Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Aangezien deze film terwijl hij nog draait de film is met de grootste opbrengst ooit, en de eerste film met 3D beelden voor een groot publiek is, lijkt me een topic wel op zijn plaats.

Wie heeft de film gezien? Wat vond je ervan?

Ik ben gisteren er naar toe gegaan en wat een doffe ellende zeg! Alsof ik in een languitgerekte versie van de PandaDroom film van de Efteling zat. Wat een geneuzel over de natuur, een kotssmiley is wel op zijn plaats hier (helaas niet heringevoerd in het jaar dat ik hier weg was).

Het verhaal is een suffe mix van Nausicaa, Mononoke Hime (twee Ghibli-films) en Dances with Wolves met Braveheart op het einde. Alle gebeurtenissen zag je al mijlen van te voren aankomen. Met de hoofdpersoon kon ik me ook al niet identificeren, die was gewoon ontzettend dom. Bovendien was de film ook nog eens veel te lang, er had zo een uur (en misschien wel meer) vanaf gekund. Ik heb echt halverwege op het punt gestaan de zaal te verlaten, wat me weerhield was dat ik niet alleen naar de film was gegaan.

De 3D beelden waren interessant en mooi, maar films kan ik niet goed vinden puur op grond van de beelden. Bovendien zag ik in de bioscoop al meer 3D films aangekondigd, dus Avatar is straks ook niet meer uniek vanwege de beelden.

Bij deze de raad van ome TBM: mijdt deze film, tenzij je een hippie bent, en wacht op de volgende 3D film die uitkomt (volgens mij is dat Alice in Wonderland van Tim Burton met Johnny Depp, lijkt me sowieso al beter dus).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 53
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Nee ik vind het ook getuigen van een gebrek aan creativiteit dat de nadruk op het grafische aspect gelegd wordt, dat zie je tegenwoordig ook bij veel games, het ziet er prachtig uit, maar inhoudelijk is er geen ruk aan. Ik neem je tip dus ter harte en mijd deze film en Alice in wonderland hoeft wat mij betreft ook niet weder uitgemolken te worden. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die scené waarin Neytiri (zocht die naam net op op wiki, das die Navi vrouw) ging huilen toen die boom kapot ging, was echt waardeloos. echt een heel achterlijk geluid bracht ze voort, deed me denken aan een stervende koe, puh2.gif zat me echt te ergeren daaraan. Idd niet een denderend orginele film. maar hij was opzich wel leuk smile.gif ik zou die film eeen 4/5 geven/

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok, ik hoop dat ik nu niet helemaal wordt afgekafferd als ik zeg dat ik de film wel erg goed vond. Ik vond het idee van de nieuwe wereld echt prachtig en die boom die de bron van de energie was, vond ik zo mooi! En ja, dat had voornamelijk met de beelden te maken maar ik denk dat de film het hier inderdaad ook voornamelijk van moest hebben. Het verhaal vond ik niet slecht, maar de beelden eromheen maakte het voor mij helemaal af.

Misschien valt de film voor veel mensen tegen omdat er alleen maar positieve geluiden en reacties over zijn, daar moet je je dan ook niet al te veel door laten beinvloeden als je naar een film gaat.

Het sprak me voornamelijk aan omdat de energie 1 was met de natuur, mensen en dieren en de pijn die je echt zag bij de mensen toen dat verwoest werd..tsja, het deed me wel wat smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Is ie eng?
nosmile.gif
Ik hou namelijk niet zo van bloederige onsmakelijke beelden.

Eng? Nee, dat zou ik niet zeggen.

Ik vond het een prachtfilm. Het verhaal lijkt redelijk techt-toe-recht-aan, en een belangrijk deel is best voorspelbaar, maar het geheel is toch prachtig vond ik. En de verhaallijn zeker niet slecht, hoewel het wel helpt als je de achtergrond een beetje kent.

Bij de scene's waar harten uit mensenoffers worden gerukt gewoon even de andere kant op kijken, dat is maar een paar seconden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ok, ik hoop dat ik nu niet helemaal wordt afgekafferd als ik zeg dat ik de film wel erg goed vond. Ik vond het idee van de nieuwe wereld echt prachtig en die boom die de bron van de energie was, vond ik zo mooi! En ja, dat had voornamelijk met de beelden te maken maar ik denk dat de film het hier inderdaad ook voornamelijk van moest hebben. Het verhaal vond ik niet slecht, maar de beelden eromheen maakte het voor mij helemaal af.

Misschien valt de film voor veel mensen tegen omdat er alleen maar positieve geluiden en reacties over zijn, daar moet je je dan ook niet al te veel door laten beinvloeden als je naar een film gaat.

Het sprak me voornamelijk aan omdat de energie 1 was met de natuur, mensen en dieren en de pijn die je echt zag bij de mensen toen dat verwoest werd..tsja, het deed me wel wat
smile.gif

Niets is zo persoonlijk als smaak. Wat mij betreft mogen films met de grond afgebrand worden, maar personen die een film wel goed vinden juist niet.

Tip: kijk eens naar Mononoke Hime of naar Nausicaä of the Valley of Wind. Beide Japanse tekenfilms waarbij de liefde voor de natuur centraal staat (niet geheel toevallig kan ik die films ook niet uitstaan, maar ik vond ze wel minder irritant dan Avatar).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je nou een fijne film over eenheid met de natuur enzo wil zien, binnenkort is Apocalypto op de buis. Aanrader. En die moet het niet van de 3D-plaatjes hebben
widegrin.gif

Ja, het gerucht ging dat Gibson die film had gemaakt om aan te tonen dat de Maya's een stuk minder ontwikkeld waren dan doorgaans wordt aangenomen. Ze waren meer oorlog aan het voeren dan kalenders aan het ontwikkelen. Ik vond het een zeer geslaagde film trouwens!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Niets is zo persoonlijk als smaak. Wat mij betreft mogen films met de grond afgebrand worden, maar personen die een film wel goed vinden juist niet.

Tip: kijk eens naar Mononoke Hime of naar Nausicaä of the Valley of Wind. Beide Japanse tekenfilms waarbij de liefde voor de natuur centraal staat (niet geheel toevallig kan ik die films ook niet uitstaan, maar ik vond ze wel minder irritant dan Avatar).

Bedankt, maar ik ben dan weer niet zo'n fan van japanse tekenfilms smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gelukkig, ik ben niet de enige die het verhaal van Avatar nogal irritant vind en daarom niet teveel behoefte heb om de film te zien. Op mijn web-log heb ik er al eens iets over geschreven en daar ik het wiel niet gaarne opnieuw uitvind, hieronder het geschrevene.

Ik twijfel er bijzonder sterk aan of ik hem wel wil zien. De nieuwste film Avatar. Nu al bekroond als meesterwerk en het begin van een nieuw tijdperk. Of zoiets. Het zal er inderdaad wel adembenemend uitzien, maar het verhaal vind ik ook belangrijk. En aan dat verhaal erger ik me nu al een beetje.

Kortweg is het Pocahontas, maar dan met buitenaardse wezens in plaats van indianen. Alleen omdat de makers de wezens nu zélf konden verzinnen, konden ze élke nuance weglaten. Dus zijn die wezens in- en ingoed en zijn de mensen puur slecht. Zo begreep ik althans uit recensies en stukken over de film.

Die moraal ergert mij dus nogal. De westerse mens zou weer eens de slechterik zijn en o zulke onschuldige natuurvolkeren uitroeien. Zo worden indianen ook al geromantiseerd, terwijl het natuurlijk ook gewoon primitieve volkeren met ook hun nogal bedenkelijke kanten waren en zijn. Niemand is puur goed of slecht.

Dat geromantiseer van natuurvolkeren en gedemoniseer van de westerse beschaving, daar hou ik dus niet van. Vooral omdat die romantiserende westerlingen helemaal niet volgens de natuur willen leven. Alleen al over hun volstrekt onnatuurlijk omgang met seksualiteit kun je boeken vol schrijven.

Veel mensen pikken dan ook alleen die dingen uit natuurreligies die ze leuk of mooi vinden. De angst voor natuurkrachten als onweer, het offeren aan goden voor een gunstige oogst, het vele bijgeloof en het bevechten van andere stammen, dat wordt natuurlijk netjes weggelaten of gladgestreken.

Natuurlijk willen we nog steeds bijvoorbeeld Afrika onze onnatuurlijke gewoonten opdringen, met alle kwalijke gevolgen van dien, maar de westerse wereld is bepaald niet alleen maar slecht. Alleen al Europa is het bewijs dat mensen wel degelijk kunnen veranderen: al haar landen zijn er geheel vrijwillig lid van, zonder dwang.

In veel westerse landen kun je als mens redelijk tot geheel vrij gaan en staan waar je wilt, is er redelijke vrijheid van godsdienst, zijn de noodzakelijke voorzieningen op peil en heb je genoeg ruimte om je leven naar eigen inzicht in te delen. Men probeert ook wel degelijk van fouten te leren, al gaat dat dan niet makkelijk.

Mensen blijven mensen en hebben dus zowel hun goede als hun kwade kanten. De westerse beschaving is ook als natuurvolk begonnen en heeft ook al geleend van andere natuurvolken. Blijkbaar is een natuurvolk zijn dus absoluut geen garantie dat je nooit meer kwaad zult doen. Mensen blijven mensen, wat ze ook geloven.

Beschaving scheppen is een kwestie van vallen en opstaan. Van kleine stapjes moeten nemen. Maar het levert wel vruchten op, uiteindelijk. Natuurlijk gaan we weleens de mist in en dreigen we bijvoorbeeld onze leefwereld te vernietigen. Maar men probeert wel echt het tij te keren waar nodig, hoe moeilijk dat ook is.

Maar goed, als we klaar zijn met het ongenuanceerd afzeiken van onze geschiedenis, dan kunnen we altijd nog onze toekomst alvast gaan afzeiken. Altijd leuk toch, die zelfkastijding, om je zo fijn schuldig te kunnen voelen en te denken dat je zo wel goed bezig bent? Levert in elk geval wel mooie 3D-plaatjes op... Dus nee, ik twijfel er bijzonder sterk aan of ik Avatar wel wil zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Bedankt, maar ik ben dan weer niet zo'n fan van japanse tekenfilms
smile.gif

Komt dat omdat het enige dat je gezien hebt troep als Pokemon en Dragonball Z is?

Het probleem van Japanse animatie is dat men automatisch aan dat soort series denkt, terwijl de Japanse animatie zoveel meer te bieden heeft. En niet alle Japanse animatiefilms hebben personages met van die belachelijk grote ogen. Genoemde twee films hebben bijvoorbeeld vrij normaal getekende personages.

monhime556.jpg

nausicaa.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De westerse mens zou weer eens de slechterik zijn en o zulke onschuldige natuurvolkeren uitroeien.

boosrood.gif

Ik haat dat ongenuanceerde beeld van het Kolonisme. Geschiedkundig is duidelijk te zien dat het ook positieve kanten had. Zo kregen de indianen accuut mensenrechten, zelfbestuur en koffie van de Verlichte Westerse Atheisten en het waren eigenlijk alleen de vieze, achterbakse, ecologisch onverantwoorde, brandstapelminnende en met pokken besmette dekens uitdelende paapsche en andere gristenen echt slecht waren.

En die waren dus ook gemeen tegen pocahontas *).

*) vergeet de disneyfilm. Pocahontas was volgens betrouwbaardere bronnen "een meisje/jonge vrouw die ter vermaak van de kolonisten oa naakt radslagen maakte"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Komt dat omdat het enige dat je gezien hebt troep als Pokemon en Dragonball Z is?

Het probleem van Japanse animatie is dat men automatisch aan dat soort series denkt, terwijl de Japanse animatie zoveel meer te bieden heeft. En niet alle Japanse animatiefilms hebben personages met van die belachelijk grote ogen. Genoemde twee films hebben bijvoorbeeld vrij normaal getekende personages.

Haha die onderste lijkt wel op Avatar clown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid