Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 82
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Quote:

Mooi dat jullie dat zo ervaren.
smile.gif
Ik vraag me wel af welk "statuut" dat eeuwige trouw beloven dan eigenlijk heeft voor jullie. Is dat even onverbreekbaar als een huwelijk (in principe) is?

Ja, wij hebben die beslissing voor elkaar met ons hart gemaakt, maar ook met een zekere nuchterheid. Ik zie (en voel en weet) dat hij een goede man voor mij is, zoals ik zie dat mijn vader een goede man en vader is voor mijn moeder en ons.

Ik vind het juist mooi dat wij voor deze belofte geen grote show nodig hebben. Als wij het maar weten, en God, maar ook die heeft in mijn beleving geen materiële zaken nodig om een belofte tussen twee mensen te verhoren.

Zo zit het voor ons en daar zijn we allebei zeer content mee smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, wij hebben die beslissing voor elkaar met ons hart gemaakt, maar ook met een zekere nuchterheid. Ik zie (en voel en weet) dat hij een goede man voor mij is, zoals ik zie dat mijn vader een goede man en vader is voor mijn moeder en ons.

Ik vind het juist mooi dat wij voor deze belofte geen grote show nodig hebben. Als wij het maar weten, en God, maar ook die heeft in mijn beleving geen materiële zaken nodig om een belofte tussen twee mensen te verhoren.

Zo zit het voor ons en daar zijn we allebei zeer content mee
smile.gif

Eens, maar wat bedoel je precies met nuchterheid?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Eens, maar wat bedoel je precies met nuchterheid?

Dat het niet verstandig is je volledig te laten meesleuren door gevoelens. Ik kan ook van een afstandje zien dat hij een goede man voor mij is. Puur door zijn karakter en hoe hij op dingen reageert, doordat ik zie dat hij integer is, niet alleen ten opzichte van mij, maar ook het kassameisje. Het is gewoon een goede man worshippy.gif En dat kan ik zeggen zonder sentiment.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Salaam aleykom,

Mijn verhaal, voor de geïnteresseerden.

Ik ben nooit getrouwd geweest, maar heb er wel al een aantal relaties opzitten + nog andere acidents de parcours als ik het zo oneerbiedig mag noemen. Maar nu, sinds ik 5 maand terug ben bekeerd, heb ik de gelofte afgelegd aan God te 'wachten' tot op mijn huwelijksnacht. Nee, mijn vrouw hoeft geen maagd te zijn.

Maar nu is er iets gaande. En zoals ik bij alles meen dat God erachter zit, moet dat nu ook weer het geval zijn.

Zo ben ik recentelijk weer in contact met dé Grote Liefde die ik ooit heb gehad, een vrouw waar ik vreemd genoeg nooit iets mee heb gehad, maar zij weet dat ze na God de énige is voor mij. Sinds haar heb ik geen echte verliefdheid meer gekend, dit klinkt gemeen maar het is wel zo.

Nu weten jullie dat ik eigenlijk alleen mag trouwen(!) met een moslima, een kuise christene of Joodse. Nu, we hebben na al die jaren contact via internet en gsm. Ze weet dat ik ben bekeerd, zij is atheïst zonder een a-religieus gevoel echter, dat is al iets. Nu voreg ze me op de man af of ik haar zou laten voor mijn geloof.

Ze kon geen moeilijkere vraag stellen. Dit is Allah swt die mij op de proef stelt, zal ik voor Hem en Zijn Wetten kiezen, of toch in zee gaan met een kafirvrouw? Moet ik haar als Zijn geschenk zien, of net niet? Als ik de Koran lees, zou ik beter op mijn hoede zijn.

Ben ik klaar om te trouwen? Niet meteen, maar dit maakt het me wel moeilijk, moest er ooit iets van komen.

Voor jullie kan dit misschien belachelijk klinken, maar voor mij is dit een probleem van jewelste.

Wa salaam,

Ilyas

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat klinkt helemaal niet raar, Jb. Ik kan me voorstellen dat je je hier heel moeilijk bij voelt.

Eerlijk gezegd kan ik weinig voor je doen, ik heb er zelf ook geen ervaring mee. Wel wil ik je wijzen op de volgende, echter bijbelse tekst:

Matt 6:31-34

31 Vraag je dus niet bezorgd af: Wat zullen we eten? of: Wat zullen we drinken? of: Waarmee zullen we ons kleden? 32 dat zijn allemaal dingen die de heidenen najagen. Jullie hemelse Vader weet wel dat jullie dat alles nodig hebben. 33 Zoek liever eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan zullen al die andere dingen je erbij gegeven worden. 34 Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last.

Vertrouw op de Heer en kies hoe dan ook voor Hem bij elke keuze die je maakt.

Heel veel sterkte er mee pet.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ooit de strijd meegemaakt, al was t misschien niet zo concreet als jij t nu meemaakt.. maar ik had iig wel erg t gevoel te moeten kiezen tussen mijn overtuigingen en een bepaalde jongen.. Ben uiteindelijk voor t eerste gegaan, denk ook nog steeds dat t juiste keuze was/is.. maar soms knaagt t wel..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sta mij toe nog een bijbeltekst te plaatsen:

Marc 10:28-31

28 Petrus nam het woord en zei: ‘Maar wij hebben alles achtergelaten om u te volgen!’ 29 Jezus zei: ‘Ik verzeker jullie: iedereen die broers of zusters, moeder, vader of kinderen, huis of akkers heeft achtergelaten omwille van mij en het evangelie, 30 zal het honderdvoudige ontvangen: in deze tijd broers en zusters, moeders en kinderen, huizen en akkers, al zal dat gepaard gaan met vervolging, en in de tijd die komt het eeuwige leven. 31 Vele eersten zullen de laatsten zijn en vele laatsten de eersten.’

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Klinkt goed.

Weet iemand hoe dit bij protestante kerken is?

Ja, bij ons (PKN) is het zo dat je voor je huwelijk wel gesprekken met de dominee hebt. Wij waren met twee gesprekken klaar en volgens mij is dat wel 'normaal'. Het ging vooral over het huwelijksformulier (en dus hoe je zelf ook tegen huwelijk aan kijkt) en over de invulling van de trouwdienst.

Ik heb, zeg een driekwart jaar voordat wij gingen trouwen, wel een soort huwelijkscathechese gemist. Ik wilde ook graag weten wanneer je 'klaar' was om te trouwen en wat je er voor in je mars moet hebben, zegmaar. Helemaal omdat ik relatief jong bent en veel mensen het dan raar vinden dat je trouwt, heb je het idee dat je je keuze moet verdedigen en ik vond dat best lastig. Uiteindelijk werd in de loop naar ons huwelijk toe de keuze alleen maar duidelijker en groeide ik er steeds meer naar toe. Dus achteraf gezien heb ik het niet nodig gehad maar was het wel prettig geweest.

En wanneer je klaar bent om te trouwen: wanneer je een wilsbesluit kunt nemen om je man lief te hebben en van hem te blijven houden, ook als het moeilijk wordt. En om dat wilsbesluit goed te kunnen nemen is het handig dat je er van overtuigd bent dat hij 'de ware' is, en dat je met hem oud wilt worden, dat je met niemand gelukkiger zou zijn dan met hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij ons in de kerk is het gewoon om eens in de zoveel tijd 'relatieweekenden' te organiseren. Dat is dan voor stelletjes die serieus met elkaar verder willen (in verkeringfase) tot de pasgetrouwden (zeg een paar jaar getrouwd). Wat er daar precies allemaal gebeurt zou ik helaas niet kunnen zeggen. Er wordt iig gesproken over het hoe van een relatie in te richten en daarbij worden er uiteraard onderling ervaringen uitgewisseld. Hoor er iig wel positieve reacties over. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik wilde ook graag weten wanneer je 'klaar' was om te trouwen en wat je er voor in je mars moet hebben, zegmaar. Helemaal omdat ik relatief jong bent en veel mensen het dan raar vinden dat je trouwt, heb je het idee dat je je keuze moet verdedigen en ik vond dat best lastig. Uiteindelijk werd in de loop naar ons huwelijk toe de keuze alleen maar duidelijker en groeide ik er steeds meer naar toe. Dus achteraf gezien heb ik het niet nodig gehad maar was het wel prettig geweest.

En wanneer je klaar bent om te trouwen: wanneer je een wilsbesluit kunt nemen om je man lief te hebben en van hem te blijven houden, ook als het moeilijk wordt. En om dat wilsbesluit goed te kunnen nemen is het handig dat je er van overtuigd bent dat hij 'de ware' is, en dat je met hem oud wilt worden, dat je met niemand gelukkiger zou zijn dan met hem.

Over het algemeen denken mensen van buitenaf dat je het doet om te kunnen seksen wanneer je vroeg trouwt als christen. Ik zie daar in mijn omgeving ook wel voorbeelden van... nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Over het algemeen denken mensen van buitenaf dat je het doet om te kunnen seksen wanneer je vroeg trouwt als christen. Ik zie daar in mijn omgeving ook wel voorbeelden van...
nosmile.gif

Ik vind dat een typisch voorbeeld van 'Zoals de waard is, vertrouwt 'ie zijn gasten'.

Mijn mening is trouwens dat je klaar bent om te trouwen als je de keuze kunt en wilt maken altijd trouw te blijven aan iemand. Dat wordt natuurlijk gevoed doordat je van elkaar houdt, elkaar steeds beter leert kennen, en meer van dat soort dingen. Maar veel van dat alles is bewerkelijk. Mensen veranderen, de verliefdheid kan uitdoven, je kunt een ander tegenkomen, etc. Uiteindelijk ligt de zekerheid van het huwelijk dan ook niet in dat soort veranderlijke dingen, maar in de beslissing en belofte je partner trouw te zijn, wat er ook gebeurt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het "klaar zijn om te trouwen" een gevoel is. Als je zeker van elkaar bent, is een huwelijk het ultieme verbond wat je met elkaar aan kan gaan. Als je droomt van een toekomst samen, en je leven met de ander wilt delen, ben je klaar om te trouwen.

Maar.. Het is ook wel belangrijk om te weten wat het huwelijk inhoud en bereid zijn hiervoor te vechten.

Ik hoor wel eens mensen die zeggen "ik kan altijd nog scheiden"

Dan ben je niet klaar voor het huwelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid