heen, toon u aan de priester en offer de gave, die Mozes heeft voorgeschreven, hun tot een getuigenis.

Mat 17,3

En zie, hun verschenen Mozes en Elia, die met Hem spraken.

Mar 12,26

Wat nu de doden betreft, dat zij opgewekt worden, hebt gij niet gelezen in het boek van Mozes, bij de braamstruik, hoe God tot hem sprak, zeggende: Ik ben de God van Abraham en de God van Isaak en de God van Jakob?

Luc 16,29

Maar Abraham zeide: Zij hebben Mozes en de profeten, naar hen moeten zij luisteren.

Luc 24

27 En Hij begon bij Mozes en bij al de profeten en legde hun uit, wat in al de Schriften op Hem betrekking had. [...] 44 Hij zeide tot hen: Dit zijn mijn woorden, die Ik tot u sprak, toen Ik nog bij u was, dat alles wat over Mij geschreven staat in de wet van Mozes en de profeten en de psalmen moet vervuld worden.

Joh 1,46

Filippus vond Natanaël en zeide tot hem: Wij hebben Hem gevonden, van wie Mozes in de wet geschreven heeft en de profeten, Jezus, de zoon van Jozef, uit Nazaret.

Joh 3,14

En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zó moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden

Hand 3,22

Mozes toch heeft gezegd: De Here God zal u een profeet doen opstaan uit uw broeders, gelijk mij: naar hem zult gij horen in alles wat hij tot u spreken zal

Hand 7,31-32

En toen Mozes dit zag, verwonderde hij zich over het gezicht, en toen hij erheen ging om het te onderzoeken, kwam een stem des Heren (tot hem):

Ik ben de God uwer vaderen, de God van Abraham en Isaak en Jakob. En bevend van schrik durfde Mozes het niet onderzoeken.

Hand 26,22

Als een getuige, die hulp van God heeft ontvangen tot op deze dag, sta ik dus hier voor klein en groot, zonder iets anders te zeggen dan wat de profeten en Mozes gesproken hebben, dat geschieden zou,

Hand 28,23

En nadat zij een dag met hem hadden afgesproken, kwamen verscheidenen tot hem in zijn verblijf, wie hij met nadruk het Koninkrijk Gods voorstelde, pogende hen te overtuigen ten opzichte van Jezus, uit de wet van Mozes en de profeten, van de vroege morgen tot de avond toe.

enz.

enz.

enz.

Joh 5,46

Want indien gij Mozes geloofdet, zoudt gij ook Mij geloven, want hij heeft van Mij geschreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk topic, en eindelijk is iemand het eens met mijn mening. Of ik ben het eens met een mening van een ander, dat kan ook.

Helaas zijn veel Christenen geobsedeerd door "hun" waarheid en komen ze andere mensen met teksten om de oren smijten. Daardoor weten ze wel van de universele liefde, maar kunnen die niet in praktijk brengen.

Ook het feit dat het koninkrijk van God in je hart is, en niet ergens buiten waar men maar op wacht.

Je moet eerste jezelf kennen, je goede en slechte kanten. En weten dat als jij een mening over een ander hebt, dat vooral door jezelf komt. Anderen zijn een spiegel voor jou.

Leer met jezelf te leven, en oordeel niet over een ander. Dan zal je rust vinden en dan heb je het koninkrijk gevonden. En als iedereen dat doet, komt de Hemel op Aarde. En dan kan Gods Geest in iedereen wonen, zo komt God bij de mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Leuk topic, en eindelijk is iemand het eens met mijn mening. Of ik ben het eens met een mening van een ander, dat kan ook.

Helaas zijn veel Christenen geobsedeerd door "hun" waarheid en komen ze andere mensen met teksten om de oren smijten. Daardoor weten ze wel van de universele liefde, maar kunnen die niet in praktijk brengen.

In principe is het de topicstarter die met "teksten om de oren smijt." En christenen zijn enkel "geobsedeerd" door de Waarheid als iemand ineens gaat doen alsof de Waarheid niet waar is, maar verruild dient te worden voor een "waarheid" die nog geen eeuw oud is en in het geheel niet apostolisch gefundeerd, algemeen door kerken beleden en orthodox christelijk is.

Wie de Waarheid is? Christus, want de Waarheid is geen rationeel stelsel, maar een Persoon. En wat Hij ons heeft geleerd? Dit:

Er is één ondeelbare God in drie geheel van elkander te onderscheiden Personen: Vader, Zoon en heilige Geest. Alledrie de Personen zijn eeuwig, onveranderlijk en ongeschapen, maar we spreken niet over drie Goden, maar over één God, één Heer.

Het Oude Testament en het Nieuwe Testament spreken over één en dezelfde God, die eeuwig, onveranderlijk en ongeschapen is. Het Nieuwe Testament is volstrekt in lijn met het Oude Testament en is er de vervulling, de universalisering van.

De heilige Schrift getuigd van het Woord van God, Jezus Christus, samen met de Overlevering, op eigen literaire, poëtische en of geschiedbeschrijvende wijze.

De heilige Schrift is geheel waar, hoewel de Waarheid er op verschillende unieke en mystieke wijzen wordt belicht en ongetwijfeld niet elk Schriftgedeelte evenveel van belang hoeft te zijn voor de gelovige van vandaag.

Door de Kerk, het Lichaam van Christus en de grondslag en pijler van de Waarheid, leren we de Schrift overwegen, Christus kennen en kunnen we gemeenschap met Hem hebben in de Sacramenten, in het bijzonder in de Eucharistie.

Nu zullen protestanten niet alle leerstellingen hierboven even enthousiast onderschrijven als het gaat om de rol van de Overlevering en van de Kerk, maar al het andere wel, met hart en ziel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Leuk topic, en eindelijk is iemand het eens met mijn mening. Of ik ben het eens met een mening van een ander, dat kan ook.

Het is nooit goed om het eens te zijn met een mening van een mens. Het is alleen goed om het eens te zijn met de waarheid van het woord van God.

Quote:

Helaas zijn veel Christenen geobsedeerd door "hun" waarheid en komen ze andere mensen met teksten om de oren smijten. Daardoor weten ze wel van de universele liefde, maar kunnen die niet in praktijk brengen.

Niemand smijt met teksten, maar aan de hand van het woord van God wordt de waarheid verkondigd. Jezus en Johannes verkondigden ook vanuit de schrift de waarheid en verkondigden Gods koninkrijk en het komende oordeel en riepen op tot bekering. Het is liefdeloos om niet de waarheid te vertellen, maar om zoetsappige, 'lieve' dingen te vertellen en geen bekering door te maken van het leven en Jezus aan te nemen als Heer.

Quote:
Leer met jezelf te leven, en oordeel niet over een ander. Dan zal je rust vinden en dan heb je het koninkrijk gevonden. En als iedereen dat doet, komt de Hemel op Aarde. En dan kan Gods Geest in iedereen wonen, zo komt God bij de mensen.

Niemand oordeelt over een ander. Het woord van God oordeelt. Gods Geest woont alleen in mensen die zich onderwerpen aan het woord van God en aan Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hebben jullie dan niet door dat het allemaal met je interpretatie te maken heeft?

De een leest dit in een tekst, de ander leest in precies dezelfde tekst weer iets anders. Er bestaat dus niet iets als DE waarheid.

Als PietjeBell zegt dat hij de Liefde het belangrijkst vind, de boodschap van de Bijbel, dan heeft hij voor zichzelf gelijk.

Als hij zegt dat er fouten in het oude testament zitten, dan klopt dat. Wetenschappers hebben aangetoond dat Kanaän helemaal niet zo groot was, en dat steden als AI en Jericho in veel andere tijden zijn vernietigd.

Doet dat er wat toe? Voor Orthodoxe Christenen wel, zij hebben ooit eens bepaald dat de Bijbel Waarheid is, en niks anders dan de Waarheid. Dat is hetzelfde als de schepping in zes dagen.

Maar doet het er aan toe als je gelooft in het Nieuwe Testament als een grote boodschap? Nee, dan blijft dat als een huis op de rotsen staan. Want die boodschap is van alle tijden, namelijk: Heb je naaste lief als jezelf, en God bovenal.

Een mooie boodschap, als die door iedereen zou worden geaccepteerd dan zou de Wereld er al veel mooier uitzien.

En jullie oordelen niet over een ander?

rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hebben jullie dan niet door dat het allemaal met je interpretatie te maken heeft?

Jazeker. Interpretatie heeft een hele grote rol.

Quote:
De een leest dit in een tekst, de ander leest in precies dezelfde tekst weer iets anders. Er bestaat dus niet iets als DE waarheid.

Er bestaat zeker wel iets als DE waarheid. (en dit is iets wat ik ook met heel mijn hart geloof) Jezus zegt Zelf dat Hij de weg tot de Vader is, de Waarheid is en het Leven is. Dus ja, er bestaat zeker wel iets als DE waarheid.

Quote:
Als PietjeBell zegt dat hij de Liefde het belangrijkst vind, de boodschap van de Bijbel, dan heeft hij voor zichzelf gelijk.

Lastige hieraan is dat elke vorm van discussie de grond in kan worden gedrukt. Ja, sorry ik geloof dit dus dat is waar. (punt)

Quote:
Als hij zegt dat er fouten in het oude testament zitten, dan klopt dat.Wetenschappers hebben aangetoond dat Kanaän helemaal niet zo groot was, en dat steden als AI en Jericho in veel andere tijden zijn vernietigd.

Doet dat er wat toe? Voor Orthodoxe Christenen wel, zij hebben ooit eens bepaald dat de Bijbel Waarheid is, en niks anders dan de Waarheid. Dat is hetzelfde als de schepping in zes dagen.

Hebben wetenschappers ook niet heel vaak ontkracht waar ze zelf zijn achter gekomen?

Quote:
Maar doet het er aan toe als je gelooft in het Nieuwe Testament als een grote boodschap? Nee, dan blijft dat als een huis op de rotsen staan. Want die boodschap is van alle tijden, namelijk: Heb je naaste lief als jezelf, en God bovenal.

Een mooie boodschap, als die door iedereen zou worden geaccepteerd dan zou de Wereld er al veel mooier uitzien.

Dat is jouw waarheid. Overigens is dat geen Nieuw testamentische boodschap maar een Oud testamentische. Ja, hij word ook in het NT benoemd maar volgens mij komt dat ''gebod'' oorspronkelijk toch echt uit het OT.

Quote:
En jullie oordelen niet over een ander?

Zoals JoostG al zegt. Wie is ''jullie''? En is het oordelen of voelt het als een oordeel. Sommige dingen kunnen ook anders over komen, vooral via beeldschermpjes, dan ze bedoeld zijn. Dus wees aub niet zo snel met zo'n opmerking. Ik zie zo'n opmerking zelfs als een oordeel (maar als we hierop ingaan wijken we af en word het complex).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Hebben jullie dan niet door dat het allemaal met je interpretatie te maken heeft?

Ik wijs daar al op zolang als ik hier kom, dus wat wil je precies zeggen?

Quote:

De een leest dit in een tekst, de ander leest in precies dezelfde tekst weer iets anders. Er bestaat dus niet iets als DE waarheid.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Non_sequitur

Quote:
Als PietjeBell zegt dat hij de Liefde het belangrijkst
vind
, de boodschap van de Bijbel, dan heeft hij voor zichzelf gelijk.

Natuurlijk. en niet alleen voor zichzelf, dan heeft hij gewoon gelijk waarschijnlijk. Maar de kwestie met de waarheid is NIET wat iemand vindt, maar wat IS.

Quote:
Als hij zegt dat er fouten in het oude testament zitten, dan klopt dat.

Hangt af van je definitie van "fout".

Het sprookje van Hans en Grietje vertelt waarheden over het belang van het gezin, over hoe liefde armoede en tegenslag overwint, etc. Bevat het fouten? Lijkt me niet. Toch zijn er weinig heksen met snoephuisjes bekend buiten de Efteling. Mensen die niet in staat zijn de gelaagdheid van een tekst te zien, missen veel.

Quote:
Maar doet het er aan toe als je gelooft in het Nieuwe Testament als een grote boodschap? Nee, dan blijft dat als een huis op de rotsen staan.

Wie het Nieuwe Testament probeert los te koppelen van het Oude Testament, verkoopt inderdaad een grote boodschap. Van een stier, om precies te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het was eigenlijk bedoeld als een serieuze vraag, want het lijkt er werkelijk op dat hij niet inziet dat zijn posts zeer oordelend overkomen. Alsof hij werkelijk denkt de enige te zijn die iets verder over de onderliggende betekenissen in de bijbel heeft nagedacht...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Het was eigenlijk bedoeld als een serieuze vraag, want het lijkt er werkelijk op dat hij niet inziet dat zijn posts zeer oordelend overkomen. Alsof hij werkelijk denkt de enige te zijn die iets verder over de onderliggende betekenissen in de bijbel heeft nagedacht...

widegrin.gif dit forum is nog nieuw voor je he? Je zal merken dat hij niet zo uitzonderlijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het was eigenlijk bedoeld als een serieuze vraag, want het lijkt er werkelijk op dat hij niet inziet dat zijn posts zeer oordelend overkomen. Alsof hij werkelijk denkt de enige te zijn die iets verder over de onderliggende betekenissen in de bijbel heeft nagedacht...

Zo bedoel ik het niet, en ik loop ook niet met bijbelteksten te smijten, of te zeggen: Als je niet in DE waarheid gelooft, dan kom je in de hel, maar als je dat wel doet kom je in de Hemel. Dat doen anderen wel, en sommige denken dat zij de ECHTE waarheid in pacht hebben, en dat anderen dwalen. Dat noem ik oordelen.

Een mening geven over iets, is geen oordeel.

Maar waarom heeft pietjebell hier gelijk (in mijn optiek)?

Omdat er met de bijbel geknoeid is, vooral door bijbel vertalers.

Een voorbeeld, die het laat zien:

Mattheus 17:20-21 (Nieuwe Bijbel vertaling)

20 Toen de Farizeeën Jezus vroegen wanneer het koninkrijk van God zou komen, antwoordde hij hun: ‘De komst van het koninkrijk van God laat zich niet aanwijzen, 21 en men kan niet zeggen: “Kijk, hier is het!†of: “Daar is het!†Maar weet wel: het koninkrijk van God ligt binnen uw bereik.’

Mattheus 17:20-21 (staten vertaling):

20 En gevraagd zijnde van de farizeeën, wanneer het Koninkrijk Gods komen zou, heeft Hij hun geantwoord en gezegd: Het Koninkrijk Gods komt niet met uiterlijk gelaat. 21 En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen ulieden.

Zien we hier het verschil? Welke vertaling was eerder? De staten vertaling, maar daar is waarschijnlijk over nagedacht, en toen hebben ze er een andere tekst van gemaakt, want dit leek te veel op de gnostische leer.

De staten vertaling geeft aan dat het binnen in je zit, en dat is de LIEFDE. Liefde naar jezelf, naar anderen en bovenal naar God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Zo bedoel ik het niet, en ik loop ook niet met bijbelteksten te smijten, of te zeggen: Als je niet in DE waarheid gelooft, dan kom je in de hel, maar als je dat wel doet kom je in de Hemel. Dat doen anderen wel, en sommige denken dat zij de ECHTE waarheid in pacht hebben, en dat anderen dwalen. Dat noem ik oordelen.

Een mening geven over iets, is geen oordeel.

Maar waarom heeft pietjebell hier gelijk (in mijn optiek)?

Omdat er met de bijbel geknoeid is, vooral door bijbel vertalers.

Een voorbeeld, die het laat zien:

Mattheus 17:20-21 (Nieuwe Bijbel vertaling)

20 Toen de Farizeeën Jezus vroegen wanneer het koninkrijk van God zou komen, antwoordde hij hun: ‘De komst van het koninkrijk van God laat zich niet aanwijzen, 21 en men kan niet zeggen: “Kijk, hier is het!†of: “Daar is het!†Maar weet wel: het koninkrijk van God ligt binnen uw bereik.’

Mattheus 17:20-21 (staten vertaling):

20 En gevraagd zijnde van de farizeeën, wanneer het Koninkrijk Gods komen zou, heeft Hij hun geantwoord en gezegd: Het Koninkrijk Gods komt niet met uiterlijk gelaat. 21 En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen ulieden.

Zien we hier het verschil? Welke vertaling was eerder? De staten vertaling, maar daar is waarschijnlijk over nagedacht, en toen hebben ze er een andere tekst van gemaakt, want dit leek te veel op de gnostische leer.

De staten vertaling geeft aan dat het binnen in je zit, en dat is de LIEFDE. Liefde naar jezelf, naar anderen en bovenal naar God.

Je hebt je nooit echt serieus verdiept in de geschiedenis van manuscripten he?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hebben jullie dan niet door dat het allemaal met je interpretatie te maken heeft?

De een leest dit in een tekst, de ander leest in precies dezelfde tekst weer iets anders. Er bestaat dus niet iets als DE waarheid.

Als PietjeBell zegt dat hij de Liefde het belangrijkst vind, de boodschap van de Bijbel, dan heeft hij voor zichzelf gelijk.

Als hij zegt dat er fouten in het oude testament zitten, dan klopt dat. Wetenschappers hebben aangetoond dat Kanaän helemaal niet zo groot was, en dat steden als AI en Jericho in veel andere tijden zijn vernietigd.

Doet dat er wat toe? Voor Orthodoxe Christenen wel, zij hebben ooit eens bepaald dat de Bijbel Waarheid is, en niks anders dan de Waarheid. Dat is hetzelfde als de schepping in zes dagen.

Maar doet het er aan toe als je gelooft in het Nieuwe Testament als een grote boodschap? Nee, dan blijft dat als een huis op de rotsen staan. Want die boodschap is van alle tijden, namelijk: Heb je naaste lief als jezelf, en God bovenal.

Een mooie boodschap, als die door iedereen zou worden geaccepteerd dan zou de Wereld er al veel mooier uitzien.

En jullie oordelen niet over een ander?

rofl.gif

Liefde is geen fijn gevoel, maar liefde voor God is dat je je hele leven voor Hem opoffert. Uit liefde offerde Hij Zich voor de mens op en uit liefde leeft de gelovige helemaal voor Hem.

In dit topic zijn mensen die (deels) de wetenschap verafgoden en deze op sommige punten hoger stellen dan de woorden van God.

Joh 14,21

Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren.

Ik denk dat niemand je veroordeelt. Het woord van God is dat wat oordeelt.

Joh 12,48

Wie Mij verwerpt en mijn woorden niet aanneemt, heeft een, die hem oordeelt: het woord, dat Ik heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongsten dage.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid