Spring naar bijdragen

vragentopic andere religies


Aanbevolen berichten

die kennis heb jij alleen toch?

jullie vieren kerst,

de geboortedag van jezus

Nee hoor, veruit de meeste christenen op dit forum hebben die kennis.

Wij vieren idd de geboortedag van Jezus Christus met Kerst. Tegelijkertijd weten wij dat Jezus Christus niet daadwerkelijk geboren is op 25 december. Dat dat schijnbaar moeilijk te bevatten is voor jou is eigenlijk ook weer gewoon jouw probleem.

ik snap dat je blind gelooft,en dat je het niet kan uitleggen,heeft niks te maken met mij of ik het wel of niet snap,het is niet uit te leggen!!

anders had je het wel uitgelegd,

jezus (waarvan je zegt hij is de zoon van god) geef je de geboorte dag van een afgod,

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 120
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjako heeft anders groot gelijk. Een WARE christen doet niet aan zulke heidense, occulte, satanische praktijken. Doet hij dit wel riskeert hij eeuwige foltering. Je kunt beter nu op deze vergankelijke

Thorgrem legt het prima uit. Dat jij zijn uitleg negeert is niet zijn maar jouw probleem.

ik heb vaker gehoord dat je zulke dingen alleen begrijpen kan als je de heilige geest toelaat,

als je me vertelt hoe dat te doen,

kan ook ik het snappen

De Heilige Geest kan je toelaten door Jezus Christus als Heer aan te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hoeft niet zozeer Arabisch te kunnen. De teksten van het rituele gebed zijn altijd hetzelfde, dus als je die teksten uit het hoofd kent, dan kun je het gebed al goed verrichten. Wel wordt aanbevolen om Arabisch te leren, zodat je ook de koran in de grondtaal kunt lezen en volgens moslims dus "de echte koran." Arabisch is voor moslims de taal waarin de koran is geopenbaard en daarom een belangrijke liturgische taal in het gebed. Zo verbinden ze zich als het ware met de taal van de koran en zo met de koran en dus het geloof zelf. Ze kunnen de eigen (smeek)gebeden echter ook gewoon in de volkstaal bidden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
Wel wordt aanbevolen om Arabisch te leren, zodat je ook de koran in de grondtaal kunt lezen en volgens moslims dus "de echte koran." Arabisch is voor moslims de taal waarin de koran is geopenbaard en daarom een belangrijke liturgische taal in het gebed.

Eigenlijk zou het voor een christen ook wat zijn. Iets spreken in Grieks of Latijn. Best mooi wat die moslims doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wel wordt aanbevolen om Arabisch te leren, zodat je ook de koran in de grondtaal kunt lezen en volgens moslims dus "de echte koran." Arabisch is voor moslims de taal waarin de koran is geopenbaard en daarom een belangrijke liturgische taal in het gebed.

Eigenlijk zou het voor een christen ook wat zijn. Iets spreken in Grieks of Latijn. Best mooi wat die moslims doen.

In feite bestaat dat al, zowel in het Grieks als in het Latijn. Ik vind het trouwens juist een kracht van het christendom dat het niet afhankelijk is van een taal. Bij moslims is Arabisch een heilige taal, en als zondanig bij allerlei volken door het strot gedouwd. Dan ben ik blij met mijn Grunneger Biebel. :Y

Link naar bericht
Deel via andere websites
Eigenlijk zou het voor een christen ook wat zijn. Iets spreken in Grieks of Latijn. Best mooi wat die moslims doen.

De katholieke Kerk kent nog altijd het Latijn als officiele liturgische taal. Vroeger werd zelfs de gehele Mis in het Latijn opgedragen. Nu klinkt het voornamelijk nog in de vaste gezangen en helaas ook lang niet overal. Het heeft wel iets mooi's als iedereen in dezelfde taal bidt. In welk land je dan ook bent, de liturgie is altijd te verstaan en iedereen weet wat men bidt. Als priester kon je destijds in welk land ook probleemloos de Mis opdragen. Een beetje het Pinkster-effect, zeg maar. Niets mis mee dus, het aanhouden van een liturgische taal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat wel grappig is, is dat in de vroege kerk de liturgische taal het Grieks was (dat in die tijd de volkstaal was). Men is vervolgens later in de oudheid over gegaan op het latijn, wat toen weer de volkstaal was in Rome. Vervolgens is het Latijn gebleven, toen op een gegeven moment niemand meer Latijn als eerste taal sprak in Europa. Het Latijn fungeerde toen tot ver in de moderne tijd als een internationale taal voor geestelijken en academici.

Hoewel vroeger ook hier en daar in de volkstaal gesproken werd, zie je dat sinds het Tweede Vaticaanse concilie men de volkstaal relatief meer is gaan aanmoedigen, zodat het gewone volk de mis beter begreep. (Ietsje eerder vorige eeuw stapten de universiteiten al over op de volkstaal. Ironisch dat sinds de laatste decennia nu weer een andere internationale taal oprukt: het Engels.) Latijn blijft overigens nog steeds de officiële taal, maar er kan nu gekozen worden om in plaats van Latijnse liederen en gebeden nu voor de volkstaal te kiezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

@Ursa,

Wilde nog even kort reageren op wat je schreef om misschien wat misopvattingen de wereld uit te helpen, dat is altijd fijn.

Het Arabisch is geen heilige taal en wordt zeker niet door de strot geduwd, als je langs vele landen gaat met veel moslim inwoners spreken ze geen arabisch of nauwelijks. Voorbeeld is Indonesie en maleisie. Iniedergeval even los van dat. Het Arabisch is wel een belangrijke taal omdat de Koran geopenbaard is in die taal dus het begrijpen van de Koran is niet los te maken van de noodzakelijkheid van kennis van de Arabische taal. Een tweede rede is waarom Arabisch belangrijk is om dat het voor een samenhorig gevoel zorgt als elke moslim dezelfde taal spreekt voel je je nog meer thuis onder moslims uit andere landen. Nu kan taal wel eens een barriere zijn. Het spreken van één taal zorgt voor meer groepsgevoel en samenhorigheid. Dus de heiligheid van de taal en het daar bijhorende argument "door de strot duwen" is overtrokken en een misopvatting.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Gast Anon_phpbb
Klopt. Er is geen religie die God en anderen zo onzelfzuchtig boven het eigenbelang plaatst.

Compassie wordt geleerd door alle grote wereldgodsdiensten, daarin is het christendom dus niet per definitie beter.

Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Compassie#Mededogen_als_religieus_begrip

Misschien verschilt het zelfs per persoon? Niet iedere christen is immers een St. Fransiscus of een Moeder Theresa, niet iedere hindoe een Gandhi etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

We hebben t niet over individuen toch? Hinduisme leert ook compassie, maar ook vooral afdwingen van eigen geluk bij de goden. Boeddisme is niets anders dan goed zijn voor anderen om zelf zo snel mogelijk te ontsnappen aan de ellende hier. Islam is niets anders dan God proberen tevreden te houden met allerlei rituelen en te oordelen over de ongelovigen. Allemaal even gecharcheerd maar toch.

Uiteraard kennen andere religies compassie, maar nogmaals, er is GEEN andere religie die leert jezelf onzelfzuchtig te onderwerpen aan God en je medemens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
We hebben t niet over individuen toch?

Mijn (oorspronkelijke)vraag was inderdaad "wat is de beste religie"? Jij gaf aan dat het christendom zich onderscheid door onzelfzuchtig onderwerpen aan God en de medemens, vervolgens gaf ik aan dat dit niet uniek is voor het christendom, maar ook door andere religie wordt geleerd. Mijn gedachtesprong naar het individu maakte ik vervolgens op basis van mijn veronderstelling dat er blijkbaar geen beste religie is, maar dat het individu het verschilt maakt.

Hinduisme leert ook compassie, maar ook vooral afdwingen van eigen geluk bij de goden. Boeddisme is niets anders dan goed zijn voor anderen om zelf zo snel mogelijk te ontsnappen aan de ellende hier. Islam is niets anders dan God proberen tevreden te houden met allerlei rituelen en te oordelen over de ongelovigen. Allemaal even gecharcheerd maar toch.

Uiteraard kennen andere religies compassie, maar nogmaals, er is GEEN andere religie die leert jezelf onzelfzuchtig te onderwerpen aan God en je medemens.

Dat lijkt mij ook te kort door de bocht, zoals Thorgrem zei.

Wat vind je, wat betreft het beoordelen van een religie, van onderstaande bijbeltekst uit Mat 7?

15 Pas op voor valse profeten, die in schaapskleren op jullie afkomen maar eigenlijk roofzuchtige wolven zijn. 16 Aan hun vruchten zul je hen herkennen. Men plukt toch geen druiven van doornstruiken of vijgen van distels? 17 Zo draagt elke goede boom goede vruchten, maar een slechte boom draagt slechte vruchten. 18 Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, evenmin als een slechte boom goede vruchten dragen kan. 19 Elke boom die geen goede vruchten draagt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen. 20 Zo kunnen jullie hen dus aan hun vruchten herkennen.

Volgens mij worden hier de individuele vruchten bedoeld. Je hebt immers mensen die zich in naam bijv. christen noemen, maar in de praktijk alles behalve onzelfzuchtig zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Uiteraard kennen andere religies compassie, maar nogmaals, er is GEEN andere religie die leert jezelf onzelfzuchtig te onderwerpen aan God en je medemens.

Dat is inderdaad wat kort door de bocht. Zelf zie ik ook net nut niet van onderwerping aan mijn medemens. Daar mij nog steeds is geleerd dat mensen gelijk aan elkaar dienen te zijn en dat het niet uit mag maken wie je bent of welk beroep je hebt.

Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van onderwerpen aan God, dat zou m.i. de vrije wil in de weg staan. En zeker als God naar Zijn gelijkenis heeft gemaakt

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:26 En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.

Alleen al op basis van bovensteaande lijk me het logisch dat God wil dat we op gelijke voet met Hem leven en dat het niet uitmaakt dat we zelf dan geen goden zijn EN geen goddelijke krachten bezitten.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Kan dit, of zie ik dat verkeerd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid